Vi anvender cookies for at tilbyde dig en bedre oplevelse, indsamle statistik og vise relevante annoncer. Ved at anvende vores tjeneste accepterer du dette. Læs mere i vores cookiepolitik.

Duovogne: 16 modeller i test

Af PriceRunner Opdateret 19.04.2018

Vi har testet duovogne og udpeger Britax Smile 2 til bedst i test. Det er en meget prisbillig duovogn med god liggestilling i sædet, luftfyldte hjul og en rummelig bagagekurv. Britax Smile 2 er et godt valg som barnevogn, hvis man ønsker en vogn, der er både smal og fleksibel, men som også kan tåle forskellige typer underlag.

Til bedste premiumvogn udpeger vi Bugaboo Fox. Denne eksklusive duovogn har en lav vægt, skøn køreoplevelse og en kaleche der dækker virkelig godt.

Sådan udførte vi testen

Vi udfører selv vores test og tester alle produkter på den måde, de er beregnet til at blive anvendt i virkeligheden. I vores test af duovogne har vi ladet både almindelige børnefamilier og eksperter på området køre vognene med børn i.

Vognene er benyttet med både liggedel og sæde. De er blevet kørt i forskelligt terræn for at se, hvor godt de fungerer både i byen og ude i naturen. Alle vognenes funktioner er gennemgået og testet. Duovognene er alle anvendt i længere tidsrum for at kunne foretage en retfærdig bedømmelse af kvaliteten.

I testen af duovogne har vi inkluderet alle barnevognsmodeller, der er beregnede til brug fra fødslen, først med separat liggedel eller med hård eller blød lift i sædet, og derefter med sæde. Da alle familier har en forskellig hverdag, er der ingen vogn, som passer bedst til alle. Det er vigtigt at tage udgangspunkt i sine egne behov.

I vores test er det ambitionen at lave en generel bedømmelse og beskrivelse af hver enkelt vogn. Vi har kigget ekstra nøje på følgende egenskaber:

  • Egenskaber
    Er det en duo- eller kombivogn, kan sædet vendes, hvordan er vognen, når den klappes sammen, og hvad medfølger til barnevognen?

  • Funktioner
    Kan håndtagets højde justeres, er det nemt at klappe vognen sammen, er knapper og greb nemme at bruge?

  • Brug
    Hvordan ruller vognen, er der affjedring i chassiset, og er køreoplevelsen god? Sider barnet bekvemt, og gør vognen livet som forælder lettere eller sværere?

Ud over egenskaber og funktioner har vi i vores endelige bedømmelse også taget højde for vognens design, og hvordan vi oplever værdien i forhold til prisen. Vi har derefter udpeget testvindere i flere forskellige kategorier inddelt i forskellige prisklasser, så der er en købsanbefaling, som passer til alle tegnebøger.

Bedst i test

Britax Smile 2

Meget prisgunstig duovogn med liggestilling i sædet, luftfyldte hjul og rummelig bagagekurv
Smallufthjulstor bagagekurvgod liggestilling og meget for pengene
Lidt uhåndterlig klappet sammenkort ryglæn

Britax Smile 2 er den opdaterede version af den umådelig populære Brio Smile. Britax opkøbte BRIO for et par år siden og har derefter langsomt, men sikkert flyttet de forskellige barnevognsmodeller over under deres eget varemærke og stoppet produktionen af nogle af dem. Smile er nu Smile 2 og grundlæggende den samme vogn, men med en række opdateringer.

Maksimumsvægten er øget til 17 kg, kalechen er blevet lydløs, og betrækket er fremstillet af et andet materiale, som virker knap så groft. Smile har fået en helt ny liggedel med Britax-beslag, så den samme liggedel kan anvendes på en del andre Britax-chassiser. Det gør også, at Britax' babyautostol kan monteres direkte på chassiset. Liggedelen er hyggelig og meget lettere at tage af chassiset, end den gamle Brio Smile-liggedel var.

Med en bredde på kun 57 cm er Britax Smile 2 nem at manøvrere med i byen, samtidig med at de fire lufthul kan klare både lettere terræn og sne. Forhjulene kan svinge og kan låses fast. Chassiset er affjedret, så barnets køretur bliver blødere. Med sit håndtag med knækled kan vognen tilpasses både høje og lave førere, og da den ikke har nogen bagaksel, kan man gå til med lange skridt.

Britax Smile 2 har en meget stor bagagekurv, som er let at komme til fra flere sider. Vognen kan klappes sammen i et stykke med sædet på. Den bliver mindst sammenklappet med sædet fremadvendt, men vi vil ikke kalde den lille i sammenklappet stand sammenlignet med andre duovogne.

Smile 2 kan anvendes både som duo¬ og kombivogn. Som kombivogn anvendes Smile med siddedelen i liggestilling med en lift, som kan fastgøres i sædet for at gøre kørslen sikker. Sædet på Smile har stort set fuld liggestilling, kan vendes og er hjt placeret. Kalechen er ret lang, og fodstøtten kan indstilles i flere forskellige stillinger. Bøjlen er af swingaway-typen, og benpose/vindbeskyttelse medfølger.

Sædet har et ret kort ryglæn, og der er ikke ret meget plads mellem sæde og bøjle, så Smile 2 egner sig størrelsesmæssigt bedst til børn op til ca. 2 år. Britax Smile 2 er et godt valg som barnevogn, hvis man ønsker en vogn, der er både smal og fleksibel, men samtidig kan anvendes til forskellige typer underlag.

Det er svært at få mere eller bedre duovogn til prisen, så derfor udpeger vi – nøjagtig som forgængeren Brio Smile – Britax Smile 2 til bedst i test.

Prisklasse: Lavpris Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 13 kg Mål sammenklappet med hjul: 89x57x38 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbart, almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja, Britax' egen babyautostol kan monteres direkte på chassiset Håndtag: Knækled

Bugaboo Fox

Eksklusiv duovogn med lav vægt, skøn køreoplevelse og meget god kaleche
Meget let at styrelang kalechelav vægtgod affjedring i chassiset
Dyrkompliceret monteringstram knap til at lægge sædet ned

Fox er den nye tilføjelse til Bugaboo-familien, når Buffalo går på pension - en duovogn med separat liggedel og ergonomisk sæde. Sæde og liggedelsbetræk monteres på samme ramme, og her er Bugaboo gået fra en ukompliceret til en rigtig indviklet montering, som kræver grundlig læsning af instruktionsbogen.

Når det først er på plads, er liggedelen både rummelig og rigtig rar og hyggelig. Sædet kan vendes og har sidde-, hvile­ og liggestilling i begge retninger. For at lægge sædet ned skal man løsne en hvid pal på bagsiden af ryglænet. Desværre er den ret stram til at begynde med, og man skal af og til bruge begge hænder for at få den helt ud.

Selen i sædet er derimod enkel. Alla fire seleremme klikkes ind i selespændet separat, og remmene kan justeres i både højde og længde. Fodstøtten er af hård plast, der skal være mere robust end tekstil. Overfladen bliver hurtigt ridset, men fodstøtten er nem at holde ren.

Fox' kaleche har samme grundkonstruktion som på Cameleon, og i forlænget stilling går den hele vejen ned til barnets ben. Der er ingen chance for, at kølig vind eller irriterende solstråler kommer ind.

Fox skiller sig ud fra de øvrige Bugaboo-vogne, ved at chassiset har fået affjedring. Fox har skumfyldte, og de låsbare forhjul er noget mindre end på Buffalo og Donkey. Men takket være affjedringen er Fox også behagelig på grusveje og kan klare en del terræn, men den klarer sig trods alt bedst på plant underlag.

