Vi gemmer data om din brug af sitet i cookies. Ved fortsat brug accepterer du dette

Cookiepolitik

Havetraktor: 7 modeller i test

Af PriceRunner Opdateret 16.04.2018

Vi har testet ridere og udpeger Husqvarna Rider 214TC til bedst i test. Rideren er en meget højtydende model til store arealer med mange forhindringer. Den bedste rider i traktormodel (klippemotor i midten) bliver Viking MT 4097 SX, som med sin høje komfort og alsidighed i form af anhænger og trækkrog er til rigtig god hjælp i større haver.

Sådan udførte vi testen

Alle modeller er langtidstestet i mindst en sommer. Vi bedømte klipperesultatet såvel umiddelbart efter klipning som efter en periode med regelmæssig klipning. Alle ridere blev testet på flere forskellige græsplæner med varierende græstyper og -længder. Vi klippede også græsset ved forskellige fugtighedsgrader.

Plænetraktorerne blev også bedømt på fleksibilitet, manøvredygtighed, komfort, byggekvalitet, ydeevne, funktionalitet, vedligeholdelse/rengøring, støjniveauer, vibrationer, benzindampe, brændstofforbrug og tilgængeligt tilbehør.

Bedst i test

Husqvarna Rider 214TC

Meget højtydende model til store arealer med mange forhindringer

Motor: Briggs & Stratton Motortype: Benzin Motoreffekt: 12,8 kW (ved 3100 rpm) Tankvolumen: 12 l Klippehøjde: 25-75 mm (10 trin) Klippebredde: 94 cm Hastighed: Frem: 9,5 km/h | Bak: 9,5 km/h Maks. hældning: 10° Vægt: 244 kg Målt lydniveau: 83 dB Ratvibrationer: 2,5 m/s² Gearkasse: Hydrostatisk

Husqvarna Rider 214TC er en hurtig, baghjulsstyret rider med udskifteligt, frontmonteret klippeaggregat. Dermed er den egentlig meget mere end en plæneklipper, da den også kan udstyres med for eksempel sneskovl, børste eller mosrive.

Konstruktionen gør også styringen intuitiv og giver et godt overblik over arbejdsarealet. Der fås desværre ikke en projektør til klipning ved svag belysning. Både fremkommelighed og manøvredygtighed er forbilledlige og gør det nemt at klippe rundt om buske og træer. Det gælder dog om ikke at glemme, at bagpartiet kan svinge ud og ramme stakitter og vægge.

Klippebredden er godt tilpasset store arealer med mange forhindringer. Aggregatet kunne dog godt have gået 5 cm længere ud fra hjulene for at gøre det lettere at klippe ved rabatter. 214TC har en fortræffelig komfort for såvel små som store førere med et bekvemt sæde, lettilgængelige betjeningsgreb, rum til drikkevarer/værktøj samt pedalstyret hydrostatisk gearkasse.

Hydrostaten er guld værd i områder, der kræver meget bakning. Klipperesultatet er overordnet fint, og klippehøjden kan indstilles meget lavt. Mulchingen er virkelig effektiv, så længe græsset ikke er alt for højt og vådt. Rengøringen af klippeaggregatet er eksemplarisk enkel, bare man har en vandslange. 214TC er en særdeles velkonstrueret rider, og på trods af den høje pris får man virkelig noget for pengene.

Hurtigenkel manøvreringgodt klipperesultathøj komfortenkel rengøring
Ingen projektørlet at glemmeat bagpartiet svinger ud
Bedste traktor

Viking MT 4097 SX

Alsidig og prisgunstig traktor med god komfort

Motor: Briggs & Stratton Motortype: Benzin Motoreffekt: 7,2 kW (ved 3100 rpm) Klippehøjde: 35-90 mm (8 trin) Klippebredde: 95 cm Anbefalet græsareal: Op til 6.000 m2 Vægt: 197 kg Målt lydniveau: 86 dB Gearkasse: Hydrostatisk

Viking T4 MT 4097 SX udpeges takket være sin effektivitet, sit fine klipperesultat og sin alsidighed til bedste traktor. At den har en trækkrog gør den for eksempel til et fantastisk værktøj til at flytte rundt på grunden. Anskaffer du en lille trailer, kan 4097 SX uden problemer trække de specificerede 40 kilo.

