Danskerne er flittige i netbutikkerne under Black Friday. Det kan tydeligt mærkes hos pakkefirmaerne, der forventer, at Black Friday topper sidste års pakkerekord. Og det sætter pakkefirmaerne og landets pakkeshops på overarbejde.

Black Friday slog sidste år sin titel som årets største enkeltstående handelsdag fast, da danskerne gik shop-amok og der på bare et døgn blev omsat for 2 milliarder kroner.

Det satte ikke alene landets mange webshops under pres, men også landets pakkefirmaer havde rygende travlt i dagene efter Black Friday. Eksempelvis måtte GLS sende en opfordring til pakkemodtagere om at hente sin pakke hurtigst muligt, da pakkeafhentningsstederne var proppet med uafhentede pakker.

Vi har rigtig mange pakker i vores PakkeShops. Hvis du ikke har hentet din pakke, så hent den venligst nu. Tak for din hjælp og din forståelse.”

Sådan lød beskeden fra GLS ifølge TV2 til pakkemodtagerne sidste år – og igen i år ventes pakkerne at fylde godt op hos landets forskellige pakkeafhentningssteder.

I hvert fald forventer pakkefirmaerne GLS, PostNord og Bring, som vi på PriceRunner har kontaktet forud for Black Friday, at shoppingfænomenet sætter ny pakkerekord i år. Og pakkefirmaerne lægger heller ikke skjul på, at man som forbruger allerede nu må indstille sig på, at der kan være længere leverings- og ventetid end normalt.

PostNord Pakkelevering til Black Friday

Foto: PostNord

PostNord: Endnu flere pakker langes over disken i år

Hos PostNord oplevede man sidste år de største og mest travle pakkedage nogensinde efter Black Friday. Det fortæller Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver hos PostNord, der oplyser, at pakkefirmaet var ude med en halv millioner forsendelser tirsdag efter Black Friday.

– “Black Friday er blevet startskuddet til årets julehandel og overgik alle forventninger sidste år. Med afsæt i de meldinger, vi har fra vores store pakkekunder, er det vores forventning, af tirsdag efter Black Friday bliver en af de største pakkedage, vi har set – og den største pakkedag nogensinde efter Black Friday,” siger Jørgen Fischer.

Kombinationen af Black Friday og danskernes generelle glæde for at handle på nettet betød, at PostNord og landets pakkeafhentningssteder havde rygende travlt i perioden umiddelbart efter Black Friday sidste år.

– “Vi oplevede forrygende stor travlhed på vores posthuse, hvor der skulle langes rekordmange pakker over disken. Derfor kunne det ikke undgås, at der – ligesom det kendes fra butikkerne i julen – kunne opleves lidt ekstra ventetid,” forklarer Jørgen Fischer.

Hvis man handler på nettet under Black Friday, bør man så allerede nu forberede sig på, at der vil kunne opleves længere leveringstid end normalt?

– “Vi forventer at skulle omdele og udlevere rekordmange pakker efter Black Friday, så selvom vi har forberedt os godt, kan det ikke undgås, at der for eksempel kan opleves længere ventetid på posthusene. Men vi har alle mand og biler på gaden, og vores kundeservice holder ekstraordinært åbent på telefonerne om aftenen i ugen efter Black Friday.”

Hos PostNord har man derudover samlet tre råd til, hvordan man som forbruger kan blive klar til Black Friday, hvis altså man benytter PostNord som pakkefirma:

#1: Udnyt supermarkedets åbningstider
Udnyt at posthusene i dag ligger i supermarkeder med lange åbningstider fra morgen til aften alle ugens dage, hvorfor man med fordel kan hente pakken i nogle af ydertidspunkterne og undgå den værste kø.
#2: Brug din have som posthus
Brug eventuelt din egen have som posthus ved at tilmelde dig PostNords gratis pakkeordning Modtagerflex, hvor pakkebudet stiller pakken et aftalt sted på adressen, selvom man ikke er hjemme.
#3: Omdiriger pakken via SMS
– “For det tredje er det en god idé ved bestilling at give netbutikken ens mobilnummer. Vi har som nye tiltag indført ordningen FlexChange, der gør det muligt for modtager at omdirigere pakken via sms og aftale hvor på adressen, vi må stille den, hvis man ikke er hjemme,” forklarer Jørgen Fischer.

– “Derudover er vores postbude begyndt at ringe til kunderne på telefonen, hvis vi ikke kan få fat i dem ved at ringe på døren.”

GLS Pakkelevering til Black Friday

Foto: GLS

GLS: Man må forvente længere behandlingstid

GLS havde rygende travlt i dagene efter Black Friday sidste år. Her oplevede man en stigning i antal pakker på 60 procent i forhold til den almindelige pakkevolumen henover året. Og i år forventes ny pakkerekord på omkring 45 procent i forhold til 2016-rekordåret.

