Soskendevogn bedst i test

Søskendevogn

En søskendevogn er en barnevogn, der har plads til mindst to børn samtidig. Alle barnevogne i denne test er fremstillet til at blive brugt at både en baby og et større barn eller af to lidt større børn samtidig. En søskendevogn kan enten være på tværs – med sæderne ved siden af hinanden – eller på langs – hvor det ene sæde er placeret foran og/eller over det andet. Visse søskendevogne kræver en separat liggedel for at kunne bruge vognen med et spædbarn, i andre kan man kombinere siddedelen med en blød lift. Inden man køber en søskendevogn, bør man tage stilling til, om man vil kunne have børnene bagudvendt, når de sidder op, da mange søskendevogne har siddedele, om kun er fremadvendte. Man bør også være opmærksom på søskendevognens bredde, så man er sikker på at kunne komme omkring som normalt i hverdagen, uden at sidde fast i elevatorer og døråbninger, eller at vognen er for stor til bilens bagagerum.

Der er flere aspekter, der skal tages med i overvejelserne, når man vælger søskendevogn. Med to børn i vognen bliver det naturligvis hårdere at køre, så gåture i terræn eller sne, hvor det er nødvendigt at skubbe mere til, bliver lettere, hvis selve vognen ikke vejer alt for meget. Hvis man tit skal have vognen med i bilen, foretrækker man måske en søskendevogn, der kan klappes sammen i et stykke med alle delene på, end en, der skal skilles ad. Sørg også for, at håndtaget kan indstilles i højden, så det kan bruges af alle dem, der skal køre med vognen regelmæssigt, og at siddedelene er store nok til også at have plads til det ældste barn i et stykke tid fremover. Planlægger man at gå mange ture i skoven, er det smart med lidt større hjul, der er fyldt med luft eller skum, og shopper man ofte i city, er en det måske et bedre valg med en smallere vogn, der er let at styre.


Produkter i testen

Bedst-i-test.dk 2017.png

Emmaljunga Double Viking 735

Smal og fleksibel søskendevogn med vendbare sæder og plads til større børn


Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Bredde: 73,5 cm Type af sæde: Ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfrie ECCO-hjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Ja, individuelt

Double Viking 735 er Emmaljungas slankede version af den almindelige Double Viking. Som navnet antyder, er Double Viking 735 blot 73,5 cm bred, hvilket giver en god fremkommelighed i alle situationer, selv i kollektiv trafik. Derudover er der kun små forskelle mellem Double Viking og 735. Først og fremmest drejer det sig om, at chassiset er blevet komprimeret, så man ikke længere kan anvende fuld liggestilling på sæderne, når de er fremadvendte. Bagudvendt er alle stillinger på sæderne tilgængelige. Den almindelige Double Viking fås med både luft- og punkteringsfrie hjul, Double Viking 735 har kun ECCO-hjulene, som dog tåler og ujævnheder langt bedre end Emmaljungas tidligere punkteringsfrie hjul til søskendevognen.

Double Viking 735 har rummelige sæder. Desværre er maksimumsvægten stadig kun 15 kg, men i størrelsen er der også plads til en 4-5-årig, hvis man ønsker det. Sæderne har justerbar fodstøtte, fempunktssele og blødt polstret swingaway-bøjle. Kalecherne beskytter meget godt mod sol og blæst, når de er klappet helt ud, og bagpå har de ventilationsåbninger med insektnet. Liggedelen er normal plads for en søskendevogn med en blødt polstret madras og justerbar kaleche med indbygget bærehåndtag. Kalechen måtte gerne have været en smule længere. Det medfølgende dækken fastgøres med tryklåse. Både sæde og liggedel fastgøres nemt med et klik på chassiset, så det går hurtigt at vende sædet.

Double Viking 735 har et justerbart håndtag med knækled, der er behageligt at holde i. Vognen er udstyret med to separate bagagekurve, der er både rummelige og lettilgængelige. Chassiset har fodbremse, og vognen kan klappes sammen i et stykke, men det er lidt besværligt, og det anbefales at skille den ad først. Double Viking 735 ruller godt med tilstrækkelig affjedring til at kunne køre på en grusvej eller lettere skovsti. På asfalt glider den afsted uden større anstrengelse, men i hurtige og skarpe sving virker den af og til en smule træg. Forhjulene kan smøres, men man efterlades alligevel med følelsen af, at den binder af og til, hvilket går lidt ud over køreglæden. Hvis Emmaljunga kunne afhjælpe den lille detalje og i den perfekte verden også øge sædernes maksimumsvægt, så ville meget få andre søskendevogne kunne konkurrere med Double Viking 735.

