Tilbud og service

Forhandlere: Konceptet er helt sort – derfor markerer vi ikke Black Friday

Black Friday

Der er butikker, der markerer Black Friday. Og så er der dem, der bevidst fravælger dagen. Hvorfor? Vi har hørt nogle butikker ad i forhold til deres beslutning.

Nogen elsker Black Friday. Andre hader dagen og det amerikanske udsalgskoncept. Men ikke desto mindre er årets største shoppingdag – Black Friday – igen over os fredag den 24. november.

Hvem, der markerer Black Friday, kan du få et overblik over via PriceRunners Black Friday side, men der er også nogle butikker, der aktivt fravælger den sorte fredag. Blandt andet fordi Black Friday er alt andet end bæredygtigt, forklarer de, og fordi konceptet gør det vanskeligt for forbrugerne at gennemskue, hvornår priserne er normale.

Vi har kontaktet IKEA, Føniks Computer samt de danske modefirmaer Wood Wood, Rope of Dope og ELSK, der alle har det til fælles, at de ikke markerer Black Friday i år. Og i øvrigt heller ikke har gjort det de foregående år.

Hvorfor? Det kan du blive klogere på herunder.

IKEA står uden for Black Friday

Foto: IKEA Danmark

IKEA: Svært at gennemskue, hvornår priserne er normale

Møbelvirksomheden IKEA er blandt de store spillere på markedet, der har valgt at stå uden for Black Friday. Det er et spørgsmål om at være tro mod sin holdning og sin prispolitik, forklarer Dennis Balslev, der er direktør i IKEA Danmark, i en mail til PriceRunner.

Prisen bør afspejle den værdi og kvalitet, varen har, og af den grund bør man være varsom med at skrue på prisen – uanset om det er op eller ned, mener han.

– “Hos IKEA Danmark tog vi for flere år siden den principielle beslutning, at vi arbejder langsigtet med vores prissætning og sætter derfor, som udgangspunkt, vores priser for et år ad gangen. De priser, kunderne ser i vores katalog i august, gælder som udgangspunkt også 12 måneder efter. Kunderne skal kunne stole på, at de får varen til varens reelle pris,” forklarer Dennis Balslev.

(Også IKEA Norge dropper Black Friday. Her markeres i stedet ‘Den store strammedagen’. Video: YouTube/IKEA Norge)

Pas på forbrugernes tillid – den vi allesammen lever af

Dennis Balslev fra IKEA Danmark understreger i den sammenhæng, at møbelvirksomheden ikke taler for at afskaffe udsalg, tilbud og kampagner. For mange kæder og butikker giver det således god mening at sælge ud af gamle varer for at få plads til nye, bemærker han.

– “Men overdreven brug af prismarkedsføring er et udtryk for en uheldig tendens og en manglende tiltro til eget produkt, at man kun kan sælge det, hvis man sætter gule mærkater på. Det værste er, at elevatorpriserne devaluerer varen og misbruger kundernes tillid.”

– “Vi skal væk fra den tilstand, der præger detailhandlen i dag, hvor forbrugeren oplever et marked, hvor prisen gentagne gange og med korte intervaller stiger og falder. Det betyder, at forbrugerne ikke har en chance for at gennemskue, hvornår priserne er normale, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb,” konstaterer direktøren fra IKEA.

IKEA fravælger Black Friday

Dette statement møder kunderne på IKEA’s hjemmeside. Grafik: IKEA

Dennis Balslev peger i denne sammenhæng på, at det er særdeles vigtigt, at branchen ikke mister forbrugernes tillid. Forbrugerne bør kunne stole på den pris, som varen er udbudt til, og dermed kunne træffe en købsbeslutning, mener han. Og Black Friday er en kærkommen lejlighed til at markere det synspunkt.

– “Vi vil gerne benytte lejligheden til at komme med et opråb og en anbefaling til vores kolleger i branchen: Sæt den rigtige pris på produktet fra start, så kunderne får tillid til, at den pris som varen udbydes til ’til hverdag’ er den rigtige og ikke en overpris. Alt andet er misbrug af kundernes tillid,” påpeger han.