I hårdere terræn kan den køre fast, og den er paradoksalt nok lidt for let til at kunne skubbe sig igennem dybt mudder og sne. På asfalt ruller vognen frem som en drøm, og Fox er meget let at styre. Håndtaget kan indstilles i flere højder, og bagagekurven er dejligt rummelig og tilgængelig fra flere sider.

Ball point-bremsen er virkelig nem. Et klik for at aktivere, og et mere for at løsne. Det er dog et irritationsmoment, at man nemt kommer til at træde på hjørnet af bagagekurven, hver gang man skal bremse vognen, og efter nogen tid kan det ses som slitage.

Fox bliver kompakt klappet sammen. Sædet kan lægges ned, og selv chassiset har en ekstra kompakt stilling, til når vognen skal fylde minimalt. Vognen vejer desuden kun 9,9 kg med sædet på. Det er en rigtig lav vægt for duovogn og gør Fox til en fornøjelse at pakke i bilen.

Bugaboo Fox har en høj pris, men er en veldesignet vogn, der er skøn at køre og skøn at bruge, når den først er monteret. Der er ingen tvivl om, at det endnu en gang er lykkedes for Bugaboo at udvikle en barnevogn, der opfylder mange forældres behov i hverdagen.

Prisklasse: Premium Maks. vægt liggedel/sæde: 9/17 kg Maks. vægt ligge-/siddedel: 9,9 kg Mål sammenklappet med hjul (Længde): 88 cm Mål sammenklappet med hjul (Bredde): 60 cm Mål sammenklappet med hjul (Højde): 46 cm Hjul: Skumhjul Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Håndtag: Teleskop

Britax Go Big2

Fantastisk affjedring og køreoplevelsepraktisk sammenklapninggennemarbejdet sædestor bagagekurv
Relativt stor

Go Big2 fra Britax er en videreudvikling af de tidligere, populære modeller Britax Go og Go Next. Til forskel fra sine forgængere tilbyder Go Big fuld liggestilling i sædet og større, punkteringsfri hjul. Britax Go Big er en vendbar duovogn, der også kan anvendes som kombivogn, det vil sige at en blød lift kan fastgøres direkte i sædet.

Go Big har 9 tommer store, skumfyldte forhjul med indbygget affjedring. Baghjulene er også skumfyldte, hvilket føles næsten som lufthjul, men helt uden risiko for punktering. Selv chassiset er affjedret, hvilket gør Go Big til en vogn, der gynger dejligt under gåturen.

Hvis man vil benytte Go Big med liggedel, så er det den samme liggedel som til den almindelige Go-model, og den mangler beklageligvis den solskærm, som Go Nexts liggedel er udstyret med. Alle Go/Go Next/Go Big-liggedele kan dog monteres på alle chassiser uanset årsmodel.

Britax Go Big har et sæde, der kan klare 17 kilo, og en bagagekurv med kapacitet til 10 kilos belastning. Bagagekurven er rummelig, kanterne kan klappes op, og den er nem at komme til fra flere sider. Sædet kan vendes med to enkle håndtag.

Ryglænet kan trinløst klappes ned til en flad liggestilling. Skal sædets anvendes med en blød lift, så har Britax deres egen model, der passer perfekt og kan fastgøres sikkert med kroge i siderne af sædet. Liften er udstyret med et aftageligt låg og praktiske bæreremme.

Sædets fodstøtte kan indstilles i tre positioner, og det behageligt ergonomiske håndledshåndtag kan vinkles i adskillige positioner. Håndtaget kan foldes helt ind til chassiset, så vognen fylder mindre i entreen eller i kollektiv trafik.

Go Bigs sæde er tilstrækkelig rummeligt til, at en 2-3-årig i normal størrelse kan sidde bekvemt. Fempunktsselen kan deles i fem remme, så hynder og køreposer lettere kan sættes i. Go Bigs sæde er også udstyret med en aftagelig bøjle med grensele, som fastgøres med tryklås.

Selvom Go Big ikke er nogen lille vogn, er den alligevel nem at klappe sammen og pakke i bilen. Liggedelen skal tages af, og chassiset klappes sammen separat. Men Go Big kan klappes sammen med sædet på, uanset hvilken retning sædet vender. Selv når vognen er klappet sammen, står den på hjulene, hvilket gør, at den ikke bliver våd eller beskidt om vinteren. Derudover kan den nemt rulles ind i bagagerummet.

Go Bigs skumfyldte hjul kan takket være størrelsen holde til en hel del terræn, og grus og småsten sætter sig ikke fast i dem. Men vognen er også meget let at køre og praktisk i bymiljø. Britax Go Big er en alsidig vogn med en køreoplevelse af højeste kvalitet. Med forbedret liggestilling og større hjul har Britax opfyldt manges ønsker, og Go Big er lige netop den fuldtræffer, man kunne håbe på.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 14 kg Mål sammenklappet med hjul: 80,5x61,5x52 cm Hjul: Skumhjul Type af sæde: Vendbart, almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Bedste Premiumvalg

Cybex Priam

Flot designet duovogn med mange valgmuligheder, ruller godt og højt sæde
Meget god rulleevnehøjt placeret sædeforlængbar kalechechassiset klappes kompakt sammen
Lidt lille bagagekurv

Cybex Priam er hurtigt blevet en barnevogn, men må regne med. Chassisets udseende er baseret på designerduoen Ray & Charles Eames formgivningsstil og er både en fryd for øjet og smart konstrueret. Teleskophåndtaget kan som sædvanlig reguleres i højden for at give bedre komfort for føreren, men ved sammenklapning kan det også trykkes helt sammen, hvilket gør vognen særdeles kort og nem at få ind i for eksempel et bagagerum. Cybex Priam bliver den vogn, du ønsker, at den skal være. Du kan vælge mellem forskellige slags hjul, men også mellem forskellige sædetyper. Liggedelen – der er både rummelig, hyggelig og let at skærme af med den forlængbare kaleche – er den samme uanset hvad. Sæderne er meget forskellige. Lux er et almindeligt sæde med meget langt ryglæn og en i princippet helt flad liggestilling samt flere hvilestillinger og oprejst siddestilling. Fodstøtten på Lux kan indstilles, og siddefladen er komfortabelt polstret. 2-i-1-sædet er lidt mindre, men stadig rummeligt og ergonomisk udformet med en sidde-, en hvile- og en liggestilling.

Begge sæderne kan vendes. Hvis man vil kunne klappe vognen sammen i ét stykke med sædet på, skal man vælge Lux (og have sædet fremad), men Lux koster også lidt mere end 2-i-1-sædet. Det kaldes 2-i-1, fordi det er en sæderamme, som bruges til at fastgøre både sæde- og liggedelsstoffet på. Uanset sædet kan kalechen forlænges og har i forlængelsen et kighul af mesh-stof, der også kan holdes åbent for at slippe mere luft ind. Bøjlen – den samme for begge sæder – er af swing away-typen. Bagagekurven er af normal størrelse og har en smart magnetlås, så man kan opbevare små ting i den, så de bliver hvor de er. Foran er bagagekurven dækket med net, så man kan se ind, og hvis det regner, kan det blive vådt, men man kan ikke komme til indholdet forfra. Til vognen medfølger et smart regnslag i klar plast og adaptere til babyautostol. Den vogn, vi har testet, har All Terrain-hjul, som giver vognen en rigtig god rulleevne og kan klare grusveje og lettere terræn. I bymiljø er Priam meget let at styre, og der er masser af køreglæde i chassiset. Chassiset har siden 2017 haft øget stabilitet i håndtaget og forbedret affjedring.