  • Smal og praktisk, rummelige sæder, mange gode funktioner
  • Noget træg styring
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5

Bedste premiumvalg.dk 2017.png

Bugaboo Donkey

Chassiset kan omdannes fra søskende- til enkeltvogn, sæderne kan vendes enkeltvis


Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 Bredde: 74 cm Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Lufthjul, svingbare foran Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare siddedele: Ja, individuelt Type siddedel: Ergonomisk

Bugaboo Donkey er en unik søskendevogn i den henseende, at det er den eneste vogn på markedet netop nu, som kan indstilles i bredden. Chassiset skydes sammen, når vognen kun skal anvendes til ét barn, og på den anden siddedels plads fastgøres i stedet en sidekurv. Som søskendevogn holder Donkey-modellen sig inden for en række fastsatte storbymål, hvilket indbærer, at man kan komme frem i kollektiv trafik og bytrafik uden problemer. Vognen er udstyret med store, svingbare lufthjul (luftpumpe med forlænger medfølger) og kan komme frem i både terræn og sne. Donkeyens lastmuligheder er gode med en relativt stor og lettilgængelig bagagekurv, som har rum på siderne og en lomme foran.

Bugaboo Donkey har individuelt vendbare siddedele, som fremadvendt har sidde- og hvilestilling, og bagudvendt også har fuld liggestilling. Siddedelene er ergonomiske og har en maks. vægtkapacitet på 17 kg, hvilket er noget over standard. Siden foråret 2014 har Donkeyen haft kalecher, der kan forlænges, og som beskytter virkelig godt mod vind og lys. Kalechens højde på rammen kan indstilles, så det er muligt at udvide siddedelen i takt med, at barnet vokser. Vi anslår, at siddedelen passer til børn på op til godt en meter. Liggedelen er lang og har normal bredde for en søskendevogn. Det tilhørende dækken til liggedelen er kortere, end man kunne have ønsket sig, så om vinteren er det godt at supplere med en kørepose eller blød lift for at beskytte bedre mod vejret. Stoffet til ligge- og siddedelen fastgøres på samme ramme, og en Donkey Duo inkluderer to siddedele og én liggedel. Donkeyen har aftagelige, men ikke svingbare bøjler i skumgummi samt en fast fempunktssele.

Donkeyen kan klappes sammen med siddedelene på, men fylder i så fald meget og bliver klodset og svær at håndtere. Hvis man tager siddedelene af først og klapper chassiset sammen separat, kan den pakkes rimelig kompakt, men de mange trin tager tid. Skal man have søskendevognen ind og ud af bilen, så er Donkeyen ikke det mest praktiske valg. Vognens store fordele er derimod den meget gode rulleevne og køreoplevelsen. Selvom Donkeyen rummer to store børn og en fyldt bagagekurv, er den meget nem at køre og kan styres med én hånd uden at anstrenge sig. For familien, som vil køre en ældre bror eller søster i børnehave og derefter tilbringe dagen sammen med yngstebarnet uden at fylde unødigt, så er Duo til Mono-funktionen meget praktisk.

  • Mono til duo-funktionen, høj maks. vægt, meget god rulleevne
  • lKlodset i sammenfoldet stand
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5

UPPAbaby Vista

Praktisk og rummelig søskendevogn med stor bagagekurv, nem at lave om til enkeltvogn


Bedste pris hos:

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 eller 22,7 kg Bredde: 65 cm Type af sæde: Ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfrie PU-hjul Håndtag: Teleskop Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare siddedele: Ja, individuelt

Bedste pris hos:

Når det gælder barnevogne, er der ofte vidt forskellige præferencer i forskellige dele af verden. Det amerikanske mærke UPPAbaby har dog haft succes med at gennembryde disse barrierer. UPPAbaby Vista er grundlæggende en enkeltvogn med liggedel og sæde, men den kan udvides til at kunne bruges til et barn mere ved hjælp af fire adaptere. Et par til at kunne fastgøre liggedelen foran på chassiset, det andet til at kunne hæve sædet. Hvis man vil kunne have sæde foran og liggedel oppe med føreren, skal man købe et ekstra søskendesæde ved navn "rumble seat" som tilbehør, der kan fastgøres forrest på vognen. Har man en aldersforskel mellem børnene der gør, at man kun behøver en søskende vogn i den første tid, bliver Vista en meget prisgunstig løsning. Adapterne koster kun et par hundrede kroner at købe.

