Opdateret 10. marts 2022

Test: Bedste el løbehjul til voksne og store børn 2022

Hvilket el løbehjul er Bedst i Test i 2022? Vi har testet de bedste el løbehjul til voksne og store børn fra Xiaomi, Segway-Ninebot, E-WAY og E-Wheels. Alle elektriske løbehjul i testen overholder loven, så du kan trygt suse lydløst afsted med op til 20 km/t - uden at få bøvl med ordensmagten (eller svedigt tøj). Men husk cykelhjelmen - nyt lovkrav fra 2022.

Bedst i test el løbehjul - se fem af de testede el løbehjul på en bro.

De bedste el løbehjul er dem du kan bruge - også på vejen og cykelstien. Derfor har vi valgt udelukkende at fokusere testen på el løbehjul, som lovligt må benyttes på offentlige områder - men de må stadig ikke køre på fortovet.
Rådet for Sikker Trafik oplyser blandt andet, at følgende regler gælder:

  • Elektriske løbehjul må maksimalt kunne køre 20 km/t.
  • Føreren skal være fyldt 15 år - eller følges med en person på mindst 18 år.
  • Pr. 1. januar 2022 skal du bruge hjelm, når du kører på løbehjulet.
  • El løbehjulet skal have lys foran og bagpå (hele døgnet).
  • Det skal have reflekser foran, bagpå og på siderne.
  • Det skal være forsynet med en ringeklokke eller et horn.
  • Det må ikke have et sæde.
  • Det må maksimalt veje 25 kg.
  • El løbehjulet skal være CE-godkendt.

På grund af ovenstående lovkrav så udelukkes en del af de ofte billigere elektriske løbehjul samt de "ikke nordiske versioner" af de testede løbehjul.
El løbehjul, som ikke opfylder lovkravene, må udelukkende bruges på lukkede områder uden offentlig adgang. Ejeren af området skal også have givet dig lov til at suse rundt i området.

Sådan udførte vi testen

Vores tests er udført af uafhængige eksperter samt afspejler testredaktørens ærlige og objektive holdning.
Udvælgelsen af testede produkter og selve testresultatet udføres uden påvirkning af producenter, butikker eller andre interne/eksterne parter.

Når vi tester el løbehjul, så gør vi det selv. Altså som helt almindelige forbrugere. Det betyder, at alle produkterne testes på den måde, de er beregnet til at blive anvendt i virkeligheden.

Billede af elektriske løbehjul på brosten

Da alle el løbehjul i testen opfylder lovens krav i Danmark, så er de naturligvis også testet i trafikken.
Førerens vægt har stor betydning for, hvordan et elektrisk løbehjul opfører sig, især op ad bakke og på ujævne underlag (som brosten). Derfor er løbehjulene testet af personer mellem 15 og 45 år med en vægt fra 50 til 90 kg.

I vores test og anmeldelse af elektriske løbehjul har vi vurderet følgende:

  • Performance: Har løbehjulet kræfter nok, selv når det går op ad bakke - både med lette og tungere personer?

  • Stabilitet og affjedring: Hvor komfortabelt er det at køre på el løbehjulet? Føles det stabilt? Ryster det?

  • Brugervenlighed: Er det let at komme i gang? Hvordan fungerer appen? Er det let at klappe sammen? Er det let at lade op?

Udover disse egenskaber har vi også taget højde for el løbehjulets pris for at kunne afgøre, hvor godt det føles i forhold til prisen. Den samlede vurdering afgør hvilket elektrisk løbehjul, der er bedst i test og dermed ender på toppen af podiet som testens bedste el løbehjul.

Vi har testet de mest populære lovlige elektriske el løbehjul på markedet - de såkaldte "nordiske versioner". Der findes mange flere, som bare ikke opfylder kravene til anvendelse på offentlige områder. Sammenlign priserne på elektriske løbehjul på PriceRunner.

1. Xiaomi Pro 2 Nordic Edition - BEDST I TEST el løbehjul

Kraftfuldt, komfortabelt og let el løbehjul med lang rækkevidde

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 45 kilometer Maksimal opstigning: 20% Batteri: 474 Wh (12800 mAh) Motor: 300 Watt Vægt: 14,2 kg. Maksimal belastning: 100 kilo Hjultype: Luftfyldte App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IP54

Xiaomi MI Pro 2 Nordic Edition

Det bedste el løbehjul er en ægte testvinder, som forener pris og kvalitet med en god brugeroplevelse. Xiaomi Pro 2 Nordic Edition opfylder begge dele.
(Nordic Edition er begrænset til 20 km/t, så el løbehjulet lovligt må køre på offentlige områder.)

Den lange rækkevidde på op til 45 kilometer sikrer, at du har strøm og kræfter nok til selv længere ture, også selvom du vælger sport-indstillingen.

Performance

Motoren på 300 Watt suser selv den tungeste testperson op ad en relativt stejl bakke med 18-19 kilometer i timen.
- så det er helt sikkert godkendt.

El løbehjulet har 3 hastigheder, og de kan alle vælges direkte fra funktionsknappen
- men vi gætter på, at du nok vil bruge indstillingen (S) allermest.

Billede af Xiaomi Pro2 Nordic Edition display og styr

  • Sport (S) stiller alle løbehjulets elektriske kræfter til din rådighed. Her er optrækket hurtigst, og løbehjulet giver dig alt, hvad det kan, for at holde topfarten. Men det går naturligvis ud over batteriets rækkevidde og dermed turens længde.
  • Drive (D) indstillingen sparer lidt på kræfterne og dermed batteriet - så du kan komme så langt som muligt.
  • Fodgængerfunktionen lader el løbehjulet køre med ca. 5 km/t, mens du selv går ved siden af. Det er især smart, når du bevæger dig ind på områder, hvor du ikke må køre på løbehjul, eller når du følges sammen med dine gående venner, som ikke er så heldige at have et elektrisk løbehjul.

Stabilitet og affjedring

Lufthjulene giver en behagelig affjedring, så selv en tur i topfart på små brosten var til at holde ud.
De kraftige skivebremser på baghjulet giver en effektiv og hurtig nedbremsning. Baglygten blinker også, når du bremser. Du skal stadig give tegn, som når du cykler, men blinket giver lidt ekstra synlighed.

Billede af Xiaomi Pro2 Nordic Edition på vejen

Brugervenlighed

Det elektriske løbehjul er også let at folde sammen, og så vejer det kun 14,2 kilo. Det betyder, at det er lige til at tage med i toget, bag i bilen, op i sikkerhed i lejligheden eller på kontoret.

Det er dog lidt irriterende, at du skal finde dig i adskillige minutter med højlydt bipperi fra løbehjulet, før du kommer i gang via Xiaomi Home-appen. Men det er trods alt kun den ene gang, når du skal aktivere dit el løbehjul for første gang.

Konklusion på test af el-løbehjul Xiaomi Pro 2

El-løbehjulet er i det hele taget optimeret i forhold til pris, egenskaber og kvalitet.

Xiaomi anbefaler ikke, at du kører på el-løbehjulet i regnvejr, så det bør du nok tage højde for. Men IP-klassen for vandtæthed burde kunne række til, at du bliver overrasket af en lille byge.

Vi føler os ret godt kørende på det lette elektriske løbehjul fra Xiaomi, og det er vi sikre på, at du også vil kunne nikke genkendende til.

Lang rækkeviddekraftfuld motorlufthjulbaglygte blinker ved nedbremsning
Anbefales ikke til brug i regnvejr

Prissammenligning

Sammenlign priser
whiteaway Logo

Xiaomi Mi Pro 2 Nordic Løbehjul & Segboard - Sort - Bedst i test

3.699 kr.
Proshop.dk Logo

Xiaomi Mi Pro 2 elektrisk løbehjul, 20 km/t (Nordisk version)

3.699 kr.
Roboteksperten.dk Logo

Xiaomi MI Pro 2 Nordic elektrisk løbehjul

3.764 kr.

2. Segway-Ninebot Max G30D II - BEDSTE PREMIUMVALG el løbehjul

Højeste komfort og masser af kræfter selv på længere ture

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 65 kilometer Maksimal opstigning: 20% Batteri: 551 Wh (15300 mAh) Motor: 350 Watt Vægt: 19,9 kg. Maksimal belastning: 100 kilo Hjultype: Luftfyldte App: Ja Vandtæthed (IP klasse): Motor IPx7 - resten IPx5

Segway-Ninebot Max G30D II

Segway-NineBot Max G30D II er testens dyreste - men det er ærlig talt også et helt overlegent el løbehjul til voksne og men også til store børn.

Udover rækkevidden på 65 kilometer så er komforten også max'et helt op. Når vi ser helt bort fra prisen, så er MAX G30D II det bedste el løbehjul, vi overhovedet har kørt på.

