Produktfeed - dokumentation

For English version, click here

Hvad er et produktfeed?

Den nemmeste måde at få dine produkter fra din webshop vist på PriceRunner er ved at samle alle relevante oplysninger om dine produkter, priser og anden information på en struktureret måde til os. Det er det, der hedder et produktfeed.

Når du laver et produktfeed, opretter du et produktkatalog for din butik. Dit feed kan du så sende til os i form af et link og så kan vi lynhurtigt indlæse dit produktfeed og vise dine produkter i oversigterne.

De fleste e-handelsplatforme tilbyder i dag en række funktioner til at oprette et produktfeed. Det er typisk inkluderet i deres standardløsning.

Et produktfeed er altså en hurtig og effektiv måde at dele dine produktoplysninger med os. Det tager normalt mellem et par sekunder og et minut for vores system at behandle oplysninger, så vi efterføgende kan vise dine produkter frem. Du har fuld kontrol over, hvad det er, der bliver vist om dine produkter.

Har du ikke et produktfeed? Vi har mulighed for at indsamle informationer om dine produkter direkte fra dit website. Men den løsning kræver mere tid og flere ressourcer, og laver du nogen ændringer på dit website, er der en risiko for, at dine produkter forsvinder fra sammenligningerne. Et produktfeed er altså mere stabilt og fremtidssikret.

Kontakt os endelig, hvis du har nogen spørgsmål, så vi kan finde den bedste og mest køreklar løsning for dig og din butik.

Aktualitet og kvaliteten af dine oplysninger

Vi går efter at vise så korrekte og fuldstændige oplysninger. Derfor opdaterer vi vores systemer og butikkernes produktfeeds flere gange dagligt. Men det er også vigtigt, at du holder dit produktfeed opdateret og husker at få alle relevante oplysninger om dine produkter og dine priser med i produktfeedet.

Priser med mængderabat accepteres ikke. Det er som udgangspunkt varens enhedspris, som du skal tage med i dit produktfeed, og priserne skal være inklusive moms.

Hvis du har spørgsmål til dit produktfeed, så er det bare at kontakte os. Vi er her for det samme.

Feed URL

Dit produktfeed skal gemmes på en HTTPS-adresse eller en FTP-server, så vi kan tilgå og bruge filen med dine oplysninger i forhold til vores sammenligninger.

Hvis du blokerer adgang på IP-adresseniveau, skal du sikre dig, at PriceRunners IPs (13.48.206.143, 13.51.87.202 & 13.51.99.152) kan få adgang. Undlad at bruge dato- og tidsstempler eller anden information, der kan ændre URL'en til dit produktfeed - det kan risikere, at dine produkter forsvinder.

Headers

Vi anbefaler, at du tilføjer en last-modified HTTP response-header i forbindelse med oprettelsen af dit produktfeed. Den angivelse fortæller os nemlig, hvornår dit produktfeed senest blev ændret med angivelse af dato og klokkeslæt.

Når du har den her information med i dit feed til os, kan vi bedre optimere vores prisopdateringer og vise den seneste udgave af dit produktkatalog med dine produkter og tilgængelighed. På den måde vil vi oftere kunne tjekke for opdateringer i dit produktfeed.

Encoding

Dit produktfeed bør laves med en af disse indkodninger:
UTF-8, UTF-16, ISO-8859-1, Windows-1252.

Formater

Du kan lave et produktfeed i de fleste formater. Vi kan håndtere de fleste af dem, og de mest almindelige er TEXT/CSV, XML og JSON.

Du kan dog ikke lave dit produktfeed i Excel-format eller anden ikke-tekstbaseret løsning. Og for at kunne behandle og opdatere dine oplysninger hurtigst muligt, bedes du komprimere dit produktfeed ved hjælp af gzip/zip.

CSV

Laver du dit produktfeed som en CSV-fil?

Så er det vigtigt, at dine produktdata struktureres i rækker og kolonner, hvor hver række repræsenterer et produkt og hver kolonne består af felter med produktoplysninger.

  • Hvert felt eller hver kolonne skal holdes separat fra hinanden med en bestemt separator. Vi anbefaler brugen af tab (\t), lodret streg (|), semikolon (;) og komma (,).