UPPAbaby Vista er også godt konstrueret til at have plads til lidt ældre søskende. Den europæiske maksimumsvægt for hovedsædet er 15 kg, men i USA er det testet til 22,7 kg. Af søskendevogne på langs er UPPAbaby Vista blandt de bedste til at tilbyde god plads mellem sæderne. Med forhøjelsesadapterne monteret og begge sæder bagudvendt har det forreste barn godt med luft mellem ansigtet og det andet sæde. Sæderne kan lægges ned i hvile- og liggestilling, også uden at der bliver trangt. Alligevel er selve vognen kompakt, og klappet sammen bliver den lige så stor som en almindelig enkeltvogn. Bredden er smal af at være en søskendevogn, men bred nok til at vognen føles stabil. Vista kan klare lettere terræn, men den ruller alligevel bedst på plant underlag og i bymiljø.

Håndtaget kan reguleres i et par stillinger, og UPPAbaby har et rigtigt smart bræt, der kan købes som tilbehør, og vupti, så kan Vista rulles afsted med tre børn. Til forskel fra mange andre søskendevogne på langs optager søskendesædet ikke al pladsen i bagagekurven. Den gigantiske bagagekurv er godkendt til hele 13 kg kan sagtens bruges til at købe ind med. Fra og med 2017 har Vista punkteringsfrie PU-hjul, og kalecherne har lange solskærme med UV-beskyttelse. UPPAbaby Vista er en meget smart barnevognsløsning, hvis man ofte skifter mellem enkelt- og søskendevogn, og det er nemt at forstå, hvorfor mange småbørnsfamilier hurtigt har taget den til sig som en uundværlig brik i tilværelsens puslespil.

Bedste pris hos:
  • Smal og praktisk, stor bagagekurv, rummelige sæder
  • Håndtaget kan kun hæves i få trin, ret bred som enkeltvogn
Bedste pris hos:
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Bedste pris hos:

Carena Visby

Prisgunstig søskendevogn med enkeltvis vendbare sæder og godt dækkende kalecher


Bedste pris hos:

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/25 kg Bredde: 77 cm Type af sæde: Almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Nej Hjul: Punkteringsfrie Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Ja, individuelt

Bedste pris hos:

Carenas nye søskendevogn, Visby, er et længe ventet og meget prisgunstigt alternativ til søskendevogne med individuelt vendbare sæder, som desuden er testet og godkendt til en usædvanligt høj maksimumsvægt. Carena Visby måler 77 cm på det bredeste sted, men kan komme igennem alle standarddøre. Vognen har fore store, punkteringsfrie hjul, der tåler grus udmærket og ruller godt. Forhjulene kan låses fast, hvis man vil gøre vognen lidt lettere at køre i terræn og sne. Håndtaget har knækled og kan vinkles i flere forskellige stillinger. Det er godt for forældre med forskellig højde, men at håndtaget kan klappes ind gør også, at vognen fylder lidt mindre, hvis den skal stå parkeret i hjemmet.

Carena Visby kan anvendes fra fødslen med tilhørende liggedel, udstyret med kaleche med ventilationsåbning og stor solskærm. Det der virkelig skiller sig ud, er dog Visbys sæder. Her kan man sætte hak ud for alt ønskeligt: justerbar fodstøtte, bøjle med grensele, delbar sele og ryglæn, der kan lægges ned i tre trin til en god, men ikke helt flad liggestilling. Kalechen har en fantastisk dækning med to forlængere og en lang solskærm. Den har desuden store ventilationsåbninger og kan således også sagtens anvendes på en varm sommerdag. Hvert sæde er godkendt til 25 kg belastning, og de er rummelige nok til, at en treårig i normal størrelse kan sidde bekvemt. Man vender sædet ved at løsne to røde greb på undersiden og løfte det opad. Det er nemt klaret at ændre barnets køreretning, og Visby fungerer derfor rigtig godt til søskende med forskellige behov.

Visby fungerer virkelig godt til gåture og er meget let at styre og enkel at løfte, selvom det kræver flere kræfter, hvis man kører Visby med tungere, fremadvendte børn. Den største ulempe er dog bagagekurven. At Carena valgte at lægge størstedelen af vægtbelastningen på sæderne, så bagagekurven kun er godkendt til 4 kg, virker som den rette prioritering. Bagagekurvens konstruktion er dog mærkeligere. Den kan kun åbnes med lynlås i en L-formet åbning i siderne eller i en smal åbning foroven. Det er meget svært at få store genstande, eksempelvis en pusletaske, ind. En ønskelig forbedring i fremtiden er helt klart, at bagagekurven gøres mere lettilgængelig. Carena Visby kan klappes sammen med sæderne på, men bliver ret tung og klodset. Det er smartere at klappe chassiset sammen separat. Derudover lykkes det godt for Carena Visby at være et prisgunstigt alternativ som søskendevogn.

