1. Start
  2. Bedst i test

Opdateret  

Stortest af kombivogne - 7 gode modeller at vælge mellem i 2022

PriceRunner

Hvordan finder man den rette kombivogn? Det er vigtigt at vælge en kombivogn, der matcher dit budget, det miljø, du bevæger dig i og som kan passe ind i bilen eller komme ind i elevatoren. Vi har testet kombivogne fra blandt andet Bugaboo, Britax og Cybex. Som bedst i test udpeger vi en meget prisvenlig model med fremragende liggestilling i sædet, lang kaleche og en skøn køreoplevelse.

Stortest af kombivogne - 9 gode modeller at vælge mellem i 2022

Sådan udførte vi testen

Vores tests er udført af uafhængige eksperter samt afspejler testredaktørens ærlige og objektive holdning. Udvælgelsen af testede produkter og selve testresultatet udføres uden påvirkning af producenter, butikker eller andre interne/eksterne parter.

I vores test har vi ladet både almindelige børnefamilier og eksperter på området køre vognene med børn i.

Vognene er benyttet med både liggedel og sæde. De er blevet kørt i forskelligt terræn for at se, hvor godt de fungerer både i byen og ude i naturen. Alle vognenes funktioner er gennemgået og testet. Duovognene er alle anvendt i længere tidsrum for at kunne foretage en retfærdig bedømmelse af kvaliteten.

I testen af duovogne har vi inkluderet alle barnevognsmodeller, der er beregnede til brug fra fødslen, først med separat liggedel samt med hård eller blød lift i sædet, og derefter med sæde. Da alle familier har en forskellig hverdag, er der ingen vogn, som passer bedst til alle. Det er vigtigt at tage udgangspunkt i sine egne behov.

I vores test er det ambitionen at lave en generel bedømmelse og beskrivelse af hver enkelt vogn. Vi har kigget ekstra nøje på følgende egenskaber:

  • Egenskaber: Er det en duo- eller en kombivogn, kan sædet vendes, hvordan er vognen, når den klappes sammen, og hvad medfølger til barnevognen?

  • Funktioner: Kan håndtagets højde justeres, er det nemt at klappe vognen sammen, er knapper og greb nemme at bruge?

  • Brug: Hvordan ruller vognen, er der affjedring i chassiset, og er køreoplevelsen god? Sider barnet bekvemt, og gør vognen livet som forælder lettere eller sværere?

Ud over egenskaber og funktioner har vi i vores endelige bedømmelse også taget højde for vognens design, og hvordan vi oplever værdien i forhold til prisen.

Vi har derefter udpeget testvindere i flere forskellige kategorier inddelt i forskellige prisklasser, så der er en købsanbefaling, som passer til alle tegnebøger.

Vi har testet et udvalg af markedets mest populære modeller, så du kan finde den bedste. Sammenlign priser og find tilbud på alle testede kombivogne på PriceRunner.

1. Bugaboo Fox 3 – BEDSTE PREMIUMVALG

Gennemført kombivogn med gennemtænkte funktioner, velegnet til de fleste familier.

Maks. vægt liggedel/sæde: 9/22 kilo Vognens vægt med siddedel: 12,2 kilo Mål sammenklappet med hjul: 88 x 60 x 46 cm Hjul: Punkteringsfrie skumhjul Type af sæde: Vendbart, ergonomisk Regnslag/benpose medfølger: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Bugaboo Fox 3 (Duo)

Bugaboos populære kombivogn Fox kommer i sin tredje version med et friskt udvalg af farver på polstring, kaleche - og noget mere uventet også på rammen (chassiset). Bugaboo lægger altså nu en lang æra med et billigere chassis i aluminiumsfarve og et dyrere tilvalg i sort bag sig. På Fox 3 udskiftes aluminium nu med grafitgrå, hvis prisniveau er det samme som for det sorte chassis.

Opdateret liggedel med god ventilation

Bugaboo Fox 3 kan bruges direkte fra fødslen med den medfølgende liggedel eller med en babyautostol, du skal dog købe adaptere separat. Montering af vognen kræver et kig på manualen, men så er det til gengæld ret logisk, hvordan det hele hænger sammen herfra.