  • Brug såkaldte "field qualifiers" i starten og i slutningen af hvert felt. Det kan du gøre med apostroffer ( ‘ ‘ ) og citationstegn ( “ ” ). Vær opmærksom på, at tegnet ikke samtidig kan bruges inden for feltet.

Eksempler på produktfeed

Specifikation for produktdata og rækkefølge

Her får du en liste med anbefalede produktdata og forskellige attributter, som du bør have med i dit produktfeed. Oplysningerne er med til at sikre, at du og dine produkter bliver vist bedst muligt hos os. Rækkefølgen af værdierne og titlerne er uden betydning, så længe de er forståelige for vores systemer.

  • Når du tilføjer EAN (altså varens unikke stregkode) på dine produkter, kan vi automatisk matche dine produkter til en prissammenligning og hurtigere uploade dem.
  • Felter i feedet må på intet tidspunkt indeholde kode eller tags såsom HTML eller javascript.

Produktegenskaber

Grundlæggende attributter (Minimumskrav)

SKU/id
Navn
Pris
Leveringsomkostninger
Lagerstatus
Leveringstid
Brand
GTIN/EAN
Manufacturer SKU / MPN
URL
Billedlink
Kategori
Produktbeskrivelse

Detaljerede attributter

Condition
Color
Size
SizeSystem
AdultContent
AgeGroup
Bundled
EnergyEfficiencyClass
Gender
GroupId
Material
Multipack
Pattern

 

Grundlæggende attributter

SKU/id

Brug SKU (varenumre) som ID på dine produkter, hvor det er muligt. Et SKU er unikt, og hver vare i feedet skal derfor angives med sit eget unikke SKU - ellers kan det resultere i, at produktet kasseres og ikke vises i søgeresultaterne.

  • Godt SKU: ABC123
  • Dårligt SKU: 1

Enhver variant eller model af et produkt bør tydeligt angives i dit produktfeed. PriceRunners søgemaskine og filtre gør brug af oplysningerne i dette felt. Sørg for at bruge de keywords, som du gerne vil findes på.

  • Godt produktnavn: Apple iPhone 12, 256GB, grey
  • Dårligt produktnavn: iPhone 12

Dit produktnavn vil blive brugt til at matche dit produkt med vores produkter og brugerens specifikke søgning. Tilføj de vigtige detaljer, der definerer dit produkt.

  • Unikt navn for hvert produkt, ingen identiske navne
  • Ingen ikke-alfabetiske tegn

Skriv de vigtigste detaljer først. Besøgende ser typisk de første 70 tegn (eller færre) af din titel afhængigt af skærmstørrelsen.

Brug keywords. Keywords kan hjælpe vores systemer med at matche dit produkt til brugerens søgning og på den måde gøre det tydeligt for brugeren, hvad du sælger. Dine keywords kan indeholde produktoplysninger som:

  • Produktnavn
  • Brand
  • Specifikke oplysninger om produktet

Men undlad at skrive oplysninger om rabatter, udsalg, lagerstatus eller leveringstid i produktnavnet. Det kan du angive et andet sted i feedet.

Pris

Prisen på dit produkt inklusive moms. Valutaen bør angives i feltet. Brug enten komma (,) eller punktum (.) som decimalseparator.

  • God pris: 250 DKK
  • Dårlig pris: 250 eksklusive moms

Priser med mængderabat accepteres ikke. Det er som udgangspunkt varens enhedspris, som du skal tage med i dit produktfeed, altså så prisen i dit produktfeed stemmer overens med den pris, som kunden ser i kurven ved bestilling.

Tilbudspris (Sale_Price)

Varens nedsatte pris inklusive moms. Valutaen bør angives i prisfeltet. Brug enten komma eller punktum som decimaltegn.

Hold Sale_Price-feltet tomt, hvis varen ikke er på tilbud. En værdi i dette felt vil overskrive den oprindelige pris i pris-feltet.

Du kan i den her sammenhæng tilføje feed-attributten <sale_price_effective_date> for at fortælle i hvilken periode den nedsatte pris er gældende.

Medlemskabspriser

Varens medlemskabspris inklusive moms. Valutaen bør angives i prisfeltet. Brug enten komma eller punktum som decimaltegn.

Vi viser kun medlemskabspriser, hvis medlemskabet er gratis og uden månedlig meromkostning. Det kan f.eks. være ved tilmelding til nyhedsbrev eller kundeklub, hvor det er gratis at være medlem.

