Duovogne bedst i test

Duovogn

En duovogn er en barnevogn, som består af chassis, hjul og separat ligge- og siddedel, som fastgøres direkte på chassiset. Med liggedelen kan duovognen anvendes fra fødslen, og med siddedelen indtil barnet bliver for tungt til vognen eller på anden vis vokser ud af den i en alder på ca. to til tre år. Oftest følger både sidde- og liggedel med i pakken, når man køber en duovogn, og derfor bliver det også en investering, som holder i en stor del af barnets opvækst. Mange forveksler duovogne med kombivogne. Mens duovognen har både sidde- og liggedel, så består kombivogne kun af en siddedel, hvor man kan lægge en blød eller hård lift. Liggedelen i en duovogn plejer at være mere rummelig for barnet.

Det bør du overveje, når du vælger duovogn

Det vigtigste, når du vælger duovogn, er at tage udgangspunkt i din livsstil. Begynd med at identificere, hvilke egenskaber ved barnevognen der er vigtigst, og sammenlign derefter udvalget med jeres behov. Hvis der er flere, som skal køre med vognen, kan det for eksempel være godt, hvis begge parter kan indstille håndtaget til en bekvem højde. Hvis man har en bil med begrænset plads i bagagerummet, og man skal køre meget i bil med barnevognen, kan det godt betale sig at kontrollere, om vognen bliver tilstrækkeligt lille, når den er klappet sammen, og bor man øverst i et hus med en lille elevator, kan det være, at vognens bredde er den første egenskab, man skal kigge efter. Får I brug for et rummeligt og lettilgængeligt indkøbsnet for at kunne købe stort ind med barnevognen, eller tager I tit bilen, så barnevognen skal være let at klappe sammen? Netop med duovogne bør man også overveje liggedelens mål. Hvis man ved, at man får høje børn, er det godt at vælge en vogn med en rummelig liggedel, så man ikke er nødt til at skifte til siddedelen tidligere end ønsket.

Selvom barnevogne kan være mere eller mindre gennemtænkte og sjove at køre med, er der ingen barnevogn, som generelt er bedst af alle og for alle. Men der findes uden tvivl en vogn, hvis funktioner gør, at den passer bedre til netop jeres familie end andre barnevogne. Hvis man venter sit første barn, kan det være vanskeligt at forestille sig, hvilke situationer vognen vil blive brugt i og hvor meget. Det kan derfor være en god ide at spørge andre med børn, som bor i samme område, eller som har lignende vaner angående rejser, fritidsinteresser og fornøjelser, hvordan de tænkte, da de valgte barnevogn, og hvorfor de valgte netop deres model. Det er også en god idé at huske på, at selvom man som kommende førstegangsforælder i første omgang måske forestiller sig en nyfødt baby i en opredt liggedel, så anvendes liggedelen sjældent længere end seks måneder. Siddedelen derimod vil måske blive anvendt i flere år. Hvis man vil have en vogn, der kan bruges i en længere periode, skal man sørge for at vælge en barnevogn, som kan vokse med barnet og ændres i takt med barnets udvikling.

Læs også vores købsguide med flere vigtige parametre, når du skal købe barnevogn. Link til købsguide


Produkter i testen

Bedst-i-test.dk 2017 DK.png

Britax Smile 2

Meget prisgunstig duovogn med liggestilling i sædet, luftfyldte hjul og rummelig bagagekurv


Bedste pris hos:

Prisklasse: Lavpris Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 13 kg Mål sammenklappet med hjul: 89x57x38 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbart, almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja, Britax' egen babyautostol kan monteres direkte på chassiset Håndtag: Knækled

Bedste pris hos:

Britax Smile 2 er den opdaterede version af den umådelig populære Brio Smile. Britax opkøbte BRIO for et par år siden og har derefter langsomt, men sikkert flyttet de forskellige barnevognsmodeller over under deres eget varemærke og stoppet produktionen af nogle af dem. Smile er nu Smile 2 og grundlæggende den samme vogn, men med en række opdateringer. Maksimumsvægten er øget til 17 kg, kalechen er blevet lydløs, og betrækket er fremstillet af et andet materiale, som virker knap så groft. Smile har fået en helt ny liggedel med Britax-beslag, så den samme liggedel kan anvendes på en del andre Britax-chassiser. Det gør også, at Britax' babyautostol kan monteres direkte på chassiset. Liggedelen er hyggelig og meget lettere at tage af chassiset, end den gamle Brio Smile-liggedel var.
 
Med en bredde på kun 57 cm er Britax Smile 2 nem at manøvrere med i byen, samtidig med at de fire lufthul kan klare både lettere terræn og sne. Forhjulene kan svinge og kan låses fast. Chassiset er affjedret, så barnets køretur bliver blødere. Med sit håndtag med knækled kan vognen tilpasses både høje og lave førere, og da den ikke har nogen bagaksel, kan man gå til med lange skridt. Britax Smile 2 har en meget stor bagagekurv, som er let at komme til fra flere sider. Vognen kan klappes sammen i et stykke med sædet på. Den bliver mindst sammenklappet med sædet fremadvendt, men vi vil ikke kalde den lille i sammenklappet stand sammenlignet med andre duovogne.
 
Smile 2 kan anvendes både som duo¬ og kombivogn. Som kombivogn anvendes Smile med siddedelen i liggestilling med en lift, som kan fastgøres i sædet for at gøre kørslen sikker. Sædet på Smile har stort set fuld liggestilling, kan vendes og er hjt placeret. Kalechen er ret lang, og fodstøtten kan indstilles i flere forskellige stillinger. Bøjlen er af swingaway-typen, og benpose/vindbeskyttelse medfølger. Sædet har et ret kort ryglæn, og der er ikke ret meget plads mellem sæde og bøjle, så Smile 2 egner sig størrelsesmæssigt bedst til børn op til ca. 2 år. Britax Smile 2 er et godt valg som barnevogn, hvis man ønsker en vogn, der er både smal og fleksibel, men samtidig kan anvendes til forskellige typer underlag. Det er svært at få mere eller bedre duovogn til prisen, så derfor udpeger vi – nøjagtig som forgængeren Brio Smile – Britax Smile 2 til bedst i test.

  • Smal, lufthjul, stor bagagekurv, god liggestilling og meget for pengene
  • Lidt uhåndterlig klappet sammen, kort ryglæn
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5


Udvalgte priser:
BEDSTE PREMIUMVALG 2017 DK.png

Cybex Priam

Eksklusiv barnevogn med kompakt sammenklapning og forskellige valgmuligheder for hjul og sæde


Bedste pris hos:

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: Lux 12,1 kg - 2-in-1 11,2 kg Mål sammenklappet med hjul: Lux 95,5x57,5x45,5 cm - 2-in-1 95,5x57,5x32,5 cm Hjul: Gummi/foam Type siddedel: Vendbar, Lux: vanlig och 2-in-1: ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Bedste pris hos:

Cybex har indtil nu været et relativt ukendt mærke på barnevognsmarkedet, men har blandt andet et bredt udvalg af autostole og har nu også lanceret en duovogn med navnet Priam. Chassisets udseende med forkromede detaljer er baseret på designerduoen Ray & Charles Eames formgivningsstil og er både en fryd for øjet og smart konstrueret. Teleskophåndtaget kan som sædvanlig reguleres i højden for at give bedre komfort for føreren, men ved sammenklapning kan det også trykkes helt sammen, hvilket gør vognen særdeles kort og nem at få ind i for eksempel et bagagerum. Cybex Priam bliver den vogn, du ønsker, at den skal være. Du kan vælge mellem forskellige slags hjul, men også mellem forskellige sædetyper. Liggedelen – der er både rummelig, hyggelig og let at skærme af med den forlængbare kaleche – er den samme uanset hvad. Sæderne er meget forskellige. Lux er et almindeligt sæde med meget langt ryglæn og en i princippet helt flad liggestilling samt flere hvilestillinger og oprejst siddestilling. Fodstøtten på Lux kan indstilles, og siddefladen er komfortabelt polstret. 2-i-1-sædet er lidt mindre, men stadig rummeligt og ergonomisk udformet med en sidde-, en hvile- og en liggestilling.