Liggedelen er rummelig og føles hyggelig. Fox 3 får et plus, fordi liggedelen nemt let kan foldes helt flad, når den skal pakkes i bilen eller tages med på tur.

Bedre afkølet liggedel

Fox 3 har en ny Breezy liggedel, hvilket betyder, at polstringen i hovedenden kan foldes op. Nedenfor er et trådnet, som lader frisk luft komme ind til din baby og skaber bedre afkøling i varmt vejr. Sammen med den lange kaleche gør den Fox 3 til en fremragende barnevogn, selv for sommerbabyer.
Trådnettet gør det også muligt for baby at se ud, når baby er vågen.

4 billeder fra test af kombivogn - Bugaboo Fox 3 test

Når kalechen er foldet ned, holdes polstringen på plads med en magnetisk lås, så der ikke blæser kold luft ind om vinteren.

Vendbart, ergonomisk siddedel med fremragende solbeskyttelse

Sammenlignet med den meget populære forgænger Bugaboo Fox 2 har den nye Fox 3 fået en opgraderet sele på sædet. Seletøjet er blødere og mere polstret, men stadig lige så smart som før med sine separate stropper, der klikker ind i spændet individuelt.

Den maksimale vægt på sædet er 22 kilo. Fox 3 er rummelig i både ryglænet og i siddeområdet, men den lidt korte fodstøtte betyder, at klapvognen fungerer bedst for børn op til cirka 2,5 år.

Det ergonomiske sæde kan let skiftes mellem forlæns og baglæns stilling. Det er lige så let at vinkle mellem siddende, hvilende og liggende stilling. Den udtrækkelige kaleche har en udsigts- og ventilationsluge i midten, og så giver den en absolut upåklagelig beskyttelse mod solen.

Fox 3 har desuden en stor og let tilgængelig indkøbskurv. Fodbremsen på venstre baghjul er let at finde med foden, og håndtaget kan nemt justeres i højden for forældre med forskellige længder.

Høj pris, men også høj værdi

Mest karakteristisk for Bugaboo Fox 3 er dog den helt vidunderlige kørefølelse. Den er utrolig let at svinge, og så ruller den let på sine punkteringsfrie hjul.

Fox 3 opleves lidt for let til at klare hårdt terræn, men den er en drøm på asfalt og i byen.

Når Fox 3 skal med i bilen, så er den både let at folde og den vejer forholdsvis lidt. Vognen bliver mest kompakt, når du først klikker sædet af og derefter folder chassiset separat.

Konklusion på test af kombivogn Bugaboo Fox 3

Det er positivt at se, hvordan Bugaboo konstant arbejder på at forbedre deres allerede populære barnevognsmodeller. At de nye stoffer til Fox 3 skal være mere holdbare, herunder mod solblegning, er en længe ventet opdatering.

Selvom prisen for Fox 3 er høj, giver Bugaboo utvivlsomt premiumværdi for pengene.

Virkelig god kalecheherlig og nem at gå tur medfoldes kompakt sammenkan anvendes hele året
Ret kort fodstøtte

Prissammenligning

Sammenlign priser

Bugaboo Fox 3 Grey Melange

8.755 kr.

2. Cybex Talos S Lux

Letkørende klapvogn med god liggestilling, lang kaleche og kraftige hjul

Maks. vægt sæde: 22 kilo Vognens vægt med sæde: 14,2 kilo Størrelse klappet sammen: 79 x 60 x 48 cm Vendbar: Ja Liggedel: Ja Regnslag: Medfølger ikke Ryglæn: 3 stillinger, almindeligt sæde Sovestilling: Liggestilling Håndtag: Justerbart, helt teleskophåndtag Adapter til babyautostol: Kan tilkøbes

Cybex Talos S Lux

Cybex Talos S Lux er en vendbar klapvogn, der er bedre tilpasset det nordiske klima end mange andre modeller i samme kategori. Vognen kan anvendes fra fødslen, enten med lift eller ved at montere en babyautostol på chassiset.