Bedste pris hos:
  • Høj maksimumsvægt, individuelt vendbare sæder med liggestilling, prisgunstig
  • Ret tung og bred, stor sammenklappet, meget svært tilgængelig bagagekurv
Bedste pris hos:
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5


Bedste pris hos:

Kronan Søskendevogn

Terrængående søskendevogn med ergonomisk håndtag og fuld liggestilling i sæderne


Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 Bredde: 74 cm Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Nej Hjul: Lufthjul, svingbare foran Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Ja Type siddedel: Almindelig

Kronan Søskendevogn er i øjeblikket én af de få søskendevogne med individuelt vendbare siddedele, der ikke er ergonomisk udformede. Siddedelene har næsten vandret liggestilling og kan derfor anvendes sammen med en mindre, blød lift lige fra fødslen. Siddedelene kan lægges ned trinløst, har løs fempunktssele og justerbar fodstøtte, og kalechen er lang og udstyret med en solskærm, der kan foldes ud. De er også udstyrede med en ekstra oprejst siddestilling, som justeres ved hjælp af knapper på siden af siddedelsrammen. Siddedelene er lidt smalle, men har plads til en middelstor treårig i både bredde og længde. Afstanden fra siddefladen op til den svingbare bøjle er god, men fodstøtten kunne godt have været lidt længere. En ekstra liggedel kan købes separat. Denne er også lang og smal i formen og er udstyret med smarte opbevaringslommer og et dækken, der skærmer godt af.

Selve vognen overholder med 74 cm i bredden storbystandarden. Chassiset er godt affjedret og har et ergonomisk udformet håndtag med knækled. Kronan Søskendevogn er rigtig behagelig at køre med og opleves mindre end sin faktiske størrelse. Vognen ruller godt, men kræver for det meste to hænder på håndtaget ved mindre sving. Søskendevogn egner sig rigtig godt til gåture i terræn i kraft af sine store lufthjul. I sne eller hårdt terræn kan forhjulene låses for at forbedre fremkommeligheden. Samtidig er vognen let at håndtere i bymiljø og er nem at have med på busser og tog. Når håndtaget foldes helt ind mod chassiset, bliver vognen meget kort og er dermed nem at opbevare, når den er klappet op. Samtidig er den nem at klappe sammen i et stykke, uanset om der er sidde- eller liggedele på. Siddedelene foldes sammen separat med knapperne på siddedelsrammen, og vognen bliver så kompakt, at det føles nemt at løfte og håndtere den samlet. Derfor er Kronan Søskendevogn også velegnet til familier, som regelmæssigt har brug for at læsse den ind og ud af bilens bagagerum.

Kronan Søskendevogn er meget behagelig at køre og har funktioner, der føles både logisk udformede og er funktionelle. Vognen fungerer lige så godt som søskendevogn for børn med lille aldersforskel som tvillingevogn, med det minus, at det endnu ikke er muligt at få adaptere til babyautostole til den. Med Søskendevogn er det lige så nemt at komme frem i byen som udenfor. Siddedelene kunne godt have været lidt rummeligere, men vognen har sin styrke i, at den som helhed er smal og lille, så den er nem at komme omkring med.

  • Smal og praktisk, nem at klappe sammen, god affjedring
  • Smalle siddedele
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5 Karakter 4.5/5

4.5 af 5

Mountain Buggy Duet 2.5

Markedets smalleste søskendevogn med sæder på tværs. Kan klappes kompakt sammen


Maks. vægt ligge-/siddedel: : 9/18 kg Bredde: 65 cm Type af sæde: Almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Lufthjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Et sæde kan udskiftes med indkøbskurv Vendbare siddedele: : Nej, men liggedelen kan laves om til et bagudvendt sæde.

Mountain Buggy Duet 2.5 er en opdatering af den ældre Duet, nu 65 cm bred mod tidligere 63 cm – hvilket dog stadigvæk er utrolig smalt for at være en søskendevogn på tværs. MB Duet 2.5 er således en lille og praktisk søskendevogn med fire lufthjul, hvoraf de to forreste er svingbare. Forhjulene kan låses i fast stilling for at forbedre fremkommeligheden i terræn. Søskendevognen har en kraftig fodbremse og et håndtag med knækled, så det kan indstilles i højden. Håndtaget er rillet og måske ikke det mest bekvemme, men man får et godt greb, og det er vigtigt med tanke på, at man kører rundt med en tung last. Maksimumsvægten for liggedelen er standard, 9 kg, men sæderne kan tage 18 kg hver. MB Duet 2.5 er en vogn, der er så robust, at man faktisk godt tør, at have lidt tungere børn i den.

