Vi anvender cookies for at tilbyde dig en bedre oplevelse, indsamle statistik og vise relevante annoncer. Ved at anvende vores tjeneste accepterer du dette. Læs mere i vores cookiepolitik.

Elcykel: 2 modeller i test

Af PriceRunner Opdateret 19.10.2017

Vi har testet elcykler og udnævnt Crescent Elda til bedst i test. Det er en hybridmodel af høj kvalitet, der passer til flittige cyklister, for eksempel pendlere. Også Specialized Vado 4.0 Nb præsterer rigtig godt, men dens høje pris gør den utilgængelig for den gennemsnitlige forbruger

Bedst i test

Specialized Vado 4.0 Nb

Høj komfort og eksklusive komponenter i veldesignet konstruktion
Støjsvagstabilresponsivkomponenter i høj kvalitethurtig opladningattraktivt designgod affjedringdisplay med mange funktioner
En del vedligeholdelseret hård sadel

Specialized Vado 4.0 Nb bliver bedst i test, fordi din er et monster af en elcykel med sin gennemtænkte og velbyggede konstruktion. Den består udelukkende af mærkekomponenter af høj kvalitet, der er flot integreret i cyklens design og præsterer fejlfrit. Motoren og batteriet er eksempelvis helt integreret i stellet, hvilket giver cyklen et stilrent og harmonisk udseende.

Motoren er kraftfuld, støjsvag og responsiv, delvis takket være det interne remdrev. Gearsystemet med 11 gear er fuldt ud tilstrækkelig til at du hurtigt kan tilpasse dig de forskellige udfordringer i bymiljøet. Opladningen er hurtig, så hvis du holder dig i byen, hvor du nemt kan finde opladningsmuligheder mellem cykelturene, så er det ikke noget større problem.

Centermotoren og batteriets integration i det nederste rør på stellet giver et lavt tyngdepunkt og gør cyklen stabil. Denne type motor er mere kraftfuld end for- og baghjulsmotorer, og den leverer et højt vridningsmoment. En momentsensor registrerer, hvor hårdt du træder, og justerer motorens effekt efter det, så du får et naturligt tråd.

Vado 4.0 Nb har et brugervenligt display med de funktioner, du kan ønske, du kan for eksempel styre belysningen fra det. Den udvendige bagskifter er en af de bedre fra Shimano. Bemærk dog, at kombinationen af en kraftfuld motor og udvendige gear giver øget slitage på kæden. Udvendige gear kræver også lidt mere vedligeholdelse end andre geartyper. Fordelene omfatter blandt andet hurtig acceleration og lav vægt.

Vado 4.0 Nb har kraftige, hydrauliske skivebremser, der giver høj bremseeffekt og begrænset vedligeholdelse uanset vejr og belastning. Sadlen er også god, men lidt hård, hvis du skal cykle længe. Siddestillingen er let fremadlænet, nøjagtig som på almindelige hybridcykler. Forgaflen med affjedring er stabil - i lighed med resten af cyklen - og din giver høj komfort selv på kuperet underlag.

Uden elektrisk assistance føles cyklen tung at træde ved lav hastighed. Det kan skyldes, at de brede dæk giver højere rullemodstand. Cykler du derimod hurtigt for egen kraft, føles cyklen ikke tung.

Specialized Vado 4.0 Nb har kun få mangler, men prisen er også derefter. Den passer derfor bedst til cyklister, der ikke vil gå det mindste på kompromis med komfort eller æstetik og er klar til at betale prisen for det. Er du på jagt efter en kraftfuld hybrid i premiumklassen til daglig pendling, der skal fungere lige så godt på alle underlag, så får du her en elcykel, som du får det sjovt med i en årrække.