Men det er med sædet på, at vognen skiller sig ud.

God liggestilling og rummeligt sæde

Cybex Talos S Lux har et almindeligt sæde med ryglæn, der kan lægges ned til hvile- eller liggestilling ved at bøje den hvide pal på bagsiden af ryglænet opad. Sædets liggestilling har en svag hældning, men må alligevel anses som rigtig god.

Barnet ligger komfortabelt i Talos S Lux, og når du klapper fodstøtten op til vandret, bliver sovefladen forlænget. En normalt stor treårig sidder godt i vognen, men når barnet nærmer sig en meter, vil fodstøtten nok føles for kort.

Meget lang kaleche med unødvendige vinduer

Cybex Talos S Lux har en stor kaleche, der kan forlænges. Kalechen har vinduer af plastik i siderne (en meningsløs detalje, som Cybex godt kunne have droppet). Plastikvinduerne har sort net i, så det er stadigvæk ret mørkt inde i vognen. Bagerst på kalechen sidder der også en ventilationslomme, der kan åbnes.

Talos S Lux har svingbar bøjle og en meget praktisk sele, som gør det let at sætte en kørepose eller hynde i. Vognen klappes sammen i ét stykke med sædet på, uanset hvordan sædet vender. Sammenklapningen er ukompliceret og er klaret på ti sekunder, når man har fået metoden på rygraden.

Det indbyggede bærehåndtag under sædet gør det let at pakke Talos S Lux i bilen.

Skumfyldte hjul med affjedring

Med Talos S Lux har Cybex satset lidt ekstra på hjulene, og resultatet blev velfungerende, skumfyldte dæk der ruller let og har en overflade, hvor sten ikke sidder fast. Både de svingbare forhjul og de store baghjul er affjedrede. Det gør vognen blød at køre med. Forhjulene har måske tendens til at virke lidt for bløde, hvis man kører i hårdt terræn, så selvom grus og græs fungerer fint, så er det bedst at undgå skovstier med rødder.

Konklusion på test af Cybex Talos S Lux

Sammenlignet med Cybex' lignende modeller er der ingen tvivl om, at Talos S Lux her og nu er det bedste valg, hvis man vil have en praktisk Cybex-siddevogn, som er let at pakke i bilen, men samtidig har kaleche og hjul, der kan holde til mere end gåture på asfalt i solskin.

Kraftige hjullet at klappe sammengod liggestillingrummeligt sæde
Unødvendige vinduer i kalechen

3. UPPAbaby Cruz V2

Rummelig og praktisk duovogn med gigantisk bagagekurv samt udmærket, lang kaleche

Maks. vægt liggedel/sæde: 9/22 kilo Vognens vægt med siddedel: 9,8 kilo Mål sammenklappet med hjul: 84 x 58 x 42 cm Hjul: Punkteringsfri Type af sæde: Vendbart, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

UppaBaby Cruz V2

Én ting skal man være bevidst om. Bortset fra navnet er der stort set ingen ligheder mellem UPPAbaby Cruz V2 og den ældre version UPPAbaby Cruz. Og heldigvis er det den nyeste version, der er klart bedst af de to.

UPPAbaby Cruz V2 er en praktisk, lille klapvogn, der sammen med den tilhørende liggedel kan laves om til en duovogn, der er til at stole på.

Usædvanligt stor og robust bagagekurv

UPPAbaby er kendt for rummelige sæder med høj maksimumvægt og for deres endnu rummeligere bagagekurve, der også har høj kapacitet. Cruz V2 er ingen undtagelse.
Det kraftige stel virker både stærkt og praktisk. Og bagagekurven er simpelthen enorm, godkendt til hele 13,6 kilo og desuden let at få adgang til. Det er ikke noget problem at stille et par indkøbsposer ned i kurven.