Her får du en decideret behagelig køretur. El-løbehjulets motor er tilmed beskyttet mod vand (IPx7) i en grad, så det faktisk tåler at blive brugt, også hvis du skulle blive overrasket af lidt regn på turen.

Her er tale om et elektrisk løbehjul i luksusklassen. Der er faktisk kun to parametre, som afgør, at Max G30D 2 ikke vinder testen - og det er prisen og vægten.

Performance

Motoren er på 350 Watt, og den yder kræfter nok til at hive selv den tungeste testperson (85 kilo) op ad ret stejle bakker uden at miste topfarten
- så du får brug for ringeklokken, når du overhaler cyklisterne op ad bakke.

Billede af styr, display og ringeklokken på Segway-Ninebot Max G30D

Du har adgang til 3 ud af de 4 køreindstillinger direkte fra funktionsknappen:

  • ECO - det siger nok sig selv, at du her får den længste rækkevidde, men optrækket er sløvt og det kniber med at holde farten op ad selv små stigninger.
  • Drive (D) - her sker der lidt mere, og du får den bedste mellemting mellem optræk og rækkevidde.
  • Sport (S) - er klart den mest underholdende. Der er fuld smæk på motoren, men det koster altså også på den totale rækkevidde.
  • Fodgængerfunktionen - den skal du aktivere via appen. Hvorfor du ikke bare kan vælge den fra funktionskappen, det er lidt af et mysterium. Men funktionen er i hvert fald rigtig god at have, når du skal gå med løbehjulet ved siden af dig.

El løbehjul må nemlig ikke føres på fortove, så når du skal gå sammen med andre eller måske lige ned ad gågaden, så kan du stå af og lade det køre langsomt ved siden af dig. Det er altså en rigtig praktisk funktion, så du slipper for at skubbe (eller bære) tæt på 20 kg hele vejen.

Stabilitet og affjedring

Max G30D IIhar også god plads til fødderne. El-løbehjulet har en bred og lang ståplads, som sikrer dig en god ståstilling med mulighed for at bevæge fødderne lidt undervejs.

De 10” store luftfyldte hjul er markant bedre til at optage ujævnheder fra underlaget. Så selv med max gas over de små brosten var der ikke optræk til, at hænder og fødder blev følelsesløse af rystelserne – faktisk kunne rystelserne knap nok mærkes i styret.

Billede af Segway-Ninebot Max G30D på brosten

Nedbremsningen sker meget effektivt. Især når du bruger både tromlebremsen på forhjulet og den elektroniske bremse på baghjulet samtidig.

Brugervenlighed

Forlygten på Segway-Ninebot Max G30D er helt klart i top. Lyset spredes over et bredere og længere oplyst område. Det vil du sætte pris på, når du færdes på helt mørklagte veje. For selvom der foretages justeringer med styret, så oplever du ikke, at lyset ”forsvinder” fra området
- modsat mange af de andre el løbehjul i testen, som har en forlygte med et meget kraftigt men fokuseret lys, som giver et skarpt optegnet felt.

En anden fordel ved Max G30D II er, at det kan lades direkte fra 230 Volt. Det gør det let bare at snuppe 230 Volt-ledningen med dig i stedet for en klodset oplader (som kan tilkøbes - den følger ikke med).
Selve dækslet til opladning er meget solidt udført, og du kan være sikker på, at det klapper ned og lukker for vand og snavs, når stikket tages ud.

Billede af hjul, ståplads og opladerdækslet på Segway-Ninebot Max G30D

Appen giver også mulighed for at indstille et maksimum for opladning af batteriet. Når opladningen afbrydes før 100%, så forlænges batteriets totale levetid. Max G30D 2 kan køre op til 65 kilometer, så langt kører du nok sjældent, så måske kan du undvære de sidste 10% eller 20% af rækkevidden.

Det eneste minus (selvom det næppe kan være anderledes) er, at det vejer ret godt til. Det er meget let at klappe sammen, men mindre let at tage med sig. Den her kraftkarl af et elektrisk løbehjul vejer 19,9 kilo. Men det skyldes primært det store og kraftige batteri
- som jo også er en af de absolutte fordele ved Segway-Ninebot Max G30D 2 el løbehjul.

Billede af sammenfoldet Segway-Ninebot Max G30D

Konklusion på test af el-løbehjul Segway-Ninebot Max G30D 2

Testpanelet er enige om, at Segway-Ninebot Max G30D II er et optimalt el løbehjul, som tåler hyppigt brug det meste af året. Så hvis du vil have den allerbedste brugeroplevelse, og det ikke kommer an på prisen (og vægten), så er MAX G30D en helt klar vinder i feltet.

Leder du efter et godt el løbehjul til en voksen? Led ikke længere - det her er ganske enkelt testens bedste el-løbehjul til voksne.

Lang rækkeviddehøj komforttåler vådt vejrmeget robust
Høj vægt (19,2 kg)

3. E-WAY E350 - BEDSTE LAVPRISVALG

Yderst robust og effektivt el løbehjul - især til prisen

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 30 kilometer Maksimal opstigning: ca. 15% Batteri: 37V Li-Ion 7,8Ah Motor: 350 watt (700W boost) Vægt: 12 kilo Maksimal belastning: 125 kilo Hjultype: Punkterfri App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IP56

E-WAY E350

Det elektriske løbehjul E-WAY E350 er en fornøjelse at bruge. Vi kan kun pege på én forholdsvis ubetydelig detalje, som let kunne forbedres.

E-WAY E350 er det bedste el løbehjul, når du går efter et lovligt el løbehjul, som ikke sprænger dit budget, som let skal kunne foldes sammen og som har en fornuftig rækkevidde
- du behøver faktisk ikke lede ret meget længere.

Billede af E-WAY E350 el løbehjul på vejen fokus på ståpladsen og på baghjulet med skivebremsen

Performance

E-WAY E350 kan både suse dig et smut ned på den lokale café, på en lidt længere tur til træning eller bare til og fra dit studie/arbejde. El løbehjulet er nemlig bygget vandtæt nok til at klare både solskinsdage og dage med byger (kort sagt: det danske vejr).

E-350 er også et godt el løbehjul til de voksne. Førerhøjden anbefales til mellem 120-200 centimeter, og den maksimale belastning er 125 kilo. Så her kan langt de fleste altså godt være med.

Billede af E-WAY E350 el løbehjul nærbillede af styret med lygte, bremse og dækslet til opladning

Der er 3 indstillinger for hastigheden:

  • P1 Tillader op til 8 km/t
  • P2 Begrænser hastigheden til 15 km/t
  • P3 Her når det en maksimal hastighed på 20 km/t (19,8 i displayet)

Styringen af hastigheden er ultrapræcis. Det er en positiv forskel fra nogle af de øvrige el løbehjul i testen, hvor en del kan løbe op på 21-22 km/t på displayet, men det sker ikke med E-350. Selv de små automatiske justeringer af hastigheden (op og ned) for at fastholde 20 km/t sker nærmest umærkeligt - også ned ad bakke.

Stabilitet og affjedring

De massive og punkterfri 8,5" hjul er af "honey comb" typen. Og netop hjulene gør et fantastisk job med både at undgå punkteringer og at tilbyde en fornuftig affjedring. De føles faktisk ret tæt på den komfort, du normalt kun vil opleve fra luftfyldte hjul - og det er vel at mærke uden nogen anden form for affjedring.

Hjulenes "knobbede" overflade giver tilmed et godt greb på både tør og våd vej.

Brugervenlighed

Billede af E-WAY E350 el løbehjul sammenfoldning - sådan ser det ud når det er helt foldet sammen

Displayet er meget let at aflæse, og så er det meget præcist. Det viser hastigheden med 0,1 km/t's nøjagtighed, og så kommer det aldrig op på mere end 20,0 km/t ... eller i hvert fald kun i små øjeblikke, hvor du eksempelvis giver det fuld gas ned ad bakke.

Vi kan undre os lidt over, hvorfor knappen til tænd/sluk og indstillingerne skal være så lille? Det sikrer naturligvis, at man ikke strejfer knappen ved en fejl, men det gør man jo normalt heller ikke
- det kan i hvert fald aldrig anbefales at køre med kun én hånd på styret.

Billede af E-WAY E350 el løbehjul med fokus på styret og det let aflæste display

Den lille knap gør det lidt sværere for personer med større fingre at trykke den ned og dermed ændre indstillingerne, samt tænde lyset (som du jo altid skal have tændt).
Det kan godt blive en udfordring med handsker på på de kolde dage.

Appen er meget let at bruge, og så har den fungeret stabilt igennem hele testen, så den får også ros med på vejen.

Skærmbilleder fra appen til E-WAY E350

Som med de øvrige testede el løbehjul fra E-WAY, så sætter vi stor pris på, at opladningen sker oppe ved styret. Det er virkelig behageligt ikke at skulle bukke sig ned for at finde stikket.