Type: Hybrid/commuter Motor: Centermotor Brose, Effekt: 250 W Batteri: 504 Wh 48 V, Kapacitet: 12 Ah Rækkevidde: Op til 75 km Elektrisk assistance: Momentstyret Opladningstid: 3-5 h Gearsystem: Shimano XT/SLX 11 gear Stel: Aluminium Bremser: Hydraulisk skivebremse Shimano BR-MT500 160 mm bag og 180 mm for Dækstørrelse: 28 tommer Vægt: 21 kg Støddæmper: For: SR Suntour NCX E25, Bag: Nej Garanti: 2 år

EcoRide Ambassador 28 8-gear

Kraftfuld og funktionsrig elcykel i bekvem konstruktion
Stabil konstruktionvelbalanceretkraftig motormasser af medfølgende tilbehørlet at indstille
Lidt forsinket pedalassistance, meget tung uden elektrisk assistance, lang opladningstid, lav sikkerhed

EcoRide Ambassador 28 8-gear er en brugervenlig elcykel i standardmodel med stabilt stel, der tåler belastning. Du kan eksempelvis både transporterer varer og køre med børn på cyklen, uden at den føles ustabil, selvom den har lav indstigning.

Forhjulsmotoren er kraftfuld og giver hurtig acceleration. Den eneste anmærkning er den sekundlange forsinkelse på pedalassistenten ved start og stop, som kan føles unaturlig. Pedalassistenten er af en type, der giver konstant, elektrisk assistance ud fra fire faste indstillinger. Du kan således træde let på pedalen, men alligevel få god elektrisk assistance fra den kraftfulde motor.

Samlet set betyder det, at Ambassador 28 8-gear er meget let at cykle, så længe du kører med elektrisk assistance slået til. Slår du derimod assistancen fra og bruger cyklen på klassisk vis, er den i stedet tung og træg at cykle på. Du bør derfor altid sørge for, at du har tilstrækkelig rækkevidde tilbage på batteriet til at komme fra a til b.

Vi kunne også have ønsket os en lidt hurtigt opladningstid. Batteriet er en kraftfuld variant af højkvalitetsceller, der skal kunne klare op til 1.000 opladninger. Det betyder i praksis to gange rundt om jorden, så det tager et stykke tid, inden du behøver at skifte det ud.

Både sadel og siddestilling er bekvemme, og du sidder oprejst. Samtidig muliggør den justerbare styrstamme, at du kan tilpasse siddestillingen efter din højde. En anden fordel ved denne elcykel er kontrolenheden. Displayet indeholder i princippet alle de grundlæggende funktioner, som du kan få brug for, og er samtidig nemt at forstå. Den eneste information vi mangler, er et ur.

Gearene fra Shimano fungerer godt og kræver minimal vedligeholdelse, hvilket er positivt. I løbet af testperioden leverede fælgbremsen god bremseeffekt, men vi ved af erfaring, at effekten hos denne type fælgbremse kan blive forringet af fugt og snavs. Sørg derfor for at holde fælgbremsen ren, test den regelmæssigt, og husk at cyklen også er udstyret med fodbremse.

Med tanke på prisen synes vi, at den også burde have været udstyret med skivebremse. Ambassador 28 8-gears komfort, stabilitet og oprejste siddestilling gør den velegnet til pendlere. At den desuden kan læsses med både børn og indkøb, gør den til et godt supplement til bilen.

Type: Standardcykel med lav indstigning Motor: Forhjulsmotor SpinTech F1 Effekt: 250 W Batteri: B1 PowerPack 520 Wh 36 V, Kapacitet: 14,5 Ah Rækkevidde: Op til 75 km Elektrisk assistance: Konstant (bevægelsessensor med 4 indstillinger) Opladningstid: 5-7 h Gearsystem: Shimano Nexus 8 gear Stel: Aluminium (forgaffel: stål) Bremser: Fælgbremse Tektro samt navbremse Dækstørrelse: 28 tommer Vægt: 22 kg Støddæmper: For: Nej, Bag: Nej Garanti: 2 år

Alt om elcykel

Overvejer du at købe en elcykel? Der er flere fordele ved at vælge en elcykel, dels er den god for helbredet i forhold til at tage bilen ud at handle, og du bidrager til et bedre miljø. I Danmark bruger mange i forvejen cyklen som transportmiddel. Danskere cykler meget sammenlignet med personer i mange andre lande, både over korte og længere afstande. En undersøgelse gennemført i 2014 viser, at den dansker i gennemsnit cykler 0,46 tur om dagen på gennemsnitligt 3,4 kilometer. En fordel ved at skifte cyklen ud med en elcykel er, at du slipper for at komme til at svede på vej til arbejde. Hvis du så vil cykle hjem på den gammeldags måde, kan du bare slå elmotoren fra.