Begge sæderne kan vendes. Hvis man vil kunne klappe vognen sammen i ét stykke med sædet på, skal man vælge Lux (og have sædet fremad), men Lux koster også lidt mere end 2-i-1-sædet. Det kaldes 2-i-1, fordi det er en sæderamme, som bruges til at fastgøre bøde sæde- og liggedelsstoffet på. Uanset sædet kan kalechen forlænges og har i forlængelsen et kighul med indbygget net. Det havde dog været at foretrække, hvis kighullet også have kunnet åbnes for at skabe ventilation. Bøjlen – den samme for begge sæder – er af swing away-typen. Bagagekurven er af normal størrelse og har en smart magnetlås, så man kan opbevare små ting i den, så de bliver hvor de er. Foran er bagagekurven dækket med net, så man kan se ind, og hvis det regner, kan det blive vådt, men man kan ikke komme til indholdet forfra. Til vognen medfølger et smart regnslag i klar plast og adaptere til babyautostol. Den vogn, vi har testet, har All Terrain-hjul, som giver vognen en rigtig god rulleevne og kan klare grusveje og lettere terræn. I bymiljø er Priam meget let at styre, og der er masser af køreglæde i chassiset. Håndtaget har en vis rykagtig bevægelighed, som man hurtigt vænner sig til. Cybex Priam har et højt niveau, der matcher prisen. Hvis man desuden er ude efter en vogn, der skiller sig ud, men ikke slækker på kvaliteten, så er Priam en vogn, man ikke bør overse.

  • Meget god rulleevne, højt placeret sæde, forlængbar kaleche
  • Lidt ugennemtænkt bagagekurv og kighul i kalechen
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5


Udvalgte priser:

BRIO Go Next

Duovogn med fantastisk affjedring, gode kalecher og praktisk kompakt sammenklapning


Bedste pris hos:

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 13 kg Mål sammenklappet med hjul: 78x62,5x50 cm Hjul: Plast/luft Type siddedel: Vendbar, almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled, ergonomisk

Bedste pris hos:

Go Next er Britax' omarbejdede version af Go og gik tidligere under navnet Brio. Go Next har mange detaljer, som tidligere versioner af Go mangler. Den vigtigste ændring er, at Go Next er blevet udstyret med lufthjul bag samt nye, låsbare forhjul i punkteringsfri model. Til forskel fra de gamle hjul sætter grus og sten sig ikke fast i dem, og lufthjulene gør kørslen endnu blødere. Den store bagagekurv, der nemt har plads til et par indkøbsposer, har fået en kant, der kan foldes op og som beskytter bedre mod blade og mudderstænk fra hjulene. Chassiset har ergonomisk håndtag med knækled, som kan indstilles i flere vinkler. Det er nemt at klappe sammen, og bliver meget kompakt.

Liggedelen på Go Next har en stor solskærm og således en bedre beskyttelse mod vejr og vind. Solskærmen holdes i lighed med det nye dækken til liggedelen, der har fået lynlåse i siderne, så det er lettere at få barnet ind og ud af vognen, på plads med en magnetlås. Liggedelen har betræk, er rummelig og fastgøres på chassiset med en medfølgende adapter. I liggedelen er der indbyggede bærehåndtag, og i fodenden er der flere, smarte opbevaringslommer. 


Go Next har en vendbar siddedel, fodstøtten kan indstilles i højden, og ryglænet reguleres tinlæst med remme. Go Next har ikke fuld liggestilling i siddedelen, men hælder svagt, når den er lagt helt ned. Siddedelens betræk er nu betydeligt lettere at rengøre, da det kan tages af med lynlåse og vaskes. Siddedelen er udstyret med Britax' smarte fempunktssele, som kan adskilles i fem dele, aftagelig bøjle, og der medfølger en benpose, som fastgøres på siddedelen med tryklåse. Siddedelens kaleche er også mærkbart forbedret med en stor solskærm med magnetlås. Britax Go Next gynger fantastisk på grund af den glimrende affjedring, den gode rulleevne og kan både anvendes til bykørsel og i lettere terræn. Det er en klassisk barnevogn i moderne version, med god brugtværdi, høj komfort for barnet og masser af køreglæde for forældrene.

  • Virkelig god affjedring, gennemtænkte detaljer, gode kalecher
  • Ret bred, ikke helt oprejst siddestilling i siddedelen
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5


Udvalgte priser:

Britax Go Big


Bedste pris hos:

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 14 kg Mål sammenklappet med hjul: 80,5x61,5x52 cm Hjul: Skumhjul Type af sæde: Vendbart, almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Bedste pris hos:

Go Big fra Britax er en videreudvikling af de tidligere, populære modeller Britax Go og Go Next. Til forskel fra sine forgængere tilbyder Go Big fuld liggestilling i sædet og større, punkteringsfri hjul. Britax Go Big er en vendbar duovogn, der også kan anvendes som kombivogn, det vil sige at en blød lift kan fastgøres direkte i sædet. Go Big har 9 tommer store, skumfyldte forhjul med indbygget affjedring. Baghjulene er også skumfyldte, hvilket føles næsten som lufthjul, men helt uden risiko for punktering. Selv chassiset er affjedret, hvilket gør Go Big til en vogn, der gynger dejligt under gåturen. Hvis man vil benytte Go Big med liggedel, så er det den samme liggedel som til den almindelige Go-model, og den mangler beklageligvis den solskærm, som Go Nexts liggedel er udstyret med. Alle Go/Go Next/Go Big-liggedele kan dog monteres på alle chassiser uanset årsmodel.

Britax Go Big har et sæde, der kan klare 17 kilo, og en bagagekurv med kapacitet til 10 kilos belastning. Bagagekurven er rummelig, kanterne kan klappes op, og den er nem at komme til fra flere sider. Sædet kan vendes med to enkle håndtag. Ryglænet kan trinløst klappes ned til en flad liggestilling. Skal sædets anvendes med en blød lift, så har Britax deres egen model, der passer perfekt og kan fastgøres sikkert med kroge i siderne af sædet. Liften er udstyret med et aftageligt låg og praktiske bæreremme. Sædets fodstøtte kan indstilles i tre positioner, og det behageligt ergonomiske håndledshåndtag kan vinkles i adskillige positioner. Håndtaget kan foldes helt ind til chassiset, så vognen fylder mindre i entreen eller i kollektiv trafik. Go Bigs sæde er tilstrækkelig rummeligt til, at en 2-3-årig i normal størrelse kan sidde bekvemt. Fempunktsselen kan deles i fem remme, så hynder og køreposer lettere kan sættes i. Go Bigs sæde er også udstyret med en aftagelig bøjle med grensele, som fastgøres med tryklås.

Selvom Go Big ikke er nogen lille vogn, er den alligevel nem at klappe sammen og pakke i bilen. Liggedelen skal tages af, og chassiset klappes sammen separat. Men Go Big kan klappes sammen med sædet på, uanset hvilken retning sædet vender. Selv når vognen er klappet sammen, står den på hjulene, hvilket gør, at den ikke bliver våd eller beskidt om vinteren. Derudover kan den nemt rulles ind i bagagerummet. Go Bigs skumfyldte hjul kan takket være størrelsen holde til en hel del terræn, og grus og småsten sætter sig ikke fast i dem. Men vognen er også meget let at køre og praktisk i bymiljø. Britax Go Big er en alsidig vogn med en køreoplevelse af højeste kvalitet. Med forbedret liggestilling og større hjul har Britax opfyldt manges ønsker, og Go Big er lige netop den fuldtræffer, man kunne håbe på.

