Vi gemmer data om din brug af sitet i cookies. Ved fortsat brug accepterer du dette

Cookiepolitik

Søskendevogn: 8 modeller i test

Af PriceRunner Opdateret 11.02.2018

Vi har testet søskendevogne og udpeger Emmaljunga Double Viking 735 til bedst i test. Det er en smal og praktisk søskendevogn på tværs, som alligevel lykkes med kunsten at have rummelige, vendbare sæder. Double Viking 735 ruller godt med tilstrækkelig affjedring til at kunne køre på en grusvej eller lettere skovsti.

Bedste premiumvalg bliver Bugaboo Donkey2, søskendevognen som med nogle få klik kan konverteres til en enkeltvogn. Donkey2 har vendbare sæder, høj maksimumsvægt og ruller fantastisk godt.

Sådan udførte vi testen

Vi udfører selv vores test og tester alle produkter på den måde, de er beregnet til at blive anvendt i virkeligheden. I vores test af søskendevogne har vi ladet både almindelige børnefamilier og eksperter på området køre og bruge vognene med deres egne børn.

I vores test af søskendevogne har vi ladet vognene køre med både babyer og større børn for at kunne lave en bedømmelse af, hvordan anvendelsestiden ser ud. De testede søskendevogne har været både på langs og på tværs. De er testet med liggedel og med sæder. Vognene har kørt i bymiljø og i lidt mere terræn.

  • Egenskaber
    På hvilke måder kan sæder og liggedele konfigureres på vognen, kan man montere babyautostole, kan vognen laves om til en enkeltvogn?

  • Funktioner
    Kan sæderne vendes, er de almindelige eller ergonomiske, er der liggestilling, og er håndtaget justerbart?

  • Brug
    Hvordan kører vognen på forskellige underlag, er den smal nok til at kunne bruges i kollektiv trafik, kan den nemt klappes sammen og bliver lille nok til bagagerummet i en bil, er siddekomforten for børnene god?

Vi lægger ekstra vægt på, hvor store og tunge børn der er plads til i søskendevognen, så det er behovet og ikke vognens maksimumsangivelser der afgør, hvor længe vognen kan anvendes. Foruden disse egenskaber laver vi en bedømmelse af vognens generelle kvalitet, og hvordan funktioner og egenskaber står i forhold til vognens pris.

Bedst i test

Emmaljunga Double Viking 735

Smal og fleksibel søskendevogn på tværs med rummelige og vendbare sæder

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Bredde: 73,5 cm Type af sæde: Ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfrie eller lufthjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Ja, individuelt

Som navnet antyder, er Emmaljunga Double Viking 735 blot 73,5 cm bred, hvilket giver en god fremkommelighed, selv i kollektiv trafik. På DV735 er chassiset blevet lidt smallere sammenlignet med forgængeren Double Viking, som havde en bredde på 79 cm.

Det smallere chassis gør, at man ikke længere kan anvende fuld liggestilling på sæderne, når de er fremadvendte. Bagudvendt er alle stillinger på sæderne tilgængelige. DV 735 fås med flere forskellige chassiser og kan køres enten med luftfyldte hjul eller med punkteringsfrie hjul.

Double Viking 735 har rummelige sæder. Desværre er maksimumsvægten stadig kun 15 kg, men i størrelsen er der også plads til en 4-5-årig, hvis man ønsker det. Sæderne har justerbar fodstøtte, fempunktssele og blødt polstret swingaway-bøjle. Kalecherne beskytter meget godt mod sol og blæst, når de er klappet helt ud, og bagpå har de ventilationsåbninger med insektnet.

Liggedelen er normal plads for en søskendevogn med en blødt polstret madras og justerbar kaleche med indbygget bærehåndtag. Kalechen måtte gerne have været en smule længere. Det medfølgende dækken fastgøres med tryklåse. Både sæde og liggedel fastgøres nemt med et klik på chassiset, så det går hurtigt at vende sædet.

Double Viking 735 har et justerbart håndtag med knækled, der er behageligt at holde i. Vognen er udstyret med to separate bagagekurve, der er både rummelige og lettilgængelige. Chassiset har fodbremse, og vognen kan klappes sammen i et stykke, men det er lidt besværligt, og det anbefales at skille den ad, inden den klappes sammen.