En anden forbedring af modellen er, at Duet 2.5 har fået enhåndssammenklapning. Længst fremme på chassiset, mellem sæderne og over fodstøtten, sidder en pal, der skal trykkes ind, og derefter er det ligetil at klappe vognen sammen. Mountain Buggy Duet 2.5 bliver ikke smallere og kun marginalt kortere, men derimod meget fladere, når den klappes sammen. Sæderne på MB Duet 2.5 er almindelige og lægges ned trinløst med remme til en så godt som flad liggestilling. Duet 2.5 har ikke justerbar fodstøtte, men derimod en stor kaleche med solskærm af mesh, der kan klappes ud. Solskærmen på sædet er bestemt bestået, men liggedelen er desværre knap så god på det punkt – kalechen er kortere end man kunne ønske sig. Bagagekurven er relativt rummelig og let at komme til fra flere sider, det er dog lidt besværligt at få en indkøbspose ind, hvis sæderne er i liggestilling.

Liggedelen til MB Duet 2.5 er lille, men hyggelig. Når barnet er vokset fra liggedelen, kan den laves om til et bagudvendt face to face-sæde. På samme ramme som til liggedelen sætter man betræk til et sæde, og man anvender også samme kaleche. Dette face to face-sæde har en fast hvilestilling med en maksimumsvægt på 9 kg, men den muliggør bagudvendt kørsel i en længere periode. Duet 2.5 kan også anvendes som enkeltvogn, hvor det ene sæde skiftes ud med en stor indkøbskurv. Søskendevognen fungerer godt både i byen og i terræn, den kan styres med en hånd, men kan af og til opleves lidt tung at køre. Hvis vendbare sæder er vigtigt, men derimod fremkommelighed, så er Mountain Buggy Duet 2.5 et godt og praktisk valg af søskendevogn.

  • Rekordsmal søskendevogn på tværs, nem at klappe sammen
  • Ruller lidt trægt, de store sæder kun fremadvendte
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5

Emmaljunga Double Viking

Meget rummelige, vendbare sæder takket være chassisets bredde på hele 79 cm


Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 Bredde: 79 (?) Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfri Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Ja Type siddedel: Ergonomisk

Emmaljungas søskendevogn Double Viking har individuelt vendbare siddedele, der er ergonomisk udformede. De har siddestilling, hvilestilling, en ikke helt vandret liggestilling og en fjerde stilling, som anvendes til sammenklapning af vognen. Siddedelene har en justerbar fodstøtte, fempunktssele og en blødt polstret swingaway-bøjle. Kalecherne beskytter meget godt mod sol og blæst, når de er foldet helt ud, og bagpå har de ventilationsåbninger med insektnet. Siddedelene på Double Viking er imponerende rummelige. Den maksimale vægt holder standarden på 15 kg, men pladsmæssigt kan der være en normalstor femårig i siddedelen uden problemer, og skålformen gør, at en baby og en treårig sidder lige godt. Liggedelen er relativt rummelig af en søskendevogn at være, med en blød madras og indstillelig kaleche med indbygget bærehåndtag, men kalechen kunne godt have været en tand længere. Det medfølgende dækken fastgøres med tryklåse. Både sidde- og liggedel fastgøres nemt med et klik på chassiset, så du hurtigt kan ændre retning på siddedelen.

Double Viking fungerer virkelig godt til børn, som er høje, men ikke så tunge. Ulempen med de store siddedele er dog vognens bredde. Dens 79 cm begrænser fremkommeligheden i visse henseender. Det er ikke noget problem at komme igennem de fleste døre med standardbredde, men små elevatorer og døre i ældre huse kan være umulige at passere. Afhængigt af, hvordan man bevæger sig med vognen, behøver bredden ikke at være nogen begrænsning, men det er en god idé at undersøge på forhånd, om man kan komme frem til sin destination med vognen. Det er værd at bemærke, at vognen med ECO-hjulene fra årsmodel 2015 er 77 cm bred, dog stadig 2 cm over storbystandarden.