Stellet har god affjedring, hvilket giver en blød gåtur uden bump. Teleskophåndtaget kan justeres i forskellige højder, og kombineret med en manglende aksel mellem baghjulene giver det god plads til lange skridt. Selv meget høje forældre kan gå komfortabelt bag UPPAbaby Cruz V2.

Praktisk vogn til bykørsel og lettere terræn

Vognen har punkteringsfri hjul, der er rimelig store. Cruz V2 er ikke det perfekte valg til dyb sne og vanskeligt terræn. Men til blandet kørsel overvejende i byen fungerer den fint. Selvom UPPAbaby Cruz V2 er bedst på asfalt og flisebelagte fortove, så kan den også komme frem på grusveje. Vognen er meget let at styre og kan nemt drejes med én hånd.

Vognen kan klappes sammen med sædet på, hvis det er vendt fremad. Tager man sædet af først og pakker det oven på det sammenklappede stel, bliver Cruz V2 ret kompakt og nem at pakke i bilens bagagerum. Man kan fastgøre en babyautostol direkte på stellet ved hjælp af en adapter. Liggedelen til Cruz V2 er hyggelig med en lang kaleche og praktisk bærehåndtag.

Lang anvendelsestid takket være rummeligt sæde

Cruz V2 har et vendbart, ergonomisk sæde, der kan vinkles i fem forskellige stillinger. Sædet har alt, man kan ønske af funktioner. Den svingbare bøjle er let at håndtere, fodstøtten er justerbar, og selen er nem at justere i højden. Kalechen er imponerende velkonstrueret og rigtig lang, når den er foldet maksimalt ud. Den har også et godt kighul, der også kan ventilere sædet.

I fremadvendt stilling med stellets indbyggede fodstøtte er der plads til børn op til 5-6 år i UPPAbaby Cruz V2. Og en 2-3-årig sidder rigtig komfortabelt, også med god plads til kørepose eller vintertøj.

Konklusion på test af duovogn UPPAbaby Cruz V2

UPPAbaby har måske ikke for alvor slået igennem uden for USA endnu, men Cruz V2 kan – endda velfortjent – blive modellen, der skaber et gennembrud.

Gigantisk bagagekurvrummeligt sædegod plads til at gå bagvedlang kaleche
Kan ikke klappes sammen i et stykke med bagudvendt sæde

4. Joolz Day +

Dejlig letnavigeret duovogn med stilrent design, gennemtænkt lift og rummeligt sæde

Maks. vægt liggedel/sæde: 9/22 kilo Vognens vægt med siddedel: 13,3 kilo Mål sammenklappet med hjul: 101 x 60 x 49 cm Hjul: Punkteringsfrie skumhjul Type af sæde: Vendbart, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Joolz Day+ (Duo)

Joolz Day + er den fjerde version af Joolz' stilrene duovogn, og de gennemførte opdateringer løfter den op på næste niveau. Day + er et behageligt bekendtskab og er let at køre med. Designet er flot på alt fra de små detaljer til betræk og tilbehør.

Skønne gåture og en godt gennemtænkt lift

Day + kan anvendes lige fra fødslen, enten med lift eller ved at montere en babyautostol på chassiset med en adapter. Liften er hyggeligt indrettet med en indbydende madras, der er udstyret med hævede kanter omkring barnets hoved.

For en vinterbaby er liftens låg med foldekant en udmærket beskyttelse mod iskolde vindstød. Og for et sommerbarn er det perfekt med en stor ventilationsåbning i både kalechen og i liftens hovedende.

Godt valg til højere forældre

Vognen ruller fantastisk godt, er let at dreje og er en fornøjelse at gå ture med. De skumfyldte dæk klarer ujævnt underlag godt. Forhjulene er ret små, men Joolz har større, drejelige terrænhjul, som man kan skifte ud med. Hvorfor de store hjul ikke er standard, kan man så undre sig over. Både sæde og lift er relativt højt placeret på chassiset. Dette kombineret med et højt teleskophåndtag gør Joolz Day + til et godt valg for forældre, der er højere end gennemsnittet.