Elcyklen fungerer ved at give dig et ekstra skub op til 25 km/h, højere hastigheder må du selv træde dig til. Du kan altså træde igennem og opnå meget høje hastigheder. Eller du kan i princippet vælge bare at træde forsigtigt i pedalerne og køre op til 25 km/h uden synderlig anstrengelse. Du kan som sagt også slå elmotoren fra og bruge elcyklen som en helt almindelig cykel.

Valg af elcykel

Elcykler koster normalt 6.000-30.000 kroner. Forskellen mellem modellerne er hovedsageligt designet og motoren, hvor sidstnævntes spænding og effekt varierer med prisen. Men også batterikapacitet, strømforbrug ved opladning, opladningstid, vedligeholdelsesbehov, antal gear og andre funktioner varierer.

En god tommelfingerregel er at tænke på samme måde, som hvis du skulle købe en almindelig cykel. Plejer du at bruge en cykel med mange gear og er vant til det, bør din elcykel også have det. Du kommer jo trods alt til at træde en del, selvom den har elmotor. Tjek også cyklens rækkevidde. Hvis du har 3o km på arbejde og ikke vil træde alt for meget, bør du ikke vælge en elcykel med en rækkevidde på 40 kilometer, medmindre det er muligt at lade den op på arbejdspladsen. Der findes modeller med en rækkevidde på hele 145 kilometer på en opladning.

Der er desværre også modeller, der kategoriseres som elcykler i butikken, men reelt er knallerter og dermed er omfattet af helt andre regler. Sørg for, at den "elcykel" du ser på, ikke i virkeligheden er en knallert. De elcykler der kategoriseres som netop cykler, har en motor på maksimalt 250 watt – dette angives normalt tydeligt i elcyklens specifikationer.

Hjelm er ikke påkrævet, men anbefales.

Vigtige egenskaber hos en elcykel

Herunder anfører vi alle de egenskaber og faktorer der påvirker, hvordan en elcykel klarer sig på vejene, både når det gælder ydeevne, ergonomi og funktioner. Når du skal købe en elcykel, uanset om du køber den hos en forhandler på nettet eller en fysisk cykelforretning, er det godt at være på det rene med, hvordan dine krav ser ud. Gå ud fra, hvor ofte og hvor langt du plejer at cykle, og i hvilken slags terræn. Ved hjælp af guiden nedenfor kan du derefter se, hvilken slags elcykel der passer bedst til dig.

Kontrolenheden

Kontrolenheden er elcyklens computer, dens hjerne, og er altså den del, som holder styr på det hele. Det omfatter for eksempel hastighed, batteristatus, effekt og andre vigtige værdier. Cykelcomputeren er ofte udstyret med en skærm, så du også selv kan se disse værdier – eksempelvis i form af hvor langt du har cyklet, og hvor meget længere du kan cykle med eldrift, inden batteriet skal lades op. Du kan også foretage indstillinger, for eksempel hvor meget hjælp du vil have af motoren, når du cykler.

Motor

Motoren er selvfølgelig en grundlæggende del af elcyklen. Maksimumseffekten, hvis cyklen skal klassificeres som en elcykel i henhold til EU-direktivet, er 250 watt. Yder elcyklen flere watt, kan den stadigvæk klassificeres som en elcykel, men hører i så fald under EU-reglerne for knallerter. I så fald er der andre love og krav at forholde sig til, for at den må benyttes i trafikken.

Der findes flere forskellige slags motorsystemer, nogle forskellige producenter er Shimano, Bosch og Bafang. De er dygtige til forskellige ting, og cykelproducenten vælger normalt den slags motor, der passer til elcyklens målgruppe. Bosch laver eksempelvis centralt placerede motorer, der er kraftige og passer til hårdt terræn, mens E-motion laver forhjulsplacerede motorer, der egner sig bedre til bymiljø.