Cybex Priam virker allerede efter et par år på markedet som en alvorlig konkurrent til de mest populære duovogne fra de større mærker. Egenskaberne som de fleste efterspørger hos en duovogn kombineret med et unikt udseende og mulighed for at vælge mellem forskellige sædetyper og hjul får får Priam til at skille sig ud. Vognens kvalitet og egenskaber er på et højt niveau, der lever op til prisen, og Cybex Priam bliver derfor vores valg som bedste premiumvogn.

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: Lux 12,1 kg - 2-in-1 11,2 kg Mål sammenklappet med hjul: Lux 95,5x57,5x45,5 cm - 2-in-1 95,5x57,5x32,5 cm Hjul: Gummi/foam Type siddedel: Vendbar, Lux: vanlig och 2-in-1: ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Emmaljunga NXT60 / NXT60F

Fleksibel duovogn, der er let at køre, med justerbart håndtag og kompakt chassis
Praktisk og let at styremeget god køreoplevelsebliver lille når den klappes sammengenialt håndtag
Sædet skal tages afinden chassiset klappes sammen

Emmaljungas nye produktserie går under navnet NXT, og NXT60 er virkelig en videreudvikling af mærkets klassiske barnevognsmodeller. Vognen har samme sæde og liggedel som den lidt større NXT90, men har sit eget chassis. Og det er en ret unik konstruktion. Emmaljunga har i håndtaget kombineret både et justerbart teleskopled og et roterende knækled. Håndtaget på NXT60 kan dermed drejes en hel omgang om sin egen akse. Med disse to indstillingsmuligheder kan man både få håndtaget meget højt og meget lavt. Vognen kan også hurtigt gøres kortere, hvilket er praktisk i kollektiv trafik. Den klappes også sammen på en lidt speciel måde. Bagagekurvens ramme er også den låseanordning, der holder chassiset oppe. Løfter man i bagenden af bagagekurven, klappes chassiset sammen til en meget flad pakke. Sædet og liggedelen skal dog tages af, inden vognen klappes sammen.

NXT60 kan købes i en lang række varianter, som mest varierer i design, men der er også visse forskelle i funktion. Competition har for eksempel en ekstra solskærm på kalechen og lidt lettere, punkteringsfrie hjul. Lounge har betræk af lidt kraftigere stof, og nøjagtig som Outdoor har Lounge også fire luftfyldte dæk. Derudover fås NXT60 også som NXT60F, hvor F står for Flat. NXT60 har et ergonomisk sæde, der kan lægges ned i flere trin til en skålformet liggestilling. NXT60F har et almindeligt sæde, hvor kun ryglænet lægges ned til en flad liggestilling. I siddestilling er NXT60F lidt rummeligere, men når ryglænet vinkles, foldes en kant op foroven, og liggepladsen bliver omtrent den samme. Når NXT60 købes fra ny, medfølger en spacer, en kile af stof, der fastgøres på ryglænet. Resultatet bliver, at kalechen forhøjes, og at sædets ramme polstres, så et længere barn kan læne hovedet tilbage mod det uden ubehag. Med en spacer monteret, er der plads til en treårig i normal størrelse i NXT60, uden at det virker trangt.

Liggedelen til NXT60 er rigtig hyggelig og har bærehåndtag indbygget i kalechen. Vognen giver en meget god køreoplevelse. NXT60 er let at styre. Lufthjulene ruller markant bedre og anbefales, hvis man er glad for lange gåture eller skal køre i terræn. Da vognen er så smal og lille, er den samtidig meget praktisk i byen. Blandt Emmaljungas nye modelserie er NXT60 uden tvivl barnevognsmodellen med bedst fremkommelighed. Det er lykkedes godt at kombinere en god køreoplevelse for både barnet og forælderen, og dette sammen med enkelt sammenklapning og en bagagekurv, der er nem at pakke, bliver Emmaljunga NXT60 en rigtig fuldtræffer.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt liggedel/sæde: 9/15 kg Vognens vægt med sæde: 11,6/13,6 kg Mål sammenklappet med hjul: 95x58x42 cm Hjul: Lufthjul/punkteringsfrie Type af sæde: Vendbart, almindeligt/ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled og teleskop

Emmaljunga Viking

Smal duovogn med god affjedring, meget god køreoplevelse og rummelig
Smal og praktiskskøn køreoplevelserummeligt sæde
Ret stor klappet sammen

Emmaljunga Viking lykkes rigtig godt med at kombinere småt og stærkt. Vognen vejer kun lidt og har et smalt chassis, Viking måler kun 52 cm over baghjulene. Alligevel føles den robust, som om at den kan holde til meget mere, end den ser ud til. Viking fås i flere varianter med forskellige udseende på chassis og betræk samt med forskellige hjul. De punkteringsfrie ECCO-hjul er lidt lettere, men de luftfyldte dæk klarer sig noget bedre i sne og terræn. Bagagekurven er let at komme til fra flere sider. Vikings håndtag har en behagelig form, og takket være knækleddet kan det vinkles i forskellige stillinger afhængigt af højden på den, der skal køre. Hvis man vil fylde lidt mindre på bussen, kan håndtaget klappes helt ind.

Emmaljunga er kendt for god komfort, og Viking er ingen undtagelse. Liggedelen er hyggelig og har en blød og rar madras. Kalechen har integreret bærehåndtag og kan også trækkes ekstra frem for at beskytte yderligere mod solen. Sædet er rigtig rummeligt for størrelsen. Selen kan indstilles i flere højder og er nem at tilpasse efter barnet. Ryglænet er højt, og der er også god plads mellem siddeflade og kaleche. Vognen har justerbar fodstøtte. Det ergonomiske sæde kan vinkles mellem sidde-, hvile- og liggestilling. Låseanordningen til at justere hældningen er en rem på bagsiden af ryglænet. Når vognen er ny, kan den være svær at trække ud af holderne, men med tiden bliver den løsere og dermed lettere at bruge. Det er nemt at vende sædet. Hvis man har flere børn og vil være bådeøkonomisk og praktisk, så er det værd at vide, at Vikings sæde og liggedel også passer til Emmaljungas søskendechassiser Double Viking og Double Viking 735.

Vognen er nem at klappe sammen, og det kan gøres med sædet på. Den bliver flad og virker nem at håndtere, men bliver ikke superkompakt. På en måde virker Viking mindre, når den er klappet op end klappet sammen. Chassiet har ingen automatisk lås, men der sidder en pal, som holder det sammen, så det er nemmere at løfte. Køreoplevelsen er det sted, hvor Viking rigtig brillerer. Da vognen er så smal, er den meget nem at manøvrere i bymiljø og inde i butikker. Affjedringen i chassiset gør også, at vognen fungerer godt i lettere terræn, og nogle centimeter sne er heller ingen hindring for Viking. Denne vogn sætter hak ud for alle de vigtige egenskaber ved en duovogn, og som prikken over i'et er den rigtig sjov at køre. Det er nok med en lille gåtur for at opdage, hvorfor Emmaljunga Viking er så populær.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt liggedel/sæde: 9/15 kg Vognens vægt med sæde: 11,7/12,5 kg Mål sammenklappet med hjul: 95x58x42 cm Hjul: Lufthjul/punkteringsfrie Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Joolz Day2

Smart designet duovogn med mange flotte detaljer, god affjedring og godt rul
Meget flot designmange smarte funktionerfantastisk køreoplevelse
Tohåndsgreb til at vinkle sædetkan kun klappes sammen med sædet fremadvendt

Den første model af Joolz Day blev lanceret for mange år siden, og opdateringen i form af den nye Day2 viser sig hurtigt at være et rigtig godt træk. Når man tager vognen i nærsyn, bemærker man hurtigt et stort antal flotte og gennemført praktiske detaljer.