Ergonomisk sæde med fodstøtte, der kan forlænges

Sædet er ergonomisk og kan vendes både fremad og bagud. Joolz Day + er blevet udstyret med en pal på bagsiden af ryglænet, så man med et enhåndsgreb nemt kan vinkle sædet mellem sidde-, hvile- og liggestilling. Sædet har også en praktisk fodstøtte, som kan forlænges. Day + er rigtig rummelig. En normalt stor treårig sidder komfortabelt i den.

Kalechen beskytter godt mod solen i sidde- og hvilestilling, men i liggestilling virker den alt for kort. Ventilationen er imidlertid god. Nøjagtig som på liften har sædets kaleche en stor ventilationsåbning. Selen i Day + er blevet forbedret og består af fire remme, der klikkes sammen i et spænde en ad gangen. Sædet har også en svingbar bøjle, der kan tages helt af.

Praktisk vogn med indbyggede lamper

Joolz Day + har en smart bagagekurv, som også er blevet gjort rummeligere siden Joolz Day 3. Den bagerste del kan foldes ned, så det er lettere at pakke og tage ud. Både foran og bag på bagagekurven er der små LED'er, som bruger AA-batterier. Med et tryk på en knap tændes lyset, og vupti er man mere synlig i mørket.

Day + er nem at klappe sammen, men man kan kun beholde sædet på imens - hvis det er fremadvendt. Uanset hvad bliver vognen mest kompakt, hvis man klapper chassiset sammen separat.

Konklusion på test af duovogn Joolz Day +

Joolz Day + er stadigvæk ikke perfekt. Men med de gennemførte forbedringer står det klart, at Joolz Day + er en meget god duovogn, som fortjener mere opmærksomhed.

Skøn køreoplevelsegennemtænkt liftforlængbar fodstøtterummeligt sædesmart bagagekurv
Klodset at klappe sammen med sædet påsmå forhjulkort kaleche

Prissammenligning

Sammenlign priser

Der er ingen priser lige nu

5. Thule Sleek

Stabil og rummelig kombivogn med mange funktioner i høj kvalitet

Maks. vægt liggedel/sæde: 9/15 kilo Vognens vægt med siddedel: 12,7 kilo Mål sammenklappet med hjul (længde): 83 cm Mål sammenklappet med hjul (bredde): 61 cm Mål sammenklappet med hjul (højde): 42 cm

Thule Sleek

Thule Sleek er en duovogn, der også kan bygges om til en søskendevogn ved at fastgøre yderligere en liggedel eller et sæde foran på chassiset. Sleek er Thules første traditionelle barnevogn, men det mærkes tydeligt på køreoplevelsen, at de har en historik med løbe- og cykelvogne.

Meget let kørt - lidt sværere at vippe

Vognen er meget let at køre og triller stort set af sig selv. Sleek har fire skumfyldte hjul, hvoraf de to forreste er drejelige, men kan låses fast med et klik.

Bagagekurven er rummelig og kan tilpasses efter mængden af oppakning ved enten at folde låget til side eller ved at klappe bagkanten ud. Vognen har et teleskophåndtag, der kan indstilles i mange forskellige stillinger. Vinklen på håndtaget er relativt stejl, hvilket går ud over løfteevnen – især hvis man ikke er så høj og vil have håndtaget lavt. Det oplever vi eksempelvis, når vognen skal vippes over en kantsten.

Hyggelig og rummelig

Liggedelen er hyggeligt indrettet med god vind- og solbeskyttelse i kalechen. Det vendbare sæde er ergonomisk og har justerbar fodstøtte. Der mangler dog mulighed for at stille fodstøtten vandret. Sædet er meget rummeligt både i bredden og højden. Selv større børn sidder rigtig bekvemt i Thule Sleek og høje børn slår ikke hovedet mod kalechen, da den kan skubbes opad på stellet.

Kalechen kan åbnes og forlænges med en lynlås. Derunder er der også en ventilationsåbning for at lukke mere luft ind. Foroven er der et almindeligt kighul af klar plastic. Sleek har desuden en solskærm, der kan foldes ud, men med sædet i liggestilling måtte kalechen alligevel gerne have været lidt længere.

