E-handelsindeks Q3 2018: Nyt E-handelsindeks viser stærkt online handelsmarked i Danmark

Publiceret 29. oktober 2018 (læs som PDF)

E-handelsindeks Q3 2018: Nyt E-handelsindeks viser stærkt online handelsmarked i Danmark

Onlinehandelen har det godt og står stærkt i Danmark. Butikkerne ser positivt på såvel den øjeblikkelige markedssituation og især på fremtiden. Og det endda på trods af den løbende trussel om netgiganten Amazons indtog på det danske marked.

Det viser det nye E-handelsindeks fra PriceRunner, der beskriver butikkernes oplevelse af e-handlen i Danmark. Indekset er baseret på svar fra danske onlinebutikker på fem spørgsmål, der tilsammen bruges til at udregne E-handelsindekset, der kan være på mellem 0 og 100.

Det dugfriske E-handelsindeks lander på 66,6, og det er udtryk for, at der er et stærkt E-handelsmarked i Danmark. Det tilsvarende tal for vores naboland Sverige er 66,4.

”Det går godt for tiden i de danske onlinebutikker. Optimismen er stor på såvel den korte som den lange bane. Det er især forventningen til salget de kommende 12 måneder, der trækker det danske E-handelsindeks op,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner i Danmark.

72,5 procent af butikkerne ser positivt eller meget positivt på salget i de kommende 12 måneder viser E-handelsindekset.

E-handelsindeks Q3 2018

Det er især de store onlinebutikker, der trækker E-handelsindekset op. Blandt de 200 største onlinebutikker i Danmark er optimismen og troen på fremtiden større end blandt de mindre butikker.

”De store butikker i Danmark er blevet større og har bredt sig mere ud på mange forskellige produktkategorier. Konkurrencen fra udlandet er så hård, at de danske butikker er nødt til at vækste for at klare sig. De små butikker derimod bliver ved med at være små, da det er de store butikker, der tager markedsandele,” siger Martin Andersen.

Om undersøgelsen tredje kvartal 2018

Undersøgelsen blev gennemført online mellem den 27. september og 8. oktober 2018. I alt deltog 191 onlinebutikker. PriceRunner donerede en gave på 50 kr. til Børnecancerfonden for hvert gennemført interview.

Kontaktperson

Martin Andersen, Country Manager

  • Bedst i test
  • Tilbud
  • Guides
  • Om os