Opdateret
Har du planer om at bruge sommeren på at cykle rundt fra park til park? Foretrækker du at cykle på arbejde? Eller er det sommerens cykelløb samt cyklister i flok langs landevejene, som også giver dig lyst til at mærke vinden i håret (gennem hjelmen selvfølgelig)?
Uanset hvilken anledning du har til at købe ny cykel, opdager du hurtigt, at det kan være en jungle at finde rundt i.
Vi har talt med cykeleksperten Jonas Forss hos den svenske cykelkæde Cykloteket og bedt om hans bedste tips til køb af ny cykel. For hvad bør man overveje, og hvad skal man huske at spørge om forud for sit køb af cykel, som ofte kan være ret dyrt. Her får du ekspertens tips og anbefalinger.
Tænk over, hvordan du vil bruge din cykel, og til hvad og på hvilke underlag den skal bruges. Beskriv dine ønsker over for en cykelhandler, og stil spørgsmål til forskellene på de forskellige anbefalede modeller.
Er du komplet nybegynder, kan det være en god idé at tale med en dygtig sælger og sammen med vedkommende komme frem til, hvilken slags cykel der bedst dækker dine behov. Der er stor forskel på en cykel målrettet intens træning og en model beregnet som transportmiddel over kortere afstande i sommerhalvåret. Det plejer også afspejle sig i prisen.
Der er selvfølgelig masser af egenskaber ved cykler, som vi alle vurderer forskelligt. Hvad er vigtigst for dig? Fart, komfort, pedalbremse, at der er skærme og bagagebærer, at den kan bruges året rundt, at affjedringen er god, lav vægt, passer til barnesæde – ja, listen kan blive endnu længere.
Og så har vi ikke engang nævnt pris og udseende endnu.
Prøv cyklen, så den føles rigtig. Cykler fås i flere størrelser (kaldet stelstørrelse), og det er vigtigt at sørge for at få den rigtige størrelse. Cyklen skal ikke virke for stor eller for lille, og den skal være let at håndtere. Få cyklen tilpasset og indstillet til dig, så du sidder godt og behageligt på den.
En cykel kræver regelmæssig service, især hvis den har udvendige gear. Og en ny cykel har normalt brug for service allerede efter 3 måneder. Det skyldes, at wirerne, der styrer gearene, giver sig, så den flotte, nye cykel pludselig ikke kan skifte gear ordentligt. Men en justering af gearene hos din cykelhandlere er hurtigt klaret.
Derudover er det for det meste nok med et årligt besøg, hvis du selv pumper dækkene og smører kæden.
Motion får du egentlig på alle slags cykler. Men hvis du vil træne, er det selvfølgelig sjovere og mere effektivt, hvis du bruger en cykel, der er lavet til formålet. Man kan jo også sagtens jogge i et par sneakers, men det er bare meget mere behageligt og på alle måder bedre at bruge et par rigtige løbesko. Samme princip gælder, når det kommer til cykler.
Gå efter en landevejscykel (racer), hvis du vil cykle på asfalt. Vil du motionere i skoven, er det en mountainbike (MTB), du skal bruge. Vil du cykle på blandet underlag, bør du se på en såkaldt Gravel Bike eller Cyclocross.
Ser man på cykelstierne i myldretiden, er det mest almindeligt med hybridcykler i dag. Der fås et væld af forskellige hybridcykler, som du kan vælge imellem. Der er forskelle på kvalitet, siddestilling, ydeevne og cyklernes udstyrsniveau. Men hvis du køber en såkaldt ren hybrid, det vil sige uden skærme, bagagebærer og lignende, så er den altid klargjort med skruehuller, så man kan supplere med tilbehør senere ved behov.
Vil du opgradere dine cykelture fra motion til træning, bør du have en mere sporty cykel med mere fremadlænet siddestilling, så du kan tage bedre fat og bruge større muskelgrupper. Gå efter en cykel med racerstyr. De seneste år er det blevet meget populært at pendle på Gravel Bikes – de er både sporty og hurtige. Samtidig holder de bedre til dårligt underlag og fortovskanter.
Langt til arbejde, dårlig form, vil ikke være svedig, hårdt at cykle – en elcykel fjerner alle undskyldninger. Med en elcykel får du hjælp af en elmotor ved hastigheder op til 25 km/t. Lidt det samme som konstant medvind let nedad bakke - dejligt og rigtig sjovt. Du er dog nødt til at træde rundt for at elmotoren skal hjælpe til, og hvor meget hjælp du får, bestemmer du med en knap på styret.
Så hvis du vil have motion, vælger du bare lav hjælp eller slet ingen hjælp.
En cykel du kan lide og som fungerer godt. Det er ikke sjovt at skulle rode med cyklen, hver gang den skal bruges. Så øges risikoen også for, at cyklen bliver stående i skuret.
Kigger man på kvalitetscykler, der er beregnede til deres respektive formål og til at være en driftssikker følgesvend i mange år, så koster en cykel omtrent følgende:
*Indgangspris for nybegyndere, hvor cyklen løser opgaven og kan holde til træning. Den mere erfarne cyklist, som måske stiller lidt større krav til funktion og ydeevne, bør nok forvente at lægge yderligere 5.000 kroner oveni. Feinschmeckere og konkurrencecykelryttere kommer op i en helt anden prisklasse.
Spørg din cykelhandler. Ellers er størrelsen normalt synligt trykt på stellet, og du kan finde størrelsestabeller online, som kan hjælpe dig. Ligger du mellem to størrelser, kan det være bedst at prøve dem begge for at se, hvilken du synes bedst om.
Der er stor variation i antal gear på cykler i dag, og antallet af gear har egentlig ikke noget med cyklens kvalitet at gøre.
Formålet med gearene er, at du skal kunne holde et jævnt tråd, komme lettere frem eller cykle hurtigere ved at vælge en tungere gearing. Træner du, har en kuperet rute, cykler lange strækninger eller på varieret underlag, er det godt med flere gear.
Er du vant til fodbremse, kan det være en idé at fortsætte med det. Ulempen med fodbremse er, at den giver lidt friktion i navet. Og har du pedalerne lodret, får du dårlig bremseeffekt.
Generelt er håndbremser at foretrække og desuden betydeligt mere almindelige. Ulempen ved håndbremser er dårlige håndbremser. Mens en fodbremse er en fodbremse uanset cyklen – de opleves og fungerer på samme måde – så er der stor forskel på forskellige håndbremser. Den bedste løsning i dag er hydrauliske skivebremser, som giver en vild bremseeffekt og en bremse, der fungerer under alle forhold.
Gerne! En skivebremse virker i alle klimaer, også hvis fælgen er skæv. Den er meget driftssikker, og bremsebelægning og fælge bliver ikke slidt nær så hurtigt som en fælgbremse. Vælger man en hydraulisk skivebremse, får man desuden en meget god bremseeffekt.
5,0
4,8
4,8
4,0
4,7
4,9