Sædet har Thules normale, smarte sele med kraftige polstringer, der kan inddeles i fem separate remme. Det er kun nødvendigt med én hånd for at vinkle sædet, og det er også nemt at løsne det fra chassiset for at vende det om.

Høj kvalitet fra Thule

Alle funktioner på Thule Sleek er af høj kvalitet. Swing away-bøjlen fungerer fejlfrit, og bremsen er nem at finde med foden. Vognen klappes kompakt sammen, men vil man klappe Sleek sammen i ét stykke, skal sædet være fremadvendt. Klapper man chassis og sæde sammen separat, kan de dog nemt stables oven på hinanden i bilens bagagerum.

Konklusion på test af duovogn Thule Sleek

Sleek er en solidt bygget barnevogn, og man er ikke et sekund i tvivl om, at den også kan holde til to børn i søskendeversionen. Først og fremmest er det en vogn til den aktive forælder, hvilket nok hele tiden har været Thules målgruppe.

Hvis man lever småbarnslivet med vognen som følgesvend både til indkøb, hentning i børnehaven, rigtige powerwalks og vandreture i skoven, så virker Thule Sleek helt rigtig.

Meget rummeligt sædekraftigt og stabilt chassissmart bagagekurvruller meget godt
Mangler vandret indstilling af fodstøttenstejl vinkel på håndtagetkalechen måtte gerne have været længere

6. Silver Cross Wave

Kraftig duovogn med rart sæde og mulighed for ombygning til søskendevogn

Maks. vægt liggedel/sæde: 9/25 kilo Maks. vægt ligge-/siddedel: 9,9 kilo Mål sammenklappet med hjul: 88 x 60 x 46 cm Hjul: Skumhjul Type af sæde: Vendbar, ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Silver Cross Wave (Duo)

Silver Cross Wave er en fleksibel model. Den købes i duoversion, og der medfølger chassis, sæde og liggedel. Desuden medfølger adaptere, så sæde og liggedel kan anvendes samtidig på chassiset.

Man kan således nemt fortsætte med at bruge Wave, også efter der er kommet flere børn til. Man kan også køre Wave med to sæder, men så skal man tilkøbe et søskendesæde, der kan fastgøres foran på vognen.

Masser af tilbehør

Wave leveres desuden med et komplet sæt tilbehør med benpose, adapter til babyautostol, kopholder, regnslag og insektnet.

Vognen er kraftig og stabil. Håndtaget kan indstilles i flere højder med et enhåndsgreb via knappen midt på håndtaget.

Hjulene er store og punkteringsfri. Forhjulene kan låses fast. Alle hjul har affjedring, men gåture på grusveje føles alligevel ret bumpede. På jævnt underlag triller Wave dog afsted som en drøm. Bagagekurven er af normal størrelse og meget nem at komme til fra alle sider.

God ventilation

Waves sæde er hyggeligt, og det samme gælder den velventilerede liggedel, der også kan anvendes som ekstraseng. Sædet er ergonomisk og kan vinkles i sidde-, hvile­ og liggestilling. Det gør man ved at løsne palen på bagsiden af ryglænet. Fodstøtten kan også stilles i flere forskellige positioner. Den virker ret kort med tanke på, at maksimumsvægten på 25 kilo antyder, at der også skal være plads til store børn.

To solskærme

Der er dog mere rummelig plads i ryglænet. Selen er let at bruge, og sædet er også udstyret med en praktisk swing away-bøjle. Kalechen kan ikke forlænges, men den har to forskellige solskærme, der kan foldes ud. Først en lille, og indenunder en længere variant. Man kan således opnå en god solbeskyttelse til barnet, selvom man med sædet i liggestilling godt kunne have ønsket sig en endnu længere kaleche.