Takket være en god svingradius og et kraftigt drev kan du nemt og hurtigt navigere omkring i haven. At den desuden har belysning, så du også kan se godt ved skumringstid er et klart plus. Når det gælder græsklipningen, imponerer 4097 SX i høj grad. Den klipper store arealer let og hurtigt. Klipperesultatet er jævnt – også i højt, vådt græs.

Den gør også et rigtig godt arbejde med at findele græsset, så den manglende mulchingfunktion ikke mærkes så meget (det er dog muligt at købe et sæt for et par hundrede kroner). Aggregatet er dog centreret lige under maskinen, som det altid er tilfældet på havetraktorer. Det gør, at 4097 SX ikke har lige så let ved at komme til overalt som en frontmonteret rider.

Den egner sig derfor bedst til målgruppen med større, ukomplicerede græsplæner. I mere komplicerede haver må du gå og efterklippe en hel del omkring højbede, buske og i hjørner.

Komforten er høj. Du sidder rigtig bekvemt på det velpolstrede sæde, der effektivt modvirker problemer med vibrationer under kørslen. Det er let at nå alle stænger og pedaler. Desuden der der en dobbelt kopholder. Det er også nemt at aflæse aggregatets højdeniveau.

Derimod kan det være lidt tricky at ramme det rigtige niveau i første forsøg. Knappen til at klippe, imens du bakker, er også træg. Vi kunne også have ønsket os, at afmontering af aggregatet var lettere. Men det er i det store hele små anmærkninger, for generelt er brugervenligheden høj. Du kan for eksempel nemt se, hvilken hastighed du kører med, og maskinen reagerer blødt på hastighedsændringer.

Det er en ulempe for lette brugere, at rideren er udstyret med en ikke-justerbar vægtblokering for at forhindre, at den anvendes af børn. Den skal udløses ved 35 kg, men gjorde det også for en tester på knap 50 kg. Samlet set er 4097 SX dog en meget prisgunstig havetraktor, der giver meget traktor og rider for pengene, men også køreglæde og klippelyst. Især i store, ukomplicerede haver.

Høj klippekapacitetgodt klipperesultathøj komfortalsidig
Besværlig aggregatmonteringingen mulchingfunktionhyperfølsom minimumsvægt

Stiga Park 420 P

Smidig gigant med skøn ergonomi og godt klipperesultat på plane overflader

Motor: Briggs & Stratton Motortype: Benzin Motoreffekt: 8,82 kW (ved 3200 rpm) Tankvolumen: 12 lKlippehøjde: 25-85 mm (elektronisk) Klippebredde: 95-110 cm Hastighed: Frem: 10 km/h | Bak: 7 km/h Maks. hældning: 10° Vægt: 237 kg Støjniveau: 86 dB Ratvibrationer: 2,5 m/s² Gearkasse: Hydrostatisk

Stiga Park 420 P er en ret stor, men alligevel fleksibel rider, som kører relativt stille og er nem at navigere takket være midjestyringen.

Den store fordel ved midjestyring er, at baghjulene kører i forhjulenes spor. Du behøver således ikke at få baghjulsakslen på linje med forhindringen, inden du begynder at dreje - hvis forhjulene kommer forbi, gør bagenden også. Dette gør den særdeles let at navigere, hvis du har en have med forhindringer. Selvom den er stor, føles den aldrig klodset.

En fordel ved størrelsen er, at du sidder ret højt og derved får et godt overblik over omgivelserne, også helt tæt på maskinen. Dog har vi en anmærkning på aggregatets frontbue. Konstruktionen gør, at du ikke kan komme til at klippe hele vejen ind.

Den store ulempe ved 420 P er, at den let kommer i slinger. Dette mærker man primært ved bakning på en let hældning, men det sker også i flere tilfælde, når vi skal begynde at køre fremad igen efter at have stået stille eller bakket. Vi mistænker, at det er dækkene, som har dårlige terrænegenskaber og tester at lukke lidt luft ud, men det hjælper ikke. Denne slingren gør modellen mindre velegnet på en kuperet grund.