  • Fantastisk affjedring og køreoplevelse, praktisk sammenklapning, gennemarbejdet sæde, stor bagagekurv
  • Relativt stor
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5


Udvalgte priser:

Joolz Day2

Smart designet duovogn med mange flotte detaljer, god affjedring og godt rul


Prisklasse: Mellem Maks. vægt liggedel/sæde: 9/15 kg Vognens vægt med sæde: 12,9 kg Maks. vægt ligge-/siddedel: 95 x 59 x 43 cm Mål sammenklappet med hjul: Punkteringsfrie med luftkanal Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Den første model af Joolz Day blev lanceret for mange år siden, og opdateringen i form af den nye Day2 viser sig hurtigt at være et rigtig godt træk. Når man tager vognen i nærsyn, bemærker man hurtigt et stort antal flotte og gennemført praktiske detaljer. Liggedelen føles rummelig og hyggelig til vinterbrug, og madrassen er blød og rar. For en sommerbaby kan man slippe ekstra luft ind i hovedenden ved at folde yderstoffet ned. Nedenunder er der et lag af meshnet. Kalechen har også stof, der kan foldes op for at øge luftgennemstrømningen. Låget til liggedelen er flot fastgjort med en skjult lynlås, og kanten kan foldes op i to forskellige højder og sættes fast med tryklåse på de mest blæsende dage.

Det ergonomiske sæde på Day2 monteres på samme stel som liggedelen. Fodstøtten kan forlænges, så vognen nemt vokser i takt med barnet. Sædet kan vinkles i flere trin ned til liggestilling. Desværre har Joolz beholdt tohåndsgrebet til denne funktion, en knap på hver side af stellet skal holdes inde samtidig for at klappe sædet ned. Et enhåndsgreb ville have virket langt mere moderne. Samme kaleche anvendes til både sæde og liggedel. Selvom Day2 har fået en flot og smart solskærm, der kan foldes ud, havde det været rart, hvis kalechen havde kunnet forlænges yderligere. Dette mærker man dog mest, når sædet er i liggestilling. Sædets sele har et smart magnetbeslag til at holde skulder- og hofterem sammen. Muligheden for at dele seleremmene gør det også nemmere at sætte en kørepose eller hynde i. Bøjlen til Day2 er af swing away-type og beklædt med imiteret læder. Bagagekurven er mere rummelig, end den ser ud, og den bagerste kan kan foldes ned, så det bliver lettere at få plads til større genstande.

De primære styrker hos Joolz Day2 er vognenes meget attraktive og stilrene design og en køreoplevelse i topklasse. Day2 har et chassis med overraskende meget affjedring. Hjulene er punkteringsfri, men alligevel bløde takket være den indvendige luftkanal. Forhjulene er ret små, men bevægelige terrænhjul kommer som tilbehør. I originalversionen kan Day2 både klare lidt terræn og mindre snemængder, men klarer sig bedst i bymiljø, hvor den er bemærkelsesværdigt nem at styre og ruller rigtig godt. Når chassiset klappes sammen, bliver det kompakt, men vognen kan kun klappes sammen med sædet på, hvis det er fremadvendt. Har man en ting for originalt tilbehør, kommer man til at elske Joolz, som har et meget bredt udvalg. Den får også et ekstra plus for det højt placerede sæde og liggedel, selv håndtagets maksimumshøjde er god til høje forældre. Men det bedste er alligevel, hvor godt barnet sidder, og hvor skøn Joolz Day2 er at tage med ud at spadsere med barnevognen.

  • Meget flot design, mange smarte funktioner, fantastisk køreoplevelse
  • Tohåndsgreb til at vinkle sædet, kan kun klappes sammen med sædet fremadvendt
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5

Dubatti One

Flot designet duovogn med store, svingbare lufthjul og højt, justerbart håndtag


Prisklasse: Mellem Maks. vægt liggedel/sæde: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 12 kg Mål sammenklappet med hjul: 93x61x30 cm Hjul: Lufthjul Sædetype: Vendbart, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Dubatti er et nyt barnevognsmærke på det nordiske marked. I lighed med Bugaboo og Joolz stammer Dubatti fra Nederlandene. Mærkets hidtil eneste barnevognsmodel har fået navnet One og formår at skille sig ud fra mængden med visse af sine egenskaber. Først og fremmest udmærker hjulene sig. Dubatti One er nemlig udstyret med noget så usædvanligt som fire lige store lufthjul, hvor forhjulene alligevel er svingbare. Nøjagtig som forventet indebærer dette, at vognen ruller virkelig godt og klarer såvel fortovskanter som andre ujævnheder med bravur. Der er ikke så meget affjedring i chassiset, så One egner sig alligevel bedst til lettere terræn og bymiljø, men en skovsti eller normalt vinterføre er slet ikke noget problem. Forhjulene kan naturligvis låses fast i deres stilling, så det er lettere at komme frem.

De store hjul er et stort plus, men de gør, at bagagekurvens størrelse er meget begrænset. Man kan med nød og næppe få plads til en mindre pusletaske, men så er bagagekurven også fyldt. Den er dog praktisk, da den kan lukkes helt til, så hænger man pusletasken på håndtaget og nøjes med at opbevare løse genstande i bagagekurven, så er de godt beskyttet mod mudderstænk og lignende. Det er muligt at løbe en shoppingbag til, som dog fungerer bedst, når One anvendes med fremadvendt sæde. Vognen har et teleskophåndtag, der kan indstilles rigtig højt. Dette sammen med, at højden på selve rammen, som sæde- og liggedelsbetrækket fastgøres på, kan justeres i to forskellige højder, gør, at Dubatti One også fungerer meget godt til høje forældre.

Pladsmæssigt har Dubatti One et sæde i normal størrelse, hvor der er plads til de fleste børn op til knap tre år. Sædet kan vinkles ned til liggestilling uanset retningen. Kalechen fungerer godt i siddestilling, men i liggestilling er den alt for kort, og solen skinner ind på barnets ansigt. Da samme kaleche anvendes til sæde og liggedel, opstår samme problem der. Bøjlen er af swing away-typen, og selen til sædet kan justeres i længden og skilles ad, så det er lettere at montere og fjerne sædehynde eller kørepose. Dubatti One kan ikke klappes sammen med sædet på, men dette skal tages af, hvor efter chassiset klappes sammen separat. Chassiset bliver dog både fladt og kompakt, så vognen kan pakkes i et bagagerum uden at fylde for meget. Dubatti One er en stilren, flot vogn med flere gode funktioner og klarer sig allerbedst, der hvor det virkelig gælder – under selve gåturen. Det er altid sjovt at trille af sted med One, og det er først når man vil have den med ud at handle eller have barnet i skygge, at man mærker vognens mangler. Med lidt videreudvikling af designet kan Dubatti One nok godt blive "the one" for mange familier med barnevogn.

  • Store lufthjul, meget god køreoplevelse, god til høje forældre, flot design
  • For kort kaleche, meget lille bagagekurv, skal klappes sammen i to dele
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Teutonia Bliss

Praktisk duovogn med rummeligt sæde, fuld liggestilling og nemt justerbar sele


Prisklasse: Mellem Maks. vægt liggedel/sæde: 9/15 kg Vognens vægt med sæde: 13,3 kg Mål sammenklappet med hjul: 71x62x33 cm Hjul: Punkteringsfri Type af sæde: Vendbart, almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Efter at have holdt lav profil i nogle år har Teutonia nu lanceret flere modeller fra en ny generation vogne. Tidligere er Teutonia ofte blevet kritiseret for smås sæder og upraktisk sammenklapning, men på Bliss er de fleste af disse minusser blevet elimineret. Teutonia Bliss er en duovogn med separat sæde og liggedel. Sædet er vendbart, hvilket er nemt at gøre, og har en yderst moderne detalje i, hvordan selen justeres. Nøjagtig som på en autostol sidder der et håndtag på bagsiden af ryglænet, så med et enhåndsgreb kan hele seleanordningen trækkes op og nakkestøtten forhøjes i samme omgang. Ryglænet kan dermed sættes rigtig højt op, og en treårig i normal størrelse har rigelig plads til hovedet. Der er faktisk også oftest plads til ældre børn, men så bliver fodstøtten i stedet lidt kort. Selv i bredden virker Bliss rummelig og kan om vinteren kombineres med en kørepose, uden at der bliver pladsmangel. Ryglænet kan klappes helt ned og giver sammen med den justerbare fodstøtte mulighed for en flad liggestilling. Det gør, at Bliss kan anvendes lige fra fødslen sammen med en blød lift. Foretrækker man en almindelig liggedel, er det muligt at købe til. Liggekurven er hyggeligt indrettet med bærehåndtag i kalechen og en blød, åndbar madras.

