Tilbud og service

Shoppingcentre forventer endnu større Black Friday i år

Black Friday shoppingcenter
Grafik: PriceRunner

Black Friday har markeret sig som den absolut største shoppingdag herhjemme. Også hos de danske storcentre, der igen i år har store forventninger til dagen.

Den fjerde fredag i november er ikke en fredag som alle andre. Fredagen er en festdag, hvor der er godt gang i handlen og forbrugernes iver efter at putte varer i kurven. Ikke kun på nettet, men også i de fysiske butikker. For så er det Black Friday!

– “Black Friday er en rigtig festdag, hvor kunderne glæder sig til at komme ud og shoppe. Og jeg regner med, at vi slår vores rekord fra sidste års Black Friday med hensyn til kundebesøg,” bemærker Charlotte Andersen, marketingdirektør i shoppingcentret Rødovre Centrum.

Udsalgsdagen Black Friday er på blot et par år blevet en naturlig del af forbrugsmønstret og har de seneste år tegnet som årets klart største handelsdag herhjemme. Endda større end nogle af årets mest travle juledage.

Det gælder ikke mindst i landets shoppingcentre, hvor Black Friday bestemt også markeres. Vi har på PriceRunner kontaktet en række shoppingcentre forud for Black Friday for at høre deres forventninger til fredagensfesten og ikke mindst deres oplevelse af dagen.

Black Friday og shoppingcentre

Udsigt til større Black Friday i år

Hos shoppingcentre som Field’s, Ringsted Outlet, City2 og Næstved Storcenter er forventningen klart, at Black Friday 2017 bliver større end sidste års fredagsfest. Både målt på omsætning og antal kunder.

– “I City2 forventer vi, at der kommer endnu flere kunder i år. Og så har vi en forventning om, at kunderne shopper igennem!” lyder det fra Thomas Lüscher, der er Center Manager i City2 i Høje Taastrup.

Også shoppingcenteret Field’s på Amager har positive forventninger til årets Black Friday.

– “Vi forventer at få en endnu større Black Friday sammenlignet med sidste år, og det skyldes, at Black Friday bliver større år for år. Flere danskere kender til fænomenet, så det er naturligvis også med til at skrue vores forventninger op,” siger Thomas Thomsen, der er Center Manager i Field’s.

Sidste år under Black Friday besøgte omkring 73.000 kunder shoppingcentret. Til sammenligning har Field’s på en normal fredag omkring 24.000 kunder, og forventningen i år er, at omkring 75.000 kunder slår et smut forbi centeret fredag den 24. november.

Ekstra mange kunder under Black Friday

Fælles for de shoppingcentre, vi på PriceRunner har kontaktet, er, at de forventer markant flere kunder end normalt under Black Friday. Det er dog ikke alle centre, der sætter tal på antallet af besøgende.

  • Aalborg Storcenter forventer omkring 50.000 kunder om fredagen, hvilket er mindst en fordobling af besøgstallet på en normal fredag.
  • Field’s har normalt omkring 24.000 kunder om fredagen. Til Black Friday forventes en tredobling – omkring 75.000 kunder.
  • Ringsted Outlet har omkring 3 til 4 gange flere besøgende under Black Friday i forhold til en gennemsnitsfredag.
  • Næstved Storcenter forventer mellem 35.000 og 40.000 kunder denne fredag. Det er dobbelt så mange besøgende ift. en almindelig fredag.

Rødovre Centrum og City2 ønsker ikke at oplyse besøgstallet, men begge fortæller, at Black Friday bestemt er den dag på året, hvor der er absolut mest liv og flest kunder i centret.

Hos Ringsted Outlet, der sælger mærkevarer til nedsatte priser, havde man tre til fire gange flere kunder under Black Friday sidste år set i forhold til en gennemsnitlig fredag.

Det skyldes ikke mindst, at forbrugerne i større grad kender til konceptet, vurderer Jeanette Jussing Amdal, Center Manager i Ringsted Outlet. Outlet-området var i øvrigt blandt de første i Danmark til at markere den amerikanske udsalgsdag.

– “Vi startede som nogen af de allerførste herhjemme i 2011, primært fordi det gav os en anden måde at profilere os på op til julemåneden, hvor alle bombarderes af julemarkedsføring. Black Friday gav os en måde at få kunderne ud i butikkerne, inden at de for alvor skulle i gang med julegaveræset, så vi er top of mind, og de ved, hvilke varer vi har på hylderne,” forklarer Jeanette Jussing Amdal.

Hun peger desuden på, at kampen om kunderne sidst i november er blevet markant intensiveret, og at det betyder, at butikkerne “skal være super skarpe i forhold til at sikre attraktive og gode tilbud – og få kommunikeret disse ud”.