Konklusion på test af el-løbehjul E-WAY E350

E350 bliver testens bedste lavprisvalg indenfor el løbehjul, fordi det giver en fantastisk køreoplevelse til prisen. Her er masser af overskud og kræfter selv når det går op ad bakke. Det gør også E350 til et rigtig godt el løbehjul til voksne.
Det er let at bruge, app'en fungerer, rækkevidden er godkendt og de punkterfri hjul formår at give en god affjedring.

God køreoplevelsevelfungerende applet at oplade
Lidt for lille knap til indstillinger

4. E-WAY E500

Leder du efter et godt el løbehjul til voksne? E-WAY E500 er et skarpt bud.

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 45 kilometer Maksimal opstigning: ca. 20% Batteri: 37V Li-Ion 12,8Ah Motor: 500 watt (1000W boost) Vægt: 14 kilo Maksimal belastning: 125 kilo Hjultype: Punkterfri App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IP56

E-WAY E-500

Er der mange bakker på din vej, eller har du brug for et el løbehjul med en god rækkevidde? Netop de to egenskaber er godt repræsenteret i E-WAY's el løbehjul E500.

Og lad os nu bare se det i øjnene...
Det er sjovest at køre, når optræk og hastighed er helt i top.

For du kører næppe en tur på den maksimale rækkevidde på op til 45 kilometer
Det vil mindst tage dig 3 timer i indstillingen "P2", som sparer på batteriet,
plus 7 timers ventetid på en fuld opladning.

Billede fra testen af el løbehjul E-WAY E500 - her parkeret på en bro over Tingsted Å i Nykøbing Falster

I stedet vil du sikkert køre langt de fleste af dine ture på dit elektriske løbehjul i dets heftigste indstilling (P3)
- og det vil gå kraftigt ud over rækkevidden.

Derfor er det smart med lidt ekstra muskler, så du på de fleste ture kan zoome lydløst afsted med op til 20 kilometer i timen.

Performance

Og muskler ... dem har E-WAY E500 rigeligt af - selv til de tungere førere, modvind og bakker, hvilket gør det til et godt el løbehjul til voksne.

E-500 har 3 forskellige hastigheder (begrænsninger):

  • P1 Her kører du med op til 8 km/t
  • P2 15 km/t er topfarten her
  • P3 De maksimale 20 km/t (19,9 i displayet) opnås på et kort øjeblik

Billede fra testen af el løbehjul E-WAY E500 - her parkeret på brostensbelægning

Stabilitet og affjedring

De punkterfri hjul yder en behagelig affjedring, og det er faktisk lidt overraskende. Det er ellers kun noget, vi oplever på elektriske løbehjul med luftfyldte hjul. Ret skal være ret, luftfyldte hjul er de mest behagelige at køre på ... når de altså ikke punkterer.

Billede fra testen af el løbehjul E-WAY E500 med fokus på det mønstrede punkterfri baghjul og skivebremsen

Bremserne, både den elektroniske i forhjulet og skivebremsen bag på, er meget effektive. Du kan justere effekten af den elektroniske bremse via appen - det kan du forresten også med accelerationen.

De automatiske op og nedjusteringer af hastigheden, så løbehjulet ikke overskrider begrænsningen (eller opretholder farten), kan næsten ikke mærkes
- både op og ned ad bakke. Eller jo, det kan du lidt, når du ændrer bremsen og accelerationen til fuld styrke (100) i appen (standard er 80).

Brugervenlighed

Appen er meget stabil og let at bruge - præcis som med de andre E-WAY løbehjul (dem med mulighed for app) i testen.

Under et hurtigt smut fra arbejdet til kiropraktoren skulle løbehjulet stå i det fri. Her kom appens låsefunktion for alvor på en prøve ... og den bestod:

"Jeg (Brian) låste løbehjulet via appen, og slukkede det helt på knappen. Så lukkede jeg appen helt ned og slukkede Bluetooth på telefonen. Efter cirka 45 minutter fik jeg hurtigt forbindelse med Bluetooth igen. Nu var det bare at trykke "unlock" på telefonen og suse tilbage."

Skærmbilleder fra "Eway Scooter" appen - blandt andet af låseskærmen

Sammenfoldningen er også lige til at gå til, det tager kun et lille øjeblik. Så du kan sagtens have det med, når du skal til og fra studie, arbejde eller dine fritidsaktiviteter.

Konklusion på test af el-løbehjul E-WAY E500

E500 er et godt el løbehjul til voksne. Det er det især, fordi det har et stort overskud, tåler op til 125 kilo og er behageligt at køre på for førere mellem 120 og 200 cm i højden.
Vægten på 14 kilo gør dog, at vi nærmer os en grænse, hvor det bliver sin sag at bære det ret langt.

Lang rækkeviddegod appkræfter nok til ret stejle bakker
Tendens til at gummiet på ståfladen løsner siglille knap til indstillinger kan være svær at trykke på

Prissammenligning

Sammenlign priser
Illustration - Ingen priser

Ingen priser

5. Segway-Ninebot F30D

Super robust el-løbehjul med en høj trafiksikkerhed i forhold til synligheden

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 30 kilometer Maksimal opstigning: 15% Batteri: 275 Wh (7,65Ah) Motor: 300 Watt Vægt: 16,4 kg. Maksimal belastning: 120 kilo Hjultype: Luftfyldte med punkteringsbeskyttelse App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IPx5

Segway-Ninebot F30D

Segway-Ninebot F30D imponerer med sin robusthed allerede fra udpakningen. I F-serien findes F20D, F30D og F40D - tallet angiver rækkevidden. F40D har dog lidt ekstra orange detaljer på bremse og kabler, men ellers er de identiske.
Bytter du D'et i modelnummeret ud med et E, så kan løbehjulet køre 25 kilometer i timen - men det sker på bekostning af lovligheden her i Danmark (maks. 20 km/t).

Billede fra test af el-løbehjul Segway-Ninebot F20D F30D F40D - på havnen med kører

Ud over robustheden så er især baglygten ret imponerende. Den er meget synlig selv på lang afstand - men den kunne måske godt have blinket ved nedbremsning.

Performance

Motorens effekt er på 300 Watt . Op ad bakke og i sportsindstillingen rækker det til 19 km/t for vores tungeste testperson på 90 kg.

Fra styrets funktionsknap kan du vælge mellem 3 hastigheder og 1 ekstra via appen.

Billede fra test af el-løbehjul Segway-Ninebot F20D F30D F40D - styr og display

  • Sport (S) er klart den sjoveste. Løbehjulet smider alle kræfterne i forhjulet til du rammer de lovlige 20 km/t. Som med alt andet, så begrænser kraftanstrengelserne naturligvis rækkevidden.
  • Drive (D) Giver en svagere acceleration op til de 20 km/t, så du sparer på batteriet - og så du kan komme så langt som muligt. Men når det går op ad bakke, så kan det begynde at knibe med at holde farten.
  • ECO Er noget sløv i det, men til gengæld kan du køre længst her - dog ikke mere end 15 km/t.
  • Fodgængerfunktionen skal aktiveres via appen. Og nu kan du gå med løbehjulet ved siden af dig, mens det selv holder en fart på op til 5 km/t.

Stabilitet og affjedring

De fleste el-løbehjul deler den samme type opbygning, hvor stangen til kronrøret (der holder det forreste rør med hjul og styr) er svejst fast på platformen.

F30D's ramme er derimod opbygget af to vandrette rør, som holder platformen med batteriet. Rørene bukker op og mødes i kronrøret. Konstruktionen giver el-løbehjulet en hidtil uset stabilitet, som vi kan mærke med det samme. Både når vi folder det ud, og når vi blæser afsted med 20 km/t på brostensbelægningen.
Det er vores vurdering, at opbygningen må give løbehjulet en ekstra god holdbarhed.

Lufthjul er som altid at foretrække, når du går efter den mest behagelige køretur. Ulempen er at lufthjul kan punktere - eller bare miste luft med tiden. For at modvirke punkteringer har hjulene dog en indvendig gelé som skulle minimere chancen for en punktering.
Det er på ingen måde noget vi lægger negativt mærke til under kørslen.

Skivebremserne på baghjulet og den forreste elektroniske bremse bringer effektivt el-løbehjulet til standsning. Men det havde været trygt, hvis baglygten også blinkede, når du bremser. Selvom lovgivningen alligevel siger, at du skal give tegn - præcis som når du cykler.

Billede fra test af el-løbehjul Segway-Ninebot F20D F30D F40D - baglygte og brosten

Brugervenlighed

Opladningstiden er på 5 timer til max, og porten til opladning sidder forrest på platformen. Det er faktisk en ret smart placering:

  • Porten er let at komme til (selvom du lige skal bukke dig ned).
  • Ledningen (og opladeren) skal ikke hænge fra toppen af styret, og du kommer ikke så let til at trække afsted med løbehjulet, mens stikket sidder i.
  • Det er synligt, om klappen står åben. Vi har set andre placeringer i styr og under platformen, og her lægger du ikke så let mærke til, hvis det står åbent.