Bliss har et chassis med knækledshåndtag, der kan vinkles i mange forskellige stillinger, så det er nemt at finde en komfortabel højde uanset førerens højde. Skridtlængden er også generøs, så risikoen for at ramme chassiset med fødderne er lille. Teutonia Bliss har punkteringsfri hjul med luftkanaler i, hvilket giver en blød kørsel med god rulleevne. Chassiset overrasker med usædvanlig meget affjedring, som gør, at vognen gynger sig frem over ujævnheder og fortovskanter. Kørekomforten for barnet er lige så god som køreoplevelsen for forælderen, og hvis man synes om en vogn med meget affjedring, er Bliss absolut en værdig kandidat. Bagagekurven er relativt rummelig og nem at komme til. Større genstande skal dog lægges i fra for- eller bagsiden, da bagagekurvens tekstilsider holdes oppe med snore midt på siderne.

Tidligere er Teutonias vogne blevet opfattet som smalle og praktiske, når de er klappet ud, men ret store og klodsede, når de er klappet sammen. Bliss bliver stadigvæk ikke direkte lille, hvis den klappes sammen i et stykke med sædet på, men det er en forbedring sammenlignet med tidligere. Vælger man først at tager sædet af og derefter klappe chassiset sammen separat, får man dog to små, firkantede pakker, der er nemme at få plads til i en bil. Ældre Teutonia-vogne har ofte en lang, indbygget solskærm. Den er væk på Bliss, og i stedet kan man købe en separat solskærm – hvilket vi kan anbefale, da standardkalechen virker lidt kort, især med sædet klappet ned i liggestilling. I det store hele er Teutonia Bliss en positiv overraskelse med en skøn køreoplevelse og et rummeligt sæde, og hvis Teutonia har været glemt i en periode, så kan Bliss været et tegn på, at mærket er på vej tilbage.

  • Rummeligt sæde med fuld liggestilling, nemt at justere selen, chassiset bliver lille klappet sammen
  • Lidt for kort kaleche, svært at komme til bagagekurven fra siderne
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Baby Jogger City Premier

Solid og robust duovogn med store hjul, vendbart sæde og flad sammenklapning


Bedste pris hos:

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/23 kg Vognens vægt med siddedel: 12,8 kg Mål sammenklappet med hjul: 81x63x34 cm Hjul: Punkteringsfri Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Bedste pris hos:

City Premier er en vendbar enkeltvogn fra Baby Jogger, der er baseret på en ældre model fra samme mærke – City Versa GT. Baby Jogger er kendt for deres robuste, rummelige barnevogne, der bliver kompakte, når de klappes sammen. Premier er ingen undtagelse. Vognen har fire punkteringsfri hjul, der har en vis affjedring takket være deres luftkanaler. Forhjulene er drejelige, men kan låses fast. Hjulene er store og duer til både bymiljø og terræn. Premier er affjedret, ikke så den rigtig gynger, men tilstrækkeligt til at køreturen ikke bliver bumpet. City Premier har et teleskophåndtag, der kan indstilles i to positioner. Når det er klappet helt ud, er der god plads til lange skridt, så Premier er velegnet til forældre uanset højde. Vognens bagagekurv får topkarakter. Den er ikke bare særdeles rummelig, den er også nem at komme til. Som de fleste andre vogne fra Baby Jogger har Premier også en håndbremse på højre side af håndtaget.

Hvis man vil anvende vognen fra fødslen, er det muligt at købe en liggedel til den. City Premiers sæde ergonomisk og kan indstilles i sidde-, hvile- og liggestilling med låseanordningen på ryglænets bagside. På ryglænets bagside er der også en stor netlomme til opbevaring. Sædet er rummelig i både længde og bredde, og Premiers maksimumsvægt gør det muligt at anvende vognen i længere tid. Derudover kan sædet vokse med barnet ved at forlænge fodstøtten. Fodstøtten kan også vinkles i flere positioner. Betrækket på Premier er både slidstærkt og tåler snavs, men føles alligevel bekvemt. Sædet har en fempunktssele, der kan deles i separate remme, så det bliver lettere at sætte en kørepose eller hynde i. Kalechen er af normal længde med to kighuller i klar plast.

Mange andre vogne med samme størrelse og stabilitet som City Premier er også store, når man klapper dem sammen, eller de kan ikke engang klappes sammen i et stykke, men skal skilles ad først. Premier kan klappes sammen med sædet på, uanset retningen, og hele sammenklapningen kan foretages med én hånd. Når sædet er klappet sammen, og sikkerhedslåsen er frigivet ved at trykke på den røde knap, skal man bare løfte vognen i sammenklapningsremmen. Vognen bliver meget flad og kan nemt pakkes i bilens bagagerum. Baby Jogger City Premier er behagelig at køre, nem at styre og bekvem for barnet at både sidde og sove i. Det er en kraftig og robust vogn, som alligevel er nem at klappe sammen til en kompakt størrelse. Med så mange efterspurgte egenskaber vel udført i én vogn tror vi, at City Premier kan blive en populær følgesvend i mange familier.

  • Kraftig og robust, lille og flad klappet sammen, rummeligt og vendbart sæde
  • Lidt kort kaleche
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Stokke Trailz

Duovogn med kraftige lufthjul, stor bagagekurv og sæde og liggedel højt placeret


Bedste pris hos:

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 13,6 kg Mål sammenklappet med hjul: 95 x 62 x 50 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Bedste pris hos:

Stokke Trailz er Stokkes seneste barnevognsmodel og et markant skridt opad i funktioner sammenlignet med forgængeren Crusi. Trailz er en duovogn med separat sæde og liggedel. Liggekurven er enorm med tykke, polstrede kanter, smart låg til liggedelen og andre praktiske detaljer såsom strop til ophængning af barnevognslegetøj. Sædet er vendbart og kan indstilles i ligge-, hvile- og siddestilling. Det er ergonomisk, hvilket indebærer at hele sædet vinkles, ikke bare ryglænet. Trailz har en usædvanlig læsning til dette, da sædelåsen er en knap på siden af sædet på højde med fodstøtten. Denne lås sidder normalt et sted på bagsiden af ryglænet. Når man først har vænnet sig til Trailz' løsning, fungerer den dog nøjagtig lige så godt.

Sædet har en aftagelig bøjle, der er lidt bøjelig, men ikke kan klappes til side som en swing away-bøjle kan. Fodstøtten på Trailz er adskilt fra sædet, kan indstilles i forskellige længder eller tages helt af, hvis man ønsker det. Nøjagtig som liggedelen er sædet også rummeligt og bekvemt. Kalechen på Stokke Trailz har en stor solskærm i hårdt materiale og kan åbnes bagpå for at give bedre ventilation. Fempunktsselen er nem at regulere, og i både sæde og liggedel er der beslag til Stokkes egen barnevognsparasol, som kan tilkøbes separat. En af de allerstærkeste sider ved Stokke Trailz er bagagekurven, der er blandt de største på barnevognsmarkedet. Den er rummelig og åben, og nem at stille en indkøbspose ned i. Den kan desuden rumme hele 10 kg, og bagkanten kan foldes ind for at gøre bagagekurven mindre, hvis man ikke har brug for at pakke en masse.