Double Viking har et justerbart håndtag med knækled, der er behageligt at holde i. Vognen er udstyret med to separate bagagekurve, der er både rummelige og lettilgængelige. Fra årsmodel 2015 er det muligt at tilvælge lufthjul til Double Viking, årsmodel 2014 har kun punkteringsfri dæk, der har haft visse problemer med, at grus sætter sig fast i dækkenes yderste lag. Chassiset har fodbremse og kan klappes sammen i ét stykke, uanset om vognen anvendes med ligge- eller siddedele. Double Viking ruller godt og er let at styre, og den har tilstrækkelig affjedring til også at kunne køre på grusveje og større skovstier. På asfalt glider den af sted uden større anstrengelser fra føreren, og den er god at have med på familieudflugterne.

  • Rummelige siddedele, god rulleevne og store bagagekurve
  • Bred
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5

Phil & Teds Dash


Maks. vægt ligge-/siddedel: Hovedsæde enkeltvogn: 25 kg. Hovedsæde søskendevogn: 20 kg. Søskendesæde: 15 kg. Liggedel: 9 kg Bredde: 64 cm Type af sæde: Almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Tilkøbes separat Hjul: Punkteringsfri hjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare siddedele: Ja, som enkeltvogn kan søskendesædet monteres bagudvendt.

Phil & Teds trehjuler Dash kan anvendes både som enkelt- og som søskendevogn i flere forskellige konstellationer. Dash kan med en nyfødt som passager først anvendes med en separat liggedel. Når det er tid til, at barnet skal sidde op, men hvis man ikke føler sig klar til at vende babyen fremad, kan man købe søskendesædet til. Dette sæde kan monteres på tre forskellige måder: bagudvendt foroven på chassiset, når vognen køres med é barn, fremadvendt foroven på chassiset, og så kan man have en baby i blød lift nedenunder, samt fremadvendt forneden på chassiset med et ældre barn siddende i hovedsædet foran. Hovedsædet har meget god plads. En normalt stor syvårig sidder godt, og maksimumsvægten er hele 25 kg. Dash har dog kun hvilestilling for ryglænet. Den fulde liggestilling, der åbnes med en lynlås, er formet til en blød lift og kan ikke bruges af et ældre barn til at sove i. Kalechen på P&T Dash er lang og dækker godt. På Dash er bagstykket også heldækkende til forskel fra tidligere P&Y-vogne. Det kan godt åbnes, hvis man ønsker det, og der er også et lag med mesh, som man kan anvende.

Som søskendevogn er det fleksibiliteten, der er Dash' primære styrke. Vognen er kun 64 cm bred, men kan i alt klare 35 kg børn og virker stadig rigtig let at køre. Den kan nemt manøvreres med én hånd. De store, punkteringsfri hjul er af høj kvalitet, og vognen kan også klare grus og lidt terræn takket være affjedringen. Håndbremsen som P&T Dash er udstyret med, er både nem at finde og bruge, og håndtaget med knækled er behageligt at holde i. Det tager nogle forsøg, inden man lærer at klappe Dash sammen, men vognen kan klappes sammen i et stykke, også med søskendesædet på, og bliver da kun marginalt større end en almindelig enkeltvogn. Bagagekurven er gigantisk, men med to lidt større børn i vognen forsvinder en del af opbevaringspladsen som fodstøtte til det bagerste sæde.

De største ulemper ved Dash som søskendevogn er, at begge sæder er fremadvendte. Med en baby i blød lift og større søskende ovenpå fungerer den godt, og det samme er tilfældet med to lidt større børn. Det er overgangsperioden, hvor babyen ikke vil ligge ned, men måske stadig vil være bagudvendt, der kan virke svær at løse med Dash. Når søskendesædet anvendes forneden, synes vi også, at siddestillingen er for tilbagelænet, og vi havde gerne et, at der fulgte en kaleche med til sædet. En almindelig kritik af søskendevogne på langs er, at det nederste sæde er for lavt placeret, men det har ikke generet hverken børnene, der har kørt i vognen, eller forældrene, der har kørt den. Der er også godt udsyn til siderne for det barn, der sidder forneden. P&T Dash er let at køre og en smal, praktisk og alsidig søskendevogn, der fungerer glimrende, hvis man først og fremmest prioriterer fremkommelighed i alle miljøer.