Billede fra test af el-løbehjul Segway-Ninebot F20D F30D F40D - detalje af port til oplader

Vi kan let folde løbehjulet sammen, der er dog en to-trins sikring, som driller os lidt. Men det er nok bare en vanesag. Vægten er 16,4 kilo, og det er lige akkurat passende til stadig at kunne bæres uden det store besvær.

Vi oplever ingen problemer med appen. Telefonen fanger hurtigt løbehjulet via Bluetooth, og det fungerer rigtig godt med at låse løbehjulet.

Må du køre på el-løbehjulet i regnvejr? Ingen producenter anbefaler kørsel i regnvejr (nok på grund af sikkerheden på de våde veje). Men skulle du blive overrasket af en regnbyge på din vej, så går det fint - løbehjulet er beskyttet i IP klasse IPx5

Konklusion på test af el-løbehjul Segway-Ninebot F30D

Der er ingen tvivl om at du får meget for pengene her. Vi er absolut imponeret over den flotte samlekvalitet og den gode køreoplevelse. Med en maksimale vægt på 120 kilo er det også et godt el-løbehjul til voksne

Du kan sagtens få den samme køreoplevelse for lidt færre penge, men hvis du er parat på at lægge lidt ekstra hundredekronesedler for Segway-Ninebots F-serie, så er det altså især robustheden og synligheden, som du får for dine pengene.

Yderst robust rammemeget synlig baglygtebrugervenlig appkomfortabel kørsel
Sikring ved sammenfoldning kan drille lidt

6. Segway-Ninebot E25D - det punkterfri valg

Et punkterfrit, robust og ret kraftfuldt el løbehjul, men det giver også testens mest bumlende oplevelse

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 25 kilometer Maksimal opstigning: 15% Batteri: 215 Wh (5960 mAh) Motor: 300 Watt Vægt: 14,3 kg. Maksimal belastning: 100 kilo Hjultype: Punkterfri App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IPx4

Segway-Ninebot KickScooter E25D

Segway-Ninebot E25D er et let transportabelt el løbehjul, som derfor også henvender sig til pendleren.
Det elektriske løbehjul har massive og punkterfri hjul
- og det er gået ud over den endelige bedømmelse blandt testpanelet.
Men for nogle kan de massive hjul omvendt være en meget stor fordel.

Performance

Selvom batteriet "kun" giver en rækkevidde på op til 25 kilometer, så opleves el løbehjulet faktisk ret kraftfuldt. Motoren er på 300 Watt, og den kan godt holde en rimelig fart på løbehjulet op ad bakke, men det koster også lidt på rækkevidden, når du presser det. (Du kan eventuelt overveje samme model med 45 kilometers rækkevidde.)

Det elektriske løbehjul har hele 3 bremser. En E-ABS elektronisk bremse, en magnetisk og en mekanisk fodbremse. I stedet for et håndbremsegreb som på en cykel, så aktiveres bremserne enten mekanisk ved at træde ned på bagskærmen eller elektronisk ved at trykke det røde bremsegreb ned.
Billede af display og betjeningskontakter på Segway-Ninebot E25D

Stabilitet og affjedring

Her kommer vi til den helt store ulempe - som for nogen (læs videre) også kan være en fordel.
Selvom løbehjulet faktisk har en affjedring på det forreste hjul, så koster de massive og punkterfrihjul altså el løbehjulet et par pladser ned ad i testen.

Billede af Segway-Ninebot E25D på vejen

Det bliver ganske enkelt en ret voldsom oplevelse at køre på små brosten. Håndtagene ryster og vibrerer så heftigt, at alle testpersoner måtte sænke farten til under 10 km/t
- og selv ved den hastighed var der markante vibrationer.

Men.
Når det er sagt, så giver de punkterfri hjul naturligvis også den fordel, at du ikke vil opleve et fladt hjul, når du skal bruge løbehjulet. Du skal heller ikke kontrollere om dæktrykket er optimalt og måske lige finde cykelpumpen frem.

Brugervenlighed

Segway-Ninebot E25D er til gengæld virkelig let at klappe sammen, og det fylder minimalt, hvis du skal have det med i bagagerummet. Låsegrebet vippes ud og ved at træde ned på grebet løsnes den forreste del af løbehjulet, herefter kan det let nedfældes og presses ned, til det går i indgreb med hakket i bagskærmen. Og nu kan du bare snuppe det lette el løbehjul med dig på turen.

Testpanelet udtrykker lidt irritation over, at opladningen sker via en gummiflap på røret til styret. Det er praktisk at den sidder højt, og det er let nok at åbne for adgangen til stikket...
- men når flappen skal på plads, så er det en helt anden sag.

For det er ret bøvlet at få flappen helt på plads igen. Og hvis du ikke gør det, så er opladningsstikket eksponeret for fugt og vand.
Det er sikkert udført sådan, fordi der også kan tilsluttes et ekstra batteri på røret for at opnå en længere rækkevidde. Men uden batteriet, så virker det altså ikke ret brugervenligt.

Konklusion på test af el-løbehjul Segway-Ninebot 25D

Hvis du vægter komforten højest, så skal du ikke vælge Segway-Ninebot 25D.
Men hvis du vil have et elektrisk løbehjul, som altid er klar til brug, og dit transportbehov ikke byder på længere ture på ujævnt underlag, så er Segway-Ninebot 25D et yderst fornuftigt valg.

let at folde sammenlav vægtpunkterfri hjul
Punkterfri hjul (giver rystelser)lidt udfordringer op ad bakke

7. E-WAY E250

Et godt (og flot) lille el løbehjul til lavere og lette førere - max 80 kg.

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 15 kilometer Maksimal opstigning: 10% Batteri: 42V Li-Ion 5,0 Ah Motor: 250 watt Vægt: 9,9 kg. Maksimal belastning: 80 kilo Hjultype: Punkterfri App: Nej Vandtæthed (IP klasse): IP57

E-WAY E250

Det er testens lille charmetrold, som vi her har fat i med det lille el løbehjul E-WAY E250.

Se nu bare den flotte fælg med lavprofildæk på baghjulet
- arh men altså!

I det hele taget er der styr på detaljerne hos E-WAY.

Billede af el løbehjul E-WAY E250 på en solskinsdag nær havet  med detalje af den flotte fælg

Netop det med størrelsen bør helt klart indgå i din vurdering. Og det kommer vi ind på længere nede i testen - læs med.

Performance

Det er egentlig en skam, at man skal være 15 år for at bruge det elektriske løbehjul i trafikken
(Det har naturligvis noget med børn og trafiksikkerhed at gøre, så alt er godt)
Men den lave styrhøjde henvender sig primært til personer, som ikke er alt for høje.

Den højeste testperson (186 cm.) må stå med strakte arme, eller gå lidt ned i knæ for at nå styret, og det giver ikke en ret god kørestilling. Men da personen også vejer 86 kilo, så betyder det ikke ret meget - E-250 er nemlig et meget let el løbehjul, som "kun" tåler en belastning på 80 kg.

Batterikapaciteten er heller ikke vildt stor, derfor tilbyder el-løbehjulet både en sjovere køretur og en længere rækkevidde for de lettere og lavere førere.

2 hastigheder

  • "Sport" (S) Det lille hvide S lyser op i displayet, og du kan nu køre op til 20 km/t (22 på displayet...)
  • Lav hastighed begrænser hastigheden til 10 km/t.

Stabilitet og affjedring

Det er ret tydeligt, at E-WAY har haft fokus på at lave et el løbehjul, som ikke fylder og vejer ret meget, så det bliver let at tage med på tur.

Affjedring finder du ikke ret meget af hos E250.
De punkterfri dæk og den lille diameter på hjulet betyder, at du vil opleve en del flere rystelser end fra et typisk større affjedret el-løbehjul med luft i dækkene.

Billede af el løbehjulet E-WAY E250 i solnedgangen med flot reflektion i den bagerste fælg

Bremserne er utrolig effektive.
Den elektroniske bremse virker kun i det forreste hjul, og når du presser bremsen i bund med tommelfingeren ... så sker der virkelig noget!

Selvom det gav et par forskrækkelser, så væltede vi ikke af at trykke bremsen hurtigt i bund, men der var tendens til at el løbehjulet tippede lidt forover.
Ved en hård opbremsning bør du derfor samtidig træde bagskærmen ned mod baghjulet - præcis som du nok kender det fra et almindeligt løbehjul.

Brugervenlighed

Det bliver nok ikke ret meget enklere at betjene et el løbehjul, her er ikke en gang en app at tage stilling til.
E-WAY E250 er "tænd & kør".