Trailz har fire store lufthjul og et chassis med lidt affjedring, så vognen også kan køre på ujævnt underlag – endda rigtig godt i sne – selvom der findes bedre vogne til hårdt terræn. Når vognen skal klappes sammen, skal man først tage sædet eller liggedelen af og derefter separat klappe chassiset sammen, der bliver meget kompakt. Fordelene ved Stokke Trailz er den gode køreoplevelse og at den har god plads til både barn og oppakning. Ulempen er, at vognen også har store udvendige mål. Hvis man ikke er så høj, kan det virke svært at se foran vognen, når man går bag Trailz med kalechen klappet op. Det er også synd, at sædet har plads til børn i fireårsalderen, men desværre har en maksimumsvægt på 15 kg. Trailz er dog uden tvivl Stokkes allerbedste barnevognsmodel, og efter at have kørt med den i et stykke tid er det nemt at fortå, hvorfor den er blevet så populær.

  • Stor bagagekurv, rummeligt sæde og store hjul
  • Upraktisk at klappe sammen, store mål
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Bugaboo Buffalo

Rummeligt, ergonomisk sæde med høj maksimumsvægt og terrænvenlige, punkteringsfrie hjul


Bedste pris hos:

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/23 kg Vognens vægt med siddedel: 12.3 kg Mål sammenklappet med hjul: ca. 100x60x40 cm Hjul: Foam Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Bedste pris hos:

Buffalo er baseret på samme princip som andre vogne fra Bugaboo: Ligge-¬ og siddedelens betræk fastgøres på samme stel, og alle vognens dele er nemme at udskifte. Buffalo er Bugaboos største vogn, og siddedelen har den højeste vægtkapacitet. Både ligge- og siddedel er særdeles rummelige i både bredden og længden. Vognen er også velegnet til høje forældre, da teleskophåndtaget er højt, når det trækkes helt ud, hvilket desuden gør Buffaloen praktisk til brug med søskendebræt. Chassiset er stabilt, og vognen kan komme frem i både skov og sne med sine fire skumhjul – ingen risiko for punktering. Bagagekurven er både lettilgængelig og rummelig, og som en af meget få vogne er Buffaloen godkendt til en belastning på 6 kg på håndtaget, som derfor er udstyret med kroge.

Buffaloen har swingaway-bøjle, kan klappes sammen i ét stykke, men bliver mindre i sammenklappet tilstand, hvis den klappes sammen i dele. Kalechen kan forlænges og åbnes med lynlås, så den kan trækkes et ekstra trin ud. Med kalechen foldet helt ud er det ikke nødvendigt med anden solbeskyttelse til vognen. Siddedelen har sidde-¬, hvile-¬ og liggestilling, uanset om den vender fremad eller bagud, og stellet kan vippes med et enhåndsgreb ved hjælp af et håndtag på bagsiden af stellets hovedende.

Bugaboo Buffalo kan anvendes i lang tid, fordi siddedelen er så rummelig, og kalechen er høj nok til at kunne foldes ud over højere børn. Vognen er bedst egnet til blandet kørsel og markedsføres mod familier, der bor lidt uden for byen. Buffaloen fungerer selvfølgelig også til bykørsel, men den er ikke helt så let at manøvrere som de andre vogne fra Bugaboo og heller ikke lige så praktisk i forretninger og butikscentre. Vognen er gennemtænkt, og mange ting kan gøres med kun én hånd. Når den først er kommet op i fart, er den et godt bekendtskab på lange gåture.

  • Rummelig siddedel, store forhjul, god for høje personer
  • Stor, lidt træg at styre
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Britax Go

Letstyret barnevogn med ergonomisk håndtag, stor bagagekurv og god affjedring


Bedste pris hos:

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 12 kg Mål sammenklappet med hjul: 78x 61 x 50 cm Hjul: Punkteringsfri Type siddedel: Vendbart, almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Ergonomisk, knækled

Bedste pris hos:

Britax Go er den opdaterede version af Brio Go, som Britax ændrede navnet på efter deres opkøb af Brio for et par år siden. Go-vognen er grundlæggende den samme, men Britax har foretaget en del mindre ændringer. Maksimumsvægten for sædet er nu 17 kg, selen i sædet har Britax' smarte og brugervenlige løsning med fem separate remme, der klikkes sammen. Betrækket er også opdateret, og det er blevet lettere at tage det af for at vaske det.
 
Britax Go er nem at klappe sammen og kan klappes kompakt sammen med sædet på, uanset hvilken vej det vender. Sædets ryglæn kan justeres trinløst. Det har ikke en flad liggestilling, men en meget god hvilestilling. Sædet er noget tilbagelænet. Selve sædet er rummeligt med god højde på ryglænet, og det fungerer godt til børn, fra de er nogle måneder gamle, og op til ca. 3 år. Bøjlen kan tages af, og fodstøtten kan indstilles. Liggedelen fastgøres på chassiset med en adapter, der følger med vognen. Den er rummelig både i bredden og længden, og den er meget nem at klikke af og bære i bærehåndtagene. Liggedelens kaleche er lidt kort på solrige dage, men den har en ventilationslomme med insektnet, der er praktisk i varmt vejr. Sædet er meget nemt at vende, og i kraft af at vognen er så let at klappe sammen, når det er sat på, er Britax Go udmærket at have med i bilen. Der medfølger en benpose til sædet, og bøjlen kan tages af, hvis man vil bruge sædet uden. Sædet kunne også godt have haft en lidt længere kaleche.
 
Det ergonomiske håndtage på Britax Go er lækkert at gribe om. Hvis man er høj, kan man af og til opleve, at fødderne kommer lovlig tæt på chassiset, når man går til, men hvis håndtaget vinkles mere vandret, bliver skridtlængden bedre. Det er uproblematisk at købe ind med vognen, da bagagekurven er stor og let at komme til – bedst med liggedelen, men også med sædet. Det sker dog ret ofte, at der kommer småsten og blade i bagagekurven. Britax Go har en superb affjedring, og den behagelige gyngen får let de fleste børn til at døse hen. Hjulene er punkteringsfri, og svinghjulene foran kan udskiftes med store, faste vinterhjul. Britax Go er meget velegnet til gåture med sin fantastiske rulleevne og lette styring, og den kan også klare lettere terræn. Med terrænhjul på kan den komme frem overalt. Britax Go er blevet en klassiker blandt barnevogne, og med tanke på hvor vellykket modellen er, tror vi, at den er kommet for at blive i mange år frem.

  • God affjedring, stor bagagekurv, let at tyre og behageligt håndtag
  • Korte kalecher, grus kommer op i bagagekurven
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Kronan Duo S

Kraftig og stabil duovogn med fira lufthjul, god i terræn, men også fleksibel i byen


Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 14.4 kg Mål sammenklappet med hjul: 83x60x36 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled, ergonomisk

Kronan Duo S er Kronans første vogn med svingbare forhjul. Nøjagtig som den almindelige Duo har den fire lufthjul, ergonomisk håndtag med knækled og Kronans karakteristiske bærehåndtag. Liggedelen er meget rummelig i både bredde, længde og dybde. Den er udstyret med bærehåndtag, der er placeret i lommer på indersiden. Kalechen har en solskærm, og fuldt udfoldet skærmer den godt af for solen. Sammen med kanten på liggedelens dækken, der kan foldes op, bliver babyen godt beskyttet. Liggedelen har flere smarte funktioner. I fodenden er der opbevaringslommer, og under madrassen er der et ryglæn, der kan klappes op. På den måde er det muligt for den lidt større baby at sidde op i liggedelen, hvilket letter overgangsperioden fra sidde-¬ til liggedel. Der medfølger også en løs sele til at spænde barnet fast med, som fastgøres i bunden af liggedelen.