Liggedelen føles rummelig og hyggelig til vinterbrug, og madrassen er blød og rar. For en sommerbaby kan man slippe ekstra luft ind i hovedenden ved at folde yderstoffet ned. Nedenunder er der et lag af meshnet. Kalechen har også stof, der kan foldes op for at øge luftgennemstrømningen. Låget til liggedelen er flot fastgjort med en skjult lynlås, og kanten kan foldes op i to forskellige højder og sættes fast med tryklåse på de mest blæsende dage.

Det ergonomiske sæde på Day2 monteres på samme stel som liggedelen. Fodstøtten kan forlænges, så vognen nemt vokser i takt med barnet. Sædet kan vinkles i flere trin ned til liggestilling. Desværre har Joolz beholdt tohåndsgrebet til denne funktion, en knap på hver side af stellet skal holdes inde samtidig for at klappe sædet ned. Et enhåndsgreb ville have virket langt mere moderne.

Samme kaleche anvendes til både sæde og liggedel. Selvom Day2 har fået en flot og smart solskærm, der kan foldes ud, havde det været rart, hvis kalechen havde kunnet forlænges yderligere. Dette mærker man dog mest, når sædet er i liggestilling. Sædets sele har et smart magnetbeslag til at holde skulder- og hofterem sammen. Muligheden for at dele seleremmene gør det også nemmere at sætte en kørepose eller hynde i.

Bøjlen til Day2 er af swing away-type og beklædt med imiteret læder. Bagagekurven er mere rummelig, end den ser ud, og den bagerste kan kan foldes ned, så det bliver lettere at få plads til større genstande.

De primære styrker hos Joolz Day2 er vognenes meget attraktive og stilrene design og en køreoplevelse i topklasse. Day2 har et chassis med overraskende meget affjedring. Hjulene er punkteringsfri, men alligevel bløde takket være den indvendige luftkanal. Forhjulene er ret små, men bevægelige terrænhjul kommer som tilbehør.

I originalversionen kan Day2 både klare lidt terræn og mindre snemængder, men klarer sig bedst i bymiljø, hvor den er bemærkelsesværdigt nem at styre og ruller rigtig godt. Når chassiset klappes sammen, bliver det kompakt, men vognen kan kun klappes sammen med sædet på, hvis det er fremadvendt.

Har man en ting for originalt tilbehør, kommer man til at elske Joolz, som har et meget bredt udvalg. Den får også et ekstra plus for det højt placerede sæde og liggedel, selv håndtagets maksimumshøjde er god til høje forældre. Men det bedste er alligevel, hvor godt barnet sidder, og hvor skøn Joolz Day2 er at tage med ud at spadsere med barnevognen.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt liggedel/sæde: 9/15 kg Vognens vægt med sæde: 12,9 kg Maks. vægt ligge-/siddedel: 95 x 59 x 43 cm Mål sammenklappet med hjul: Punkteringsfrie med luftkanal Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Britax Go

Letstyret barnevogn med ergonomisk håndtag, stor bagagekurv og god affjedring
God affjedringstor bagagekurvlet at tyre og behageligt håndtag
Korte kalechergrus kommer op i bagagekurven

Britax Go er den opdaterede version af Brio Go, som Britax ændrede navnet på efter deres opkøb af Brio for et par år siden. Go-vognen er grundlæggende den samme, men Britax har foretaget en del mindre ændringer.

Maksimumsvægten for sædet er nu 17 kg, selen i sædet har Britax' smarte og brugervenlige løsning med fem separate remme, der klikkes sammen. Betrækket er også opdateret, og det er blevet lettere at tage det af for at vaske det.

Britax Go er nem at klappe sammen og kan klappes kompakt sammen med sædet på, uanset hvilken vej det vender. Sædets ryglæn kan justeres trinløst. Det har ikke en flad liggestilling, men en meget god hvilestilling. Sædet er noget tilbagelænet. Selve sædet er rummeligt med god højde på ryglænet, og det fungerer godt til børn, fra de er nogle måneder gamle, og op til ca. 3 år.

Bøjlen kan tages af, og fodstøtten kan indstilles. Liggedelen fastgøres på chassiset med en adapter, der følger med vognen. Den er rummelig både i bredden og længden, og den er meget nem at klikke af og bære i bærehåndtagene. Liggedelens kaleche er lidt kort på solrige dage, men den har en ventilationslomme med insektnet, der er praktisk i varmt vejr.

Sædet er meget nemt at vende, og i kraft af at vognen er så let at klappe sammen, når det er sat på, er Britax Go udmærket at have med i bilen. Der medfølger en benpose til sædet, og bøjlen kan tages af, hvis man vil bruge sædet uden. Sædet kunne også godt have haft en lidt længere kaleche.

Det ergonomiske håndtage på Britax Go er lækkert at gribe om. Hvis man er høj, kan man af og til opleve, at fødderne kommer lovlig tæt på chassiset, når man går til, men hvis håndtaget vinkles mere vandret, bliver skridtlængden bedre. Det er uproblematisk at købe ind med vognen, da bagagekurven er stor og let at komme til – bedst med liggedelen, men også med sædet. Det sker dog ret ofte, at der kommer småsten og blade i bagagekurven.

Britax Go har en superb affjedring, og den behagelige gyngen får let de fleste børn til at døse hen. Hjulene er punkteringsfri, og svinghjulene foran kan udskiftes med store, faste vinterhjul. Britax Go er meget velegnet til gåture med sin fantastiske rulleevne og lette styring, og den kan også klare lettere terræn. Med terrænhjul på kan den komme frem overalt.

Britax Go er blevet en klassiker blandt barnevogne, og med tanke på hvor vellykket modellen er, tror vi, at den er kommet for at blive i mange år frem.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 12 kg Mål sammenklappet med hjul: 78x 61 x 50 cm Hjul: Punkteringsfri Type siddedel: Vendbart, almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Ergonomisk, knækled

Baby Jogger City Premier

Solid og robust duovogn med store hjul, vendbart sæde og flad sammenklapning
Kraftig og robustlille og flad klappet sammenrummeligt og vendbart sæde
Lidt kort kaleche

City Premier er en vendbar enkeltvogn fra Baby Jogger, der er baseret på en ældre model fra samme mærke – City Versa GT. Baby Jogger er kendt for deres robuste, rummelige barnevogne, der bliver kompakte, når de klappes sammen. Premier er ingen undtagelse.

Vognen har fire punkteringsfri hjul, der har en vis affjedring takket være deres luftkanaler. Forhjulene er drejelige, men kan låses fast. Hjulene er store og duer til både bymiljø og terræn. Premier er affjedret, ikke så den rigtig gynger, men tilstrækkeligt til at køreturen ikke bliver bumpet.

City Premier har et teleskophåndtag, der kan indstilles i to positioner. Når det er klappet helt ud, er der god plads til lange skridt, så Premier er velegnet til forældre uanset højde. Vognens bagagekurv får topkarakter. Den er ikke bare særdeles rummelig, den er også nem at komme til. Som de fleste andre vogne fra Baby Jogger har Premier også en håndbremse på højre side af håndtaget.

