Vi gemmer data om din brug af sitet i cookies. Ved fortsat brug accepterer du dette

Cookiepolitik

Nyt E-handelsindeks: Optimismen daler hos onlinebutikker

Publiceret 24. april 2019

Læs som PDF

Optimismen hos de danske online butikker daler efter et første kvartal med et noget dårligere salg end de foregående kvartaler.

Butikkernes tro på fremtiden er stadig intakt, men den er blevet mere afdæmpet efter en svag start på 2019. Det er især de mindre butikker, der ser mere sort på fremtiden, mens de store butikker fortsat oplever fremgang.

Det viser den nye udgave af PriceRunners E-handelsindeks for første kvartal 2019. Indekset er udarbejdet af analyseinstituttet Kantar Sifo for PriceRunner.

PriceRunner er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste med priser på mere end 1,1 millioner produkter i 6.600 danske online butikker.

E-handelsindekset ender i første kvartal 2019 på 65,9, og det er hidtil laveste niveau siden indekset første gang blev målt i tredje kvartal 2018, hvor indekset var på 66,6.

Et indeks på mere end 50 afspejler et stærkt E-handelsmarked i Danmark.

Indekset er faldet betydeligt siden seneste kvartal, og det er udtryk for at e-handlernes optimismen er dalet en del det seneste halve år. Ovenpå en god julehandel er det for de fleste butikker blevet hverdag igen, og handlen i de første måneder af 2019 har for mange butikker været på et noget laveres niveau end forventet.

I undersøgelsen angiver 45 procent at salget i første kvartal i år har været bedre eller meget bedre end seneste kvartal i 2018. Det er 13 procentpoint lavere end i fjerde kvartal sidste år.

"Selvom indekset falder til hidtil laveste niveau, er der dog fortsat optimisme hos de danske online butikker. Det er især blandt de store butikker at optimismen for det kommende år er højt, og det trækker det samlede E-handels indeks op." siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.

65 procent af onlinebutikkerne ser positivt eller meget positivt på udviklingen i salget i 2019, og det er på samme niveau som i 2018.

E-handelsindekset – en nyskabelse

PriceRunner er det eneste sted i Danmark, der samler størstedelen af danske online butikker. 6.600 butikker er med på www.pricerunner.dk, der er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste.

"Vi har udviklet E-handelsindekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet," siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner og en af E-handels veteranerne i Danmark.

E-handelsindeks Q1 2019

PriceRunner E-handelsindeks Q1 2019

E-handelsindekset i detaljer

Hvordan oplever du, at salgssituationen for e-handel er netop nu?

Q3 2018Q4 2018Q1 2019
Meget dårlig2%3%0%
Dårlig8%4%11%
Neutral32%19%31%
God34%45%36%
Meget god22%27%22%
Ved ikke / kan ikke svare2%2%0%
Total100%100%100%

Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg har udviklet sig det seneste kvartal sammenlignet med forrige kvartal?

Q3 2018Q4 2018Q1 2019
Meget dårlig2%4%4%
Dårlig16%11%12%
Neutral30%23%38%
God36%39%38%
Meget god13%19%7%
Ved ikke / kan ikke svare3%4%1%
Total100%100%100%

Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg har udviklet sig det seneste kvartal sammenlignet med samme kvartal forrige år?

Q3 2018Q4 2018Q1 2019
Meget dårlig2%3%3%
Dårlig11%9%13%
Neutral24%26%23%
God35%31%36%
Meget god22%23%23%
Ved ikke / kan ikke svare6%8%2%
Total100%100%100%

Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg vil udvikle sig de kommende 12 måneder?

Q3 2018Q4 2018Q1 2019
Meget dårlig2%2%0%
Dårlig5%2%5%
Neutral21%27%30%
God45%45%40%
Meget god26%22%25%
Ved ikke / kan ikke svare1%2%0%
Total100%100%100%

Om E-handels indekset

PriceRunner har i samarbejde med Kantar Sifo skabt E-handels indekset. Indekset er baseret på data fra en kort kvartalsvis online undersøgelse foretaget af Kantar Sifo blandt butikker på www.pricerunner.dk. Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et indeks, der samlet består af tre elementer:

  • Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

E-handelsindekset offentliggøres hvert kvartal.

Om undersøgelsen første kvartal 2019

Undersøgelsen blev gennemført online mellem den 21. marts og 5. april 2019. I alt deltog 191 onlinebutikker. PriceRunner donerede en gave på 50 kr for hvert gennemført interview til Børnecancerfonden.

Kontaktperson

Martin Andersen, Country Manager, PriceRunner Danmark

+45 28 29 50 07

Log ind

Bliv PriceRunner Plus-medlem

Ikke medlem? Bliv medlem