Leveringsomkostninger

Produktets leveringsomkostninger. Den pris, du angiver, skal samlet set inkludere alle leverings-/bestillingsomkostninger for forbrugeren. Det er for eksempel miljøtillæg, fragttillæg, ekspeditionstillæg, emballagegebyr osv.

  • Eksempel: 39 DKK

Lagerstatus

Som udgangspunkt bør der være en købs-/bestillingsknap på produktet på din hjemmeside, så forbrugeren kan købe varen eller lægge en bestilling, for at dit produkt kan vises i en sammenligning.

Vi tillader dog, at kædebutikker kan blive vist med deres offline-priser, så længe produktet er på lager og kan købes i deres fysiske forretninger, men produktet skal stadig angives som "Ikke på lager" i produktfeedet.

Hvis produktet slet ikke kan købes/bestilles online eller offline, skal produktet ikke indgå i dit produktfeed.

Vi differentierer ikke på, om produktet er på et lokalt lager eller fjernlager. Din lagerstatus i produktfeedet skal altid være baseret på din online-lagerstatus, og du kan altså ikke vise lagerstatus for en af dine fysiske forretninger.

Produkter som forudsætter forudbestilling kan ikke angives som "på lager". Her bør du skrive "PreOrder" eller "ikke på lager" i dit produktfeed.

Du kan for eksempel angive lagerstatus som "in stock"/"out of stock" eller Ja/Nej eller antal produkter på lager.

  • God lagerstatus: Ja, Nej, InStock, OutofStock, PreOrder, 100
  • Dårlig lagerstatus: Få eller N/A

Leveringstid

Den leveringstid, du lover din kunde, fra kundens ordretidspunkt angivet i antal dage. Det er vigtigt, at leveringstiden i dit produktfeed svarer til det, du skriver på dit website.

  • God leveringstid: 2-5 dage
  • Dårlig leveringstid: Varierer

Brand

Producenten af varen. Oplysningen bliver brugt i de filtre, som vores besøgende kan bruge i kategorierne.

  • Eksempel: Adidas

Manufacturer SKU/MPN

Producentens unikke varenummer. Den information kan vi bruge til at matche produkter til en sammenligning.

  • Brug det SKU, der er blevet oplyst og tildelt af producenten. Medmindre du er producenten af den pågældende vare, skal du ikke indtaste en værdi, du har oprettet.
  • Skeln mellem forskellige varianter og brug den korrekte MPN-angivelse for hver produktvariant. Typisk har hver variant af et produkt (forskellige farver eller størrelser) sit eget Manufacturer SKU, så dobbelttjek gerne, at du indsender den korrekte værdi i feedet. En undtagelse er forskellige tøjstørrelser, hvor alle størrelser ofte har samme Manufacturer SKU/MPN.
  • Eksempel: 1170-0500

GTIN/EAN

Varens EAN-kode og unikke stregkodenummer. Vi bruger varens EAN-nummer til automatisk at matche dine produkter til en prissammenligning og til at gøre produkterne søgbare med stregkodelæseren i vores app.

  • Eksempel: 0021299147573

URL

URL til produktet på dit website. URL'en til dit website kan også indeholde UTM-parametre, så du i Google Analytics eller andre analyseværktøjer kan se, hvorfra du får trafik til dit website.

  • Eksempel: https://www.yourstore.com/product1.html

URL til produktets billede hos dig. Brug en statisk URL. Det billedlink, du bruger i dit produktfeed, bør altså ikke ændres, medmindre selve billedet udskiftes eller får en helt ny URL-struktur hos dig.

  • Foretrukne billeder mellem 700x700 og 2000x2000px
  • Ingen vandmærker på billeder
  • Ingen placeholder-billeder
  • Brug specifikke billeder pr. farvevariant.

Undlad derfor at bruge billedlinks med tidsstempler, cacheværdier eller anden information, der kan ændres hver gang du genererer og opdaterer feed-data. Når du ændrer et billedlink, betyder det, at vi skal downloade og genbehandle billedet på ny i vores system. Formatet CMYK understøttes ikke.