I de øvrige testede løbehjul med apps finder du muligheden for at låse løbehjulet elektronisk, så kun din telefon kan låse det op igen, men det kan du af gode grunde ikke uden en app.

Hvis du gerne vil stille det fra dig, så kan du faktisk bare skrue håndtagene af, og tage dem med dig,
- men det er lige så let at folde løbehjulet sammen og tage det med dig (det vejer jo ikke ret meget).

Selv støttebenet er lille på E250, men det virker præcis, som det skal. Løbehjulet står flot og stabilt, når du lige skal sætte det fra dig.

Billede af det sammenfoldede el løbehjul E-WAY  E250 - håndtagene er skruet af

Når det kommer til sammenfoldningen, så finder vi også nogle ret lækre detaljer her.

Selve udløseren på frontrøret er rigtig behagelig at bruge, og når styret foldes ned, skal du udløse det lille aluminiumbeslag ved baghulet. Beslaget vippes op og hægtes sammen med styret, og nu kan du bære el løbehjulet.

Problemet er bare, at styret har en tendens til at smutte fri fra beslaget, når du stiller el løbehjulet fra dig. Flere gange er vi blevet overrasket over, at styret ikke hang fast, når vi lige ville løfte det igen.

Vi er ret vilde med, at stikket til opladning er placeret oppe ved styret. De fleste øvrige el løbehjul i testen oplades i bunden, hvilket betyder, at du må bukke dig ned eller sidde på hug for at få øje på stikket og indsætte det korrekt.
Med E-WAY E250 kan du sagtens stå oprejst og sætte det til opladning - det er en dejlig og meget brugervenlig detalje.

Konklusion på test af el-løbehjul E-WAY E250

Med den korte rækkevidde på op til 15 kilometer er E-WAY E250 helt klart et oplagt el løbehjul til pendlere, som vel at mærke ikke vejer over 80 kg.
- og som nok ikke bør være højere end cirka 175 cm.

Velegnet til lavere (og lette) førerehåndtag kan skrues af (fylder minimalt i bil, bus & tog)meget flot finish
Bageste holder til styret (når sammenfoldet) til kan let løsne sigkort rækkeviddede massive punkterfri hjul rumler lidt

8. Xiaomi 1S Nordic Edition

Den lave vægt og den fornuftige rækkevidde gør, at du kan have el løbehjulet med dig overalt

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 30 kilometer Maksimal opstigning: 14% Batteri: 275 Wh (7650 mAh) Motor: 250 Watt Vægt: 12,5 kg. Maksimal belastning: 100 kilo Hjultype: Luftfyldte App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IP54

Xiaomi 1S Nordic Edition

Det elektriske løbehjul Xiaomi 1S Nordic Edition er elektronisk begrænset til de lovlige 20 km/t, så du kan nyde den lydløse transport selv på offentlige steder.
Men dette el løbehjul er klart en fordel for dig, som ikke ligger i den høje ende af løbehjulets vægtgrænse på 100 kg.

Performance

Det kan godt mærkes, at Xiaomi 1S Nordic Edition ikke har et stort overskud af kræfter. Det kniber nemlig lidt med at holde farten op ad bakke - selv i indstillingen "sport" mister løbehjulet fart. Xiaomi skriver da også selv max. 14% stigning, og det mærker den tungeste testperson hurtigt, når speederen trykkes i bund op ad bakke - el løbehjulet holder kun lige 10 km/t.
(Men det er altså også tæt på, hvad de fleste cyklister alligevel orker på vores teststigning).

Billede af Xiaomi 1S Nordic Edition med lys på

Løbehjulet har 3 hastigheder, og de kan alle vælges direkte fra funktionsknappen:

  • Sport (S) stiller alle løbehjulets elektriske kræfter til din rådighed. Men det går naturligvis ud over batteriets rækkevidde.
  • Drive (D)-indstillingen sparer på kræfterne - så du kan komme så langt som muligt.
  • Fodgængerfunktionen lader løbehjulet køre med ca. 5 km/t, mens du selv går ved siden af.

Stabilitet og affjedring

El løbehjulet føles både solidt og behageligt - også på ujævnt underlag. Der lyder dog en del raslen, når testpersonerne susede over brostensbelægningen, men vi kunne ikke konstatere hvorfor.

Brugervenlighed

Som med alle modellerne fra Xiaomi skal du gennem en del bipperi, før det kobles sammen med Xiaomi Home-appen. Men det er jo kun den ene gang, så det er til at leve med.

Når der ikke er så kraftig en motor eller batteri, så betyder det også, at el løbehjulet bliver lettere. Det er også let at folde sammen, så du kan tage det med op i lejligheden eller med i offentlig transport uden at få alt for meget sved på panden.

Konklusion på test af el-løbehjul Xiaomi 1S Nordic Edition

Derfor vurderer vi Xiaomi 1S Nordic Edition som et elektrisk løbehjul, der henvender sig til de yngre og lettere førere
- eller til dig, der har et mindre transportbehov på flade strækninger.

Meget let (12,5 kg)fornuftig rækkevidde
Mangler kræfter på stigninger

9. Nitrox Joy V2 (fås i flere farver)

Er du til fest og farver? Kast lige et blik på det her el løbehjul med RGB lys på undersiden.

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 30 kilometer Maksimal opstigning: Ikke oplyst. Batteri: 36V Li-Ion 7,8 Ah (460 Wh) Motor: 250 watt ( 500 watt peak) Vægt: 12,5 kg. Maksimal belastning: 120 kilo Hjultype: Punkterfri (honeycomb) Vandtæthed (IP klasse): IPX4

Nitrox Joy V2

Vi har testet el løbehjulet Nitrox Joy V2 i den hvide version, og allerede dér skiller det sig ud fra mængden i testen.
Er du mere til rød, gul, lyseblå eller bare helt almindelig sort (som alle de andre) - så er det også en mulighed.

Fælles for dem alle er det opsigtsvækkende farveskiftende RGB LED bånd på undersiden
- party on!

Bevægelig GIF af RGB lyset på undersiden af Nitrox Joy V2 el løbehjul

Performance

Der er egentlig ret godt træk i det festlige løbehjul. Den maksimale belastning er 120 kilo, og selvom RGB lyset måske ikke tiltaler alle (du kan bare slå det fra i appen), så er der altså både tale om et el løbehjul til voksne og til de større børn.

Motoren har en normal effekt på 250 watt - med boost op til 500 watt. Testens tungeste person (i skrivende stund 86 kg.) kunne overhale en forpustet teenager på cykel op ad bakke. El løbehjulet holder snildt de lovlige 20 kilometer i timen hele vejen til toppen. Men det mister lidt af pusten på de helt stejle stigninger.

Der er 3 indstillinger for hastigheden:

  • Sport smider alle kræfter i forhjulet. Op til 20 km/t og et heftigt batteriforbrug.
  • Standard holder lidt igen på kræfterne. Op til 15 km/t og længere rækkevidde.
  • "Fodgænger funktion" her kan du gå på fortovet ved siden af løbehjulet, som ikke kører over 6 km/t

Billede af el løbehjulet Nitrox Joy V2 parkeret på havnefronten

Ret effektive bremser
Den elektroniske bremse tager ret godt fat i sig selv, men hvis det ikke er nok, så kan du også træde bagskærmen ned mod hjulet.

Stabilitet og affjedring

Nitrox Joy V2 er et el løbehjul med punkterfrie hjul. Det har også en indbygget affjedring mellem forhjulet og rammen.

Hjulene er af honeycomb typen, som sammen med affjedringen skulle give en køreoplevelse, der minder om luftfyldte hjul. Det gør de sådan set også - på asfalt i god stand.
Men når vi udsætter løbehjulet for en tur over brostensbelægning og hullet asfalt, så kan vi nemt mærke rystelser.

Nærbillede af de punkterfrie hjul på el løbehjulet Nitrox Joy V2 - og et par glasskår mellem brostenene

Skruer til styret løsner sig Vi oplever desværre at skruerne til samlingen af styret er ret lette at overspænde. Vi fik monteret det hele i første omgang, men efter nogle ture løsnede skruerne sig. Da vi spændte dem igen, så smuttede de fri af gevindet og så holdt skruerne slet ikke fast igen.
Vi brugte de 2 ekstra medfølgende skruer - med samme resultat.

Ovenstående problemer er ikke noget, som producenten har hørt om før, og de forsikrer os om, at i eventuelt andre tilfælde så ombyttes løbehjulet kvit og frit. Et styr skal naturligvis altid sidde godt fast. Vi anbefaler derfor, at du lige holder øje med, om styret sidder ordentlig fast. Og hvis det ikke gør, så skal du ikke køre på løbehjulet, før du har kontaktet din forhandler.

Brugervenlighed

Selve displayet er let aflæst i fuldt dagslys, og knappen til at betjene de forskellige indstillinger (lys og hastighed) er let at trykke på.