Siddedelen på Kronan Duo S har en stort set flad liggestilling, og det er derfor muligt at benytte den sammen med en blød lift. Fodstøtten kan også indstilles i flere stillinger. Den er imidlertid ret kort, så børn, der kører i Duo S, vokser ud af den med benene, inden de gør det med ryggen. Selve siddedelen er rummelig og kan indstilles trinløst i ryggen. Kalechen er relativt kort, men har også en solskærm, der kan foldes ud. Solbeskyttelsen kunne dog godt have været bedre. Siddedelen har løs sele, svingbar bøjle og kan vendes. Vognen har mange gennemtænkte detaljer, og sammenklapningsmekanismen er ukompliceret, men Duo S kan kun klappes sammen i ét stykke med liggedelen på. Siddedelen skal tages af først, og chassiset klappes sammen separat, hvilket er lidt klodset.

Kronan Duo S ruller godt og er behagelig at køre med både i byen og på gåture i skoven. Chassiset har en vis affjedring, og vognen er både let at løfte og nem at manøvrere. Bagagekurven er af normal størrelse, men ikke så dyb, og den har en gitterbund, der gør det vanskeligt at opbevare løse småting i den. Duo S føles velkonstrueret og stabil og er en vogn, der kunne gøre det godt hos mange forskellige familietyper i mange forskellige miljøer.

  • Let at styre, store lufthjul, bekvemt håndtag
  • Kort fodstøtte, lav bagagekurv
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Emmaljunga Super Viking

Rummelig duovagn, der kan laves om til en søskendevogn, Høj maksimumsvægt og knækhåndtag


Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/24 kg Vognens vægt med siddedel: 11.8 kg Mål sammenklappet med hjul: 93x57x56 cm Hjul: Punkteringsfri Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Super Viking er Emmaljungas stærkeste duovogn med høj maks. vægtkapacitet. Vognen kan ved hjælp af adaptere laves om til en søskendevogn, hvilket blandt andet kan ses på, at chassiset er ret langt. På Super Viking kan såvel udseende som funktioner let ændres og tilpasses efter ejerens behov. Super Vikings bagagekurv er stor og let at komme til fra tre retninger. Vognen har svingbare forhjul, men både de og baghjulene bliver desværre hurtigt fulde af grus, som sætter sig fast og laver huller i dem. Kørefornemmelsen forbliver imidlertid god, og vognen er meget let at styre og har en god drejeradius.

Chassiset er kun 57 cm bredt, hvilket gør Super Viking velegnet til bymiljøer, kollektiv trafik og i butikscentre. Vognen kan klappes sammen uden problemer, og det kan gøres med siddedelen på, uanset hvilken vej den vender. Liggedelen tages af inden sammenklapning. Håndtaget med knækled kan indstilles både højt og lavt og har lidt større omkreds, så det er ekstra behageligt at holde om, også hvis man har store hænder. Overordnet set fungerer vognen rigtig godt for høje forældre, da både ligge- og siddedel er højt placeret.

Siddedelen på Super Viking er ergonomisk og har fuld siddestilling, hvilestilling og en liggestilling med let hældning. Den klappes sammen ved hjælp af en rem på bagsiden af ryglænet, og sammenklapningen kan være lidt træg, når vognen er ny. Kalechen er smart konstrueret og sidder også pænt i mellemposition takket være burrebånd. Bøjlen er en swingaway med skridtbånd, og fodstøtten kan indstilles i flere forskellige stillinger. Fodstøtten har normal længde, men er ret smal, siddedelens ryglæn er langt, og der er god plads til selv store børn. Det samme gør sig gældende for liggedelen, der også er rummelig. Den er nem at klikke af og på chassiset og har kalecher med integreret bærehåndtag og en meget blød og behagelig inderside med en lækker madras. Liggedelens dækken kombineret med kalechen yder god beskyttelse mod vejr og vind.

  • Høj maks. vægt, hyggelig liggedel, god at køre med
  • Dårlige hjul, langt chassis
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Bugaboo Cameleon3

Lille, manøvredygtig duovagn, nemt at skifte udseende, meget flad ved sammenklapning af stellet


Bedste pris hos:

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 9.6 kg Mål sammenklappet med hjul: ca. 90x60x31 cm Hjul: Plast/skum Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Bedste pris hos:

Cameleon3 er, som navnet antyder, Bugaboos tredje version af deres måske bedst kendte vogn. Udadtil ligner den meget sine forgængere, men både materiale og funktioner er ændret. Cameleon har små drejehjul med justerbar affjedring foran og store, skumfyldte baghjul. Bagagekurven er lidt svær at komme til, når liggedelen er sat på, men mere tilgængelig, når vognen anvendes med siddedelen. Den har god plads og kan lukkes til med en træksnor. Chassiset føles mere stabilt end tidligere versioner. Derimod giver det lidt efter, hvilket kan mærkes på det bevægelige håndtag. Håndtaget kan også klappes hen over vognen, så den kan køres med baghjulene forrest. På håndtaget sidder også håndbremsen, som er let at anvende. Vognen skal altid skilles ad i to dele, inden den klappes sammen, og hvis vognen pakkes effektivt, optager den meget lidt plads.

Liggedelen til Cameleon3 er ret lavt placeret, men rummelig og luftig. Til liggedelen medfølger et dækken, der fastgøres med lynlås. Liggedelen kan klappes sammen, så den bliver helt flad. Ligge- og siddedel har samme kaleche, der siden 2014 har kunnet forlænges. Siddedelen er ergonomisk og vendbar, og uanset retning har den sidde-¬, hvile-¬ og liggestilling. Den er rummelig i bredden, og længden fungerer til børn på op til cirka en meter. Siddedelens maks. vægt er lidt højere end standard, men med et tungere barn i er det ret besværligt at rette op fra liggende til siddende, da sammenklapningsmekanismen kræver, at man bruger begge hænder. Vognen er udstyret med swingaway¬-bøjle og fempunktssele.

Bugaboo markedsfører Cameleon som en vogn til alle slags terræn, og den kan klare mere, end den måske ser ud til. Det er dog i bymiljø, at Cameleon klarer sig allerbedst. Vognen kan vende på en tallerken, er meget let at styre, og i kraft af at håndtaget kan klappes hen over vognen, kan den gøres kort, så der er plads til den i selv meget små elevatorer. Cameleon lever også op til sit navn, da den nemt kan skifte udseende og få et helt nyt look.

  • Smidig, let at styre, let at ændre
  • Lavt placeret liggedel, klappes sammen i to dele
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Udvalgte priser:

Trille Viper 4S

Vendbart sæde og håndtag, der også passer til høje forældre, store lufthjul


Prisklasse: Lavpris Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Mål sammenklappet med hjul: ca. 83x61x23 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, almindelig Håndtag: Teleskop

Trille Viper 4S er en vogn, der opfattes som ret stor og robust, men den er alligevel relativt let at styre takket være de svingbare forhjul. Vognen gynger behageligt takket være affjedringen i bagenden og er meget velegnet til gåture både på asfalt og i lettere terræn. Chassiset har teleskophåndtag, der kan indstilles i mange trin, og for høje forældre er det en fordel, at håndtaget kan komme meget højt op. Med håndtaget i lav stilling bliver vognen lidt vanskelig at løfte, men det kan hurtigt reguleres i højden, så det er ikke et problem at forlænge håndtaget blot for de gange, man skal køre op over en fortovskant eller lignende.

Vognen kan klappes sammen i ét stykke med siddedelen på, men den er i så fald ret tung og stor at løfte. Hvis man tager siddedelen af og folder chassiset separat, er den lettere at pakke i et bagagerum. Selve sammenklapningsmekanismen er meget nem at bruge, hvilket gør det lettere at opbevare vognen i hjemmet. Trille Viper 4 S har en liggedel udstyret med solskærm og ventilationsåbning i kalechen samt bærehåndtag og liggedelsdækken. Vognens bagagekurv er let at komme til både med sidde- og liggedelen på, og størrelsesmæssigt er den normal for en duovogn.