Hvis man vil anvende vognen fra fødslen, er det muligt at købe en liggedel til den. City Premiers sæde ergonomisk og kan indstilles i sidde-, hvile- og liggestilling med låseanordningen på ryglænets bagside. På ryglænets bagside er der også en stor netlomme til opbevaring.

Sædet er rummelig i både længde og bredde, og Premiers maksimumsvægt gør det muligt at anvende vognen i længere tid. Derudover kan sædet vokse med barnet ved at forlænge fodstøtten. Fodstøtten kan også vinkles i flere positioner.

Betrækket på Premier er både slidstærkt og tåler snavs, men føles alligevel bekvemt. Sædet har en fempunktssele, der kan deles i separate remme, så det bliver lettere at sætte en kørepose eller hynde i. Kalechen er af normal længde med to kighuller i klar plast.

Mange andre vogne med samme størrelse og stabilitet som City Premier er også store, når man klapper dem sammen, eller de kan ikke engang klappes sammen i et stykke, men skal skilles ad først. Premier kan klappes sammen med sædet på, uanset retningen, og hele sammenklapningen kan foretages med én hånd.

Når sædet er klappet sammen, og sikkerhedslåsen er frigivet ved at trykke på den røde knap, skal man bare løfte vognen i sammenklapningsremmen. Vognen bliver meget flad og kan nemt pakkes i bilens bagagerum.

Baby Jogger City Premier er behagelig at køre, nem at styre og bekvem for barnet at både sidde og sove i. Det er en kraftig og robust vogn, som alligevel er nem at klappe sammen til en kompakt størrelse. Med så mange efterspurgte egenskaber vel udført i én vogn tror vi, at City Premier kan blive en populær følgesvend i mange familier.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/23 kg Vognens vægt med siddedel: 12,8 kg Mål sammenklappet med hjul: 81x63x34 cm Hjul: Punkteringsfri Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Stokke Trailz

Duovogn med kraftige lufthjul, stor bagagekurv og sæde og liggedel højt placeret
Stor bagagekurvrummeligt sæde og store hjul
Upraktisk at klappe sammenstore mål

Stokke Trailz er Stokkes seneste barnevognsmodel og et markant skridt opad i funktioner sammenlignet med forgængeren Crusi. Trailz er en duovogn med separat sæde og liggedel. Liggekurven er enorm med tykke, polstrede kanter, smart låg til liggedelen og andre praktiske detaljer såsom strop til ophængning af barnevognslegetøj.

Sædet er vendbart og kan indstilles i ligge-, hvile- og siddestilling. Det er ergonomisk, hvilket indebærer at hele sædet vinkles, ikke bare ryglænet. Trailz har en usædvanlig læsning til dette, da sædelåsen er en knap på siden af sædet på højde med fodstøtten. Denne lås sidder normalt et sted på bagsiden af ryglænet. Når man først har vænnet sig til Trailz' løsning, fungerer den dog nøjagtig lige så godt.

Sædet har en aftagelig bøjle, der er lidt bøjelig, men ikke kan klappes til side som en swing away-bøjle kan. Fodstøtten på Trailz er adskilt fra sædet, kan indstilles i forskellige længder eller tages helt af, hvis man ønsker det. Nøjagtig som liggedelen er sædet også rummeligt og bekvemt. Kalechen på Stokke Trailz har en stor solskærm i hårdt materiale og kan åbnes bagpå for at give bedre ventilation.

Fempunktsselen er nem at regulere, og i både sæde og liggedel er der beslag til Stokkes egen barnevognsparasol, som kan tilkøbes separat. En af de allerstærkeste sider ved Stokke Trailz er bagagekurven, der er blandt de største på barnevognsmarkedet. Den er rummelig og åben, og nem at stille en indkøbspose ned i. Den kan desuden rumme hele 10 kg, og bagkanten kan foldes ind for at gøre bagagekurven mindre, hvis man ikke har brug for at pakke en masse.

Trailz har fire store lufthjul og et chassis med lidt affjedring, så vognen også kan køre på ujævnt underlag – endda rigtig godt i sne – selvom der findes bedre vogne til hårdt terræn. Når vognen skal klappes sammen, skal man først tage sædet eller liggedelen af og derefter separat klappe chassiset sammen, der bliver meget kompakt.

Fordelene ved Stokke Trailz er den gode køreoplevelse og at den har god plads til både barn og oppakning. Ulempen er, at vognen også har store udvendige mål. Hvis man ikke er så høj, kan det virke svært at se foran vognen, når man går bag Trailz med kalechen klappet op. Det er også synd, at sædet har plads til børn i fireårsalderen, men desværre har en maksimumsvægt på 15 kg.

Trailz er dog uden tvivl Stokkes allerbedste barnevognsmodel, og efter at have kørt med den i et stykke tid er det nemt at fortå, hvorfor den er blevet så populær.

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 13,6 kg Mål sammenklappet med hjul: 95 x 62 x 50 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Kronan Duo S

Kraftig og stabil duovogn med fira lufthjul, god i terræn, men også fleksibel i byen
Let at styrestore lufthjulbekvemt håndtag
Kort fodstøttelav bagagekurv

Kronan Duo S er Kronans første vogn med svingbare forhjul. Nøjagtig som den almindelige Duo har den fire lufthjul, ergonomisk håndtag med knækled og Kronans karakteristiske bærehåndtag. Liggedelen er meget rummelig i både bredde, længde og dybde. Den er udstyret med bærehåndtag, der er placeret i lommer på indersiden.

Kalechen har en solskærm, og fuldt udfoldet skærmer den godt af for solen. Sammen med kanten på liggedelens dækken, der kan foldes op, bliver babyen godt beskyttet.

Liggedelen har flere smarte funktioner. I fodenden er der opbevaringslommer, og under madrassen er der et ryglæn, der kan klappes op. På den måde er det muligt for den lidt større baby at sidde op i liggedelen, hvilket letter overgangsperioden fra sidde-¬ til liggedel. Der medfølger også en løs sele til at spænde barnet fast med, som fastgøres i bunden af liggedelen.

Siddedelen på Kronan Duo S har en stort set flad liggestilling, og det er derfor muligt at benytte den sammen med en blød lift. Fodstøtten kan også indstilles i flere stillinger. Den er imidlertid ret kort, så børn, der kører i Duo S, vokser ud af den med benene, inden de gør det med ryggen. Selve siddedelen er rummelig og kan indstilles trinløst i ryggen.

Kalechen er relativt kort, men har også en solskærm, der kan foldes ud. Solbeskyttelsen kunne dog godt have været bedre. Siddedelen har løs sele, svingbar bøjle og kan vendes. Vognen har mange gennemtænkte detaljer, og sammenklapningsmekanismen er ukompliceret, men Duo S kan kun klappes sammen i ét stykke med liggedelen på. Siddedelen skal tages af først, og chassiset klappes sammen separat, hvilket er lidt klodset.

Kronan Duo S ruller godt og er behagelig at køre med både i byen og på gåture i skoven. Chassiset har en vis affjedring, og vognen er både let at løfte og nem at manøvrere. Bagagekurven er af normal størrelse, men ikke så dyb, og den har en gitterbund, der gør det vanskeligt at opbevare løse småting i den.