Føniks Computer markerer Black Friday på sin egen måde

Grafik: Fcomputer.dk

Føniks Computer: Black Friday er dårlig kundeservice

Hos elektronikforhandleren Føniks Computer medgiver man, at det efterhånden er lidt af et særsyn – særligt i tech-branchen – at man ikke deltager i Black Friday. Men det er der flere grunde til, forklarer marketingansvarlig Stefan Leth Elbæk i en mail.

– “Vi ville gerne, men det er simpelthen ikke muligt. Mange tror, der er store fortjenester på elektronik, men det er ikke tilfældet. Der er ikke 30-50 procent, man lige kan skære af i en håndevending. Skulle vi lave ægte amerikanske Black Friday tilbud, ville vi hurtigt tabe millioner af kroner. I stedet vil vi hellere fokusere på at tage os tid til vores kunder,” forklarer Stefan Leth Elbæk.

Han noterer sig i den sammenhæng, at “Black Friday er dårlig kundeservice”.

– “Det er måske næsten den mest kontroversielle grund: Vi mener, at Black Friday er dårlig kundeservice. Og det er nok en udtalelse, der kommer til at undre de fleste, for hvordan kan bedre priser være dårlig service? Vi er store tilhængere af gode priser, men vi har også set skuffelsen hos folk, der ikke når et begrænset tilbud, og folk der stresser rundt eller ligger i en kold kø i flere timer. Det er simpelthen ikke en oplevelse, vi mener, vores kunder er tjent med,” konstaterer Stefan Leth Elbæk.

Spørgsmål om at finde det rigtige produkt

Den største besparelse bør ikke være så meget i fokus. Det skal snarere handle om at finde det rigtige produkt til den rigtige pris, lyder pointen fra butikken.

– “Vi anbefaler tit en billigere løsning til vores kunder, da vi rent faktisk spørger ind til kundens behov – noget der tit overrasker. Du kan sagtens købe en bærbar til 6.000 kroner, hvor førprisen har stået til 10.000 kroner, men det gør det ikke nødvendigvis til det bedste køb til 6.000 kroner,” noterer Stefan Leth Elbæk.

– “Samtidig ønsker vi at skabe lidt omtanke omkring, hvordan vi handler. Har man virkelig brug for noget, bare fordi det er på tilbud? Er en vare et godt køb, bare fordi man sparer penge? Og er tilbuddet egentlig så godt som det ser ud til?”” siger han videre.

Anderledes markering af Black Friday

Føniks Computer kører altså ikke med sorte tilbud i anledning af Black Friday. Den amerikanske udsalgsdag markeres dog på anden vis – i 2015 med en konkurrence, og i 2016 med en donation til Røde Kors.

– “Konkurrencen i 2015 fik vi rigtig positiv respons på, da vi i samme opslag havde spillet med åbne kort og fortalte vores kunder, præcis hvorfor vi ikke deltog i Black Friday. I 2016 gik vi skridtet videre og prikkede endnu mere til folks opfattelse af Black Friday, og det fik vi utrolig positiv respons på,” siger Stefan Leth Elbæk.

Black Friday hos Føniks Computer

Black Friday i 2016 hos Føniks Computer. Grafik: fcomputer.dk

I år byder Føniks Computer så endnu engang på en alternativ markering af Black Friday. Hvordan og hvorledes fredag 24. november markeres, røber Stefan Leth Elbæk ikke, men en alternativ Black Friday diskes der op med igen i år.


Wood Wood boykotter Black Friday

Grafik: Wood Wood

Wood Wood: En skæv tilgang til at sælge varer

Det danske streetwear-brand Wood Wood producerer og sælger alt fra gummisko, tøj og outfit, der nu er populært i alverdens street-kulturer. Og her gør man ikke noget nummer ud af Black Friday 2017. Fredag 24. november er en dag som alle andre.

– “Black Friday er for os at se et symptom på en udvikling af overforbrug og en skæv tilgang til at sælge varer med nedsatte priser,” konstaterer Morten Meldgaard, der er modefirmaets presseansvarlige.

– “Når store mærker og kæder til stadighed finder mere eller mindre tvivlsomme årsager til at holde udsalg og sælge en masse varer, er det for det første alt andet end bæredygtigt, idet det lægger op til, at vi konstant og hele tiden skal købe nyt. For det andet presser det mindre butikker som os selv, da det økonomisk ikke vil hænge sammen for os at sælge med store rabatter i løbet af sæsonen.”