  • Ruller let, meget kompakt sammenklappet, høj maksimumsvægt og rummeligt sæde
  • Kun fremadvendte sæder som søskendevogn, dårlig bagageplads som søskendevogn
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5
  • Karakter 5/5

4 af 5

Carena Gotland Syskonvagn

Søskendevogn med fuld liggestilling i sæderne og kalecher med forlængelse


Bedste pris hos:

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Bredde: 79 cm Type af sæde: Almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Nej Hjul: Punkteringsfri hjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej. Vendbare siddedele: Nej

Bedste pris hos:

Carena Gotland er en søskendevogn med sæderne placeret ved siden af hinanden. Sæderne er fast fremadvendte og virker rummelige, en femårig kan også klemmes ned, hvis det kniber. Det er nærmere vognens maksimumsvægt på 15 kg per sæde, som begrænser anvendelsestiden. Gotland kan komme ind gennem en standarddør, men 79 cm er alligevel bredt, og denne vogn er ikke praktisk i små butikker og bymiljø. Hvis man ikke behøver at tænke over vognens mål, så har Carena Gotland dog flere gode funktioner. Sædernes ryglæn kan lægges ned trinløst til en flad liggestilling, og kalechen kan åbnes med lynlås og forlænges, hvilket giver en rigtig god beskyttelse mod sol og vejr.

Fodstøtterne kan ikke justeres, men sovekomforten for barnet oplever vi som god. Sædernes bøjler giver god plads til barnets ben og kan også nemt klikkes af. Carena Gotland har to separate bagagekurve. Godt, hvis man vil organisere indholdet i bagagekurvene for hvert barn, men mindre godt, da muligheden for at transportere noget stort forsvinder. Køreoplevelsen med Carena Gotland er overraskende god. Det er ikke helt usædvanligt, at man sparer på affjedringen på søskendevogne i de lavere prisklasser, men Gotland har en godkendt, lille gyngen, og hjulene får også en god karakter. Alle fire hjul er punkteringsfri, og forhjulene kan indstilles som svinghjul eller låses i fast stilling.

Vognen virker let at køre selv med to børn tæt på maksimumsvægten i sæderne. Håndtaget har en knækled, så det kan justeres i flere forskellige vinkler, og der er tilstrækkelig plads til forælderens ben til, at man kan gå normalt bag ved vognen. Selvfølgelig kan Carena Gotland klappes sammen, men den bliver stor. Bredden forbliver 79 cm, og selv når vognen er klappet sammen, er den svær at få ordentligt fat i og tung at løfte. Hvis man har svage eller korte arme, så er det ikke nogen nem opgave at få Carena Gotland ind i bagagerummet på en bil. Skal vognen primært være klappet op og klar til en gåtur, og man har det fint med, at børnene vender fremad, så virker Carena Gotland som en god søskendevogn til prisen.

Bedste pris hos:
  • God til prisen, rummelige sæder med god liggestilling, ruller godt
  • Kun fremadvendte sæder, to separate bagagekurve, stor sammenklappet
Bedste pris hos:
  • Karakter 1/5
  • Karakter 2/5
  • Karakter 3/5
  • Karakter 4/5 Karakter 3.5/5
  • Karakter 5/5

3.5 af 5


Bedste pris hos:
+ Vis også udgåede produkter

Mountain Buggy Duo


Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 Bredde: 73 Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Lufthjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Nej Type siddedel: Almindelig

Mountain Buggy Duo

Kært barn har mange navne, og MB Duo har i årenes løb også gået under navnet Urban Jungle Duo, hvilket kan være godt at vide, hvis man er på udkig efter en brugt Duo. Vognen har været på markedet i over 10 år, og funktionerne har varieret imellem de forskellige årsmodeller. Den seneste version af Mountain Buggy Duo har siddedele med fuld liggestilling og høj maks. vægt, de er rummelige og passer også rigtig godt til lidt større børn med trætte ben. Siddedelene hæves og sænkes trinløst ved hjælp af remme, og de har individuelle kalecher med solskærm, der kan foldes ud. Fodstøtten er fælles og kan ikke indstilles, håndtaget har knækled og kan indstilles i flere forskellige stillinger og klappes helt sammen, så vognen fylder mindre i kollektiv trafik.

Siddedelene på Mountain Buggy Duo er kun fremadvendte. Til små babyer er det muligt at købe en separat liggedel som ekstraudstyr. Liggedelen har egen kaleche og er af normal størrelse af en søskendevogn at være. Siddedelene er rummelige og har en meget høj maks. vægt, hvilket forlænger vognens brugsperiode. De er udstyrede med fempunktssele, har i princippet fuld liggestilling, og der fås en bøjle til vognen, der anvendes fælles for begge siddedele. Der medfølger også en flaskeholder. Det er værd at bemærke, at siddestillingen på Duoen ikke er helt oprejst, men selv i maksimalt oprejst stilling har en vis hældning.