Duo S føles velkonstrueret og stabil og er en vogn, der kunne gøre det godt hos mange forskellige familietyper i mange forskellige miljøer.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 14.4 kg Mål sammenklappet med hjul: 83x60x36 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled, ergonomisk

Emmaljunga Super Viking

Robust og stabil duovogn med rummeligt sæde, hyggelig liggedel og søskendeadaptere
Solid og stabilhyggelig liggedelrummeligt sædegod køreoplevelse
Bliver stor klappet sammen

Super Viking er Emmaljungas stærkeste duovogn, som kan bygges om til en søskendevogn ved hjælp af adaptere til at fastgøre yderligere et sæde eller en liggedel. Dette kan blandt andet ses på, at chassiset er ret langt. På Super Viking kan såvel udseende som funktioner let ændres og tilpasses efter ejerens behov. Vognens bagagekurv er stor og let at komme til fra tre retninger. Vognen har svingbare forhjul, og man kan vælge mellem punkteringsfrie eller luftfyldte dæk. Køreoplevelsen er god, og vognen er meget let at styre med god svingradius.

Chassiset er kun 57 cm bredt, hvilket gør, at Super Viking er velegnet til bymiljøer, kollektiv trafik og i butikscentre. Vognen kan klappes sammen uden problemer, og det kan gøres med siddedelen på, uanset hvilken vej den vender. Liggedelen skal tages af inden sammenklapning. Vognen er dog stor, selvom den er klappet sammen, hvilket man må tage højde for, hvis man har en bil med begrænset bagageplads. Håndtaget med knækled kan indstilles både højt og lavt og har lidt større omkreds, så det er ekstra behageligt at holde om, også hvis man har store hænder. Overordnet set fungerer vognen meget godt for høje forældre, da både ligge- og siddedel er højt placeret.

Siddedelen på Super Viking er ergonomisk og har fuld siddestilling, hvilestilling og en liggestilling med let hældning. Den klappes sammen ved hjælp af en rem på bagsiden af ryglænet, og sammenklapningen kan være lidt træg, mens vognen er ny. Kalechen er smart konstrueret og sidder også pænt i mellemposition takket være burrebånd. Bøjlen er en swingaway med grenbånd, og fodstøtten kan indstilles i flere forskellige stillinger. Fodstøtten har normal længde, men er ret smal. Sædets ryglæn er langt, og er der god plads til selv store børn i Super Viking. Liggedelen er også rummelig. Den er nemt at klikke af og på chassiset og har kalecher med integreret bærehåndtag og en meget blød og rar inderside med en lækker madras. Liggedelens dækken kombineret med kalechen yder god beskyttelse mod vejr og vind. Hvis man er på udkig efter en solid duovogn med mulighed for at udvide med et ekstra barn, så er Emmaljunga Super Viking et stabilt og pålideligt alternativ.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/24 kg Vognens vægt med siddedel: 11.8 kg Mål sammenklappet med hjul: 93x57x56 cm Hjul: Punkteringsfri/lufthjul Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Knækled

Bugaboo Cameleon3

Lille, manøvredygtig duovagn, nemt at skifte udseende, meget flad ved sammenklapning af stellet
Smidiglet at styrelet at ændre
Lavt placeret liggedelklappes sammen i to dele

Cameleon3 er, som navnet antyder, Bugaboos tredje version af deres måske bedst kendte vogn. Udadtil ligner den meget sine forgængere, men både materiale og funktioner er ændret. Cameleon har små drejehjul med justerbar affjedring foran og store, skumfyldte baghjul. Bagagekurven er lidt svær at komme til, når liggedelen er sat på, men mere tilgængelig, når vognen anvendes med siddedelen. Den har god plads og kan lukkes til med en træksnor. Chassiset føles mere stabilt end tidligere versioner. Derimod giver det lidt efter, hvilket kan mærkes på det bevægelige håndtag. Håndtaget kan også klappes hen over vognen, så den kan køres med baghjulene forrest. På håndtaget sidder også håndbremsen, som er let at anvende. Vognen skal altid skilles ad i to dele, inden den klappes sammen, og hvis vognen pakkes effektivt, optager den meget lidt plads.

Liggedelen til Cameleon3 er ret lavt placeret, men rummelig og luftig. Til liggedelen medfølger et dækken, der fastgøres med lynlås. Liggedelen kan klappes sammen, så den bliver helt flad. Ligge- og siddedel har samme kaleche, der siden 2014 har kunnet forlænges. Siddedelen er ergonomisk og vendbar, og uanset retning har den sidde-¬, hvile-¬ og liggestilling. Den er rummelig i bredden, og længden fungerer til børn på op til cirka en meter. Siddedelens maks. vægt er lidt højere end standard, men med et tungere barn i er det ret besværligt at rette op fra liggende til siddende, da sammenklapningsmekanismen kræver, at man bruger begge hænder. Vognen er udstyret med swingaway¬-bøjle og fempunktssele.

Bugaboo markedsfører Cameleon som en vogn til alle slags terræn, og den kan klare mere, end den måske ser ud til. Det er dog i bymiljø, at Cameleon klarer sig allerbedst. Vognen kan vende på en tallerken, er meget let at styre, og i kraft af at håndtaget kan klappes hen over vognen, kan den gøres kort, så der er plads til den i selv meget små elevatorer. Cameleon lever også op til sit navn, da den nemt kan skifte udseende og få et helt nyt look.

Prisklasse: Premium Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Vognens vægt med siddedel: 9.6 kg Mål sammenklappet med hjul: ca. 90x60x31 cm Hjul: Plast/skum Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Silver Cross Wave

Kraftig duovogn med rart sæde og mulighed for ombygning til søskendevogn
Stabilt chassishyggeligt sædekan laves om til søskendevognsmart bremse
Vognen vejer megethård køreoplevelse

Silver Cross Wave er en fleksibel model. Den købes i duoversion, og der medfølger chassis, sæde og liggedel. Desuden medfølger adaptere, så sæde og liggedel kan anvendes samtidig på chassiset. Man kan således nemt fortsætte med at bruge Wave, også efter der er kommet flere børn til. Man kan også køre Wave med to sæder, men så skal man tilkøbe et søskendesæde, der kan fastgøres foran på vognen.

Wave leveres desuden med et komplet sæt tilbehør med benpose, adapter til babyautostol, kopholder, regnslag og insektnet. Vognen er kraftig og stabil. Håndtaget kan indstilles i flere højder med et enhåndsgreb via knappen midt på håndtaget.

Hjulene er store og punkteringsfri. Forhjulene kan låses fast. Alle hjul har affjedring, men gåture på grusveje føles alligevel ret bumpede. På jævnt underlag triller Wave dog afsted som en drøm. Bagagekurven er af normal størrelse og meget nem at komme til fra alle sider.

Waves sæde er hyggeligt, og det samme gælder den velventilerede liggedel, der også kan anvendes som ekstraseng. Sædet er ergonomisk og kan vinkles i sidde-, hvile­ og liggestilling. Det gær man ved at løsne palen på bagsiden af ryglænet. Fodstøtten kan også stilles i flere forskellige positioner. Den virker ret kort med tanke på, at maksimumsvægten på 25 kg antyder, at der også skal være plads til store børn.

Der er dog mere rummelig plads i ryglænet. Selen er let at bruge, og sædet er også udstyret med en praktisk swing away-bøjle. Kalechen kan ikke forlænges, men den har to forskellige solskærme, der kan foldes ud. Først en lille, og indenunder en længere variant. Man kan således opnå en god solbeskyttelse til barnet, selvom man med sædet i liggestilling godt kunne have ønsket sig en endnu længere kaleche.