I denne sammenhæng lægger Morten Meldgaard vægt på, at Wood Woods sortiment er “af en kvalitet, der er de penge værd, som originalprisen indikerer”.

– “Det er vores indtryk, at der er ved at udbrede sig en forståelse for, at vi ressourcemæssigt ikke kan blive ved med at skruet tempoet for forbruget op. Derfor gør vi som alle andre år ikke noget nummer ud af Black Friday,” lyder det fra Wood Wood.


Rope of Dope lukker sin webshop under Black Friday

Grafik: Rope of Dope

Rope of Dope: Vi er imod “køb og smid væk”-kulturen

Sæt dig ned. Glem fredagens stress og jag. Nyd, hvad du har. Resten kan du få, når Black Friday er overstået …

Sådan er tilgangen hos det bæredygtige brand Rope of Dope, der ønsker at gøre op med “køb og smid væk”-kulturen, og af den grund lukker firmaet igen i år sin netbutik under Black Friday. Men hvorfor egentlig det? Det sætter indehaver af modefirmaet, Casper Christensen, her nogle ord på.

– “Vi ønsker at sætte flere tanker i gang hos forbrugeren. Køb de ting, du elsker, i stedet for bare at købe for at købe. Spar op, hvis du ikke har råd på nuværende tidspunkt, og køb produkter, der er pengene værd! Vi ønsker ikke at vores eget brand, eller de brands vi fører på vores webshop, skal blive tænkt som ‘lagersalg’,” lyder det fra Rope of Dope.

Dét skal igen ses i lyset af modefirmaets bæredygtige identitet og mission om at gøre op med “køb og smid væk”-kulturen.

– “Vi bruger og bruger og bruger bare af jordens ressourcer uden at tænke på konsekvenserne, og hvis vi bare kan gøre en lille forskel i det store billede, er vores mål nået. Vi prøver så vidt muligt at gøre alting bæredygtigt – af samme årsager bruger vi kun 100% økologisk bomuld og vores stickers er CO2-neutrale,” siger Casper Christensen.

“Vores items fortjener at blive købt af lyst – ikke af grådighed”, som det sidste år blev noteret på Rope of Dopes facebook-side op til Black Friday.


ELSK markerer ikke Black Friday

Grafik: ELSK

ELSK: Black Friday stimulerer et overforbrug

Hvorfor skal alting være billigere? Det spørgsmål rejser Lars Riis, partner i det jyske modebrand ELSK, som de to foregående år har valgt at stå uden for Black Friday ved at lukke for sin netbutik netop denne dag.

– “Vi er modstander af fænomenet Black Friday, fordi vi synes, det er med til at stimulere et overforbrug hos forbrugeren, og samtidig er vi frustrerede over den konstante kamp mod bunden, hvor alting hele tiden skal være billigere i stedet for bedre. Vi vil kæmpe mod toppen og for bedre og mere bæredygtige produkter,” forklarer Lars Riis i en mail.

Han kan dog sagtens forstå, at kunder ønsker at gøre en god handel – især hvis man har et særligt produkt i kikkerten og ønsker at købe det billigst muligt.

– “Men vi vil gerne opfordre vores kunder til at tænke, før man køber og kun købe det, man generelt virkeligt mangler, og som man bliver glad for. Ved at lukke for netbutikken, signalerer vi selvfølgelig også, at det tilbudsræs ikke er noget, vi ønsker at være en del af,” siger Lars Riis.

Hos ELSK lukkede man netbutikken under Black Friday i 2015 og 2016, men i år er modefirmaet klar med et nyt tiltag.

– “Jeg kan ikke afsløre, hvad det bliver, men jeg kan da godt sige, at som vanlig og som i dagligdagen, bliver vores varer ikke sat ned.”

Kommentarer

Om skribenten

Oliver Jensen

Oliver Jensen

Uddannet journalist og arbejder nu som onlineredaktør her hos PriceRunner, hvor jeg skriver om aktuelle og sæsonrelaterede emner samt seneste nyt inden for e-handlens verden. Med nyheder og købsguides er det mit mål at hjælpe og guide dig, når du handler online.