MB Duo har fire store lufthjul, hvoraf de to foran er svingbare, men kan låses for at forbedre fremkommeligheden i for eksempel sne eller mudder. Vognen klappes sammen i ét stykke og bliver flad, men alligevel ret omfangsrig. Den er således ikke helt let at håndtere i sammenklappet stand, hvis man ikke er så høj. Duoen er en god søskendevogn til gåture i terræn og i sne, men den er også kompatibel med bymiljø. Den overholder storbystandarden med to centimeters marginal, så det er ikke noget problem at komme omkring i butikker eller at have vognen med ombord på bus og tog. Vognen ruller skønt og er let at dreje. Mountain Buggy Duo er en rigtig stabil og solid brugsvogn med tilstrækkelig affjedring til, at børnene får en dejlig køretur, og tilstrækkelig god kørefornemmelse til, at forælderen har lyst til at tage den med på en gåtur.

  • Rummelige siddedele, fuld liggestilling, god i terræn
  • Kun fremadvendt.

Phil & Teds Vibe V2


Maks. vægt ligge-/siddedel: 20 kg enkelt/35 kg søskende Bredde: 73 Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Lufthjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Nej Type siddedel: Almindelig

Phil Teds Vibe V2

Phil & Teds er mest kendt for deres aflange søskendevogne, det P&T selv kalder for inline. De er alle baseret på samme princip, og modellerne adskiller sig hovedsageligt ved mindre afvigelser i funktion og udseende. Grundtanken er, at vognen nemt skal kunne omdannes ved ændringer i familiesammensætningen. Inline-vognene kan køres som:
– enkeltvogn med et hovedsæde til et siddende barn eller med separat købt liggede til en baby.
– som søskendevogn med et spædbarn i blød lift i det nedklappede hovedsæde og med søskendesædet placeret forrest.
– som søskendevogn med to siddende børn, ét i hovedsædet og ét i søskendesædet placeret bagest.

P&T Vibe V2 er en vogn med god rulleevne, som takket være sine tre lufthjul kan bruges både i terræn og bymiljø. Vognen har håndbremse, som desværre er placeret upraktisk midt på knækledshåndtaget, så man risikerer at låse bremsen ved et tilfælde. Vibe V2 er relativt let at svinge med, og løftekraften er i orden, men man bør have begge hænder på håndtaget for at kunne styre den nemt. Som med alle andre trehjulere kræves en vis køreteknik, når man stiger ombord på busser eller skal køre over en fortovskant, da stabiliteten ikke er den samme som hos en firhjuler. Vibe V2 er én af de bredere modeller fra Phil & Teds, hvilket gør vognen mere stabil og giver mulighed for rummeligere sæder. Søskendesædet har sidde- og hvilestilling samt egen kaleche. Hovedsædets kaleche kan justeres til flere stillinger og kan også tages helt af ryglænet og trækkes ned mod fodenden, så siddedelen er åben bagtil, men har solbeskyttelse foran. Begge siddedele er udelukkende fremadvendte og klappes sammen i ét (søskendesædet) eller flere (hovedsædet) trin ved hjælp af lynlåse og remme. Bagagekurven har normal størrelse, når Vibe V2 anvendes som enkeltvogn eller med søskendesædet oppe. Med søskendesædet bagerst anvendes bagagekurven imidlertid som fodstøtte, hvilket begrænser lasteevnen markant.

Når vognen anvendes til et spædbarn, placeres babyen i en blød lift, som skubbes ind i hovedsædet bagfra. På Vibe V2 kan søskendesædet fastgøres i to forskellige højder foran på chassiset, hvilket giver mere plads til at vokse for det yngste barn. Babyen er fremadvendt i den bløde lift, men har hovedet lige under vognens håndtag, så det ikke er noget problem at få øjenkontakt. Fordelen ved en søskendevogn i inline-model som Vibe V2 er, at den er smal og er lige så let at komme frem med som en enkeltvogn, men alligevel har plads til to børn i forskellig alder. Vibe V2 bliver lige så lille sammenklappet som en enkeltvogn, og der er derfor også plads til den i mindre biler, og den kan nemt opbevares i en smal entre. Vognens lille størrelse indebærer dog, at man, når babyen er vokset ud af den bløde lift og skal placeres i søskendesædet bagerst, som forælder ikke længere har direkte øjenkontakt med nogen af børnene. Søskendesædet mangler desuden liggestilling, og hovedsædet kan heller ikke foldes helt ned i liggestilling, når der sidder et barn bagved.

  • Lille i sammenfoldet stand, smal, kan omdannes til enkeltvogn
  • Svært at se børnene ordentligt
Del testen