Når man skal klappe vognen sammen, gør man det ved at trække de to låsegreb på håndtaget ind imod sig. Er sædet bagudvendt, bliver vognen stor og klodset, hvis den klappes sammen med sædet på, men resultatet bliver bedre, når sædet vender fremad. Chassiset bliver fladt, men ret langt, og det låses automatisk sammen, når det er klappet sammen.

Rød pedal - stop! Grøn pedal - gå

Bremsen er både praktisk og tydelig, med en rød pedal, der trykkes ned, når man skal bremse, og en grøn knap, der trykkes ind med foden, når det er tid til at trille videre.

En anden finurlig detalje er, at beslagene til sæde/liggedel kan vinkles i to forskellige stillinger, så man kan få sit barn højere op, hvis man ønsker det. Dette benyttes selvfølgelig også til at lave plads til, at vognen kan bruges til to børn.

Konklusion på test af duovogn Silver Cross Wave

Vognens vægt og lidt hårde køreoplevelse er ikke helt tilfredsstillende, men de praktiske funktioner fungerer desto bedre, og Silver Cross Wave er tydeligvis flot designet.

Stabilt chassishyggeligt sædekan laves om til søskendevognsmart bremse
Vognen vejer megethård køreoplevelse

7. Cybex Priam

Flot designet duovogn med mange valgmuligheder, ruller godt og højt sæde

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kilo Vognens vægt med siddedel: Lux 12,1 kg - 2-in-1 11,2 kilo Mål sammenklappet med hjul: Lux 95,5x57,5x45,5 cm - 2-in-1 95,5x57,5x32,5 cm Hjul: Gummi/foam Type siddedel: Vendbar, Lux: vanlig och 2-in-1: ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Ja Håndtag: Teleskop

Cybex Priam

Cybex Priam er hurtigt blevet en barnevogn, man kan regne med. Chassisets udseende er baseret på designerduoen Ray & Charles Eames formgivningsstil - og det er både en fryd for øjet og smart konstrueret.

Meget kompakt sammenklapning

Teleskophåndtaget kan som sædvanlig reguleres i højden for at give bedre komfort for føreren, men ved sammenklapning kan det også trykkes helt sammen, hvilket gør vognen særdeles kort og nem at få ind i for eksempel et bagagerum.
Cybex Priam bliver med stor sandsynlighed den vogn, du ønsker, at den skal være.

Du kan vælge mellem forskellige slags hjul, men også mellem forskellige sædetyper. Liggedelen (der er både rummelig, hyggelig og let at skærme af med den forlængbare kaleche) er den samme uanset hvad. Sæderne er meget forskellige:

  • Lux er et almindeligt sæde med meget langt ryglæn og en i princippet helt flad liggestilling samt flere hvilestillinger og oprejst siddestilling. Fodstøtten på Lux kan indstilles, og siddefladen er komfortabelt polstret.
  • 2-i-1-sædet er lidt mindre, men stadig rummeligt og ergonomisk udformet med en sidde-, en hvile- og en liggestilling.

Begge sæderne kan vendes

Hvis man vil kunne klappe vognen sammen i ét stykke med sædet på, skal man vælge Lux (og have sædet fremad), men Lux koster også lidt mere end 2-i-1-sædet. Det kaldes 2-i-1, fordi det er en sæderamme, som bruges til at fastgøre både sæde- og liggedelsstoffet på.

Uanset sædet kan kalechen forlænges og har i forlængelsen et kighul af mesh-stof, der også kan holdes åbent for at slippe mere luft ind. Bøjlen – den samme for begge sæder – er af swing away-typen. Bagagekurven er af normal størrelse og har en smart magnetlås, så man kan opbevare små ting i den, så de bliver hvor de er.

Foran er bagagekurven dækket med net, så man kan se ind, og hvis det regner, kan det blive vådt, men man kan ikke komme til indholdet forfra. Til vognen medfølger et smart regnslag i klar plast og adaptere til babyautostol.

Her kører du bedst

Den vogn, vi har testet, har All Terrain-hjul, som giver vognen en rigtig god rulleevne og kan klare grusveje og lettere terræn. I bymiljø er Priam meget let at styre, og der er masser af køreglæde i chassiset. Chassiset har siden 2017 haft øget stabilitet i håndtaget og forbedret affjedring.

