Tilbud og service

Butikker appellerede til selvforkælelse – og danskerne tog konceptet til sig

Singles' Day i Kina
Foto: Alibabagroup.com

En hel dag i selvforkælelsens tegn. Sådan blev den ny udsalgsdag Singles’ Day markedsført, og forbrugerne tog eftersigende godt imod konceptet. Sådan lyder det fra et par butikker, der markerede dagen.

Du kender Black Friday, der hvert år falder den fjerde fredag i november. Men fremadrettet kan du også begynde at sætte kryds i kalenderen den 11. november. For udsalgsdagen Singles’ Day, der i år blev markeret af mere end 30 danske butikker, er kommet for at blive!

Sådan lyder det fra et par danske butikker, der er umiddelbart tilfredse med markeringen af det ny shoppingfænomen i dansk sammenhæng.

Hvorfor butikkerne nu markerer Singles’ Day i Danmark, har vi tidligere spurgt en række butikker om, og nu er det jo interessant at høre: Hvordan tog forbrugerne så imod den ny shoppingdag?

– “Vi afprøvede allerede sidste år – med stor succes – Singles’ Day-konceptet i nogle af vores øvrige nordiske lande. Derfor vidste vi også sidste efterår, at vi ville tage Singles’ Day til Danmark her i 2017,” siger Kenneth Nelleberg, omnichannel manager hos Power.

Ganske travlt under Singles’ Day

Konceptet Singles’ Day er oprindeligt en kinesisk shoppedag, som siden 2009 har braget frem i Asien – og som nu kan tegne sig som verdens største shoppingdag. Og 2017 synes så at være året, hvor udsalgskonceptet fandt sin vej til de danske breddegrader og nåede bredt ud til de danske forbrugere.

Singles' Day - Fakta om udsalgsdagen
  • Singles’ Day har sin oprindelse i Kina – på Nanjing University i 1993.
  • Dagen falder altid den 11. november (11/11). Med sine fire ettaler symboliser tallene alenetilværelsen – og på engelsk skrives datoen som bekendt one-one-one-one.
  • Singles’ Day blev startet for at fejre single-tilværelsen. I dag er det i høj grad en dag, der inviterer til selvforkælelse – hvad enten man er i et forhold eller ej.
  • Alibaba Group, der er den kinesiske pendant til Amazon, markerede Singles’ Day i 2009, og siden har konceptet braget frem i Asien. Den 11/11-2017 havde Alibaba en omsætning svarende til 162 milliarder kroner – en stigning på 39 procent i forhold til året før.

Hos Elgiganten slog man sig i dagene op til den kinesiske shoppedag op på “at hente verdens største shoppedag til Danmark” … om end danske webshops som Rito.dk og Mackabler.dk markerede konceptet i 2016.

Singles’ Day var dog første år i Elgiganten, og var at sammenligne med, hvordan Black Friday var, da dét koncept blev markeret for allerførste gang i Danmark i 2013.

– “Sagt på godt jysk, så var det en rigtig god lørdag, hvor vi havde besøg af mange glade kunder, der gjorde nogle gode kup,” siger Frederik Danvig, kommunikationsansvarlig hos Elgiganten.

Power havde også flere besøgende på sine platforme i løbet af lørdagen. Det var også tilfældet hos Cykelpartner.dk, der forhandler cykler og alskens cykeldele og tilbehør, hvor man oplevede mere trafik og altså flere kunder i forhold til en traditionel lørdag.

– “Lørdag er normalt ikke den bedste shoppedag set med vores øjne, men Singles’ Day var cirka tre gange så stor som en traditionel lørdag. Så jeg synes egentlig, at folk tog meget god imod konceptet,” siger Lars Bachmann, marketingansvarlig hos Cykelpartner.dk.

Singles' Day

Grafik: PriceRunner

Produkter til selvforkælelse hittede

Hos alle tre butikker var der nedsatte priser i en lang række produktkategorier, og særligt produkter målrettet singler eller blot produkter til ren og skær alenetid var i fokus den 11. november.

– “I bedste Singles’ Day-ånd havde vi selvfølgelig særligt fokus på produktkategorier, der henvender sig til singler – og de solgte godt. Vi oplevede dog også, at de mere klassiske produkter var et hit blandt forbrugerne,” siger Kenneth Nellebjerg fra Power.

Også hos Elgiganten er det tydeligt, at særligt produkter til selvforkælelse hittede – altså at folk har købt lidt ekstra lækkert til sig selv. En tilsvarende konklusion kommer Lars Bachmann fra Cykelpartner.dk også frem til.

– “Det er primært forbrugsvarer som slanger, dæk og energibarer, der hittede under Singles’ Day. Så der er helt klart en tendens til, at folk har købt til sig selv og udnyttet, at der var ekstra gode rabatter netop den dag,” siger Lars Bachmann fra Cykelpartner.dk.

Singles’ Day skal nok blive stort

Singles’ Day falder blot et par uger før Black Friday. Den fredag, der allerede har markeret sig som en stor handelsdag i Danmark og som en dag, som forbrugerne har taget til sig. For man ved bare, at der venter et væld af tilbud den fjerde fredag i november.

Men kan Singles’ Day mon blive ligeså stor som Black Friday?

– “For blot få år siden var der ikke mange herhjemme, der havde hørt om Black Friday. Det er siden blevet til den største handelsdag i Danmark. Om Singles’ Day kan blive en ligeså stor handelsdag, det kan vi kun spå om, men der er helt sikkert potentiale til, at dagen kan blive meget større i årene fremover,” noterer Kenneth Nellenbjerg fra Power.

Hos Power, Elgiganten og Cykelpartner.dk slår man fast, at singlernes dag også vender tilbage til næste år.

– “Vi tror absolut på, at Singles’ Day på sigt kan blive ligeså stort som Black Friday. Nu har vi introduceret danskernes til konceptet, og vi har selv gjort os nogle gode erfaringer, så vi næste år kan vende tilbage med Singles’ Day i en endnu bedre udgave,” siger Frederik Danvig fra Elgiganten.

Med andre ord: Der er lagt op til ren og skær selvforkælelse til Singles’ Day næste år. Søndag 11. november 2018.

Kommentarer

Om skribenten

Oliver Jensen

Oliver Jensen

Uddannet journalist og arbejder nu som onlineredaktør her hos PriceRunner, hvor jeg skriver om aktuelle og sæsonrelaterede emner samt seneste nyt inden for e-handlens verden. Med nyheder og købsguides er det mit mål at hjælpe og guide dig, når du handler online.