Appen "LENZOD" er ikke den letteste at komme i gang med, vi opgav helt at registrere os - heldigvis er det heller ikke en absolut nødvendighed.
Men kort efter installationen fejlede flere af telefonens Bluetooth forbindelser, blandt andet forbindelsen til et smart watch/pulsur. Så snart appen blev afinstalleret, så vendte alt tilbage til normalen.
Vi blev nysgerrige på fejlen og prøvede flere gange med samme resultat hver gang.

Appen er altså et absolut kritikpunkt, for appen er nødvendig, og allermest for at låse el løbehjulet elektronisk, når du lige skal stille det fra dig. Men det er også via appen at du kan indstille alle funktioner som blandt andet RGB lyset på undersiden.

Let at folde sammen
Du vil blive glad for den ultraenkle sammenfoldning af løbehjulet. Nitrox Joy V2 foldes sammen på et øjeblik, når beslaget på frontrøret løsnes, hvorefter styret let kan klikkes ned i hakket på bagskærmen.

Billede af det sammenfoldede el løbehjul Nitrox Joy V2

Til gengæld føles det ikke ret let at bære. Ikke fordi løbehjulet er særlig tungt, men fordi frontrøret, som du skal bære løbehjulet i, er konisk og bliver tykkere mod bunden.
Det betyder, at røret får en ret stor omkreds lige der, hvor balancepunktet er. El løbehjulet er derfor ret ubekvemt at bære, især hvis du ikke har så store hænder.
Det føles faktisk tungere end det egentlig er.

Usikkert støtteben
Men hvorfor man har udformet et støtteben med så lille en trykflade mod underlaget - det kan vi ikke helt begribe. Én uhensigtsmæssighed er, at løbehjulet ikke hælder ret meget til siden. Der skal kun et lille vindstød eller et svagt/uopmærksomt lille skub til før det vælter til den modsatte side.

Ikke nok med det, så er selve udformningen af støttebenet nærmest som en paletkniv med en tyk ende. Det betyder, at løbehjulet ikke kan stå på løst/ujævnt underlag, før det ganske enkelt vælter helt af sig selv.
Hvad havde de ærlig talt regnet med? At det aldrig blev stillet fra sig andet på helt plant, jævnt og nyasfalteret underlag...?

Konklusion på test af el-løbehjul Nitrox Joy V2

Der er helt klart fest og farver over det elektriske løbehjul Nitrox Joy V2, og det er netop det, som er det sjoveste ved det opsigtsvækkende el løbehjul.

Billede af el løbehjul Nitrox Joy V2 i skumringen på en parkeringsplads

Vi vil nok mest anbefale løbehjulet til større børn, som ser det sjove i det farveskiftende RGB bånd, og som ikke har behov for at bære det rundt, stille det fra sig - og låse det for den sags skyld.

Flere farver at vælge mellemfarveskiftende RGB bånd på undersidenflot finish i blankt lakeret aluminium let læseligt display (også i fuldt dagslys)let at folde sammen
Ikke de vilde kræfter (men nok til det meste)massive hjul giver en del rystelser på ujævnt underlagstøttebenet giver ikke ret meget støtte

Prissammenligning

Sammenlign priser
Illustration - Ingen priser

Ingen priser

10. E-Wheels E2S V2 Pro

Et el løbehjul med seriøse muskler og overskud - men også med en del udfordringer.

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 45 kilometer Maksimal opstigning: Ikke oplyst. Prøv - der er kræfter nok. Batteri: 36V Li-Ion 12,8 Ah (460 Wh) Motor: 1000 Watt (maks.) Vægt: 14,0 kg. Maksimal belastning: 125 kilo Vandtæthed (IP klasse): IP56

E-Wheels E2S V2 Pro

Hvis el løbehjulet E-Wheels E2S V2 Pro havde været et flugtkøretøj i en action film, så havde special effects helt sikkert tilsat lyden af hvinende hjul og en masse hvid røg fra dækkene.

For det er helt vildt så travlt det her løbehjul har.
Topfarten på 20 kilometer i timen er nået på et splitsekund
- selv med testens tungeste "rytter" på 85 kg.
Den maksimale belastning er på 125 kilo, så det er også et rigtig godt bud på et el løbehjul til voksne.

Det elektriske løbehjul har faktisk så travlt, at vi til tider finder det lige i overkanten. Og det problem kommer vi naturligvis ind på længere nede i testen.

Billede af E-Wheels E2S V2 Pro på brosten

Performance

Hvis der skal gå helt "pop" i det, så kan vi kun sige; OMG!
Motorens maksimale effekt er på 1.000 watt.
Ja, du læste rigtigt - ettusinde watt.

Der er 3 indstillinger for hastigheden:

  • ECO giver en topfart på cirka 9 kilometer i timen, og her er der lagt en tydelig dæmper på accelerationen.
  • D (drive) giver en topfart på cirka 14 kilometer i timen, med ret godt tryk på accelerationen.
  • S (sport) river el løbehjulet op på de lovlige 20 kilometer i timen (displayet tæller op til 22 km/t) på et øjeblik.

Billede af displayet med alle indstillingerne for E-Wheels E2S V2 Pro

I funktionen sport trækker el løbehjulet hjulspin i opstarten. Du skal nærmest helt bogstaveligt talt holde på både hat og briller, når "speederen" trykkes i bund. Selv når løbehjulet er i fart, kan vi opleve hjulspin, når vi kalder på alle kræfterne.

Det er megasjovt, men vi kan måske have lidt tvivl om, hvor lang tid hjulene kan holde til det.
Så det kan anbefales at spare lidt på sportsfunktionen
- problemet er bare, at det gør du sikkert ikke.

Når drive er begrænset til 14 km/t, så er vores gæt, at du 95% af tiden vil vælge muligheden for topfart. Det ville være smart, hvis "drive" tillod 20 km/t bare med begrænset motorkraft.

I alle indstillinger (og selv op ad bakke) er der rigelige kræfter til både acceleration og fastholdelse af hastigheden. Men der er altså sjovest i indstillingen sport.

Der er dog også en ulempe med alle de kræfter. For E-wheels E2S V2 Pro kan ikke helt styre dem.

Det går hurtigt til toppen, hvor displayet rammer 22 km/t. Men så bremser det lidt for at holde den lovlige fart på 20 km/t. Når farten så bliver for lav, så lægger det igen kræfterne i for at øge farten, for så at bremse igen lidt efter.
Resultatet er en gyngende fornemmelse af op og ned i fart, og vi oplever det både når det går ligeud, op ad bakke og ned ad bakke.

Stabilitet og affjedring

Under testen på en brostensbelagt vej føles affjedringen acceptabel. Men den er ikke lige så komfortabel, som vi oplever hos testens Bedste Premiumvalg - selvom E2S V2 Pro ellers er en mere eller mindre identisk kopi.

Nedbremsningen sker sikkert nok, men den er ikke super god. Den regenererende elektroniske bremse kan dog justeres i appen, men selv på 100% kunne vi godt ønske os lidt mere bid.

Når løbehjulet bremser, så blinker baglygten. Det virker både smart og trafiksikkert - men baglygtens farve er lidt pudsig. Man er vant til at se en kraftig rød baglygte i trafikken, men den her er mere ovre i en lilla farve.

Styret er et par grader skævt i forhold til hjulet. Så når løbehjulet kører lige ud, så er håndstillingen en lille smule drejet mod venstre. Det er et af de mindre tegn, vi ser på, at løbehjulet også havde for travlt, da det skulle forlade fabrikken - mere om det senere.

Brugervenlighed

Det er let at komme i gang med E-Wheels E2S V2 Pro. Vi fremhæver ringeklokken, som er ret gennemført i sin udførelse - og så giver den en meget tydelig lyd fra sig.

El løbehjulet er meget let at folde sammen, og beslaget på det forreste rør er let at betjene.

Billede af el løbehjulet E-Wheels E2S V2 Pro, som er klappet sammen og bæres

Vi bruger en Android telefon til app'en (Kingsong). Til denne type produkt forventer vi ikke en dansk oversættelse, og det får vi heller ikke.

Appen vil gerne have adgang til en del mere, end vi lige havde forventet. Du skal eksempelvis acceptere adgang til opkald og billeder - og hvis du afviser adgangen, så vil appen slet ikke åbne.
Vi har lidt svært ved at forestille os, hvorfor det er tvingende nødvendigt for funktionen af et el løbehjul - det har trods alt hverken kamera, mikrofon eller højttaler.

4 skærmbilleder fra Kingsong appen

Der er dog en funktion i appen, som muliggør at optage video fra telefonen, mens løbehjulets hastighed og data optages med - mens du kører (se billedet herover - nummer 2 fra højre).