420 P er ellers skøn at køre og føles eksklusiv. Den har elektronisk indstilling af klippehøjde - i stedet for en stank til justering af denne. Selvom det i praksis ikke gør den store forskel, bliver oplevelsen mere luksuriøs. Der er hul i sædet, så det holder sig tørt, da eventuelt regnvand og dug hurtigt løber af. Sædet er også behageligt at sidde på i længere tid. Alle greb sidder lettilgængeligt, og rideren har lygter foran, så du også kan klippe i skumringen. Den har også en tilpas stor kopholder.

Gaspedalen er lidt træg - skal du tit skifte mellem at køre fremad og bak, kan den gøre dig træt i foden. 420 P leverer et godkendt klipperesultat. Den store klippebredde gør, at man hurtigt kan klippe store arealer. Der findes andre modeller, som findeler afklippet bedre, men det overskydende afklip bliver alligevel småt nok, til at det hurtigt forsvinder ned i græsplænen.

Vi har dog en anmærkning: Aggregatet "hopper" lidt på ujævnt underlag på grund af ophænget. Det skal også fjedre, men det lykkes ikke altid. Har du en ujævn græsplæne, bliver klipperesultatet lidt ujævnt visse steder. Har du derimod en anlagt plæne, er det ikke noget problem.

Hvis du har en stor, flad og forholdsvis jævn grund og nemt vil kunne styre rundt om buske og træer, er Stiga Park 420 P et meget komfortabelt og letstyret alternativ.

Meget let at styregiver godt overbliklettilgængelige greblækkert sæde
Slingrer ret ofteujævnt klipperesultat på ujævnt underlagunøjagtig kantklipning

Al-KO Solo T 22-111.7 HDS-A V2

Hurtig og tidseffektiv på store, grønne arealer

Motor: AL-KO Pro 700 Motortype: Benzin Motoreffekt: 13 kW (ved 2900 rpm) Klippehøjde: 30-80 mm (6 trin) Hastighed: Frem: 9 km/h | Bak: 4 km/h Maks. hældning: 10° Vægt: 234 kg Støjniveau: 72,3 dB (målt) Gearkasse: Hydrostatisk

Solo by Al-KO T 22-111.7 HDS-A V2 er en havetraktor med svage vibrationer takket være kombinationen af plasticchassis og en stabil stålramme. Plasticchassiset er dog til den hårde side, og det gør motorhjelmen svær at åbne. Du sidder ret højt oppe, når du kører, hvilket gør det svært at komme tæt på træer og buske med lavthængende grene. Samtidig gør højden dig, at du får et særdeles godt overblik over det areal, du klipper. Svingradiussen er god, og styringen reagerer med det samme, også ved små bevægelser. V2-motoren gør HDS-A V2 kraftfuld, og den kan således håndtere både højt og kraftigt græs. Det er ikke noget problem at klippe en eng. Dækkene giver også godt greb. Desværre mangler klipperen mulching, hvilket selvfølgelig er en ulempe, hvis du vil findele afklip, blade m.v. Derimod får den plus for det bekvemme sæde, der kombination med de svage vibrationer gør klipningen til en dejlig oplevelse. Sædet er let at justere, og der er masser af benplads.

Solo by Al-KO T 22-111.7 HDS-A V2 giver en god spredning fra udkastet. Der medfølger desværre ingen opsamler, hvilket er ærgerligt, med tanke på at den heller ikke har mulching. Derimod har denne havetraktor en stor benzintank, som holder længe. Lydniveauet er højere end gennemsnittet, også når aggregatet er slukket, så høreværn bør anvendes. Frustrerende nok har traktoren ingen trækkrog, som ellers virkelig ville have udvidet anvendelsesmulighederne, fordi den er så stærk. Protransmissionen giver en god hastighed, hvilket virker bedst på store arealer. Kombineret med den stærke motor og den rummelige benzintank gør det, at AL-KO T 22-111.7 HDS-A V2 passer bedst til grovere græsklipning på store, grønne arealer.