Double Viking 735 ruller godt med tilstrækkelig affjedring til at kunne køre på en grusvej eller lettere skovsti. På asfalt glider den afsted uden større anstrengelse, men i hurtige og skarpe sving virker den af og til en smule træg, selvom det er blevet betydelig bedre på de senere årsmodeller. Hvis Emmaljunga kunne øge sædernes maksimumsvægt, så ville meget få andre søskendevogne kunne konkurrere med Double Viking 735.

Smal og fleksibelRummelige sæderGod kvalitet
Lidt træg at styre i visse situationer

Bedste premiumvalg

Bugaboo Donkey2

Søskendevogn der kan omdannes til enkeltvogn og har vendbare sæder med høj brugervægt

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/17 kg Bredde: 74 cm Type af sæde: Ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfrie Håndtag: Teleskop Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare siddedele: Ja, individuelt

Bugaboo Donkey2 har de samme basisfunktioner som forgængeren Donkey, men har fået opdateret designet. Chassiset er blevet mere stabilt, hvilket påvirker køreoplevelsen positivt – især når man kører med to børn i vognen. Donkey2 har fået skumfyldte hjul, men har det samme fantastiske rul som forgængeren.

Vognens mest unikke funktion er, at chassiset kan trækkes ud og skubbes sammen i bredden. Med nogle få klik skifter man fra Mono (til et barn) til Duo eller Twin (til to børn). I Mono anvendes beslagene til det andet sæde eller liggedel til en sidekurv. Med til Donkey2 føler desuden et praktisk, vandafvisende låg til sidekurven.

Som søskendevogn er Donkey2 Duo smal nok til at komme ind de fleste steder og igennem de fleste døråbninger. Vognen er meget let at manøvrere, og de skumfyldte dæk klarer både sne og andet enklere terræn. Bagagekurven forneden er middelstor og har indbyggede opbevaringslommer. Et ekstra plus ved Donkey2 er, at den nemt kan køres med tre børn, da Bugaboos eget søskendebræt passer til vognen.

Bugaboo Donkey2 har individuelt vendbare, ergonomiske sæder, der kan vinkles i ligge-, hvile- og siddestilling. Kalecherne kan forlænges og fås i kanvasstof til de melerede og mønstrede farver og i blødere pique-stof til de ensfarvede. Kalechens højde på stellet kan justeres med nogle centimeter, hvilket giver ekstra plads til barnets hoved, når det har vokset sig større.

Liggedelen er lang og har normal bredde for en søskendevogn. Låget til liggedelen fastgøres med lynlås i fodenden og er lidt kortere end ønsket. Stoffet til ligge- og siddedel fastgøres på samme ramme, og en Donkey2 Duo inkluderer to sæder og en liggedel.

Bøjler og håndtag er betrukket med blødt, imiteret læder. Bøjlerne kan tages af, men har ingen swing away-funktion. Sædets fempunktssele er meget praktisk at anvende, da den består af separate remme, der klikkes sammen i det samme selespænde.

Donkey2 kan klappes sammen med sæderne på, men bliver da klodset at håndtere. Skal man tit læsse søskendevognen i bilen, kan Donkey2 være omstændelig at pakke sammen, men hvis man tager tiden til at skubbe chassiset sammen og stabler de andre dele ovenpå, bliver vognen ret så kompakt.

Funktionen til at skifte mellem enkelt- og søskendefunktion er meget praktisk, især hvis man først skal aflevere et større barn i børnehave og derefter vil fortsætte dagen med et enkelt barn i vognen. Har man budgettet til den og kan lide en vogn, der ruller let og hurtigt kan tilpasses forskellige antal børn, så er Bugaboo Donkey2 et køb, som på mange måder kan gøre livet som småbørnsforælder lettere.

Ruller meget letkan tilpasses et eller flere børnvendbare sæder
Dyromstændelig at pakke i bilen

Baby Jogger City Select Lux

Letjusteret søskendevogn på langs med masser af smart tilbehør og funktioner

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/20 kg Bredde: 62 cm Type af sæde: Ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfrie Håndtag: Teleskop Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare siddedele: Ja, individuelt

City Select er en model, der har været I Baby Joggers barnevognssortiment længe, og City Select Lux er den opdaterede version. Sammenlignet med forgængeren bliver Lux blandt andet mindre klappet sammen, har bedre affjedring og har fået en anden form på håndtaget. Sædet er det samme som på Baby Joggers enkeltmodel, Premier, og har et blødere, lidt hyggeligere betræk.

