Af Klarna
Når årstiden skifter fra varm til kold eller omvendt (ved cirka +7°), så er det også ved at være tid til at skifte dæk.
Eller - ja, egentlig er det jo faktisk hele hjulet (altså et dæk, som allerede er monteret en fælg), som du udskifter. Men i almindelig tale bruger vi ofte ordet dækskifte, når der tales om at skifte mellem vinterdæk eller sommerdæk (eller sommerhjul eller vinterhjul).
Det er kun de allerfærreste, som har grejet til selv at montere et dæk på en fælg – her må du typisk et smut til mekanikeren.
I Danmark er det ikke lovpligtigt med vinterdæk, men har man dem på bilen, skal de være monteret på alle hjul. I vores nabolande og rundt i Europa er der omvendt landespecifikke regler.
Vinterdæk: Vinterdæk er ikke lovpligtige, men hvis du vælger at skifte til vinterdæk, så skal de monteres på alle hjul, og mønsterdybden må mindst være 1,6 mm.
Pigdæk: Pigdæk må anvendes i perioden 1. november til 15. april. Derefter skal man skifte til dæk uden pigge. Vær opmærksom på, at der kan gælde andre regler i andre lande. Hos FDM kan du finde en oversigt med regler for vinterdæk rundt i Europa.
I Sverige har de om nogen erfaring med at skifte mellem sommer- og vinterhjul. Her er det nemlig et decideret lovkrav at køre med vinterdæk, når det er vintervejr - og altid i perioden fra 1. december til 31. marts. Vi har talt med Daniel Sandberg, som tidligere har ejet et dækværksted i det sydlige Stockholm. Daniel har med andre ord skiftet tusindvis af hjul og vinterdæk om året.
Her er de mest almindelige fejl, der sker derhjemme i forbindelse med dækskifte:
De fleste kan lære, hvordan man selv skifter dæk. Med det rette værktøj og hjælpemidler er det faktisk ret enkelt -- også hvis man ikke har prøvet der før.
Brug aldrig den donkraft, der følger med bilen, da den er beregnet til nødskifte og ofte ikke er kraftig nok til regelmæssig brug. Se alle donkrafte