Vi gemmer data om din brug af sitet i cookies. Ved fortsat brug accepterer du dette

Cookiepolitik

Lav dit eget motionsrum i huset - træningstilbehør til små hjem

Opdateret 20. december 2019

At komme i gang med træningen er et af de mest almindelige nytårsforsætter, men det behøver ikke indebære et dyrt medlemskab eller holdtræning. Med det rette udstyr kan man få en alsidig træning af hele kroppen derhjemme. Her får du tips til udstyr, du kan bruge til dit eget motionsrum.

Når man gerne vil i gang med træningen og at dyrke mere motion, kan man ofte høre, at mest af alt er et spørgsmål om at prioritere tiden til det. Men indimellem er det ligegyldigt, hvor god man er til at prioritere - det er ikke alle, der har mulighed for at gå i et motionscenter. Måske arbejder man på vanskelige tidspunkter? Eller måske er man alene om børnene, man skal tage sig af? Løsningen? Et motionsrum derhjemme.

Et motionsrum til træning i hjemmet behøver ikke være noget, der fylder. Man kan komme langt med et par udvalgte produkter, som gør, at man kan træne rigtig effektivt uden at forlade boligen. Motionsrummet behøver ikke inkludere hverken løbebånd eller motionscykler - der findes billigere og mindre pladskrævende produkter, du kan fokusere på.

Hvis du føler dig lidt fortabt, når det kommer til at planlægge et godt træningsprogram med dit nye udstyr, er der masser af hjælp og inspiration at finde online. På YouTube er der et væld af træningsprogrammer, du kan give dig i kast med. Også på Instagram og på blogs kan der være meget inspiration at hente. Vil man betale en sum penge, er der også flere gode træningsapp, der fokuserer på træning derhjemme.

Praktisk træningstilbehør og hvordan du kan bruge dem:

Foamroller

Foamrolleren har mange forskellige anvendelsesområder. Den kan anvendes til en slags egenmassage, som blødgør musklerne og bearbejder ømme steder. Den kan også bruges ved øvelser til at øge bevægeligheden, men også som tilbehør ved for eksempel pilates eller yogaøvelser.

Casall Tube Roll giver en dyb massage og egner sig godt til meget stive muskler. De store pigge gør, at også underkroppen kan bearbejdes godt. Hvis man vil lægge mere fokus på stretching og en blødere massage, kan Titan Trigger Roller være en mulighed. Den kommer godt til over hele kroppen og er tilpas hård til også at kunne bruges ved opvarmning.

Dørtrapez

Det sigende navn beskriver klart, hvor dørtrapezen fastgøres. Tanken bag dette klassiske træningsredskab er, at man ved hjælp af sin egen kropsvægt kan udføre styrketræning af primært overkroppen.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at man skal have en egnet døråbning i hjemmet, og at den valgte dørtrapez kan fastgøres i den. Nogle klemmes fast, andre skal skrues fast i væggen. En del dørtrapezer kræver også en vis vægtykkelse.

Træningsbånd

Træningsband kaldes også modstandsbånd og bruger nøjagtig som dørtrapezen ens egen kropsvægt til styrketræningen. En fordel ved træningsbåndene er, at de fylder meget lidt og nemt kan gemmes væk efter brug.

En ekstra fordel ved træningsbånd er, at de er lidt ustabile, så man udover at træne styrke også skal balancere sin kropsvægt, mens man træner. Dette aktiverer flere muskler.

Sjippetov

Hvis man virkelig ikke har plads til flere ting og sager, så er et sjippetov et udmærket træningsredskab at bruge. Sjipning er en meget effektiv træningsmetode og godt at øge konditionen med. Det er legende let at opbevare sjippetovet, men det er derimod nødvendigt med lidt plads til selve sjipningen, uden at man konstant rammer møblerne.

Håndvægte

Med et godt træningsprogram og håndvægte i en passende størrelse kan man effektivt træne arme og overkrop - ja, faktisk hele kroppen hjemme på sit eget stuegulv. Der findes både faste håndvægte og justerbare, hvor vægtskiverne kan skiftes ud.

Kettlebell

Nøjagtig som håndvægte er kettlebells nemme at opbevare, når de ikke er i brug. Skub dem ind under sengen eller hen i et hjørne bag en dør. Kettlebells kan anvendes til mange øvelser og fungerer som ekstra vægt ved træning af både over- og underkroppen. Forskellige øvelser kan kræve kettlebells med forskellig vægt, så man kommer ofte langt med at kombinere en tung med en let.

Gribetræning

Svage fingre og hænder kan være et problem i hverdagen, men også være til besvær ved andre former for træning. Hand grips er et udmærket redskab til at træne gribestyrken - nemme at bruge og ligeså nemme at pakke væk, når træningen er overstået.

Kommenter artiklen

Hold dig til emnet, skriv i en god tone og udvis respekt for andre. Vi forbeholder os ret til at slette kommentarer, som vi finder upassende.

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at kommentere!