Opdateret  

Det søger danskerne på under Corona krisen

Søren Knudsen

Sådan har vores forbruger adfærd ændret sig på kort tid. Vi ruster os i den grad til at være hjemme i lang tid – og tiden skal gå med noget. Vi skal arbejde, vi skal ikke sulte, vi skal holde os i form og ihvertfald ikke kede os.

Vi har lavet en sammenligning af perioden 16. marts til 23. marts 2020 med samme periode i 2019 og det viser en meget stor vækst i en række produktkategorier – og det kan give os et meget godt blik for hvad danskerne får tiden til at gå med. Samt også hvad vi er stoppet med at købe.

Vi ruster os i den grad til at være hjemme – og tiden skal gå med noget.

Vi skal arbejde, vi skal ikke sulte, vi skal holde os i form og ihvertfald ikke kede os.

Først og fremmest har vi kastet os over at handle på nettet i langt større omfang end tidligere.

Trafikken på PriceRunner var i uge 12 47 % højere end samme tidspunkt sidste år.

Hvad søger vi så efter:

Her er de 10 produktkategorier, hvor der har været den største vækst:

  1. Mundbind – ansigtsmasker
  2. Håndsprit
  3. Mad til kæledyr
  4. Sexlegetøj
  5. Træningsudstyr
  6. Puslespil
  7. Webkamera
  8. Rengøringsartikler – desinfektionsmidler
  9. Sundhed – termometre
  10. Børnesko

Danskerne søger i helt ekstrem grad efter hygiejne artikler – håndsprit, men det er ikke noget at finde nogen steder. Det er kun få butikker, der har liddt på lager og det er som oftest hurtigt udsolgt.

Hvad kan vi udlede af tallene, der viser en vækst i forhold til samme periode sidste år:

Søgninger på PriceRunner i uge 12

  1. Bedre hjemmearbejdsplads – computer, webkamera, router og tastatur
  2. Børnene skal have noget at tage sig til både ude og inde… Masser af legetøj, PlayStation med spil og trampolin skal op i haven igen eller for første gang.
  3. Vi er i gang med at lave vores eget private fitnesscenter – vi skal holde træningen ved lige
  4. Haven skal trimmes og gøres klar til sæsonen. Måske mere end sædvanligt fordi vi har tiden til det. Så der er fuld gang i indkøb af maskiner, plantesække og frø
  5. Ny fryser så vi kan opbevare vores madvarer i lang tid
  6. Nyt tv, Puslespil, brætspil og garn… så er hele familien beskæftiget – nå ja og så lige sex legetøj, når nu vi ikke må gå ud og møde andre mennesker
  7. Trimmere til håret– når nu frisøren er lukket
  8. Håndsprit og mundbind – men de er ikke til at skaffe. Det er i al fald meget svært, men daglig stor og intensiv jagt.
  9. Mad til hunden og katten
  10. Tøj til børnene og også til os selv… vi går ikke ud i butikker, men især børnene har brug for nye sko og tøj til foråret der kommer.
  11. Huset eller lejligheden skal shines op – masser af gør det selv projektet bliver sat i gang. Der males indendørs og større projekter sættes i gang udenfor. Vi har jo tiden til det.

Sådan ser tallene ud for perioden 16. marts til 23. marts 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.

ProduktkategoriVækst
Arbejdstøj og sikkerhed10000%
Hygiejneartikler5687%
Kæledyr - mad5000%
Sexlegetøj1957%
Træningsudstyr778%
Puslespil622%
Webkamera500%
Rengøringsartikler487%
Sundhed322%
Børnesko315%
Trampoliner256%
Plæneklippere235%
Træningsmaskiner218%
Nintendo switch spil205%
Højtryksrensere172%
Børnetøj171%
Robotplæneklippere156%
Hobbymaterialer156%
Havemaskiner137%
Maling121%
Planter og frø109%
Stationære computere104%
Frysere102%
Dametøj100%
Routere92%
Sodavandsmaskiner87%
Haveredskaber86%
Spillekonsoller81%
Havetilbehør77%
Fødevarer og drikkevarer65%
Brætspil62%
Hudpleje60%
Barbermaskiner og trimmere60%
Spilcontrollere58%
Bageartikler56%
Skærme55%
Grill52%
Herretøj50%
Håndværktøj49%
TV48%
Vin42%
PlayStation 4 spil38%
Legetøj38%
Babyudstyr38%
Medieafspillere30%
Havemøbler24%
Støvsugere11%
Alarm og sikkerhed-10%
Mobiltelefoner-10%
Vaskemaskiner-11%
Opvaskemaskine-22%
Barnevogne-28%
Tasker-30%
Autostol-31%
Køkkenudstyr-37%
Digital kameraer-51%
  • Bedst i test
  • Tilbud
  • Guides
  • Om os