Find butikkernes Black Weekend tilbud her!
Sport og fritid

Let dig – ellers er du i livsfare

Foto: Flickr.com/JLK254

En ny dansk rapport fastslår, at det er livsfarligt at være doven. Her får du forslag til, hvordan du både nemt og billigt holder dig lidt i form.

Slappe sofakartofler bliver som regel ikke særlig gamle. Det vidste vi jo egentlig godt. Men nu slår eksperterne fast, sort på hvidt, at mange tusinde dovne danskere dør alt for tidligt. Inaktivitet er nemlig den næststørste dræber blandt os danskere – kun overgået af rygning.

En ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed slår således fast, at for lidt bevægelse fører til farlige sygdomme og for tidlig død. I 2013 døde cirka 6.000 danskere, fordi de ikke bevægede sig nok, viser rapportens dystre tal. Det er personer, som hverken har gået, cyklet eller i det hele taget bevæget sig ret meget.

Forklaringen på, at det er så farligt at fede den i sofaen er, at mangel på fysisk aktivitet fører til hjertekarsygdomme og blodpropper. Inaktivitet giver dig også langt større risiko for at blive stærkt overvægtig eller få sukkersyge.

Dumme undskyldninger dur ikke

Mange vægrer sig mod motion med en masse forskellige undskyldninger. Som mangel på tid eller manglende lyst til at skulle bruge mange penge på det.

Men dumme undskyldninger dur ikke rigtigt. For ifølge forskerne bag rapporten behøver du ikke at svede ret meget for at undgå sygdomme. En halv time om dagen er nok.

Motion

Foto: Flickr.com/Fit Approach

Kom ud i det blå

Det kræver faktisk ikke heller ikke hverken medlemskab af et fitnesscenter eller fancy udstyr at holde sig lidt i form. Det kan være så simpelt som en daglig spadseretur. Så find traveskoene frem og trask dig i topform.

Læs også: Tab dig ved at dyrke motion i baghaven

Det er vigtigt for din velvære, at du har et par sko med stødabsorbering og god pasform. Du kan også snuppe en tur på cyklen en halv times tid dagligt. Det får pulsen og forbrændingen i vejret, og cykling styrker desuden hjertet og musklerne.

Her får du et overblik over de mange elementer, du med fordel kan tage i brug – enten for at komme ud i det blå eller for at træne indenfor derhjemme.

Kettlebells er i dag fast inventar i fitnesscentre verden over, og de kan bedst beskrives som en slags håndvægte med håndtag. To kettlebells i forskellige størrelse vil været et udmærket startsæt, så du får mulighed for at træne en stribe forskellige øvelser på stuegulvet.

Start blidt ud med kettlebells på 6 -10 kilo, da du ellers risikerer skader, og arbejd dig så lige så stille op i en tungere klasse. Der er efterhånden et hav af guides på nettet til hjemmetræning med kettlebells. Brug lidt tid på at studere instruktionerne, inden du går i sving.

Læs også: Slyng dig strammere

Du kan også gøre brug af en træningsslynge, en såkaldt TRX-slynge, der er supersmart til dig, der vil træne i stuen, soveværelse eller ude i skoven. Fidusen er, at du bruger din egen kropsvægt til at komme i skarp form. Du kan træne alle muskler i kroppen med en slynge, og samtidig får du pulsen i vejret.

– Go’ fornøjelse! 🙂

Kommentarer

Om skribenten

Hanne Mikkelsen

Hanne Mikkelsen

48-årig århusianer. Mor til to store drenge. Rodehoved. Bogorm med hang til historie og hverdagsrealisme. Globetrotter. Sprognørd. Skriver om det meste til en stribe forskellige medier.