Motorens placering

Motorens placering på elcyklen er afgørende for, hvordan du har tænkt dig at bruge den. Forhjulsdrevne elcykler er gode i let terræn, for eksempel i byer. Fordelene er, at denne placering fungerer til alle geartyper, der er mulighed for forbremse, det bliver relativt billigt, og det er et enkelt system. Ulemperne er, at det kræver kraftigere bremser, fordi du får mere bevægelsesenergi i hjulene, at kablerne skal tages af, hvis du skal lappe en punktering, og at du får et dårligere vejgreb.

Cykler du meget i bakker og vil have mere kraft, er en bag- eller centrummonteret motor bedre. Den centrummonterede har de fordele, at du får en meget god vægtfordeling, godt greb både for og bag, og at du slipper for ekstra bevægelsesenergi i hjulene. Du behøver heller ikke at løsne nogen kabler, hvis du skal skifte dæk. Ulemperne er, at det kræver et specialtilpasset stel, og at fodbremse ikke er muligt sammen med visse gearsystemer.

Endelig har vi den bagmonterede motor, som også er god til bakker og vanskeligere terræn. Fordelene er, at du får et godt greb, at det er en relativt billig løsning, fordi det er et enkelt system, og at det er let at montere på en eksisterende cykel. Ulemperne er, at det kræver kraftigere bremser, fordi du får ekstra bevægelsesenergi i hjulene, og at det ikke er muligt at kombinere denne løsning med fodbremse. En anden ulempe er, at hvis elcyklen samtidig har batteriet monteret på bagagebæreren, kommer der let ubalance i elcyklen, fordi al vægten ligger langt bagude.

Batteriet

Det første du bør overveje angående batterier, er om batteriet i det hele taget medfølger til den elcykel, du kigger på. De sælges nemlig af og til uden batteri, som du da skal købe separat. For at kunne foretage en fair prissammenligning mellem de forskellige modeller, skal du sørge for, at prisen er inklusive et batteri.

Batterierne er normalt af litium-ion-typen. Denne type anvendes i de fleste maskiner og redskaber i dag, og fordelen ved dem er, at de holder godt imellem opladningerne. De er også nemme at anvende og oplade. Husk dog på, at denne type batterier aldrig bør blive helt flade, da de så kan stoppe med at fungere. Desuden tåler de ikke kulde særlig godt og får da en ringere effekt. Derfor bør du tage dem med ind, når der er minusgrader udenfor.

Når du køber elcykel, er det vigtigt, at du vælger en med et batteri med tilstrækkelig kapacitet. Batterierne fås med forskellig kapacitet. Kapaciteten er dog ikke så let at sammenligne, da den af og til angives i Ah, af og til Wh og andre gange med rækkevidde. Ah står for amperetimer og angiver batteriets kapacitet til at levere strøm over tid, Wh står for watt-timer og angiver kapaciteten til at lagre energi. Rækkevidden er simpelthen, hvor langt du kan cykle med elcyklen, inden den trænger til at blive ladet op. Normalt er det dog rækkevidden der angives, eksempelvis 120 kilometer. Men andre gange står der måske kun amperetimerne, og så må du spørge om rækkevidden sammen med den valgte cykel.

Ud over batteriets kapacitet er placeringen også vigtig. Denne hænger hovedsageligt sammen med motorens placering. Er motoren placeret foran, og batteriet sidder i bagagebæreren, får du ofte en god balance i elcyklen. Ulempen ved et batteri i bagagebæreren er, at det kan blive sværere at få plads til et barnesæde. Nogle har batteriet i stellet for at opnå et lavere tyngdepunkt, og det kan også have sine fordele afhængigt af, hvordan konstruktionen i øvrigt ser ud.

Opladningstid

Opladningstiden er vigtig, da du normalt vil have batteriet ladet op igen så hurtigt som muligt, så du slipper for at sidde og vente på det. Mange producenter har i dag systemer, hvor de hurtigt lader op til for eksempel 80 % kapacitet, og derefter går de sidste procenter lidt langsommere. Det gør, at du kan lynoplade, hvis du skulle gå i stå et sted, så du kan komme hjem.