Høj ydeevnetidseffektivgod spredningskønt sæde
Mangler trækkrogingen mulchinghøjlydt

Husqvarna R 112C

Smidig og stærk men med visse konstruktionsmangler

Motor: Briggs & Stratton Motortype: Benzin Motoreffekt: 6,4 kW (ved 3000 rpm) Tankvolumen: 4 l Klippehøjde: 25-70 mm (7 trin) Klippebredde: 85 cm Hastighed: Frem: 7 km/h | Bak: 3 km/h Vægt: 190 kg Støjniveau: 89 dB Ratvibrationer: 1,6 m/s² Gearkasse: Hydrostatisk

Husqvarna Rider 112C har enormt god drivkraft og meget gode terrænegenskaber, hvilket gør den velegnet til flere forskellige havetyper. Den er samtidig ret lille og udstyret med midjestyring, så du kan komme til overalt og har god kontrol, når du drejer.

Vi har ingen problemer med at komme op af eller klippe på skråninger eller lignende – hverken i vådt eller tørt græs. Gas og bak består af to forskellige pedaler i stedet for den samme, som det er tilfældet på mange andre ridere. Vi kan godt lide denne løsning, fordi den kræver, at du flytter foden, når du skal ændre retning.

Det er imidlertid en klar ulempe ved R 112C, at du skal stige af for at ændre klippehøjde. Højdeindstillingen sidder foran, og du kan ikke nå den fra sædet. Det bliver med tiden nemt et irritationsmoment, i hvert fald hvis du er vant til at kunne justere klippehøjden, mens du klipper.

Højdeindstillingen skal derudover have syv trin, men vi kan kun finde fem og en servicetilstand. Servicetilstanden anvendes til at klappe aggregatet op, og til forskel fra justering af klippehøjden er denne praktisk placeret, da du allerede står op og er klar til at begynde med rengøringen. Tankdækslet er også praktisk placeret. Derimod er det i vores øjne en ulempe, at du ikke kan se udefra, hvor meget benzin der er tilbage i tanken.

R 112C giver et godt klipperesultat, men den har kun to klinger foran og to hjul forrest. Derfor kommer du ikke helt tæt på, når du klipper omkring forhindringer. Derimod efterlader den en fin og jævn græsplæne.

Ergonomien er også god. Du sidder komfortabelt, og der er en praktisk kopholder mellem benene.

Den største ulempe ved denne rider er egentlig konstruktionen og byggekvaliteten. Dels er sædet udformet, så der ophobes regnvand i det – det kunne have været løst smartere. Vores primære problem er dog, at den slår dele i stykker forneden, hvis vi sænker aggregatet for hurtigt. I løbet af testperioden på nogle måneder har den hakket både remme og plasticskærme i stykker forneden. Selv et drivhjul gik i stykker og måtte udskiftes, efter at vi sænkede aggregatet for hurtigt. Man burde enten have lavet en løsning, hvor aggregatet ikke kan sænkes for hurtigt, eller en konstruktion der kan holde til det. Derudover anvendes der plasticklemmer, der lukker rigtig smart, men deres kvalitet er ikke god nok. De går nemt i stykker, og det koster ret meget at købe nye.

Vi giver dog et plus for, at den er udstyret med trækkrog. Hvis du er forsigtig, når du sænker aggregatet, er R 112C faktisk en ret praktisk og fleksibel rider. Da den er så nem at komme frem med og at navigere omkring forhindringer, er den velegnet til en kompliceret, men ikke så stor have. Du kan selvfølgelig også bruge den til en åben græsplæne, men udformningen egner sig bedst til arealer, hvor det er svært at komme frem med større ridere.