Siddedelen kan vendes og har sidde-, hvile-¬ og liggestilling. Liggestillingen er ikke helt vandret, men det er tæt på. Eftersom fodstøtten også kan indstilles, er det muligt at skabe en god soveflade for mindre børn, som gerne vil ligge mere som i en seng. Nyere årsmodeller, fra og med 2013, har fået forlænget ryglænet, og siddedelen er derfor mere rummelig, og selv højere børn kan sidde komfortabelt med god støtte til nakken. Kalechen er udstyret med ventilationsåbning og beskytter godt, når den er foldet helt ud. Kalechens midterbue er ret kort og kan af og til ramme barnets hoved, når den foldes ud. Trille Viper 4S er en god allroundvogn med gode basisfunktioner.

  • Store lufthjul, rummelig siddedel, enkel men funktionel
  • Tung, fylder meget klappet sammen
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5 Karakter 3.5/5
  • Karakter 5/5

3.5 af 5


Udvalgte priser:

Crescent Trike

Trehjuler med lufthjul og vendbart sæde, god affjedring, fungerer også godt i terræn


Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 15.5 kg Mål sammenklappet med hjul: 89,5x60x34,5 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Håndtag: Teleskop

Crescent Trike er en trehjuler med vendbar siddedel og er udstyret med tre store lufthjul, hvoraf det forreste er svingbart. Chassiset er godt affjedret, og vognen kører også blødt hen over rødder og på stier. Teleskophåndtaget kan indstilles både højt og lavt, så forældre i forskellig højde kan køre med den samme barnevogn lige komfortabelt. Bagagekurven er af normal størrelse og er tilgængelig fra flere sider. Trike har en kraftig bremse, og det er en god ting, hvis den skal parkeres på et skrånende underlag, men den kan af og til være svær at få løs fra låst tilstand.

Siddedelen er ergonomisk og har oprejst siddestilling, hvilestilling og liggestilling i begge retninger. Det kræver to hænder at klappe den sammen, og det kan føles lidt besværligt, men bliver nemmere, når man har fundet en god teknik. Betrækket føles virkelig behageligt og er nemt at tage af og vaske. Fodstøtten kan også indstilles, og overordnet føles siddedelen godt tilpasset efter det lille barn. Den fungerer størrelsesmæssigt op til en alder på cirka 2 år. Liggedelen på Trike føles også rar, og den er nem at håndtere. Den er let at klikke løs fra chassiset og bæres i bærehåndtaget. Kalechen kunne dog godt have været længere. Dækken til liggedelen medfølger.

Siddedelens kaleche har både udkigsåbning og solskærm, bøjlen er en swingaway, som gør det nemmere at løfte barnet ind og ud, men siddedelen har også skridtsele og en almindelig fempunktssele. Trike kan klappes sammen med siddedelen sat på, men hvis siddedelen vender bagud, bliver vognen meget klodset. Det er nemmest at klappe den sammen med siddedelen fremadvendt eller at klappe chassis og siddedel sammen separat. Da vognen er ret tung, kan det være nemmere at klappe den sammen separat, så den bliver lettere at løfte. Crescent Trike er en vogn, der ruller godt og er let at styre. Den fungerer godt, hvis man er meget ude i naturen, og hvis man vil have en trehjuler, hvor barnet kan vende ind mod en.

  • Vendbar trehjuler, ruller godt, højt håndtag
  • Tung, stor i sammenklappet tilstand
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5 Karakter 3.5/5
  • Karakter 5/5

3.5 af 5


Udvalgte priser:

Babyzen Zen

Vogn med liggedel, der kan ændres til bagudvendt sæde. Solcellelampe på chassiset


Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/20 kg Vognens vægt med siddedel: 10.8 kg Mål sammenklappet med hjul: 85x55x25 cm Hjul: Punkteringsfri Type siddedel: Ikke vendbar, almindelig Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Babyzen Zen adskiller sig udseendemæssigt en del fra mange andre vogne. Denne trehjuler har svingbart forhjul med stabiliserings¬funktion. Det gør, at den også kan køre på ujævnt underlag, selvom forhjulet ikke kan låses. Håndtaget med knækled er ret kort og lavt placeret, men da chassiset ikke har nogen almindelig bagaksel, er det muligt at gå tæt på vognen uden at komme til at sparke til understellet. Bagagekurven er lille og har plads til en indkøbspose i normal størrelse, så Zen er ikke den rette vogn til storindkøb. Den er derimod meget praktisk til bilkørsel og rejser. Liggedelen skal tages af inden sammenklapning, men kan selv klappes sammen, så den næsten ikke fylder noget. Chassiset, med eller uden siddedel, kan klappes meget fladt sammen, og vognen kan opbevares stående på højkant. Sammenklapning af vognen sker i flere trin, men i betragtning af hvor let vognen er at håndtere, når den først er klappet sammen, så er det besværet værd.

Zen har en siddedel, der kun er fremadvendt, og hvis indstillinger – sidde, hvile og ligge – reguleres med lynlåse. Kalechen har en solskærm, og der følger en vendbar pude med til siddedelen. Liggedelen er imidlertid vognens stærkeste side. Den har kaleche med flere indstillinger og indbygget bærehåndtag. I liggedelens bund er der en sele under madrassen. Ved hjælp af lynlåse er det nemlig muligt at lave liggedelen om til en lille, bagudvendt siddedel med hvilestilling. Liggedelen har et stativ forneden, som gør, at den også kan bruges som ekstra seng og skråstol, når den tages af vognen. Liggedelen er tilpas rummelig til, at børn op til lige under et år kan sidde i den, og det gør naturligvis, at man kan have sit barn vendt imod sig i længere tid sammenlignet med andre vogne, som udelukkende har fremadvendt siddedel.

Babyzen Zen er en vogn med mange smarte egenskaber, chassiset er oven i købet udstyret med sin egen solcelledrevne lampe, der betjenes med knapper på håndtaget. På trods af, at vognens udseende bryder med en del forestillinger om, hvordan en duovogn skal se ud, er den alligevel funktionel.

  • Multifunktionel liggedel, let at styre, indbygget lampe
  • Udelukkende fremadvendt siddedel, kort håndtag, lille bagagekurv
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5 Karakter 3.5/5
  • Karakter 5/5

3.5 af 5


Udvalgte priser:
+ Vis også udgåede produkter

Brio Smile

Smal og fleksibel duovogn med fuld liggestilling og rummelig bagagekurv


Prisklasse: Lavpris Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 13 kg Mål sammenklappet med hjul: 95x57x28  cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Brio Smile Chassi

BRIO Smile har med succes kombineret mange efterspurgte barnevognsfunktioner i én og samme vogn. Udseendet minder om Brio Sing, men skinnet bedrager. Med sin bredde på kun 57 cm er Smile enkel at manøvrere omkring i bymiljøet, samtidig med at vognen med sine fire lufthjul også kan håndtere lettere terræn og sne. Forhjulene er svingbare og kan låses, og chassiset er affjedret, så barnet får en blødere køretur. Med sit håndtag med knækled kan vognen tilpasses både høje og lave førere. Brio Smile har en meget stor bagagekurv, som er let at komme til fra flere sider. Vognen kan klappes sammen i ét stykke med siddedelen på, og den bliver mindst i sammenklappet tilstand med siddedelen fremadvendt.

Smile kan anvendes både som duo-¬ og kombivogn. Liggedelen til Brio Smile har bærehåndtaget integreret i kalechen, en foldbar solskærm og er både rummelig og luftig. På fodendens yderside sidder der en opbevaringslomme, og liggedelen er let at klikke på og af chassiset. Som kombivogn anvendes Smile med siddedelen i liggestilling sammen med en lift, som kan fastgøres i siddedelen for at gøre kørslen sikker. Siddedelen på Smile har fuld liggestilling og er vendbar. Kalechen er ret lang, så den yder meget god beskyttelse mod solen, men desværre støjer den en del, når man regulerer den. Siddedelen er vendbar og højt placeret, barnet kan sidde tæt på forælderen, hvilket giver mulighed for endnu bedre indbyrdes kommunikation. Fodstøtten kan justeres i flere forskellige stillinger, og bøjlen er af swingaway-typen. Siddedelen har et ret kort ryglæn, og der er ikke ret meget plads mellem siddedel og bøjle, så vognen egner sig bedst til mindre børn.