Pedalassistancen

Mange elcykler er udstyret med rotationssensor. Det indebærer, at det krafttilskud du får fra elcyklen, bestemmes af hvor hurtigt du træder i pedalerne. Rotationssensoren er således den sensor, der sørger for, at du får et ekstra skub af motoren. Den aktiveres, når du begynder at træde, og giver derefter en jævn hastighed, så længe du fortsætter.

Derimod kan den ikke mærke, hvor meget du må anstrenge dig. Den giver altså ikke mere kraft, hvis du skal træde hårdere op ad bakke, og du må i stedet geare ned, så elcyklen ikke mindsker assistancen. Hvis du ikke vil være nødt til det, kræver det i stedet, at elcyklen også er udstyret med en kraftsensor. Hvis der så er behov for mere kraft, når du træder, aktiverer den mere assistance. Bor du i et område med mange bakker, kan det være en ide at overveje, om det er en funktion, du vil have på din elcykel. Ulempen er, at denne funktion kan påvirke rækkevidden negativt.

Gear

Antallet af gear er, nøjagtig som på en almindelig cykel, en vigtig faktor for at du skal kunne komme frem i alle slags terræn, lige fra en snoet skovsti til op ad en hård bakke. Selvom du får ekstra kraft fra motoren, er det dejligt at kunne geare ned, når du skal op ad bakken og geare op, når du vil køre hurtigt, når det går ligeud. Skal du cykle dagligt, anbefales mindst 7 gear. En god tommelfingerregel er at prøve at holde sig til et, du ved fra tidligere, at du kan lide. Har du 10 gear på din normale cykel i dag og er tilfreds med det, kan du prøve at stræbe efter, at din elcykel også har det.

Gearsystemet kan enten være udvendigt eller indvendigt. Førstnævnte er mest almindeligt på sportscykler, da det giver lav rullemodstand og mindre spring mellem gearene. Derfor er de velegnede, når man cykler i terræn. Sidstnævnte er mere almindeligt på elektriske citybikes, da de er stort set vedligeholdelsesfri, og du slipper for raslende kæder. Der er dog større spring mellem gearene, større rullemodstand og højere vægt. Der er selvfølgelig også ulemper ved de udvendige, primært at det kræver mere vedligeholdelse og regelmæssigt skal justeres, men også at du kun kan skifte i bevægelse.

Bremsesystem

Der findes flere forskellige slags bremsesystemer, der anvendes på elcykler. Man skelner normalt mellem fodbremse og håndbremse. Det er langt fra alle elcykler, der er udstyret med netop fodbremse, da det kommer an på konstruktionen – fodbremse fungerer kun som navbremse. Fordelen ved at have en fodbremse er, at den kræver meget lidt service. Ulempen i forhold til håndbremsen er, at der er visse pedalstillinger, hvor det er sværere at bremse, og desuden vejer fodbremsen en del. Det er normalt sådan, at hvis elcyklen har fodbremse, har den også en håndbremse, men derimod er det ikke sikkert, at der er fodbremse, hvis der er en håndbremse.

Håndbremsen fås i flere varianter. Du har v-bremsen, der er mest almindelig. I praksis er det to belægninger, der trykkes ind mod fælge og dermed bremser dækket. Systemet kræver en del vedligeholdelse og justering, men det er på den anden side billigt, vejer kun lidt og er let at justere. Bremseeffekten kan dog påvirkes en del i vådt vejr. En anden type håndbremse er den hydrauliske skivebremse. Den giver en meget effektiv nedbremsning, der ikke slider på fælgen og ikke påvirkes af vejret. Systemet er dog noget dyrere end de andre og skal desuden udluftes et par gange om året. Blandt de hydrauliske systemer finder man også hydraulisk fælgbremse, som på trods af navnet minder mere om en v-bremse end en skivebremse. Fordelen i forhold til v-bremsen er, at den er mere effektiv takket være hydraulikvæsken, men den har dog stadig problemer med forringet bremseeffekt i vådt vejr. Den er også dyrere end v-bremsen. Endelig har du rullebremsen, der er et system, hvor en bremsebelægning presses mod indersiden af hjulnavet. Det giver fordele i form af lave vedligeholdelsesomkostninger, og at de ikke påvirkes af dårligt vejr. Ulemperne er primært den lave bremsekraft. Det egner sig ikke så godt, hvis du skal cykle på stejle nedkørsler.