Når man skal klappe vognen sammen, gør man det ved at trække de to låsegreb på håndtaget ind imod sig. Er sædet bagudvendt, bliver vognen stor og klodset, hvis den klappes sammen med sædet på, men resultatet bliver bedre, når sædet vender fremad. Chassiset bliver fladt, men ret langt, og det låses automatisk sammen, når det er klappet sammen.

Bremsen er både praktisk og tydelig, med en rød pedal, der trykkes ned, når man skal bremse, og en grøn knap, der trykkes ind med foden, når det er tid til at trille videre. En anden finurlig detalje er, at beslagene til sæde/liggedel kan vinkles i to forskellige stillinger, så man kan få sit barn højere op, hvis man ønsker det.

Dette benyttes selvfølgelig også til at lave plads til, at vognen kan bruges til to børn. Vognens vægt og lidt hårde køreoplevelse er ikke helt tilfredsstillende, men de praktiske funktioner fungerer desto bedre, og Silver Cross Wave er tydeligvis flot designet.

Prisklasse: Premium Maks. vægt liggedel/sæde: 9/25 kg Maks. vægt ligge-/siddedel: 9,9 kg Mål sammenklappet med hjul: 88 x 60 x 46 cm Hjul: Skumhjul Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Crescent Trike

Trehjuler med lufthjul og vendbart sæde, god affjedring, fungerer også godt i terræn
Vendbar trehjulerruller godthøjt håndtag
Tungstor i sammenklappet tilstand

Crescent Trike er en trehjuler med vendbar siddedel og er udstyret med tre store lufthjul, hvoraf det forreste er svingbart. Chassiset er godt affjedret, og vognen kører også blødt hen over rødder og på stier. Teleskophåndtaget kan indstilles både højt og lavt, så forældre i forskellig højde kan køre med den samme barnevogn lige komfortabelt.

Bagagekurven er af normal størrelse og er tilgængelig fra flere sider. Trike har en kraftig bremse, og det er en god ting, hvis den skal parkeres på et skrånende underlag, men den kan af og til være svær at få løs fra låst tilstand.

Siddedelen er ergonomisk og har oprejst siddestilling, hvilestilling og liggestilling i begge retninger. Det kræver to hænder at klappe den sammen, og det kan føles lidt besværligt, men bliver nemmere, når man har fundet en god teknik. Betrækket føles virkelig behageligt og er nemt at tage af og vaske. Fodstøtten kan også indstilles, og overordnet føles siddedelen godt tilpasset efter det lille barn. Den fungerer størrelsesmæssigt op til en alder på cirka 2 år.

Liggedelen på Trike føles også rar, og den er nem at håndtere. Den er let at klikke løs fra chassiset og bæres i bærehåndtaget. Kalechen kunne dog godt have været længere. Dækken til liggedelen medfølger.

Siddedelens kaleche har både udkigsåbning og solskærm, bøjlen er en swingaway, som gør det nemmere at løfte barnet ind og ud, men siddedelen har også skridtsele og en almindelig fempunktssele. Trike kan klappes sammen med siddedelen sat på, men hvis siddedelen vender bagud, bliver vognen meget klodset. Det er nemmest at klappe den sammen med siddedelen fremadvendt eller at klappe chassis og siddedel sammen separat.

Da vognen er ret tung, kan det være nemmere at klappe den sammen separat, så den bliver lettere at løfte. Crescent Trike er en vogn, der ruller godt og er let at styre. Den fungerer godt, hvis man er meget ude i naturen, og hvis man vil have en trehjuler, hvor barnet kan vende ind mod en.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Vognens vægt med siddedel: 15.5 kg Mål sammenklappet med hjul: 89,5x60x34,5 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Håndtag: Teleskop

Diono Quantum Classic

Duovogn med liggedel, der bygges om til sæde, lang kaleche og stor bagagekurv
Rummeligt sæde med høj maksimumsvægtgigantisk kalecheliggedel der nemt ombygges til sæde
For små forhjulvognen trækker til sidenlidt svær at løfteklodset når den klappes sammen med sædet på

Dionos vogn fås i to varianter - Quantum og Quantum Classic, hvoraf sidstnævnte er den mest eksklusive model. Quantum Classic har en liggedel, der med nogle få klik kan laves om til et sæde. Man behøver altså ikke at opbevare den ene del, mens den anden er i brug.

Liggedelen er meget rummelig. Inderforet sættes på med lynlås og kan således nemt tages af og vaskes. Låget til liggedelen fastgøres på samme måde langs med rammen og yder god beskyttelse mod vinden. Når man skal skifte fra liggedel, strammer man nogle remme under bunden på den, så den omdannes til et sæde på få minutter. Remmene er ellers pænt skjult ved hjælp af skjulte lommer i betrækket.

Det ergonomiske sæde er bredt og rummeligt, selv for større børn, med en høj maksimumsvægt på hele 22 kg. Øverst på rammen er der en pal til at vinkle sædet, og det kan klappes ned fra siddestilling til liggestilling. Fodstøtten har knækled, så den kan vinkles, og bøjlen er af swing away-type.

Selen er nem at justere i længden og kan skilles ad i fem separate remme. For at vende sædet skal man trykke to paler ind på undersiden af rammen og derefter løfte det lige op.

Kalechen på Diono Quantum Classic er simpelthen perfekt. Den er ikke kun meget lang med tre brede paneler. Den har desuden en solskærm, der kan klappes ud, så barnet kan sidde i skygge fra top til tå. Kalechen har et kighul af klar plastic. Bagved det bagerste stykke af kalechen sidder der et lag af meshnet, så man kan få en god ventilation, når det er varmt.

Baghjulene på Diono Quantum Classic er store og luftfyldte, men forhjulene holder desværre ikke standarden. De virker for små til vognen, og bliver nemt fanget af fortovskanter og ujævnheder. Håndtaget på vognen er ret tykt i omkreds. Det kan hæves meget langt op, hvilket er lækkert for høje forældre.

Bagagekurven er rummelig, og chassiset klappes nemt sammen med en pal midt på håndtaget. Med sædet på bliver Quantum Classic ret klodset, men selve chassiset bliver kompakt. Køreoplevelsen er OK på plant underlag, men vognen holder ikke rigtigt standard i terræn og er svær at løfte, hvis håndtaget ikke er i den øverste stilling.

Den har desværre også tendens til at trække til den side, som underlaget hælder, hvilket bliver trættende at korrigere på længere gåture. Sædet på Diono Quantum Classic er godt, mens forhjulene er sakket bagud i produktudviklingen, hvilket desværre går ud over helhedsindtrykket af vognen.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt liggedel/sæde: 9/22 kg Maks. vægt ligge-/siddedel: 14,3 kg Mål sammenklappet med hjul: 80x61x33 cm Hjul: Lufthjul bagerst/punkteringsfrie foran Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Trille Viper 4S

Vendbart sæde og håndtag, der også passer til høje forældre, store lufthjul
Store lufthjulrummelig siddedelenkel men funktionel
Tungfylder meget klappet sammen

Trille Viper 4S er en vogn, der opfattes som ret stor og robust, men den er alligevel relativt let at styre takket være de svingbare forhjul. Vognen gynger behageligt takket være affjedringen i bagenden og er meget velegnet til gåture både på asfalt og i lettere terræn.