City Select Lux er en enkeltvogn, der kan udvides til søskendevogn på langs. Man kan kombinere sæder med liggedele med babyautostol i en række forskellige kombinationer.

En funktion hos Lux der skiller sig lidt mere ud, er det jump seat, der kan tilkøbes. Det er en siddeplads med sele og fodstøtte, men uden ryglæn, der monteres på chassiset. Som et avanceret søskendebræt, perfekt til børn, der måske ikke har kræfter til at gå, men heller ikke har behov for et almindeligt sæde. Det er ekstra smart, at man kan sætte en liggedel eller et sæde fast oven på et jump seat og hurtigt skifte mellem at køre med et eller to børn i vognen ved at flytte rundt på delene.

Baby Jogger City Select Lux har et justerbart teleskophåndtag og en lettilgængelig håndbremse. Håndtagets form er i sig selv bekvem, men håndbremsen fylder lidt for meget til at det er rart at holde hænderne centreret. De fire hjul er alle punkteringsfrie og kan både klare lidt terræn eller ret store mængder sne uventet godt. Forhjulene kan låses, men det er sjældent nødvendigt.

Chassiset er til den lange side. Som enkeltvogn fungerer det dog fint at have Lux med i bussen. Men har man to sæder eller liggedele på, så rager vognen en del ud i gangen og skal nok stå i bussens køreretning for ikke at være i vejen. Bagagekurven er stor, og der er også rimelig plads, når Lux bruges som søskendevogn. Som enkeltvogn er den fantastisk at pakke, især hvis man køber Baby Joggers egen shopping basket som en ekstra bagagekurv.

Sædet på Lux er rummeligt med justerbar fodstøtte og en kaleche, der kan fastgøres på stellet i to forskellige højder. Sædet kan vinkles ned til en god liggestilling ved hjælp af en pal på bagsiden af ryglænet. Sæderne kan selvfølgelig vendes, men vognen er lettest at køre med, hvis det forreste sæde er bagudvendt.

Man kan klappe City Select Lux sammen i et stykke med to sæder på, og vognen bliver imponerende flad. Køreoplevelsen er god. Selvom løfteeffekten i håndtaget godt måtte have været bedre, når man kører vognen med to børn, fungerer det endda.

Fordelen ved denne type søskendevogn er alsidigheden, og Baby Jogger City Select Lux tilbyder så mange forskellige konfigurationer, at det næsten er umuligt ikke at finde en, man bliver glad for.

Meget nem at tilpasse efter behovsupersmart jump seatlet at køre
Bliver lang i søskendefunktionsvær at løftenår den er tungt lastethåndbremsen fylder for meget

Thule Urban Glide 2 Double

Funktionel søskendevogn med rummelige sæder og udmærkede køreegenskaber

Maks. vægt liggedel/sæde: 9/22 kg Bredde: 79,5 cm Type af sæde: Almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Luftfyldte Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare sæder: Nej

Thule Urban Glide 2 Double er en søskendevogn på tværs med to rummelige sæder. Vognen kan også anvendes med liggedel, og man kan købe adaptere til at fastgøre en babylift på chassiset. Sæderne er kun fremadvendte, og ryglænet er let bagudlænet i siddestilling. De kan derefter klappes ned til en flad liggestilling. Når barnet sover i vognen, kan man åbne en ventilationsåbning ved barnets hoved, så det bliver køligere i sædet. Også kalechen der beskytter godt mod solen, har et kombineret ventilations- og kighul. Sædet har Thules praktiske og velpolstrede sele, som er nem at tilpasse efter barnets størrelse. Der er ingen justerbar fodstøtte, men chassiset er udformet, så barnet kan få bekvem støtte til fødderne. Der er tilstrækkelig plads i ryglænet og under kalechen, til at en normal fireårig kan sidde bekvemt.