Brio Smile er et godt barnevognsvalg, hvis man ønsker en vogn, der er tilstrækkeligt lille til at fungere i bilen og tilstrækkeligt smal til kørsel i butikscentre, men alligevel har store lufthjul, der muliggør terrænkørsel.

  • Smal, gode hjul, stor bagagekurv
  • Lille siddedel, svær at klappe sammen med siddedelen bagudvendt

Baby Jogger City Versa GT


Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/30 kg Vognens vægt med siddedel: 13 kg Mål sammenklappet med hjul: ca. 87x60x22 cm Hjul: Foam Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Håndtag: Knækled

Baby Jogger City Versa GT

Baby Jogger er kendt for deres easy fold-¬teknik, og Baby Jogger City Versa er også meget nem at klappe sammen i ét stykke. Siddedelen klappes først ned på chassiset, og derefter klappes vognen nemt sammen ved at løfte i en rem. Vognen er derfor meget populær hos dem, der ofte kører bil og vil have en vendbar vogn, der er let at klappe sammen. Versaen har affjedring foran, men ikke på baghjulene, så den kan virke lidt bumpet, når man kører ned ad kanter. Håndtaget kan vinkles, men vi havde godt kunnet tænke os, at det var længere, da løftekraften ikke er den bedste, og fordi personer med lange ben af og til er lige ved at sparke til chassiset, når man går rask til.

Siddedelen har en usædvanligt høj vægtkapacitet, og da den samtidig kan vendes, er det muligt at anvende vognen i hele barnevognsperioden. Siddedelen har både sidde¬-, hvile-¬ og liggestilling med en let hældning. Den vinkles med et enhåndsgreb. Fodstøtten kan også indstilles, så siddedelen kan udformes efter størrelsen på barnet, der skal køre i barnevognen. Sele medfølger, men bøjle eller bakke skal købes separat. Siddedelen er ikke kun stærk, men også meget rummelig med god højde op til kalechen, som igen også er godt udformet. Den er både lang og har to udkigshuller, så det er nemt at se barnet, uanset hvilken vej siddedelen vender.

Liggedelen er stor og har indbyggede bæreremme, og den kan afskærmes godt med kaleche og dækken til liggedelen. Versaens bagagekurv er enorm og kan også pakkes godt i højden. Man kan desuden komme til den fra alle sider. Vognen er udstyret med håndbremse, der er let at udløse og holder vognen på plads. Samtidig er den kompliceret nok til, at børnene ikke med det samme kan regne ud, hvordan man løsner den. Vognen er rar at køre, når den først er rullet i gang, og den ville nok føles tungere, hvis den ikke var så let at håndtere under både kørsel og sammenklapning. Med GT¬-hjulene kan man komme frem også i lidt hårdere terræn, så alle former for gåture fungerer med City Versa.

  • Nem at klappe sammen, lille sammenklappet, meget stor siddedel
  • Svær at løfte, lidt tung og med hård affjedringVanskelig å løfte, noe tung og klumpete

Brio Go


Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 12 kg Mål sammenklappet med hjul: 76x61x50 cm Hjul: Punkteringsfri Type siddedel: Vendbar, almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled, ergonomisk

Brio Go

Brio Go er blevet opdateret for hver årsmodel, og vognen fra 2013 er også udstyret med affjedring i forhjulsophænget, hvilket er et suverænt supplement til den allerede eksisterende affjedring i chassiset. Drejehjulene foran kan desuden udskiftes med terrænhjul fra og med årsmodel 12. Brio Go er nem at klappe sammen og kan klappes kompakt sammen med siddedelen på, uanset hvilken vej den vender. Siddedelens ryglæn kan justeres trinløst. Liggestillingen er ikke helt vandret, men det er tæt på, og siddestillingen er let tilbagelænet.

Selve siddedelen er rummelig med god højde på ryglænet, og den fungerer godt til børn, fra de er nogle måneder gamle og op til ca. 3 år. Bøjlen kan tages af, og fodstøtten kan indstilles. Liggedelen fastgøres på chassiset med en adapter, der følger med vognen. Den er rummelig både i bredden og længden, og den er meget nem at klikke af og bære i bærehåndtagene. Liggedelens kaleche er lidt kort på solrige dage, men den har en ventilationslomme med insektnet, der er praktisk i varmt vejr. Siddedelen er meget nem at vende, og i kraft af at vognen er så let at klappe sammen, når den er sat på, er Brio Go let at have med i bilen. Der medfølger en benpose til siddedelen, og bøjlen kan tages af, hvis man vil bruge siddedelen uden og kun spænde barnet fast med fempunktsselen.

Det ergonomiske håndtag på Brio Go er lækkert at gribe om. Hvis man er høj, kan man af og til opleve, at fødderne kommer lovlig tæt på chassiset, når man går til, men hvis håndtaget vinkles ligeud, bliver skridtlængden bedre. Det er uproblematisk at købe ind med vognen, da bagagekurven er stor og let at komme til – bedst med liggedelen, men også god med siddedelen. Der kommer relativt nemt småsten og blade i bagagekurven, og de punkteringsfri hjul har en tendens til, at grus sætter sig fast i dem. Brio Go er takket være sin fantastiske rulleevne og lette styring meget velegnet til gåture. I kraft af affjedringen er den også god til ujævne underlag, og manøvreringsevnen er populær i byen og i butikker.

  • God affjedring, stor bagagekurv, let at styre
  • Kort kaleche på liggedelen, der kommer grus i bagagekurven

Brio Sing


Prisklasse: Lavpris Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 13.4 kg Mål sammenklappet med hjul: 78x61x48 cm Hjul: Punkteringsfri Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Brio Sing

Brio Sing er en enkel duovogn uden så mange finesser. Sing har en stor liggedel med en kaleche, der er udstyret med en foldbar solskærm. Liggedelens bærehåndtag sidder i kalechen, og der medfølger et dækken til liggedelen, som beskytter mod vind og sol. Chassiset på Brio Sing reguleres i højden med en knap midt på håndtaget. Håndtaget kan indstilles relativt højt, og Sing er også god at køre med, hvis man har lange ben, især fordi vognen ikke har en klassisk bagaksel, som man kan komme til at sparke til. Dette kan dog medføre, at baghjulene får en svag hældning efter nogen tids brug. Brio Sing har drejelige forhjul, som er nemme at låse, og vognen er meget let at styre. Hjulene kan klare lettere grusveje, men ikke vanskeligt terræn. Bagagekurven er meget rummelig og let at komme til bagfra. I forenden sidder der en plade for. Chassiset klappes sammen i få trin.

Siddedelen på Brio Sing er vendbar, den har oprejst siddestilling, hvilestilling og en liggestilling, som dog ikke er helt flad. Siddedelen har justerbar fodstøtte og aftagelig bøjle med skridtsele. Siddedelen er udstyret med fempunktssele og har en kaleche, der kan vinkles i flere forskellige trin. Ryglænet er ret kort, hvilket begrænser anvendelsesperioden, da større børn relativt hurtigt vokser ud af den i længden.

I årenes løb er Sing blevet opdateret, og i den nyeste version er der taget højde for meget af den oprindelige kritik. Dog mangler der stadig vognens bredde og den manglende affjedring. Over baghjulene er Sing 69 cm bred, mens de fleste andre vogne ligger omkring 60 cm. Fordelen ved en bred vogn er imidlertid, at den er stabil og meget svær at vælte. Ulempen er, at den fylder meget i kollektiv trafik og ikke er så nem at have med ind i små butikker. Brio Sing har ikke nogen egentlig affjedring og kan derfor opleves som bumpende i terræn. Den er således bedst egnet til bykørsel på fladt underlag.

  • Rummelig liggedel, stor bagagekurv
  • Bred, dårlig støddæmpning
Del testen