Se Black Friday tilbud fra over 500 Butikker!
Hvidevarer

Hårde hvidevarer deler generationerne

Foto: Pixabay.com/jarmoluk

Der er forskel på, hvilke ting, der er vigtige, når de forskellige generationer skal købe nye hårde hvidevarer. Det viser en undersøgelse fra Epinion.

Der er klar forskel blandt generationerne, når det kommer til køb af nye vaskemaskiner og køleskabe. De yngre forbrugere mellem 25 og 35 år fokuserer mest på billige produkter, og dermed er prisen især vigtig for dem. For de ældre købere mellem 51 og 70 år er især service og god rådgivning vigtig, når de handler nye hvidevarer.

Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af foreningen af Producenter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater, FEHA.

– Vores undersøgelse tegner et tydeligt billede af, at unge og ældre har forskelligt syn på, hvad der er vigtigt.  Det betyder, at producenter og butikker har flere slags forbrugere at henvende sig til, siger direktør i FEHA, Henrik Egede.

Disse vaskemaskiner er mest populære på PriceRunner:

Unge dropper servicemontør

Undersøgelsen peger desuden på, at unge i modsætning til de ældre forbrugere i højere grad ikke bruger servicemontør, når en maskine er i stykker. Dette kan skyldes manglende erfaring med hårde hvidevarer, siger Henrik Egede.

– Vi kan se, at den erfarne forbruger sørger for at købe et produkt, der holder længe. Det er forbrugere, der vedligeholder og renser produktet, og hvor produktet kører i mange år.


Læs også: Slut med plusser i energimærkning


– Forbrugeren kan her dividere sit forbrug med de år, produktet har kørt, og konkludere, at de får noget for pengene. I modsætning til de ældre, har de unge ikke nået at have den oplevelse endnu. Det kan være en forklaring på undersøgelsens resultater, siger Henrik Egede.

De fleste førstegangskøbere af hårde hvidevarer er mellem 25 og 35 år gamle. Blandt dem har hele 47 procent købt et produkt, som de ikke tidligere har haft i deres hjem i løbet af de seneste to år.

Tallene indikerer, at producenter, butikker og forbrugerorganisationer skal blive bedre til at fortælle om vedligehold af de hårde hvidevarer. Det mener Henrik Egede, der har et godt råd til nye forbrugere:

– Køb et godt, energieffektivt produkt – og vedligehold det. Det er det optimale for de fleste.

Her er de mest populære køleskabe på PriceRunner:

Mange bruger internettet inden køb

På trods af det store skel mellem unge og ældre forbrugere, er der én tendens, der går igen i undersøgelsen: Flere bruger nettet, når de skal undersøge, hvilket apparat de skal købe.

Faktisk viser undersøgelsen, at ni ud af ti er på nettet inden et køb. Forskellen blandt generationerne ligger i, hvor det endelige køb foretages og om maskinerne købes som nye eller brugte.

– Lige godt 20 procent handler på nettet. Og det kan forklares med, at det smelter sammen, hvor kunderne ender med at købe deres hårde hvidevarer.

– Men hvor det betød noget for nogle år siden, er det ikke så vigtigt længere, fordi mange forhandlere typisk befinder sig både i en fysisk butik og på nettet, slutter Henrik Egede.

… og via PriceRunner kan du få det store overblik over forhandlere af netop hårde hvidevarer. Find forhandlere af hvidevarer her.

Kommentarer

Om skribenten

Emma Libner

Emma Libner

Journalistuddannet københavnerinde og selvstændig freelancer med base på Frederiksberg. Skriver primært inden for stofområderne sundhed og videnskab, og udlever desuden drømmen som skønhedsredaktør her på siden. Storforbruger af magasiner, min Nespresso kaffemaskine og smutture til yndlingsbyen Berlin.