Vognen måler lige under 80 cm i bredden. Den kan således komme igennem almindelige standarddøre, men kan virke klodset på grund af bredden i supermarkeder og lignende omgivelser. Urban Glide 2 Double virker dog nærmere til at være bygget til lange gåture på brede veje eller løbeture på gode stier. Man kan løbe med vognen, hvis man låser det svingbare forhjul fast. At vognen kun har tre hjul, kan se ustabilt ud, men Thule Urban Glide 2 Double er velbalanceret, og de store lufthjul sammen med vognens affjedring giver et rigtig godt rul. Grusveje, hullet underlag, græsplæne - det bliver aldrig noget problem at komme frem. Vognen er også let at styre og bekvem at køre takket være håndtaget med knækled, der er ergonomisk udformet. Midt på håndtaget sidder en praktisk håndbremse, bagerst på chassiset er der også en almindelig fodbremse, der er nem at komme til.

Trods sin størrelse er Thule Urban Glide 2 Double nem at klappe sammen. Ved at løfte den øverste del af vognens betræk, som dækker fodenden, afsløres ne blå pal, der skal trækkes til siden og drejes. Sammenklapningen foretages enkelt med én hånd, og vognen bliver flad. Den bliver endnu mindre, hvis man hurtigt klikker alle hjulene af. Bagagekurven har et smart låg, så man kan beskytte eller skjule sin oppakning, men låget kan også tulles til side, så vognen kan fyldes maksimalt med pusletaske og andre ting. Hvis man forventer at gå mange, lange og letrullede ture og måske ind imellem løbe med vognen, så er der få modeller, der kan måles sig med funktionerne og køreoplevelsen hos Thule Urban Glide 2 Double.

Let at køreklarer terræn og grusrummelige sædersmarte funktioner
Er noget bredikke fuld siddestillinger relativ stor klappet sammen

UPPAbaby Vista

Praktisk og rummelig søskendevogn med stor bagagekurv, nem at lave om til enkeltvogn

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 eller 22,7 kg Bredde: 65 cm Type af sæde: Ergonomisk Medfølger regnslag/benpose: Ja/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfrie PU-hjul Håndtag: Teleskop Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare siddedele: Ja, individuelt

Når det gælder barnevogne, er der ofte vidt forskellige præferencer i forskellige dele af verden. Det amerikanske mærke UPPAbaby har dog haft succes med at gennembryde disse barrierer. UPPAbaby Vista er grundlæggende en enkeltvogn med liggedel og sæde, men den kan udvides til at kunne bruges til et barn mere ved hjælp af fire adaptere. Et par til at kunne fastgøre liggedelen foran på chassiset, det andet til at kunne hæve sædet.

Hvis man vil kunne have sæde foran og liggedel oppe med føreren, skal man købe et ekstra søskendesæde ved navn "rumble seat" som tilbehør, der kan fastgøres forrest på vognen. Har man en aldersforskel mellem børnene der gør, at man kun behøver en søskende vogn i den første tid, bliver Vista en meget prisgunstig løsning. Adapterne koster kun et par hundrede kroner at købe.

UPPAbaby Vista er også godt konstrueret til at have plads til lidt ældre søskende. Den europæiske maksimumsvægt for hovedsædet er 15 kg, men i USA er det testet til 22,7 kg. Af søskendevogne på langs er UPPAbaby Vista blandt de bedste til at tilbyde god plads mellem sæderne. Med forhøjelsesadapterne monteret og begge sæder bagudvendt har det forreste barn godt med luft mellem ansigtet og det andet sæde.

Sæderne kan lægges ned i hvile- og liggestilling, også uden at der bliver trangt. Alligevel er selve vognen kompakt, og klappet sammen bliver den lige så stor som en almindelig enkeltvogn. Bredden er smal af at være en søskendevogn, men bred nok til at vognen føles stabil. Vista kan klare lettere terræn, men den ruller alligevel bedst på plant underlag og i bymiljø.

Håndtaget kan reguleres i et par stillinger, og UPPAbaby har et rigtigt smart bræt, der kan købes som tilbehør, og vupti, så kan Vista rulles afsted med tre børn. Til forskel fra mange andre søskendevogne på langs optager søskendesædet ikke al pladsen i bagagekurven. Den gigantiske bagagekurv er godkendt til hele 13 kg kan sagtens bruges til at købe ind med.

Fra og med 2017 har Vista punkteringsfrie PU-hjul, og kalecherne har lange solskærme med UV-beskyttelse. UPPAbaby Vista er en meget smart barnevognsløsning, hvis man ofte skifter mellem enkelt- og søskendevogn, og det er nemt at forstå, hvorfor mange småbørnsfamilier hurtigt har taget den til sig som en uundværlig brik i tilværelsens puslespil.