Chassiset har teleskophåndtag, der kan indstilles i mange trin, og for høje forældre er det en fordel, at håndtaget kan komme meget højt op. Med håndtaget i lav stilling bliver vognen lidt vanskelig at løfte, men det kan hurtigt reguleres i højden, så det er ikke et problem at forlænge håndtaget blot for de gange, man skal køre op over en fortovskant eller lignende.

Vognen kan klappes sammen i ét stykke med siddedelen på, men den er i så fald ret tung og stor at løfte. Hvis man tager siddedelen af og folder chassiset separat, er den lettere at pakke i et bagagerum. Selve sammenklapningsmekanismen er meget nem at bruge, hvilket gør det lettere at opbevare vognen i hjemmet.

Trille Viper 4 S har en liggedel udstyret med solskærm og ventilationsåbning i kalechen samt bærehåndtag og liggedelsdækken. Vognens bagagekurv er let at komme til både med sidde- og liggedelen på, og størrelsesmæssigt er den normal for en duovogn.

Siddedelen kan vendes og har sidde-, hvile-¬ og liggestilling. Liggestillingen er ikke helt vandret, men det er tæt på. Eftersom fodstøtten også kan indstilles, er det muligt at skabe en god soveflade for mindre børn, som gerne vil ligge mere som i en seng.

Nyere årsmodeller, fra og med 2013, har fået forlænget ryglænet, og siddedelen er derfor mere rummelig, og selv højere børn kan sidde komfortabelt med god støtte til nakken. Kalechen er udstyret med ventilationsåbning og beskytter godt, når den er foldet helt ud. Kalechens midterbue er ret kort og kan af og til ramme barnets hoved, når den foldes ud.

Trille Viper 4S er en god allroundvogn med gode basisfunktioner.

Prisklasse: Lavpris Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Mål sammenklappet med hjul: ca. 83x61x23 cm Hjul: Lufthjul Type siddedel: Vendbar, almindelig Håndtag: Teleskop

Baby Jogger City Versa GT

Nem at klappe sammenlille sammenklappetmeget stor siddedel
Svær at løftelidt tung og med hård affjedringVanskelig å løftenoe tung og klumpete

Baby Jogger er kendt for deres easy fold-¬teknik, og Baby Jogger City Versa er også meget nem at klappe sammen i ét stykke. Siddedelen klappes først ned på chassiset, og derefter klappes vognen nemt sammen ved at løfte i en rem. Vognen er derfor meget populær hos dem, der ofte kører bil og vil have en vendbar vogn, der er let at klappe sammen.

Versaen har affjedring foran, men ikke på baghjulene, så den kan virke lidt bumpet, når man kører ned ad kanter. Håndtaget kan vinkles, men vi havde godt kunnet tænke os, at det var længere, da løftekraften ikke er den bedste, og fordi personer med lange ben af og til er lige ved at sparke til chassiset, når man går rask til.

Siddedelen har en usædvanligt høj vægtkapacitet, og da den samtidig kan vendes, er det muligt at anvende vognen i hele barnevognsperioden. Siddedelen har både sidde¬-, hvile-¬ og liggestilling med en let hældning. Den vinkles med et enhåndsgreb. Fodstøtten kan også indstilles, så siddedelen kan udformes efter størrelsen på barnet, der skal køre i barnevognen.

Sele medfølger, men bøjle eller bakke skal købes separat. Siddedelen er ikke kun stærk, men også meget rummelig med god højde op til kalechen, som igen også er godt udformet. Den er både lang og har to udkigshuller, så det er nemt at se barnet, uanset hvilken vej siddedelen vender.

Liggedelen er stor og har indbyggede bæreremme, og den kan afskærmes godt med kaleche og dækken til liggedelen. Versaens bagagekurv er enorm og kan også pakkes godt i højden. Man kan desuden komme til den fra alle sider.

Vognen er udstyret med håndbremse, der er let at udløse og holder vognen på plads. Samtidig er den kompliceret nok til, at børnene ikke med det samme kan regne ud, hvordan man løsner den. Vognen er rar at køre, når den først er rullet i gang, og den ville nok føles tungere, hvis den ikke var så let at håndtere under både kørsel og sammenklapning. Med GT-hjulene kan man komme frem også i lidt hårdere terræn, så alle former for gåture fungerer med City Versa.

Prisklasse: Mellem Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/30 kg Vognens vægt med siddedel: 13 kg Mål sammenklappet med hjul: ca. 87x60x22 cm Hjul: Foam Type siddedel: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Håndtag: Knækled

Alt om duovogne

En duovogn er en barnevogn, som består af chassis, hjul og separat ligge- og siddedel, som fastgøres direkte på chassiset. Med liggedelen kan duovognen anvendes fra fødslen, og med siddedelen indtil barnet bliver for tungt til vognen eller på anden vis vokser ud af den i en alder på ca. to til tre år.

Oftest følger både sidde- og liggedel med i pakken, når man køber en duovogn, og derfor bliver det også en investering, som holder i en stor del af barnets opvækst.

Mange forveksler duovogne med kombivogne. Mens duovognen har både sidde- og liggedel, så består kombivogne kun af en siddedel, hvor man kan lægge en blød eller hård lift. Liggedelen i en duovogn plejer at være mere rummelig for barnet.

Det bør du overveje, når du vælger duovogn

Det vigtigste, når du vælger duovogn, er at tage udgangspunkt i din livsstil. Begynd med at identificere, hvilke egenskaber ved barnevognen der er vigtigst, og sammenlign derefter udvalget med jeres behov. Hvis der er flere, som skal køre med vognen, kan det for eksempel være godt, hvis begge parter kan indstille håndtaget til en bekvem højde.

Hvis man har en bil med begrænset plads i bagagerummet, og man skal køre meget i bil med barnevognen, kan det godt betale sig at kontrollere, om vognen bliver tilstrækkeligt lille, når den er klappet sammen, og bor man øverst i et hus med en lille elevator, kan det være, at vognens bredde er den første egenskab, man skal kigge efter.

Får I brug for et rummeligt og lettilgængeligt indkøbsnet for at kunne købe stort ind med barnevognen, eller tager I tit bilen, så barnevognen skal være let at klappe sammen? Netop med duovogne bør man også overveje liggedelens mål. Hvis man ved, at man får høje børn, er det godt at vælge en vogn med en rummelig liggedel, så man ikke er nødt til at skifte til siddedelen tidligere end ønsket.

Selvom barnevogne kan være mere eller mindre gennemtænkte og sjove at køre med, er der ingen barnevogn, som generelt er bedst af alle og for alle. Men der findes uden tvivl en vogn, hvis funktioner gør, at den passer bedre til netop jeres familie end andre barnevogne.

Hvis man venter sit første barn, kan det være vanskeligt at forestille sig, hvilke situationer vognen vil blive brugt i og hvor meget. Det kan derfor være en god ide at spørge andre med børn, som bor i samme område, eller som har lignende vaner angående rejser, fritidsinteresser og fornøjelser, hvordan de tænkte, da de valgte barnevogn, og hvorfor de valgte netop deres model.

Det er også en god idé at huske på, at selvom man som kommende førstegangsforælder i første omgang måske forestiller sig en nyfødt baby i en opredt liggedel, så anvendes liggedelen sjældent længere end seks måneder. Siddedelen derimod vil måske blive anvendt i flere år.

Hvis man vil have en vogn, der kan bruges i en længere periode, skal man sørge for at vælge en barnevogn, som kan vokse med barnet og ændres i takt med barnets udvikling.

Læs også vores købsguide med flere vigtige parametre, når du skal købe barnevogn. Link til købsguide