Det virker heldigvis ikke. For det er da en så åbenlyst dårlig idé, at funktionen slet ikke burde være der.
At køre og filme samtidig med, at du navigerer i trafikken - nej vel. Lov os, at du lader være!

Du kan sagtens zoome af sted uden at bruge app'en. Men en vigtig funktion er, at du via appen kan låse el løbehjulet, så ingen andre kan bruge det. Det kan være praktisk, hvis du lige skal ind i en butik eller bare får brug for at stille løbehjulet fra dig et sted. Der er også mulighed for en del justeringer via appen - blandt andet af acceleration og bremsernes effekt.

Vi oplevede dog en uges tid med en ret ustabil funktion på grund af en nødvendig opdatering, som ikke kunne hentes.
Selvom appen er let at komme i gang med, så kunne vi godt ønske os, at den var lidt mere imødekommende, gennemarbejdet og ikke mindst stabil.

Samlekvaliteten halter

Som på det andet løbehjul i testen fra E-Wheels, så flapper gummiet på ståfladen også op her, og det gør den lige fra udpakningen. Limen er ganske enkelt ikke påført grundigt nok.

Billede af det ringe limede gummi på ståfladen af E-Wheels E2S V2 Pro

Vores helt store frustration opstod, da vi skulle kontrollere lufttrykket, før vi tog el løbehjulet i brug - som manualen foreskriver det.
Men...for at kunne nå den korte ventil på forhjulet, så skal der skrues en forlænger på.
Problemet er bare, at ventilen er monteret skævt i fælgen, så der er ikke plads nok til forlængeren mellem ventilen og fordybningen i fælgen.

Vi kunne ganske enkelt ikke skrue forlængeren på med fingrene, så der måtte vi hente en tang. Men selv her var modstanden i siden så stor, at vi kun langsomt kunne skrue forlængeren ind
- og undervejs lukkede forlængeren så al luften ud af hjulet!

Som en mindre "provokation", og som du kan se på billedet herunder, er der klistret et grønt "QC1" mærke på hjulet - ikke ret langt fra ventilen. (QC plejer at stå for "Quality Control" - 1 tallet henviser sikkert til den pågældende medarbejder).

Billede af den virkelig drilske ventilforlænger og den alt for lille afstand ved ventilen

Nå, men vi fik da pumpet hjulet, og det går heldigvis ret hurtigt med de små hjul. Men da forlængeren skulle ud igen, så var modstanden stadig så stor, at hjulet blev fladt, før forlængeren kom af.

Det blev til 3-4 forsøg i alt, før der var slidt plads nok til at forlængeren kunne skrues hurtigt ud.
Igen må vi henvise til at samlekvaliteten ganske enkelt halter hos E-Wheels - så hurtigt må det altså ikke gå på fabrikken.

Konklusion på test af el-løbehjul E-wheels E2S V2 Pro

Hvis du vil have ekstra sjov i gaden med et hurtigt optræk fra et lovligt elektrisk løbehjul, så er E-wheels E2S V2 Pro et sjovt bud til en skarp pris.

Vi er sikre på, at du får mange underholdende kilometer til prisen og, at du kommer frem uden sved på ryggen.
Men du skal altså kunne acceptere, at samlekvaliteten er ret langt fra i top.

Om den lave pris og samlekvaliteten i sidste ende vil give bagslag i forhold til levetiden, det vil kun tiden vise - men det er desværre den følelse, vi er efterladt med.

Vanvittigt optrækmasser af overskudprisengod ringeklokkeblinkende baglygte
Meget lav samlekvalitetgyngende oplevelse pga. udsving i hastighedbremser mangler lidt effekt

11. E-Wheels E2S V2

El-løbehjul med heftigt optræk og et ret sejt design. Vandtæt - til brug i al slags vejr.

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 25 kilometer Maksimal opstigning: ikke oplyst (læs i testen) Batteri: 280 Wh (mAh ?) Motor: 700 Watt Vægt: 12,5 kg. Maksimal belastning: 125 kilo Hjultype: Luftfyldte App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IP56

E-Wheels E2S V2

El løbehjulet E2S V2 fra E-Wheels mener; at det kun kan gå for langsomt fra 0-20 km/t. Optrækket og "musklerne" i E2S V2 er helt vilde - især for et elektrisk løbehjul i denne prisklasse. Her er også et godt bud på et el løbehjul til en voksen - det tåler nemlig op 125 kilo.

Men det er ikke kun en dans på roser, for meget kunne også være meget bedre.

Det er helt tydeligt, at el løbehjulet er en klon af henholdsvis Xiaomi og Segway-Ninebot. For det er nærmest identisk i udformningen.

Billede af E-Wheels E2S V2 på brosten

Performance

Her er én ting som E-Wheels ikke gået ned på ... og det er overskuddet. Motoren er på 700 watt (maksimalt), og det er noget der rykker.

El løbehjulet opfylder alle lovens krav, så du kan sagtens bruge det på gade og vej i offentligheden. Det er fra fabrikken begrænset til 20 km/t, men uden begrænsningen så ville det kunne køre 30 km/t
- og det overskud, det kan mærkes.

ECO og SPORT er de to indstillinger, som du kan vælge mellem.

  • I indstillingen ECO ruller vi med 14-15 kilometer i timen - også op ad bakke.
  • I indstillingen SPORT veksler speedometeret mellem 20-22 km/t. Ja - også op ad bakke!

Selvom testens tungeste person vejer 85 kg., så trækker løbehjulet faktisk hjulspind en gang imellem - og især når "speederen" trykkes i bund i indstillingen sport.

Det siger nok lidt sig selv, at du opnår den længste rækkevidde (op til 25 kilometer), når du primært bruger ECO mode.

Indstillingen SPORT er dog klart den mest underholdende, men det koster altså på rækkevidden.

Selve displayet er ret skrabet, men til gengæld er det meget let at forstå samt aflæse, selv når solen skinner lige ned i det.

Billede af styr, display og ringeklokken på E-wheels E2S V2 el løbehjul

Stabilitet og affjedring

Det elektriske løbehjul er letkørt, og affjedringen er udmærket. Vores brostenstest giver nogenlunde samme resultat som med de øvrige i testen - det ryster og det kan mærkes. Men her hører vi en smule mere klapren fra løbehjulets dele.

Nedbremsning sker ikke lige så effektivt med E-Wheels E2S V2. Det kan dog justeres via appen. Men selv på maksimal bremsning, så kunne vi ønske os mere effekt, når vi gerne ville standse i en fart.

Brugervenlighed

Du kommer hurtigt i gang med det elektriske løbehjul fra E-Wheels. Selv ringeklokken er rigtig let at bruge, og den kan i den grad høres.
Sammenfoldning er også let som en leg, og beslaget på det forreste rør er virkelig lækkert udført.

Billede af E-wheels E2S V2 klar til en tur i forårsvejret

Vi tester app'en (Kingsong) med en Android telefon, og appen kræver adgang til meget mere, end vi lige havde set komme. Hvis du afviser adgangen, så vil appen slet ikke åbne.
At den skal have adgang til placering giver god mening for at måle hastighed, distance og så videre. Men det virker ærlig talt noget formålsløst at kræve adgang til eksempelvis opkald og billeder - det er trods alt kun et el løbehjul.

Billedet her er lånt fra løbehjulets storebror E-Wheels E2S V2 Pro

Der var dog mulighed for en del justeringer i appen af blandt andet acceleration samt bremsernes effekt.
Det er også via appen, at du kan låse løbehjulet, så ingen andre kan bruge det.

Selvom appen er let at komme i gang med, så kunne vi altså ønske os, at den var lidt mere imødekommende, gennemarbejdet og ikke mindst stabil.

Samlekvalitet under standard

Jo - appen skuffede os, men det gjorde samlekvaliteten i den grad også.

Det er svært at forestille sig, at kvalitetskontrollen på fabrikken med stolthed kunne placere sit "QC1" (Quality Control) klistermærke på løbehjulet efter at have efterladt fugearbejdet ved baghjulet sådan her (se billedet herunder). Klistermærket er for længst faldet af - ligesom medarbejderens stolthed må være det.

Billede af en fuge, som burde have været udført bedre

Gummiet på ståpladen var også allerede løsnet en lille smule ved baghjulet, hvilket kan anes på billedet herover - og sådan noget forværres typisk med tiden.

Konklusion på test af el-løbehjul E-Wheels E2S V2

Egentlig er vi ret godt underholdt med el løbehjulet E-Wheels E2S V2.
Hvis det også er det, du går efter, så får du altså ret meget underholdning og transport for pengene.

Affjedringen er fornuftig, der er rigelige kræfter og så er løbehjulet vandtæt i en grad, så det tåler det danske klima.

Hvis bare E-Wheels får lidt større fokus på samlekvaliteten, appen og den helt generelle langsigtede brugsoplevelse - så er der ingen slinger i valsen.