Smal og praktiskstor bagagekurvrummelige sæder
Håndtaget kan kun hæves i få trinret bred som enkeltvogn

Carena Visby Twin

Prisgunstig søskendevogn med enkeltvis vendbare sæder og godt dækkende kalecher

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/25 kg Bredde: 77 cm Type af sæde: Almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Nej Hjul: Punkteringsfrie Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare siddedele: Ja, individuelt

Carenas nye søskendevogn, Visby, er et længe ventet og meget prisgunstigt alternativ til søskendevogne med individuelt vendbare sæder, som desuden er testet og godkendt til en usædvanligt høj maksimumsvægt. Carena Visby måler 77 cm på det bredeste sted, men kan komme igennem alle standarddøre.

Vognen har fore store, punkteringsfrie hjul, der tåler grus udmærket og ruller godt. Forhjulene kan låses fast, hvis man vil gøre vognen lidt lettere at køre i terræn og sne. Håndtaget har knækled og kan vinkles i flere forskellige stillinger. Det er godt for forældre med forskellig højde, men at håndtaget kan klappes ind gør også, at vognen fylder lidt mindre, hvis den skal stå parkeret i hjemmet.

Carena Visby kan anvendes fra fødslen med tilhørende liggedel, udstyret med kaleche med ventilationsåbning og stor solskærm. Det der virkelig skiller sig ud, er dog Visbys sæder. Her kan man sætte hak ud for alt ønskeligt: justerbar fodstøtte, bøjle med grensele, delbar sele og ryglæn, der kan lægges ned i tre trin til en god, men ikke helt flad liggestilling.

Kalechen har en fantastisk dækning med to forlængere og en lang solskærm. Den har desuden store ventilationsåbninger og kan således også sagtens anvendes på en varm sommerdag.

Hvert sæde er godkendt til 25 kg belastning, og de er rummelige nok til, at en treårig i normal størrelse kan sidde bekvemt. Man vender sædet ved at løsne to røde greb på undersiden og løfte det opad. Det er nemt klaret at ændre barnets køreretning, og Visby fungerer derfor rigtig godt til søskende med forskellige behov.

Visby fungerer virkelig godt til gåture og er meget let at styre og enkel at løfte, selvom det kræver flere kræfter, hvis man kører Visby med tungere, fremadvendte børn. Den største ulempe er dog bagagekurven. At Carena valgte at lægge størstedelen af vægtbelastningen på sæderne, så bagagekurven kun er godkendt til 4 kg, virker som den rette prioritering.

Bagagekurvens konstruktion er dog mærkeligere. Den kan kun åbnes med lynlås i en L-formet åbning i siderne eller i en smal åbning foroven. Det er meget svært at få store genstande, eksempelvis en pusletaske, ind.

En ønskelig forbedring i fremtiden er helt klart, at bagagekurven gøres mere lettilgængelig. Carena Visby kan klappes sammen med sæderne på, men bliver ret tung og klodset. Det er smartere at klappe chassiset sammen separat. Derudover lykkes det godt for Carena Visby at være et prisgunstigt alternativ som søskendevogn.

Høj maksimumsvægtindividuelt vendbare sæder med liggestillingprisgunstig
Ret tung og bredstor sammenklappetmeget svært tilgængelig bagagekurv

Mountain Buggy Duet 2.5

Markedets smalleste søskendevogn med sæder på tværs. Kan klappes kompakt sammen

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/18 kg Bredde: 65 cm Type af sæde: Almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Lufthjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Et sæde kan udskiftes med indkøbskurv Vendbare siddedele: Nej, men liggedelen kan laves om til et bagudvendt sæde.

Mountain Buggy Duet 2.5 er en opdatering af den ældre Duet, nu 65 cm bred mod tidligere 63 cm – hvilket dog stadigvæk er utrolig smalt for at være en søskendevogn på tværs. MB Duet 2.5 er således en lille og praktisk søskendevogn med fire lufthjul, hvoraf de to forreste er svingbare. Forhjulene kan låses i fast stilling for at forbedre fremkommeligheden i terræn.

Søskendevognen har en kraftig fodbremse og et håndtag med knækled, så det kan indstilles i højden. Håndtaget er rillet og måske ikke det mest bekvemme, men man får et godt greb, og det er vigtigt med tanke på, at man kører rundt med en tung last.

