Vi gemmer data om din brug af sitet i cookies. Ved fortsat brug accepterer du dette

Cookiepolitik

Sådan arbejder du effektivt hjemmefra

Profilbillede
Opdateret 12. marts 2020

Både virksomheder og offentlige myndigheder beder nu deres ansatte om at arbejde hjemmefra i videst muligt omfang. Det sker for at undgå spredning af coronavirussen COVID-19. Men hvordan bærer man sig bedst ad med at arbejde effektivt derhjemme? Vi gennemgår 10 vigtige punkter.

Selvom muligheden for at arbejde hjemmefra har eksisteret i lang tid for nogle erhverv, kan det stadig være en ny situation for mange. Det derhjemme er ikke noget, du muligvis forbinder med arbejde, og det kan i starten være vanskeligt at tilpasse sig de nye forhold.

Men med den rette tilgang og forberedelser kan det sagtens lade sig gøre at skabe en midlertidig hjemmearbejdsplads og arbejde effektivt hjemmefra.

Forberedelser

Som en start bør du naturligvis sørge for, at du har alt, du skal bruge, for at kunne arbejde hjemmefra. Mange arbejder i dag ved en bærbar computer, så at tage den med sig hjem er selvfølgelig alfa og omega (alternativt kan du, afhængigt af dit arbejde, bruge din egen private computer). Hvis du tager din arbejdscomputer med hjem, minder vi lige om at huske opladeren – den kan man ellers hurtigt glemme.

Sørg også for at holde kommunikationen kørende i dit team og med dine kollegaer. Måske bruger du allerede et kommunikationsværktøj på arbejdet som eksempelvis Skype, Slack eller noget helt tredje. Har I ikke sådan et, skal I selvfølgelig blive enige om, hvilke kommunikationsværktøjer, der skal bruges i perioden.

I nogle tilfælde skal du også have adgang til virksomhedens interne systemer og platforme via VPN (”Virtual Private Network”). Tjek op på, hvad der gælder for dig, og hvad du bør gøre.

10 tips til at arbejde effektivt hjemmefra

1. Udpeg de opgaver der skal klares

Lav en liste i slutningen af hver arbejdsdag med de opgaver, du skal udføre næste dag. Det kan være et par kortere punkter på 1-3 ting. Sørg for, at du straks går i gang med disse opgaver om morgenen for både at komme i gang med arbejdet og for at have en plan for dagen.

2. Gør dig klar til arbejde

Prøv at hold dig til dine sædvanlige rutiner. Spis morgenmad, klæd dig på og gør det, du normalt gør om morgenen. Pyjamas og badekåbe er de største trusler mod produktivitet og kreativitet derhjemme.

3. Identificer distraktioner og eliminer dem

Distraktioner er altid kun et klik væk på computeren eller telefonen. Når du arbejder derhjemme, er det lettere at ryge i fælden end på arbejdet. Få et overblik over dine distraktioner, såsom YouTube, Facebook, nyhedssites og lignende, og accepter så, at du enten skal blokere dem eller helt fjerne disse apps i det tidsrum, du skal arbejde.

4. Skab din egen hjemmearbejdsplads

Du har brug for en dedikeret hjemmearbejdsplads. Soveværelset eller stuen er ofte dårlige valg, da din hjerne forbinder de steder med alt andet end arbejde. Hvis du ikke har mulighed for et dedikeret område, så er spisebordet eller en bordplade i køkkenet et godt alternativ til at få sig en midlertidig kontorplads derhjemme. Hvis andre familiemedlemmer er hjemme, bør du gøre det tydeligt, at du har brug for ro til at arbejde.

5. Undgå besøg fra venner og familie

I løbet af en hjemmearbejdsdag bør hjemmet i videst muligt omfang være en no-go-zone for familie og venner. Indimellem kan det være nødvendigt at være meget tydelig for at sikre sig den vigtige arbejdsro.

6. Vær online og tilgængelig

Tjek din e-mail, vær online på virksomhedens chatværktøj og slå lyden til på din telefon (men sluk for de unødvendige notifikationslyde). Med andre ord: Sørg for, at du er tilgængelig, selv når du er derhjemme.

7. Gå en tur

Det er let at sidde fast i nogle arbejdsopgaver, særligt når man arbejder hjemmefra. Sørg derfor for, at du kommer ud og går en tur i en lille halvtimes tid hver dag for at holde dig i bevægelse.

8. Planlæg frokosten på forhånd

Det er overraskende let at glemme, at man skal huske at spise frokost, når man arbejder derhjemme. Men sørg for, at du allerede ved, hvad du skal have til frokost, eller måske har du nogle rester fra dagen før, som du hurtigt kan få klar til frokosttid.

9. Udskyd de huslige opgaver

Tøjvask, opvask, støvsugning og lignende er ikke noget, du skal bruge tid på i løbet af arbejdstiden derhjemme – punktum. Selvom du er derhjemme, bør det være tydeligt for både dig som din partner.

10. Fejr fredag eftermiddag

Fredag eftermiddag må gerne være lidt mere afslappet derhjemme end de andre dage. Spil noget høj musik, lav popcorn, spis en kage eller drik en cola.

Flere tips og gode råd til at forebygge smitte

For at det skal være så enkelt for dig at finde relevant indhold inden for temaet her, har vi samlet alt relevant indhold på én side. Siden opdateres løbende med guides og tips, som vi håber, du oplever som en hjælp i disse influenzatider.

Læs flere guides og tips

Kommenter

Hold dig til emnet, skriv i en god tone og udvis respekt for andre. Vi forbeholder os ret til at slette indlæg, som vi finder upassende.

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at kommentere.