Når du klikker 'Accepter', giver du samtykke til brugen af cookies. Nogle cookies bruges til statistik og til at forbedre brugeroplevelsen på sitet, mens andre cookies sættes af tredjepartstjenester til f.eks. målrettet annoncering.

Cookiepolitik

Pollenallergi? 8 tips som hjælper dig med at overleve foråret

Profilbillede
Opdateret 20. april 2020

Røde, irriterede øjne. Næsen løber. Det klør i halsen. Det dunker i hovedet. Du har nældefeber. Du er træt og irritabel og det hele er bare nederen. Pollensæsonen er over os med et brag.

Hvis du har fået konstateret allergi overfor f. eks birkepollen hos din læge, så ved du sikkert alt det, som vi skriver nu. Du ved også, at det er vigtigt at tage den medicin, som lægen anbefaler dig at tage. Allergimedicin taget rigtigt kan være forskellen på, om du kommer rimeligt gennem pollensæsonen eller om den bliver til et mareridt.

Alt afhængig af hvor hårdt du er ramt af pollenallergi findes der forskellige typer af behandlinger - lige fra egentlig vaccination ved hjælp af enten indsprøjtninger eller piller til håndkøb af de mere milde allergisymptomer.

Det vigtigste er, at du sørger for at konsultere din læge, hvis du du får symptomer, der minder om allergi og dermed får den rigtige hjælp til at komme igennem pollensæsonen. Lægen har mulighed for at give dig allergimedicinen på recept.

Sådan kan du forebygge eller lindre din pollenallergi

1. Prøv håndkøbsmedicin

Hvis man har fået flere symptomer på, at allergien er startet, så findes der en del receptfri lægemidler med god lindrende effekt. Spørg om råd hos personalet på nærmeste apotek. Er du i tvivl, om det er en almindelig forkølelse eller pollen, du reagerer på, så kan receptfri medicin være en måde at finde ud af, hvad der skyldes hvad.

Der findes mange forskellige slags allergitabletter i håndkøb, og derfor kan det være en god idé at prøve dig frem og se, hvilken medicin du synes virker bedst. Hvis øjnene løber i vand og klør, så er øjendråber rigtig gode til at tage symptomerne. De fås også i håndkøb.

Antihistamin: Høfeber bliver ofte behandlet med medicin, der indeholder antihistaminer. Antihistaminer findes både i øjendråber, næsespray og tabletter. Histamin er et af de første stoffer, kroppen frigiver ved en allergireaktion. Det er histaminet, der giver dig kløe, løbende næse og rindende øjne, og som får dig til at nyse. Medicin med antihistaminer forhindrer histaminet i at give allergireaktionerne.

2. Skyl næsen regelmæssigt

Hold din indåndingsluft så ren som muligt ved at skylle næsen, så pollen, der har sat sig fast, ikke ligger og irriterer unødigt. Næsen skyller du let med et næsehorn. Det kan føles underligt de første par gange, men du vænner dig hurtigt til det. Er næsen begyndt at løbe, og du nyser meget, kan en næsespray, der lindrer, være til hjælp, når næsen løber allermest. De kan fås i håndkøb.

3. Optimer luften i soveværelset

Det er svært at blive indenfor hele sommerhalvåret, selvom man nok ville have det bedst på den måde ud fra et allergisynspunkt. Men du kan lette tilværelsen ved at gøre soveværelset til en pollenfri zone. Hold alle vinduer lukkede (hvis du skal lufte ud, så gør det om natten eller når det har regnet udenfor), og rens luften i soveværelset med en luftrenser. Nogle får det også bedre af at bruge en luftfugter til at forbedre indeklimaet i hjemmet. Undlad at lufte ud midt på dagen - her er pollentallet højest.

Hvis du i forvejen har et godt isoleret hus med et mekanisk ventilationssystem, kan du undersøge, om systemet kan udstyres med et pollenfilter. På den måde vil du kunne opnå den bedste sikring for pollen.

4. Hold rent i hjemmet

Pollen sætter sig på alt og overalt. Det kan derfor være en god idé at skifte tøj, så snart du kommer hjem. Prøv også at holde ekstra rent derhjemme. Vælg en støvsuger med et godt filter, når du skal gøre rent, så pollenpartiklerne ikke bare blæser direkte igennem maskinen.

5. Tag et bad og vask tøjet

Pollen sætter sig også fast i håret og på tøjet. Vask derfor det tøj, som har været udsat for luft med meget pollen. Tag også et bad og vask hår hver dag inden sengetid, så du trækker mindst muligt pollen med videre til sengen. Hvis øjnene er irriterede og løber i vand, kan det være en idé at vride en vaskeklud op i koldt vand og lægge den over øjnene, når du skal sove for at lindre øjenirritationen.

Selvom trøjen eller skorten ser ren ud efter kun en dags brug, så er der stadig pollen på den. Sørg derfor for at minimere antallet af dage, du bruger tøjet mellem tøjvasken i løbet af den mest intense pollenperiode. Og husk: Lad være med at hænge tøj til tørre udendørs og slet ikke sengetøj. Tør det i tørretumbleren.

6. Forebyg med en ansigtsmaske

Mundbind er generelt ikke så almindeligt at se her i Nordeuropa (i hvert fald ikke før den aktuelle situation med corona-virus), men i andre dele af verden er mundbind og ansigtermasker slet ikke usædvanligt. For mange vil det føles uvant at skulle gå med munden og næsen tildækket, men lider man af svær pollenallergi, er det måske et forsøg værd?

7. Brug solbriller

Beskyt øjnene mod pollen ved at bruge solbriller. Dine øjne bliver også mere lysfølsomme, når de er allergiramte, og her kan et par gode solbriller beskytte dig godt. Så slipper du også for, at andre kan se dine hævede og røde øjne.

8. Pas på din ømme næse

Når man konstant er forkølet og løbende pudser næse, har næsen det med at blive rød, øm og tør. Køb derfor nogle bløde lommetørklæder i stedet for at bruge køkkenrulle og toiletpapir, der er lidt hårdere for huden. Find også en fedtcreme, du kan bruge på din næse, når den svier og er rød.

Tjek gerne dagens pollental hos Astma-Allergi Danmark for at få en daglig prognose med de aktuelle pollenniveauer.

Kommenter

Hold dig til emnet, skriv i en god tone og udvis respekt for andre. Vi forbeholder os ret til at slette indlæg, som vi finder upassende.

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at kommentere.