Skønhed og helse

Lysterapi mod vinterdepression: Det skal du vide

lysterapi lampe
Foto: Philips

For nogle kan manglen på dagslys i vinterhalvåret påvirke humøret så meget, at de får en såkaldt vinterdepression. Her kan terapi med kunstigt lys i samråd med lægen være en hjælp for mange. PriceRunner guider dig til den alternative terapiform.

Efteråret er over os, og det betyder flere kuldegrader og færre lyse timer i døgnet. Men selvom vinterhalvåret er fyldt med hyggestunder som halloween, jul og skiferier, oplever flere, at humøret tager et dyk, når dagene bliver kortere.

Det fortæller læge og ph.d.-studerende ved Psykiatrisk Center København Helle Østergaard Madsen.

– “Cirka 10 procent af danskerne oplever en mærkbar forskel på humør og energiniveau om vinteren. Ud af dem udvikler måske halvdelen decideret vinterdepression,” siger hun.

Studier viser tydelig effekt

Depressioner, som opstår, når vejret bliver mørkere og koldere, er især kendt på den nordlige halvkugle, hvor hyppigheden af vinterdepression er størst langt mod nord.

Finder man i samråd med sin læge ud af, at man er én af dem, der lider af den såkaldte vinterdepression, kan der være hjælp at hente i lysterapi og lysterapilamper, lyder det fra Helle Østergaard Madsen.

– “Det er efterhånden velundersøgt, at terapi med lys har en rigtig god effekt mod vinterdepression, blandt andet fordi det øger mængden af serotonin i hjernen, som er et signalstof, som modvirker depression,” siger hun.

lysterapi_lampe

Husk altid at bruge lamper, der er godkendt til brug som lysterapi. Gå efter lamper med CE-mærket, da de er godkendt til formålet, og følg altid anvisninger på lampen. Foto: Philips

Foruden at have en direkte indvirkning på mængden af serotonin, kan lysterapi og lysterapilamper også hjælpe med at stabilisere døgnrytmen og forbedre søvnen, hvis det bruges på de rette tider af døgnet. Det vil sige cirka en halv times tid daglig, så tidligt på dagen som muligt og helst lige, når du er stået op.

Behandlingstiden afhænger af lampens styrke og hvor langt du sidder fra lampen. Lysterapi øger desuden energiniveauet og har kun få og milde bivirkninger, lyder det fra eksperten.

– “Blandt de mest udbredte bivirkninger ved lysterapi er hovedpine, øjenirritation, uro og kvalme, hvoraf de sidste to skyldes stigningen af signalstoffet serotonin i hjernen. Bivirkningerne er dog oftest milde og ophører hurtigt igen,” siger Helle Østergaard Madsen.

Nemt at integrere i hverdagen

Hos DepressionsForeningen er lysterapi ikke noget nyt fænomen. Selvom foreningen aldrig anbefaler konkrete behandlinger til deres medlemmer, oplever generalsekretær Kasper Tingkjær, at behandling med lysterapi og de særlige lamper kan være en stor hjælp for mange, der oplever symptomer på depression.

– “Vi har rigtig mange medlemmer, der benytter sig af terapilamper, og langt de fleste er glade for dem, selv om det er meget forskelligt, hvordan de oplever effekten af lamperne,” siger han.

Kasper Tingkjær peger på, at én af grundene til, at så mange har taget lysterapilamperne til sig, blandt andet er fordi, at lysterapilamper er nemme at bruge. Derudover kan de både anvendes alene eller som supplement til anden behandling.

– “Lysterapilamper i hjemmet er en god og fleksibel behandlingsform, som man kan integrere i sin hverdag, som det passer én. Mange af vores medlemmer bruger for eksempel lampen om morgenen, når de spiser morgenmad,” siger han.

(Artiklen fortsætter under videoen. YouTube/BeurerCompany)

Glem ikke lægen

Hvis du har mistanke om, at du har vinterdepression, bør du altid søge læge. Det gælder også inden, du køber en lysterapilampe og begynder at behandle symptomer selv. Det anbefaler Helle Østergaard Madsen.

Ifølge lægen er der nemlig en række ting, du skal være opmærksom på.

– “Først og fremmest skal man være sikker på, at det man har, er en vinterdepression. Hvis man er trist og træt og man føler, at det går ud over ens funktionsniveau, så skal man søge læge. Man bør heller ikke bruge en lysterapilampe uden at tale med sin læge først, hvis man har eller har haft en øjensygdom,” advarer hun.

Derudover anbefaler Helle Østergaard Madsen, at man – inden man starter behandling med lysterapi – overvejer, om man på nogen måde kan få mere naturligt dagslys i hverdagen. Det kunne for eksempel være ved at gå en tur i frokostpausen, rykke skrivebordet hen til vinduet eller en rejse sydpå i vintermånederne.

Er lysterapi og lysterapilamper aktuelt for dig, kan du via PriceRunner finde butikker, der sælger lysterapilamper, ligesom du kan sammenligne priser på populære lysterapilamper.

Kommentarer

Om skribenten

Emma Libner

Emma Libner

Journalistuddannet københavnerinde og selvstændig freelancer med base på Frederiksberg. Skriver primært inden for stofområderne sundhed og videnskab, og udlever desuden drømmen som skønhedsredaktør her på siden. Storforbruger af magasiner, min Nespresso kaffemaskine og smutture til yndlingsbyen Berlin.