Gode terrænegenskaberpraktisk størrelselet at navigere
Stedvis haltende konstruktionomstændelig justering af klippehøjde

Husqvarna TS238

Let at styre og bekvem til mellemstor have

Motor: Briggs & Stratton Endurance Series Motortype: Benzin Motoreffekt: 8,9 kW (ved 2600 rpm) Tankvolumen: 5,7 l Klippebredde: 97 cm Hastighed: Frem: 4,7 km/h | Bak: X km/h Maks. hældning: 10° Vægt: X kg Lydniveau: 70 dB Ratvibrationer: 5.06 m/s² Gearkasse: Hydrostatisk

Husqvarna TS238 er en letmanøvreret og praktisk rider med stålchassis. Den klipper udmærket og kan håndtere både kraftigt, højt græs som enggræs. Hastigheden er ret magelig, men den reagerer kvikt på gassen. Desværre har den tendens til at slingre lidt i fugtigt terræn op ad bakke, men når jorden er tør, klipper den rigtig fint. TS238 er desuden nem at manøvrere rundt om forhindringer, buske og lignende. Det er en ulempe, at forhjulene sidder ret langt fra hinanden. Det kan gøre det svært at klippe tæt på eksempelvis højbede, køkkenhave og lignende, da klippeaggregatet ikke rigtig kan komme til. Endvidere har den en ret stor kofanger foran, der også begrænser. En anden ulempe er, at den mangler mulching, så græs og blade ikke bliver findelt. Vi giver derimod et stort plus for den indbyggede timetæller, fordi den giver overblik over, hvornår det er tid til service.

Husqvarna TS238 har ingen trækkrog. Derimod har den en forstærket plade bagpå og et hul, hvor du kan montere en trækkrog. Den er også ret så støjsvag. Lydstyrken er næsten den samme, når du kører med aggregatet tændt, som uden. Hvis du ikke slukker for aggregatet, når du skal bakke, dør hele maskinen. Vi havde foretrukket en løsning, hvor aggregatet slukkes automatisk, når du sætter den i bakgear. TS238 har et bekvemt sæde og flaskeholder, så du får en behagelig tid, når du skal ud at klippe græs. Desværre medfølger der ikke en opsamler, men det kan købes til. Da rideren er udstyrt med lygter, kan du køre både ved daggry og skumring, uden at miste sigtbarhed og sikkerhed. Husqvarna TS238 er bekvem, let at manøvrere og støjsvag, og egner sig bedst til mellemstore haver med få forhindringer, der skal finklippes omkring.

Meget bekvemt sædelet at styrestøjsvagforberedt til trækkrog høj byggekvalitet
Fordæk og kofanger begrænser adgangen til at klippemangler mulching, slinger lidt i fugtigt græs

AL-KO Solo T 15-110.6 HDS

Stærk havetraktor, der også kan fjerne krat

Motor: AL-KO Pro 450 Motortype: Benzin Motoreffekt: 8,5 kW (ved 2900 rpm) Tankvolumen: 7 l Klippehøjde: 30-90 mm (6 trin) Klippebredde: 110 cm Anbefalet græsareal: Op til 10.000 m2 Hastighed: Frem: 9 km/h | Bak: 4 km/h Maks. hældning: 10° Vægt: 224 kg Støjniveau: 92 dB Ratvibrationer: 2-4 m/s² Gearkasse: Hydrostatisk Brugsanvisning: PDF

AL-KO T 15-110.6 HDS er en stærk havetraktor, der hurtigt kan klippe større områder. En af dens største styrker er, hvor nemt den findeler alt fra almindeligt græs til kraftigere krat. Vi giver den for eksempel en styrkeprøve i et område, hvor en række bærbuske er blevet klippet ned, og den har slet ingen problemer med at tygge grenene i stykker – selvom den primært er tænkt som plæneklipper.

I lighed med andre have traktorer er T 15-110.6 primært beregnet til større, ukomplicerede haver, da klippeaggregatet er centralt placeret og derfor ikke når ud i hjørner og helt ud i kanterne. Hydrostaten på T 15-110.6 er lidt ujævn, og den mangler direkte styring. Det går lidt ud over manøvredygtigheden. Samtidig har den et stærkt drev, god svingradius og slingrer ikke.

Havetraktoren er også let at blive fortrolig med. Greb og pedaler er nemme at justere, og klipperen reagerer med det samme.

Klipperesultatet er godt. T 15-110.6 gør et godt stykke arbejde med at findele og sprede afklippet græs, både på lettere græsplæner og i vådt, højt græs. Resultatet er så flot, at man næsten ikke kan se, at du lige har klippet græsset – plænen ser bare velplejet ud. Når det gælder vedligeholdelse, er karosseriet let at rengøre.