– “Vi havde en rigtig stærk Black Friday sidste år, og vi oplevede, at kunderne havde en langt større bevidsthed om kampagnen og havde planlagt deres dag efter de tilbud, som de var interesserede i. Det var selvfølgelig en travl dag, men dage som disse skaber en rigtig god energi i butikkerne og giver glade kunder,” siger Jeanette Jussing Amdal.

Black Friday shoppingcenter

Grafik: PriceRunner

Konceptet – en publikumsmagnet

Nok er Black Friday en ideel lejlighed til at skabe mere omsætning, men det er også et spørgsmål om at brande, fastholde og tiltrække kunder til centeret, bemærker flere af shoppingcentrene. Eksempelvis ved at fremhæve de særlige aktiviteter og events, der fremadrettet finder sted i centeret.

– “Black Friday er selvsagt en publikumsmagnet og har ramt det danske marked som en tsunami. Man kan så vælge at forsøge at stoppe bølgen eller surfe på toppen, og vi har valgt at surfe,” lyder det fra Preben Bjerregaard, centerchef i Aalborg Storcenter.

Black Friday = udvidede åbningstider

Under Black Friday udvider flere butikker deres åbningstider. Det gælder også shoppingcentrene, der slår dørene op noget tidligere end normalt, så kunderne kan lægge sig i kø til butikkernes særlige tilbud fra morgenstunden.

  • Field’s: 08-24 (Normalt: 10-20)
  • Aalborg Storcenter: 08-22 (Normalt: 10-19)
  • Ringsted Outlet: 07-23 (Normalt: 10-19)
  • Rødovre Centrum: 08-24 (Normalt: 10-19)
  • City2: 08-22 (Normalt: 10-19)
  • Næstved Storcenter: 10-22 (Normalt: 10-20)

Kilde: Shoppingcentrenes hjemmesider.

Han bemærker, at “slaget” om kunderne jo naturligvis sker i butikkerne, men at centeret som helhed kan håbe på en øget kendskabgrad og positiv respons fra lokalområdet, så næste besøg også bliver i samme center. En udlægning som Thomas Thomsen fra Field’s deler.

– “Vi ser Black Friday som et markedsføringstiltag og som en unik mulighed for at få utroligt mange folk ind i Field’s, og derfor er det også en dag, som vores butikker glæder sig til. Det er en festdag! Og det er det naturligvis også for vores kunder, hvor flere og flere planlægger dagen i lang tid og holder fri for at komme herud og shoppe nogle stærke tilbud,” siger Thomas Thomsen.

Den ekstra travlhed ser man også frem til i Næstved Storcenter, der forventer, at fredagens omsætning i år sætter ny rekord.

– “Vi forventer, at omsætningen vil være endnu større end den var i 2016. Det bygger vi på vores erfaringer med Late Nights i centeret her i 2017, som har vist en øget købelyst og større villighed fra kundens side til at anvende rådighedsbeløbet på køb i centeret,” siger Charlotte Nymand Schwartzlose, centerchef i Næstved Storcenter.

Ekstra travlhed overalt i centeret

Forberedelserne til Black Friday har været i gang i flere måneder, og det skaber ekstra travlhed overalt, fortæller centrene. Ikke mindst på parkeringspladserne og i p-kældrene, hvorfor der er indkaldt ekstra personale til at sikre logistikken omkring parkering og hjælpe kunderne med dette.

– “Bagsiden af medaljen ved Black Friday er den ekstraordinære travlhed, der skal håndteres, for der er jo ikke flere prøverum eller kasseapparater end normalt på denne særlige fredag. Derudover skal man mentalt kunne håndtere fornemmelsen af et forbrugsmæssigt vacuum på begge sider af Black Friday,” påpeger Preben Bjerregaard fra Aalborg Storcenter.

Altså at forbrugerne venter med at gøre sine køb til Black Friday i håbet om, at netop de ting, man har noteret på listen, nu er omfattet af døgnets mange Black Friday tilbud. Det kan give en vis stilstand i forbrugernes købelyst.

Hos Ringsted Outlet mærker man dog ikke, at udsalgsdagen på den led påvirker årets julehandel.

– “Vi oplever ikke, at Black Friday udhuler julehandlen. For os er Black Friday en slags julefestdag, og den understøtter vores julemarkedsføring meget fint. Vi har fundet en opskrift, der virker rigtig godt, og den kommer vi også til at køre efter igen i år,” siger Jeanette Jussing Amdal.

Alle shoppingcentrene synes dog at være helt enige om, at Black Friday er en festdag med masser af liv i centrenes udvidede åbningstider. Og fredag den 24. november går det løs i år!

Kommentarer

Om skribenten

Oliver Jensen

Oliver Jensen

Uddannet journalist og arbejder nu som onlineredaktør her hos PriceRunner, hvor jeg skriver om aktuelle og sæsonrelaterede emner samt seneste nyt inden for e-handlens verden. Med nyheder og købsguides er det mit mål at hjælpe og guide dig, når du handler online.