Det oplyser Marianne Møller Jensen, kundeservicechef hos GLS Danmark, som også noterer, at Black Friday ligger lige op til december, der er en absolut højsæson i branchen.

– “Vi havde rigtig god trafik i vores PakkeShops sidste år grundet den store mængde pakker. Samtidig erfarede vi, at tiden for en pakke i vores PakkeShops steg, hvilket betød, at der ikke hurtigt nok blev plads til nye pakker. Derfor adviserede vi modtagere direkte med henblik på at hente sin pakke så hurtigt som muligt. Og det virkede heldigvis,” siger Marianne Møller Jensen.

Hun peger i den sammenhæng på, at Black Friday 2016 var spændende og lærerig på grund af den massive mængde pakker, der kom i kølvandet på Black Friday.

– “Det var også lærerigt, da vi oplevede en forskydning i ankomsten af pakkerne fra vores afsendere. Vi erfarede, at vores kunder (webshops) havde udfordringer med at nå at pakke pakkerne til os i samme tempo, som bestillingerne kom ind, hvorfor der allerede i første led af kæden kom ekstra tid på leverancen.”

Sidste år “druknede” mange af jeres pakkeafhentningssteder nærmest i pakker på grund af fredagens store pakkestorm. Hvordan har I forberedt jer op til i år?

– “Vores dialog med vores kunder (webshops) handler blandt andet om at afstemme forventningerne realistisk med modtagerne af pakkerne. Vi er i tæt dialog med vores kunder for at kunne estimere så nøjagtigt som muligt, hvad vi har i vente. Derudover optimerer vi hele tiden vores produktionsapparat og vores procedurer, og så har vi mandet op på alt lige fra chauffører til kundeservicemedarbejdere.”

– “Men jeg tror, at forbrugerne skal forvente længere behandlingstid alle steder efter Black Friday, når så mange pakker skal hentes på forholdsvis kort tid. Ligesom de også oplevede sidste år,” bemærker Marianne Møller Jensen fra GLS Danmark.

Bring Pakkelevering til Black Friday

Foto: Bring/Håvard Jørstad

Bring: Hele systemet er under pres efter Black Friday

Du kan ligeså godt nu forberede dig på en længere leveringstid end normalt i perioden efter Black Friday. Ikke kun hvis du vælger Bring som pakkefirma, men også afhængigt af den valgte webshop, der vil være længere tid om håndtere din ordre.

Sådan lyder den umiddelbare vurdering fra Jens Rom, der er administrerende direktør i pakkefirmaet Bring Danmark.

– “De massive mængder af pakker vil medføre flaskehalse i hele leveringskæden. Lige fra butikker, der har udfordringer med at få alt pakket og afsendt i tide, til pakkefirmaer, der kæmper for at opretholde normale serviceniveaer, til pakkeshops og pakkebokse, der drukner i pakker.”

– “I nogle tilfælde vil vi være 24 timer længere end normalt om at levere ordre, men mange pakker vil følge det normale serviceniveau, det vil sige levering næste dag,” tilføjer Jens Rom.

Hos Bring Danmark har man en klar forventning om, at tirsdag efter Black Friday bliver en ny rekorddag og ganske travl uge.

– “Black Friday (eller rettere sagt dagene efter) er absolut de største dage på året for os. Vi havde en meget succesfuld Black Friday i 2016, hvor vi lærte af oplevelserne fra 2015, der var udfordrende. Der er som altid nyt at lære og forbedringer, der kan foretages. I år vil vi levere pakker 7 dage om ugen og med ekstra biler i de to uger efter Black Friday – og det fortsætter til jul om nødvendigt.”.

Opsummeret: Hvordan er da jeres forventninger til Black Friday 2017?

#1 Der sættes ny rekord i form af antal pakker.

#2 Der bliver meget, meget travlt – og masser af adrenalin.

#3 Der bliver en summen gennem hele virksomheden. Det er den bedste tid på året; slår endda juleaften 😉


Overvejer du at shoppe under Black Friday, kan du med fordel slå et smut forbi PriceRunners særlige Black Friday-side, der giver dig overblikket over alle de butikker, der kører med særlige Black Friday tilbud fredag den 24. november 2017.

Kommentarer

Om skribenten

Oliver Jensen

Oliver Jensen

Uddannet journalist og arbejder nu som onlineredaktør her hos PriceRunner, hvor jeg skriver om aktuelle og sæsonrelaterede emner samt seneste nyt inden for e-handlens verden. Med nyheder og købsguides er det mit mål at hjælpe og guide dig, når du handler online.