Opdateret
Black Friday er den største udsalgsdag i Danmark. Men hvad synes danske forbrugere om Black Friday? PriceRunner har i samarbejde med analyseinstitutet Kantar gennem en omfattende undersøgelse kortlagt danskernes holdninger til den store udsalgsdag.
Det er den dag, hvor flest danskere er på udsalg. 32 % af danskerne deltog i Black Friday udsalget i 2018, og der var lige mange kvinder og mænd.
Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Kantar har gennemført for PriceRunner. 1084 danskere er blevet interviewet om deres holdning til udsalg.
Undersøgelsen kortlægger danske forbrugeres centrale holdninger til udsalg, og den er gennemført i oktober 2019.
Sommerudsalg og januarudsalg er de næststørste udsalg, hvor 27 % af danskerne brugte de varme sommerdage eller kolde januar dage til at gå på udsalg. Hvor Black Friday er et 1-dagsudsalg, strækker sommer- og januarudsalg sig over længere tid – og det bekræfter endnu engang, at Black Friday er suverænt den største udsalgsdag.
Mænd køber mest på Black Friday udsalget mens kvinder bruger flest penge på sommer- og januarudsalget
Der er lige mange mænd og kvinder, der går på på Black Friday udsalg (32 % for mænd og 32 % af kvinderne), mens kvinderne er i flertal, når vi tager på sommerudsalg og januarudsalg (32% og 30 %)
47 %, af dem der var på udsalg Black Friday endte med at købe noget. Tallene er noget lavere på sommerudsalget (35 %) og januarudsalget (36 %).
På trods af den høje grad af mistillid til udsalgspriserne, så køber kvinder dog flittigt ind – især på sommerudsalget, hvor 42 % af kvinderne endte med at købe noget.
1 ud af 3 danskere skal på Black Friday udsalg, og vi gør det primært af den mest oplagte grund til at gå på udsalg: 55 % forventer at finde de billigste varer på lige netop Black Friday udsalget.
Danskerne brugte i gennemsnit 2600 kroner på Black Friday udsalget 2018. Det var mænd, der brugte flest penge på Black Friday, hvor de i gennemsnit brugte 2798 kroner, mens kvinder brugte 2500 kroner.
Vi bruger markant færre penge på de øvrige udsalg i løbet af året.
Det hænger sammen med, at vi køber store og dyre ting på Black Friday udsalget såsom et nyt tv eller anden form for dyr elektronik eller hvidevarer.
Tallene fra undersøgelsen giver et klart fingerpeg om at det i overvejende grad er kvinder der sørger for, at der bliver købt julegaver til børnene, når de er på udsalg på Black Friday.
En analyse lavet af PriceRunner af priserne på 20.000 produkter op til Black Friday 2018 afslører, at 21 % af butikkernes produkter var sat på Black Friday udsalg, og de var i gennemsnit sat ned med 19 %.
Den typiske Black Friday rabat er mellem 20 og 25 %, og det er mere reglen end undtagelsen at butikkernes foretrukne udsalgsrabat er 25 %.
Forbrugerne har en anden forventning til rabattens størrelse på udsalget. Her er der et stort flertal, der forventer (håber på) rabatter på helt op til 50 %, Så store rabatter ses dog kun i enkelte særtilfælde, og sjældent på nogle af de mest populære og eftertragtede produkter.
Den store forskel mellem forventning og virkelighed skaber skuffelse og frustration hos mange forbrugere, der bliver skuffede over udsalget.
Han er mellem 18 og 29 år, og for ham er det Black Friday udsalget, der er årets store udsalgsbegivenhed. Han er især på udkig efter spillekonsoller som PS4 og alle de tilhørende spil. Han sørger for at sammenligne priser før han køber, da han kun vil købe produktet til den billigste pris. Han er skeptisk overfor udsalgspriser.
Hun er mellem 18 og 29 år og er grundlæggende vild med alle former for udsalg. Det er både januarudsalg, sommerudsalg og Black Friday udsalget, der er et hit for hende. Det er en social begivenhed sammen med venner og familie, men hun klarer også en del af udsalgskøbene online.
Hun køber primært tøj på udsalg. Hun er en meget bevidst udsalgs-forbruger, der ved hvad hun vil købe efter at have undersøgt produkter og sammenlignet priser online. Hun går efter billigste pris, og har en høj grad af tillid til butikkernes udsalgstilbud,
Black Friday udsalget er både et stort online udsalg og et stort udsalg i de fysiske butikker
46 % af dem, der er på Black Friday udsalg køber via online butikker, mens andre 46 % gør deres udsalgskøb i de fysiske butikker.
Det viser at de fysiske butikker fortsat har en vigtig rolle, når danske forbrugere går på udsalg. Det er faktisk overraskende, at Black Friday udsalget er et 50/50 udsalg mellem online og fysiske butikker. Men lige så overraskende det er - lige så betryggende er det, for det viser at de fysiske butikker spiller en meget vigtig rolle i detailhandlen
Udsalg foregår i stigende omfang alene hjemme foran skærmen, hvor vi går på udsalg online. Lidt under halvdelen af forbrugerne (39%) tager på udsalg alene (mænd: 37 % Kvinder 40 %) mens 1 ud af 3 forbrugere ser udsalget som en social begivenhed, hvor de sammen med venner og familie tager på udsalg i byen for at se om der skulle være nogle gode tilbud.
Vi ved ofte hvad vi går på jagt efter, når vi tager på Black Friday udsalg. Halvdelen (53%) ved hvad de skal købe på udsalg og har forberedt sig for at de kan gøre den bedste handel på udsalget.
39 % bruger udsalg som Black Friday som en social begivenhed, hvor vi lader os inspirere og ser om der er noget spændende at købe til en god pris.
28 % af danske forbrugere bruger prissammenligningstjenester som PriceRunner inden de går på udsalg.
37 % af dem, der har tillid til udsalgspriserne, bruger prissammenligningstjenester som PriceRunner – mens kun 26 % af de forbrugere, der bruger Google har tillid til at butikkernes udsalgspriser er til at stole på.
Det er legetøj, der er den mest populære kategori af produkter, som danskerne jagter gode udsalgstilbud på. Og det gør de med god grund, da det er her de største Black Friday rabatter kan findes.
I 2018 var legetøj i gennemsnit sat ned 29 %
Hvert år analyserer PriceRunner priserne på de mest populære produkter hos de største netbutikker. Det er en analyse, der omfatter mere end 20.000 produkter, der bliver solgt i de 50 største online butikker i Danmark.
Analysen af priserne i forbindelse med Black Friday udsalget i 2018 viste, at 33% af de produkter, der tidligere var sat op i pris, blev sat ned igen ved Black Friday udsalget. Det er en metode butikker bruger for at give indtryk af, at priserne er bedre, end de virkelig er.
Det betød, at 1 ud af 3 tilbud var det vi kalder for falske tilbud til Black Friday. Fordi tilbuddet ikke er hvad det giver sig ud for at være – nemlig et godt udsalgstilbud. Prisen har enten været lavere end den samme på et tidligere tidspunkt.
Derfor ser vi mange prisforhøjelser på produkter i september, hvor butikkerne forbereder sig på udsalgssæsonen.
Se flere nyheder i PriceRunners nyhedsrum