Udseende og komfort

Der er et par punkter, der kan være gode at bruge som tjekliste, når du tænker på komfort og elcykler

  • Størrelsen – elcyklen skal passe til din højde.
  • Du ska sidde behageligt, også i længere tid. Hvordan er polstringen i sadlen?
  • Hvordan føles balancen, når du cykler? Denne faktor påvirkes af motorens og batteriets placering, sidder de i samme ende af cyklen, opstår der let ubalance.
  • Disse fakta kan du normalt læse dig til hos forhandleren, men du kan også læse test af elcykler, hvor balancen er kommenteret.
  • Hvor meget vejer elcyklen? Hvis det er nødvendigt at løfte cyklen ind imellem, er dette ekstra vigtigt.
  • Bor du lidt trangt og vil kunne klappe elcyklen sammen? Det findes folde-elcykler fra flere producenter

Certificeringer

Til elcykler anvendes hovedsageligt to certificeringer. Det er dels Europastandarden (EN15194:2011) og (BATSO 01). Hvis elcyklen er mærket med dem, betyder det, at den holder den rigtige hastighed og opfylder de gældende sikkerhedsbestemmelser, blandt andet vedrørende brandfare og eksplosionsfare i batterierne.

Forsikringer og garantier

Elcykler er i kraft af deres værdi attraktive tyveriobjekter og bør derfor beskyttes så godt som muligt. Køber du en dyr elcykel, kan det være en god idé at forsikre den, og det sker med en almindelig indboforsikring – den dækker normalt også cyklen. Sørg også for at få en god garanti i forbindelse med købet.

Tilbehør

Tilbehør der kan være værd at overveje ved køb af en elcykel, er en godkendt hjelm, en solid lås (undgå helst tynde wirelåse) og en cykelpumpe.

Andet tilbehør kunne være: cykeltaske, ringklokke, barnesæde, cykelkurv, lygter og ekstra slange eller lappegrej til slangen.

Crescent

Cykelproducenten Crescent har lang erfaring med cykelfremstilling og har også et stort udvalg af elcykler. Crescents elcykler fås med alle motorplaceringer og både med affjedret og stiv forgaffel.

Batavus

Cykelproducenten Batavus har eksisteret i over 100 år og fremstiller både almindelige cykler og elcykler. Priserne på elcyklerne er primært i lavpris- og mellemklassen

Ecoride

Ecoride er en relativt ung spiller på cykelmarkedet og beskæftiger sig udelukkende med elcykler. Målsætningen er, som navnet antyder, et bedre miljø ved at flere vælger en elcykel i stedet for bilen. De har flere elcykelmodeller i forskellige serier, afhængigt af dine behov og ønsker. Alt fra terrænmodeller til cityvarianter.

Monark

Monark blev grundlagt i 1908 af en svensker ved navn Birger Svensson og er i dag et kendt mærke. De fremstiller ud over almindelige cykler også elcykler. Deres modeller har normalt motoren foran og batteriet bagpå.

Scott

Scotts elcykler fås hos mange forhandlere. Virksomheden er en Schweizisk producent af sportsudstyr, der for eksempel også sælger ski. De har et stort udvalg af elcykler, der henvender sig til en bred målgruppe lige fra MTB-modeller til skovturen til elcykler tilpasset bymiljø. Prismæssigt spænder de fra mellemklassen op til det øvre premiumsortiment.

Nishiki

Nishiki stammer fra Japan men er nu i dag en svenskejet virksomhed, som fremstiller håndlavede cykler i Göteborg. De lægger stor vægt på geometri og balance. Ud over almindelige cykler sælger de også elcykler. I skrivende stund har de to modeller, hvoraf den ene er unisex.