Motorkraftvandtæthed (IP56)god ringeklokke
Ringe samlekvalitetustabil appfrustrerende ventilforlængermindre effektive bremser

12. Xiaomi Essential

Et robust el løbehjul, som byder på komfortabel kørsel - men glem alt om bakker

Hastighed: Max 20 km/t Rækkevidde: Op til 30 kilometer Maksimal opstigning: Ikke oplyst (men bare glem det) Batteri: 187 Wh (5200 mAh) Motor: 250 Watt Vægt: 12 kg. Maksimal belastning: 100 kilo Hjultype: Luftfyldte App: Ja Vandtæthed (IP klasse): IP54

Xiaomi Essential

Xiaomi Essential er bygget lige så robust som de øvrige modeller fra Xiaomi, men du skal ikke forlange for meget af det elektriske løbehjul.

Som nævnt det bygget ret robust, men på Xiaomi Essential er der monteret billige lysegrå og bløde skumgreb.
Skumgummiet skal nok ikke støde på ret meget, før der falder små stykker af håndtagene. Resten af de testede el løbehjul har hårde gummihåndtag.

Performance

El løbehjulet opfylder alle lovens krav, og det kører rigtig fint, men det har ikke ret mange kræfter.

Motoren er godt nok på 250 Watt, men det rækker ikke helt til personer i den øvre del af den anbefalede maksimale vægt på 100 kilo.

Selv testens letteste testperson på ca. 50 kilo mistede meget fart på testens stejleste stigning.
(Vores tungeste testperson endte på 4 km/t, og så er det jo hurtigere bare at gå.)

Som med de øvrige elektriske løbehjul fra Xiaomi har Essential 3 hastigheder via funktionsknappen:

  • Sport (S) giver en frisk acceleration, og du får lidt flere kræfter til rådighedskørsel. Men hold øje med batteriniveauet...!
  • Drive (D) giver den længste rækkevidde.
  • Fodgængerfunktionen lader el løbehjulet køre med ca. 5 km/t, mens du selv går ved siden af.

Billede af Xiaomi Essential med skumhåndtag

Stabilitet og affjedring

Det er bygget præcis som de øvrige el løbehjul fra Xiaomi, så det kører faktisk rigtig behageligt. Bremserne er også rigtig gode.

Brugervenlighed

Heldigvis er løbehjulet i sig selv meget let og nemt at folde sammen - det vejer kun 12 kilo. Og det vil du sætte pris på, hvis du skulle ende med at løbe tør for batteri.

Testen her er gennemført, mens COVID-19 raser, og testpanelet kunne ikke helt undgå at tænke: "Hvordan får man gjort skumhåndtagene helt rene?"
Vi er ikke eksperter i afspritning af skumgummi, så vi ved ikke, om det har samme effekt som afspritning af en hård gummioverflade
- men det føles i hvert fald ikke helt så hygiejnisk, især ved flere brugere i en tid med COVID-19.

Konklusion på test af el-løbehjul Xiaomi Essential

Xiaomi Essential henvender sig i vores øjne mest til personer med lav vægt, og til personer, som ikke har et ret stort transportbehov. Strækningen, som skal tilbagelægges på det her elektriske løbehjul, skal i hvert fald være uden nævneværdige stigninger.

Robust konstruktionlav vægtlav pris
Ikke ret mange kræfterbillige håndtag med skumgummi

Skal du have hjelm på, når du kører på elektrisk løbehjul?

Ja, det skal du - fra 1. januar 2022.

Risikoen for at blive involveret i en ulykke i trafikken er syv gange så stor, når du kører på motoriseret løbehjul sammenlignet med cykler.

Færdselsstyrelsen har evalueret forsøgsordningen for motoriserede løbehjul, og den forøgede risiko for ulykker har fået transportministeren til at indføre et krav om at benytte hjelm pr. 1. januar 2022.

► Find en god cykelhjelm til voksne her ◄

På Transport- og Boligministeriets hjemmeside kan du kan læse mere om
► det nye krav om hjelm, når du kører på elektrisk løbehjul ◄

Hvilke regler gælder for el løbehjul i 2022?

Hos Rådet for Sikker Trafik finder du flere informationer om, hvilke regler, der gælder for færdsel på elektriske løbehjul i det offentlige rum.
Elektriske løbehjul - regler og bøder

Tåler el-løbehjul regnvejr?

Skal dit el-løbehjul være vandtæt nok til at køre i regnvejr? Eller kan du nøjes med at køre på helt tørre veje?
Det kan IP klassen hjælpe dig med at få svar på.

Tommelfingerreglen siger; at jo højere tallene er i IP klassen, jo mere støv og vand kan løbehjulet tåle.

Sådan er IP klassen opbygget:

Vandtætheden finder du i det andet ciffer i IP klassen - fra 0 til 9.

  • IPx1 beskytter mod vanddryp og kondens (lodret faldende).
  • Når beskyttelsen er IPx4 tåler el-løbehjulet vandstænk fra alle retninger
  • Ved IPx7 er løbehjulet beskyttet mod vandindtrængen ved kortvarig nedsænkning i op til 1 meter vand
  • Den maksimale vandbeskyttelse er IPx9, hvor du kan give den gas med en højtryksrenser/varmtvandsrenser fra kort afstand

Det første ciffer i IP klassen (op til maksimalt 6) omfatter beskyttelse mod faste genstande og partikler. IP1x beskytter eksempelvis mod en hånd (50 mm. i diameter). I den anden ende af skalaen er IPx6, som beskytter 100% mod indtrængen af støv.

Hvor vandtæt skal mit løbehjul være?

Når du vælger et elektrisk løbehjul, så anbefaler vi mindst en IP klasse på IPx4. Så kan du (med lidt forsigtighed) rulle gennem en kort regnbyge. Men vær opmærksom på, at der kommer en del vandsprøjt mod el løbehjulet fra hjulene
- så kør langsomt og uden om vandpytterne.

Når IP klassen er IPx7 så kan du i princippet køre i al slags vejr. Men selvom det elektriske løbehjul skulle være helt vandtæt, så betyder det ikke, at det står godt fast på vådt underlag.

Både for el løbehjulets og din egen sikkerheds skyld, skal du altså køre ekstra forsigtigt, når vejene er våde
- og forsøg at undgå de store vandpytter.
Det er ikke altid til at se, hvor dyb vandpytten er og om der skulle ligge en sten eller være et hul i vejen under vandet.

Sådan samler du dit el løbehjul

Stort set alle el løbehjul kræver en lille smule samling. Det er ofte kun styret, som skal på plads i det forreste rør. Opgaven er heldigvis ret hurtigt overstået:

  • Stikforbindelserne (1 eller 2) skal klikkes sammen
  • Styret skal føres ned på plads i røret
  • Styret skal fastgøres i røret med 4-6 skruer, der er typisk noget blåt stads i skruens gevind, som skal sikre, at de ikke skruer sig selv ud.

Der medfølger normalt en lille unbrako-nøgle til at spænde skruerne.
Herefter er det en god idé at oplade batteriet 100% og gerne en hel dag, før du zoomer afsted
(Hvis du altså kan holde snitterne fra løbehjulet så længe.)

Hvor hurtigt må et el-løbehjul køre?

Lovgivningen i Danmark er helt klar for færdsel på el-løbehjul. Den maksimale hastighed på offentligt tilgængelige områder er 20 kilometer i timen. Basta! Hvis du kører, eller hvis el løbehjulet kan køre, hurtigere end 20 km/t, ja så risikerer du en bøde og måske en konfiskering af dit el-løbehjul.

Hvorfor ser man så endnu hurtigere elektriske løbehjul i trafikken? Ja, det er et godt spørgsmål - for der må de slet ikke køre.

Du både kan og må købe et el-løbehjul, som kan køre meget mere end 20 km/t, men så må de kun bruges lovligt på afspærrede områder uden offentlig adgang.

Verdens hurtigste el løbehjul kan for eksempel køre over vanvittige 100 kilometer i timen, men her er der tale om et decideret racing el-løbehjul.

Hastighedsbegrænsningen på 20 kilometer i timen virker faktisk fornuftig nok, især hvis du blot én gang har prøvet at ramme en større sten eller en grankogle på din vej. Det lille styr giver nemlig ikke ret meget mulighed for at redde en situation, hvor hjulet skubbes til side af en forhindring.

En anden udfordring er at bremseevnen påvirkes i takt med, at hastigheden stiger - og især på en let våd vej.
De fleste el løbehjul bremser også kraftigst på forhjulet, så en kraftig opbremsning i høj fart kan få el løbehjulet til at tippe forover.

Høj fart kilder naturligvis mere i maven - men ikke nok til at hudafskrabninger, sting og brækkede lemmer er morskaben værd. Og husk nu lige hjelmen ... den er jo også lovpligtig på el løbehjulet (pr. 1 januar 2022).