Se Black Friday tilbud fra over 500 Butikker!
Tilbud og service

Tre butikskæder får kritik for deres priser under Black Friday

Black Friday

Tre store kæder har fået kritik af Forbrugerombudsmanden for deres priser under årets største udsalgsdag ‘Black Friday’. Jysk og Skousen lægger sig fladt ned og erkender fejlen.

Med under en måned til årets største udsalgsdag Black Friday, har tre danske butikskæder nu fået en løftet pegefinger fra Forbrugerombudsmanden på grund af vildledende priser i forbindelse med Black Friday i november sidste år.

Det drejer sig om Jysk, Skousen og Bauhaus, der under Black Friday 2016 kørte med besparelser på 20 til 50 procent på udvalgte varekategorier. Men besparelserne var ikke reelle, lyder det fra Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

– “Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday besparelsen vildledende,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Priser vildledende i fire tilfælde

Det er opmærksomme forbrugere, der har klaget over vildledende prismarkedsføring under Black Friday og andre kortvarige kampagner, der har fået forbrugernes vagthund, Forbrugerombudsmanden, til at se nærmere på priserne hos blandt andre de tre butikskæder under Black Friday sidste år.

Og med en måned til årets store udsalgsfest altså indskærpe, at butikkernes prismarkedsføring skal være retvisende.

Forbrugerombudsmanden: Disse besparelser var ikke retvisende

Jysk tilbød en hovedpude til 600 kroner, som skulle svare til en rabat på 50 procent af normalprisen på 1199 kroner. Men puden havde allerede været til salg for 600 kroner ¾ af tiden i månederne op til Black Friday.

Jysk tilbød også sine kunder en dyne til 1000 kroner, hvilket skulle svare til en rabat på 50 procent i forhold til normalprisen på 2000 kroner. Men dynen havde i de seneste seks måneder det meste af tiden kostet 1500 kroner. To dage før Black Friday blev dynen sat op til 2000 kroner.

Skousen reklamerede med et tilbud på 20 procent rabat på en vaskemaskine, som – bortset fra 5 dage umiddelbart inden kampagnen – var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage.

Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedoor-døre i anledning af Black Friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1079 kroner for en bestemt udhusdør. Men få dage inden havde døren kun kostet 899 kroner. Døren havde desuden været til salg for 749 kroner få uger før Black Friday.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

I fire tilfælde har prismarkedsføringen altså ikke holdt vand, må man forstå på Forbrugerombudsmanden, som dog tilføjer over for PriceRunner, at den aktuelle indskærpelse ikke er et udtryk for, at Bauhaus, Skousen og Jysk hverken er bedre eller værre end andre butikker på markedet.

Men butikker kan ikke bruge den salgsfremhævende effekt ved Black Friday ved at fokusere på nogle tilbud, hvis priserne i perioden før Black Friday var lavere eller ligeså lave. Derfor denne indskærpelse, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Black Friday 2016 Jysk

Foto: Jysk

Jysk: Vi er kede af fejlen

Hos Jysk lægger kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen sig fladt ned og nævner, at det er en fair kritik, der bliver rejst af Forbrugerombudsmanden.

– For der er sket fejl i de to tilfælde, og det er vi rigtig kede af. Tilbud skal altid være til at gennemskue for forbrugerne, og det har ikke været vores hensigt at vildlede nogen. Og når man har lavet fejl, må man også erkende, at der kan komme kritik af det, og det klæder ikke én at bortforklare det, siger han.

Forbrugerombudsmanden skriver, at to af jeres tilbud under Black Friday bød på besparelser, der var baseret på et vildledende grundlag. Hvordan kan sådan en fejl ske?

– Tilbuddet på hovedpuden er et spørgsmål om, at varen har været på tilbud i for mange perioder op til Black Friday, mens tilfældet med dynen er en regulær fejl, som vi selvfølgelig har røde ører over at have lavet.

– Dynen havde i en lang periode kostet 1.500 kroner, men blev to dage før Black Friday sat permanent op til 2.000 kroner, og det skulle selvfølgelig ikke være sket så tæt på Black Friday. I forbindelse med Black Friday havde vi et generelt tilbud på 30-50 procent på alle dyner, og derfor stod der ‘Før: 2.000 kroner – Nu 1.000 kroner’ ved dynen. Der burde rettelig have stået ‘Før 1.500 kroner – nu 1.000 kroner’.

Nu er der jo ikke længe til Black Friday. Kan forbrugerne stole på, at et Black Friday tilbud nu også er godt tilbud hos Jysk i år?

– Det mener jeg bestemt, man kan. Og det skal forbrugerne selvfølgelig kunne. Et godt tilbud er vigtigt for Jysk, og tilbud skal naturligvis ske i forhold til de regler, der er. Derfor kan forbrugerne naturligvis også finde gode tilbud i Jysk på Black Friday i år, siger han.