  • Eksempel: https://www.yourstore.com/product1.jpg

Kategori

Gør brug af den fulde brødkrummesti (breadcrumbs) for produktet på dit website. Hvor det er muligt, anbefaler vi dig at inkludere mere detaljerede kategorier, da det hjælper os med at kunne behandle dine produkter mere præcist. For eksempel, Sko > Sportssko > Løbesko.

Sørg for ikke at blande forskellige typer af produkter inden for dine kategorier. For eksempel, bør du placere tilbehør til en kaffemaskine i sin egen kategori og altså ikke i samme kategori som selve kaffemaskinerne.

Brug tegnet > til at holde forskellige niveauer i en kategori adskilt. Sørg for at bruge mellemrum både før og efter > symbolet. For eksempel, Tøj > Damer > Nederdele.

For kønsspecifikke produkter (f.eks. tøj og parfumer) er det vigtigt, at du opdeler dine produkter i Damer, Herrer og Børn. Vores filtre baserer sig delvist på din kategoriangivelse.

  • Godt kategorinavn: Tøj > Damer > Bukser
  • Dårligt kategorinavn: Fashion & Tøj

Produktbeskrivelse

Detaljerede oplysninger om dit produkt. Jo mere relevante specifikationer om produktet, jo bedre. Vores søgemaskine og filtre bruger oplysningerne i dette felt. Sørg for at inkludere de keywords, som du gerne vil findes på. Maksimalt 30 ord.

  • God produktbeskrivelse: Rødt bord med fire ben og opbevaring nedenunder. Ideel til stue og soveværelse. Mål 100 x 50 cm.
  • Dårlig produktbeskrivelse: Virkelig smart og praktisk!

 

Detaljerede attributter

Når du understøtter disse oplysninger i dit produktfeed, bør du gøre det pr. variant af dit produkt, hvor det er muligt. Dvs. forhandler du en sko i 7 størrelser, så bør skoen inkluderes 7 gange i dit produktfeed, men med hver sin størrelse angivet, unikke EAN-kode, unikke varenummer (SKU) m.m.

Condition

Brug attributten til at angive varens tilstand på købstidspunktet. Vi understøtter følgende værdier (på engelsk):

  • New - Varen er fabriksny, i sin originale emballage og har aldrig været åbnet/brugt.
  • Used - Varen er brugt. Det kan f.eks. være en udstillingsmodel/demovare eller fordi emballagen er beskadiget eller helt mangler.
  • Refurbished - Varen er ikke ny, men er blevet gennemgået og testet for at sikre at varen opfylder samme funktionelle standarder som et fabriksnyt produkt. Defekte dele er blevet udskiftet, men varen kan stadigvæk have brugsspor. Varen kan leveres med eller uden sin originale emballage.

Color

Brug attributten til at angive farven på dit produkt. For eksempel:

  • White
  • Grey/Thunder Grey

Size

Brug attributten til at angive varens størrelse.

Den her værdi er synlig i en sammenligning, hvor du kan bruge filtre til at sortere på varens størrelse som set inden for tøj og sko, men også smykker/ringe m.m.

SizeSystem

Brug attributten til at angive det land/størrelsessystem, der bruges for dine produkter. For eksempel UK eller EU.

AdultContent

Brug attributten til at angive, om dit produkt indeholder voksenindhold såsom nøgenhed og seksuelt indhold. Du kan angive det som (yes/no).

AgeGroup

Brug attributten til at angive målgruppen, som dit produkt henvender sig til.

Bundled

Brug attributten til at angive (yes/no), om produktet er et såkaldt bundle, som du har tilpasset med forskellige produkter, men med ét hovedprodukt.

EnergyEfficiencyClass

Brug attributten til at angive energimærket på dit produkt.

Gender

Brug attributten til at angive det køn, som dit produkt henvender sig til. De understøttede værdier er unisex, male, female.

GroupId

Brug attributten til at angive et ID for en gruppe af produkter, som fås i forskellige udgaver (versioner).

Material

Brug attributten til at angive varens stof eller materialer.

Multipack

Brug attributten til at angive antallet af identiske produkter, der sælges som en enhed. Det kan for eksempel angives som '6', hvis du sælger 6 flasker sammen.

Pattern

Brug attributten til at angive varens mønster eller grafisk tryk.

  • Bedst i test
  • Tilbud
  • Guides
  • Om os