Aggregatet er derimod lidt besværligt at afmontere, og vi havde gerne set, at der var et skyllemundstykke. Komforten er heller ikke i top. Sædet er ret hårdt, og du må leve med en del vibrationer.

Byggekvaliteten virker lidt plasticagtig, og nogle steder har man sparet på nogle underlige ting. Et eksempel er, at der er glas til belysning og ledninger under kappen, men ingen lamper. Det virker vildledende. Vi mangler også en trækkrog, som i vores øjne burde være standard på en havetraktor.

T 15-110.6 er utvivlsomt god til sin kernefunktion, at klippe græs. Men med tanke på, at det faktisk er en havetraktor, havde vi forventet en større alsidighed.

Stærkmulchingfunktiontidseffektiv
Middelmådig komfortmangelfuld alsidighed

MTD Smart RF 130 H

Lavprismodel, der giver meget styrke til få penge

Motor: Briggs & Stratton Motortype: Benzin Motoreffekt: 6,3 kW (ved 2800 rpm) Tankvolumen: 3,8 lKlippehøjde: 30-95 mm (5 trin) Klippebredde: 96 cm Hastighed: Frem: 0-9 km/h | Bak: 0-5 km/h Maks. hældning: 11 % Vægt: 150 kg Målt lydniveau: 98 dB Ratvibrationer: 5 m/s² Transmission: Hydrostatisk (håndbetjent)

MTD Smart RF 130 H er en robust rider af havetraktortypen. Motoren er stærk og tygger sig igennem meterhøjt græs. Den har også en rimelig brændstoføkonomi. Fremkommeligheden og manøvredygtigheden er gode for prisklassen, så længe terrænet ikke er alt for kuperet og fyldt med forhindringer.

Bakningen kunne dog have været mere praktisk. For det første bakker rideren langsomt, og for det andet skal man slå klippeaggregatet fra, mens man bakker, ellers standser motoren af sikkerhedsgrunde. 130 H har en hydrostatisk transmission, hvilket giver trinløs justering af hastigheden, og at man slipper for at standse ved gearskift.

Transmissionen er imidlertid håndbetjent, hvilket ikke er lige så praktisk som pedalstyring. Hastigheden er dermed i praksis svær at finjustere og sættes derfor gerne i en af yderstillingerne. Klippehøjden justeres meget nemt, og det samme gælder parkeringsbremsen.

Ophængningen af benzintanken virker improviseret og ikke så pålidelig, som man kunne ønske. En projektør foran forbedrer udsynet i mørke. Rengøringen af klippeaggregatet er rimeligt enkel, selvom det er placeret under føreren og dermed ikke kan klappes op. Et spulemundstykke havde nok været prikken over i'et. Sædet kunne have været blødere, men samlet set er komforten god.

130 H har ingen indbygget opsamler, men denne kan tilkøbes separat. Man kan også tilkøbe mulch plug og en række forskelligt trukket tilbehør.

Lav prisrelativt stærk motorgodt klipperesultatprojektør
Omstændelig bakningophængningen af benzintanken

Stiga Park 220

Rider med elektronisk højdeindstilling, der er let at rengøre

Motor: Briggs & Stratton Motortype: Benzin Motoreffekt: 7,4 kW (ved 3200 rpm) Tankvolumen: 4,2 lKlippebredde: 85-95 cm Anbefalet græsareal: Op til 4.000 m2 Hastighed: Frem: 9 km/h | Bak: 7 km/h Maks. hældning: 10° Vægt: 212 kg Målt lydniveau: 88 dB Ratvibrationer: 0,3 m/s² Gearkasse: Hydrostatisk

Stiga Park 220 er en midjestyret, frontmonteret rider med elektronisk højdeindstilling, hvilket gør det nemt at justere klippehøjden. At den er frontmonteret gør, at du kan komme godt til, selv i lidt mere komplicerede haver. Du slipper for at gå og efterklippe så meget, som det ville være nødvendigt, hvis du havde klippet med en havetraktor.

Den har imidlertid problemer med at få klipperesultatet jævnt på ujævne græsplæner, da den følger ujævnhederne. Den efterlader også unødvendigt meget græs uden at klippe det for at være en frontmonteret rider, dette skyldes, at der er ret stor afstand mellem knivene og forkanten. Rideren er også begrænset af en noget ujævn hydrostat og dens små hjul.