Skousen Black Friday 2016

Grafik: Skousen

Skousen: Vi beklager dybt

Hos Skousen, der blandt andet sælger hvidevarer, anerkender administrerende direktør Majken Pape kritikken fra Forbrugerombudsmanden.

– Vi er naturligvis ikke stolte af at lave sådan en fejl. Det kan vi kun dybt beklage, siger hun.

Forbrugerombudsmanden skriver, at et af jeres tilbud under Black Friday bød på besparelser, der var baseret på et vildledende grundlag. Hvordan kan sådan en fejl ske?

– Jeg er absolut ikke glad for at læse ordet ‘vildlede’. Hos Skousen har vi hver eneste dag fokus på at gøre en forskel for vores kunder, og min vurdering er, at der er sket en menneskelig fejl et sted i vores processer. Vi har forskellige systemer, der hver dag hjælper os med at holde øje med vores priser og tilbud, så vi sikrer, at vi overholder de regler, der er gældende omkring prismarkedsføring.

– Fejlen, der desværre er sket, er altså ikke sket med fuldstændigt overlæg, men uanset baggrunden for fejlen, så skal forbrugerne naturligvis ikke betale prisen. Det er klart, og derfor skal vi lære af fejlen og se på, hvordan vi kan blive stærkere her, siger Majken Pape.

Nedtællingen til Black Friday er godt i gang. Kan forbrugerne stole på, at et Black Friday tilbud nu også er godt tilbud hos Skousen i år?

– Ja, selvfølgelig kan man stole på priserne hos Skousen. Hvor er vi henne forretningsmæssigt, hvis man ikke kan stole på priserne?

– Vi går den ekstra mil for kunderne – også til Black Friday. Black Friday er vores største handelsdag på året, og det er en dag, vi har forberedt os på i lang tid, så det bliver vildt i Skousen under Black Friday i år, siger hun.

Bauhaus Black Friday 2016

Foto: Bauhaus

Bauhaus: Det skyldes ikke en fejl

Hos byggemarkedskæden Bauhaus erkender indkøbsdirektør Kenn Pedersen, at den pågældende Swedoor-dør – der var omfattet af fredagens 20 procent rabat – har været solgt til en lavere pris i perioden op til Black Friday. Han mener dog ikke, at der i den sammenhæng er tale om en fejl i byggemarkedets markedsføring.

– Vi erkender, at vi har solgt produktet til en lavere pris i fire uger op til Black Friday, men den konkrete sag, som Forbrugerombudsmanden refererer til, beror ikke på en fejl. Vi er i denne sammenhæng bekendt med lovgivningen, bemærker Kenn Pedersen.

Forbrugerombudsmanden peger i sin pressemeddelelse på, at jeres markedsføring ikke var retvisende. Du siger det modsatte. Hvordan hænger det sammen?

– Under Black Friday skrev vi, at man kunne spare 20 % på Swedoor-døre i forhold til vores gældende normalpris, der er 1.349 kroner. At man så alligevel har kunnet finde produktet billigere i perioden op til Black Friday hænger sammen med, at vi løbende holder øje med konkurrenternes markedsføring og justerer priserne efter dem, så vi hver dag er konkurrencedygtig og sikrer, at vores kunder får de bedste priser.

– Det er altså derfor, at det pågældende produkt i en periode har kunnet købes billigere end til vores gældende normalpris. Men det er klart, at en indskærpelse som denne har fået os til at se alle vores interne processer igennem, så vi er helt skarpe på, at der ikke sker fejl i vores markedsføring, siger han.

Der er som bekendt ikke længe til Black Friday. Vil forbrugerne kunne stole på, at et Black Friday tilbud nu også er godt tilbud hos Bauhaus i år?

– Ja, absolut. Man kan med tryghed handle hos Bauhaus, og Black Friday bliver i år kørt med samme massive tryk som sidste år. Det vil sige, at man kan opleve stærke rabatter på udvalgte kategorier og skarpe enkeltstående tilbud, siger Kenn Pedersen.

Tilbud skal holde vand

På baggrund af de forskellige klager, som Forbrugerombudsmanden har fået over vildledende prismarkedsføring, er reglerne blevet præciseret i de reviderede retningslinjer, der blev præsenteret i sommer.

– “Der er ikke frit slag, bare fordi en kampagne er kortvarig – og slet ikke når kampagnens budskab er, at den dag er det ekstra billigt. Jeg håber derfor, at det nu er tydeligere for forretningerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud,” lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Her på PriceRunner har vi tidligere bragt en artikel med gode råd til, hvordan du undgår et helt sort køb til Black Friday. Den artikel kan du læse her – og så er det generelt en god idé at undersøge markedet og tjekke, hvad man generelt kan finde varen til, før man slår til.

Kommentarer