Konklusion på test af duovogn Cybex Priam

Cybex Priam virker allerede efter et par år på markedet som en alvorlig konkurrent til de mest populære duovogne fra de større mærker. Egenskaberne som de fleste efterspørger hos en duovogn kombineret med et unikt udseende og mulighed for at vælge mellem forskellige sædetyper og hjul får får Priam til at skille sig ud.

Vognens kvalitet og egenskaber er på et højt niveau, der lever op til prisen, og Cybex Priam er derfor en af de bedste modeller på markedet.

Meget god rulleevnehøjt placeret sædeforlængbar kalechechassiset klappes kompakt sammen
Lidt lille bagagekurv

Mere om duovogne

En duovogn er en barnevogn, som består af chassis, hjul og separat ligge- og siddedel, som fastgøres direkte på chassiset. Med liggedelen kan duovognen anvendes fra fødslen, og med siddedelen indtil barnet bliver for tungt til vognen eller på anden vis vokser ud af den i en alder på ca. to til tre år.

Oftest følger både sidde- og liggedel med i pakken, når man køber en duovogn, og derfor bliver det også en investering, som holder i en stor del af barnets opvækst.

Mange forveksler duovogne med kombivogne. Mens duovognen har både sidde- og liggedel, så består kombivogne kun af en siddedel, hvor man kan lægge en blød eller hård lift. Liggedelen i en duovogn plejer at være mere rummelig for barnet.

Det bør du overveje, når du vælger duovogn

Det vigtigste, når du vælger duovogn, er at tage udgangspunkt i din livsstil. Begynd med at identificere, hvilke egenskaber ved barnevognen der er vigtigst, og sammenlign derefter udvalget med jeres behov. Hvis der er flere, som skal køre med vognen, kan det for eksempel være godt, hvis begge parter kan indstille håndtaget til en bekvem højde.

Hvis man har en bil med begrænset plads i bagagerummet, og man skal køre meget i bil med barnevognen, kan det godt betale sig at kontrollere, om vognen bliver tilstrækkeligt lille, når den er klappet sammen, og bor man øverst i et hus med en lille elevator, kan det være, at vognens bredde er den første egenskab, man skal kigge efter.

Får I brug for et rummeligt og lettilgængeligt indkøbsnet for at kunne købe stort ind med barnevognen, eller tager I tit bilen, så barnevognen skal være let at klappe sammen? Netop med duovogne bør man også overveje liggedelens mål. Hvis man ved, at man får høje børn, er det godt at vælge en vogn med en rummelig liggedel, så man ikke er nødt til at skifte til siddedelen tidligere end ønsket.

Selvom barnevogne kan være mere eller mindre gennemtænkte og sjove at køre med, er der ingen barnevogn, som generelt er bedst af alle og for alle. Men der findes uden tvivl en vogn, hvis funktioner gør, at den passer bedre til netop jeres familie end andre barnevogne.

Hvis man venter sit første barn, kan det være vanskeligt at forestille sig, hvilke situationer vognen vil blive brugt i og hvor meget. Det kan derfor være en god ide at spørge andre med børn, som bor i samme område, eller som har lignende vaner angående rejser, fritidsinteresser og fornøjelser, hvordan de tænkte, da de valgte barnevogn, og hvorfor de valgte netop deres model.

Det er også en god idé at huske på, at selvom man som kommende førstegangsforælder i første omgang måske forestiller sig en nyfødt baby i en opredt liggedel, så anvendes liggedelen sjældent længere end seks måneder. Siddedelen derimod vil måske blive anvendt i flere år.

Hvis man vil have en vogn, der kan bruges i en længere periode, skal man sørge for at vælge en barnevogn, som kan vokse med barnet og ændres i takt med barnets udvikling.

Læs også vores købsguide med flere vigtige parametre, når du skal købe barnevogn. Link til købsguide

  • Bedst i test
  • Tilbud
  • Guides
  • Om os