Desuden har den et halvt rat, hvilket gør den unødigt kompliceret at styre. Dette kombineret med, at den har svært ved hældninger, gør at kørslen bliver temmelig begrænset. Når vi skal klippe på steder med mindre plads, virker den tung at køre.

En anden ulempe er, at den af og til slingrer, når man bakker, og at den så risikerer at beskadige græsplænen. Derimod gør dækmønsteret, at den ikke efterlader mærker, når du kører fremad. Vi synes også, at det er godt, at den er udstyret med direkte styring, da det forbedrer manøvredygtigheden.

Lydniveauet er under middel, og først og fremmest er lydprofilen relativt behagelig med en lav brummen. Vi oplever heller ingen problemer med vibrationer. Den eneste ulempe vedrørende komforten er, at kraftige personer kan have svært ved at komme til visse knapper, fordi bagdelen og lårene har en tendens til at skjule dem.

Stiga Park 220 er let at rengøre både på undersiden og på karosseriet. Vi kunne godt have tænkt os, at aggregatet kunne vinkles lidt mere, så man slipper for at bøje ryggen ved højtryksrensning, men i det store hele er den praktisk at vaske og holde ren. Den har også et sparsomt brændstofforbrug og en god svingradius.

Elektronisk højdeindstillinglet at rengørelavt lydniveaumidjestyret
Klipperesultatet på ujævnt underlagrykvis kørselbrugervenligheden

Alt om havetraktor

Hvis man har en stor græsplæne, bliver klipningen let både tidskrævende og anstrengende. I så fald kan en rider både spare tid og skåne kroppen. Rideren kan desuden udstyres med forskelligt tilbehør, der udvider dens anvendelsesområder, for eksempel pløjning, gødskning, fejning og transport. Vi har testet to forskellige ridere: en lavprismodel og en lidt finere model.

Forskellige typer af plænetraktorer

Ridere kan inddeles i hovedgrupperne centrumsmonterede eller frontmonterede. Typen bestemmes af, hvor klippeaggregatet sidder på maskinen.

Centrumsmonteret rider/havetraktor

Som navnet antyder, så sidder en centrumsmonteret riders klippeaggregat centralt, under føreren. Centrumsmonterede ridere kaldes ofte havetraktorer i stedet. Det er hovedsagelig denne type, der anvendes med diverse tilbehør, såsom sneskovle, mosriver, gødningsspredere og transportvogne. Havetraktoren er oftest forhjulsdrevet.

Frontmonteret rider

Frontmonterede ridere er normalt baghjulsstyrede eller midjestyrede. De er som regel dyrere end centrumsmonterede havetraktorer. Deres styrke er primært, at de er lettere at manøvrere og bedre til kantklipning. Det gør det for eksempel lettere at komme til under buske, omkring hække, træer, stakitter, mure, vægge, gange og rabatter. Frontmonterede ridere understøtter ofte også montering af diverse tilbehør.

Køb af ridere over internettet

Stadig flere opdager muligheden for at købe ridere over internettet. De primære årsager til dette er sandsynligvis følgende:

1. Lave priser
Webbutikkernes priser er ofte de laveste på markedet. Dette skyldes dels, at de kan holde omkostningerne nede, fordi de ikke behøver at betale for fysiske butikker, med alt hvad det indebærer af personaleomkostninger, vedligeholdelse, varme, leje osv. Derudover er der ofte også stenhård konkurrence mellem webbutikkerne.

2. Gratis levering
Hvis man køber sin rider i en webbutik, medfølger levering til matriklen som regel. Det gør, at man slipper for selv at fragte rideren hjem fra butikken. Det gør, at man slipper for selv at fragte rideren hjem fra butikken. Dette kan ellers kræve leje af trailer, med alt hvad det indebærer af afhentning, tilbagelevering osv.

Man kan altså spare både tid og penge på at købe sin rider på nettet.

?
Log ind

Bliv PriceRunner Plus-medlem

Ikke medlem? Bliv medlem