Børn og familie

Forbrugerråd: Her er legetøjet, du IKKE skal give i julegave

Interaktivt legetøj, som børn fra 4 år og opefter, kan more sig med og tale med. Det lyder som en sjov og smart gaveidé – der dog ikke sikrer dit barn mod overvågning og skjult reklame. Det afslører en norsk undersøgelse.

Har dukken My Friend Cayla og robotten i-Que stået på en af årets julegaveønskesedler, ja, så bør du måske gå udenom netop det stykke legetøj, når du skal købe julegaver til ham eller hende.

Sådan lyder det i disse dage fra det norske forbrugerråd, Forbrukerrådet, der bakkes op af den danske pendant – Forbrugerrådet TÆNK.

Sagen er nemlig den, at legetøjet, der er målrettet børn ældre end 4 år, har flere sikkerhedsbrister, når det kommer til børns ret til privatliv og sikkerhed, viser en undersøgelse, som Forbrukerrådet står bag.


Læs også: Tag hånd om dit privatliv og din digitale sikkerhed


Både ‘i-Que’ og dukken ‘My Friend Cayla’ – der forrige år blev kåret som årets legetøj i Norge og Sverige – kan nemlig forbindes til en app på en smartphone via Bluetooth, så man kan kommunikere og tale gennem det interaktive legetøj. Umiddelbart ganske smart og sjovt.

Et af problemerne er blot, at alle med en smartphone i nærheden principielt kan kommunikere gennem dukkerne og aflytte, hvad der bliver sagt i nærheden af legetøjet. Inden for 13 meters afstand kan man koble sig til legetøjet, viser Forbrukerrådets undersøgelse.

– “Alle kan få adgang til mikrofonen og højttalerne inden i legetøjet, uden at det kræver fysisk adgang til produkterne. Det er en alvorlig sikkerhedsbrist, som til at starte med aldrig burde have været til stede i legetøjet,” bemærker Forbrukerrådet i en rapport, der har titlen “#toyfail”.

Forbrukerrådet

Foto: Forbrukerrådet

Sender data videre

Derudover peger den norske undersøgelse på, at alt, hvad der bliver sagt mellem ‘My Friend Cayla’ og ‘i-Que’, bliver sendt af sted til selskabet ‘Nuance Communications’ i USA, som gemmer samtalerne. Med hvilket formål vides ikke.

Både My Friend Cayla og iQue er eksempler på interaktivt legetøj, som børn kan tale med og stille alskens spørgsmål, som legetøjet så svarer på via stemmegenkendelse og søgning på internettet. Altså i nogen udstrækning samme funktionalitet, som det eksempelvis kendes fra Apples taleassistent ‘Siri’.

Skjult reklame i børnehøjde

I samme undersøgelse bemærker Forbrukerrådet, at My Friend Cayla er programmeret med en række sætninger, der har som formål at reklamere for “forskellige kommercielle produkter, som praktisk talt udgør skjult reklame legetøjet”.

Her nævner forbrugerrådet da referencer til Disney-film og Nickelodeon-tegnefilm.

– “Virksomheden bag app’en, ToyQuest, har licensaftaler med flere store mærker rettet mod børn, herunder Disney og Nickelodeon.”

– “Når Cayla taler om, hvor meget hun eksempelvis elsker Disney-filmen ‘Den Lille Havfrue’, kan det være et tilfælde af markedsføring i legetøjet”.

Derudover hæfter Forbrukerrådet i Norge sig ved, at det interaktive legetøj dumper fælt, når det kontraktvilkårene og databeskyttelse. Vilkårene, man som forbruger godkender, kan således ændres uden varsel, og oplysningerne om barnet kan deles med tredjepart og bruges til målrettet markedsføring.

Har du købt legetøjet?

Den interaktive dukke ‘My Friend Cayla’ blev som sagt kåret som det mest populære legetøj i 2014 i Sverige og Norge, og det er fortsat et vældig populært stykke legetøj. Blandt andre har legetøjskæden ToysRus – inden detaljerne om datasikkerhed og skjult reklame var kendt – fremhævet Cayla som en af kædens 10 julefavoritter.

– Vi har solgt både Cayla og i-Que i vores butikker, men vi har aldrig modtaget nogen klager, der har givet os grund til at frygte, at nogen af produkterne er blevet brugt på en måde, der har kompromitteret et barns sikkerhed, skriver Liselotte Gjerdrum Carlsen, kommunikationsansvarlig i Top-Toy, i en skriftlig meddelelse til nyhedsbureauet Ritzau.

– Vi følger naturligvis undersøgelsen af Cayla og i-Que nøje for at komme til bunds i det norske Forbrugerråds kritik af de to produkter, tilføjer hun.

Har du købt enten My Friend Cayla eller iQue, ja, så foreslår Forbrukerrådet Norge følgende:

Kontakt butikken, hvor du har købt legetøjet, og henvis til, at produktet ikke lever op til de internationale standarder for forbruger- og datasikkerhed.

Har du inden for de sidste 14 dage købt legetøjet online, kan du gøre brug af din fortrydelsesret.

Hele den norske undersøgelse – og links til de nærmere kontraktvilkår fra legetøjet – kan findes her.

Kommentarer

Om skribenten

Oliver Jensen

Oliver Jensen

Uddannet journalist og arbejder nu som onlineredaktør her hos PriceRunner. Har i øvrigt en kriblen i fingrene efter at fortælle de relevante og aktuelle forbrugernyheder. Ligger du inde med en god idé eller relevant historie? Så send endelig en mail af sted i min retning: Oliver.Jensen@PriceRunner.com.