Maksimumsvægten for liggedelen er standard, 9 kg, men sæderne kan tage 18 kg hver. MB Duet 2.5 er en vogn, der er så robust, at man faktisk godt tør, at have lidt tungere børn i den.

En anden forbedring af modellen er, at Duet 2.5 har fået enhåndssammenklapning. Længst fremme på chassiset, mellem sæderne og over fodstøtten, sidder en pal, der skal trykkes ind, og derefter er det ligetil at klappe vognen sammen. Mountain Buggy Duet 2.5 bliver ikke smallere og kun marginalt kortere, men derimod meget fladere, når den klappes sammen.

Sæderne på MB Duet 2.5 er almindelige og lægges ned trinløst med remme til en så godt som flad liggestilling. Duet 2.5 har ikke justerbar fodstøtte, men derimod en stor kaleche med solskærm af mesh, der kan klappes ud. Solskærmen på sædet er bestemt bestået, men liggedelen er desværre knap så god på det punkt – kalechen er kortere end man kunne ønske sig.

Bagagekurven er relativt rummelig og let at komme til fra flere sider, det er dog lidt besværligt at få en indkøbspose ind, hvis sæderne er i liggestilling.

Liggedelen til MB Duet 2.5 er lille, men hyggelig. Når barnet er vokset fra liggedelen, kan den laves om til et bagudvendt face to face-sæde. På samme ramme som til liggedelen sætter man betræk til et sæde, og man anvender også samme kaleche. Dette face to face-sæde har en fast hvilestilling med en maksimumsvægt på 9 kg, men den muliggør bagudvendt kørsel i en længere periode.

Duet 2.5 kan også anvendes som enkeltvogn, hvor det ene sæde skiftes ud med en stor indkøbskurv. Søskendevognen fungerer godt både i byen og i terræn, den kan styres med en hånd, men kan af og til opleves lidt tung at køre. Hvis vendbare sæder er vigtigt, men derimod fremkommelighed, så er Mountain Buggy Duet 2.5 et godt og praktisk valg af søskendevogn.

Rekordsmal søskendevogn på tværsnem at klappe sammen
Ruller lidt trægtde store sæder kun fremadvendte

Phil & Teds Dash Buggy

Praktisk og alsidig søskendevogn, der er meget kompakt og let at køre

Maks. vægt ligge-/siddedel: Hovedsæde enkeltvogn: 25 kg. Hovedsæde søskendevogn: 20 kg. Søskendesæde: 15 kg. Liggedel: 9 kg Bredde: 64 cm Type af sæde: Almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Tilkøbes separat Hjul: Punkteringsfri hjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare siddedele: Ja, som enkeltvogn kan søskendesædet monteres bagudvendt.

Phil & Teds trehjuler Dash kan anvendes både som enkelt- og som søskendevogn i flere forskellige konstellationer. Dash kan med en nyfødt som passager først anvendes med en separat liggedel. Når det er tid til, at barnet skal sidde op, men hvis man ikke føler sig klar til at vende babyen fremad, kan man købe søskendesædet til.

Dette sæde kan monteres på tre forskellige måder: bagudvendt foroven på chassiset, når vognen køres med é barn, fremadvendt foroven på chassiset, og så kan man have en baby i blød lift nedenunder, samt fremadvendt forneden på chassiset med et ældre barn siddende i hovedsædet foran.

Hovedsædet har meget god plads. En normalt stor syvårig sidder godt, og maksimumsvægten er hele 25 kg. Dash har dog kun hvilestilling for ryglænet. Den fulde liggestilling, der åbnes med en lynlås, er formet til en blød lift og kan ikke bruges af et ældre barn til at sove i.

Kalechen på P&T Dash er lang og dækker godt. På Dash er bagstykket også heldækkende til forskel fra tidligere P&Y-vogne. Det kan godt åbnes, hvis man ønsker det, og der er også et lag med mesh, som man kan anvende.

Som søskendevogn er det fleksibiliteten, der er Dash' primære styrke. Vognen er kun 64 cm bred, men kan i alt klare 35 kg børn og virker stadig rigtig let at køre. Den kan nemt manøvreres med én hånd. De store, punkteringsfri hjul er af høj kvalitet, og vognen kan også klare grus og lidt terræn takket være affjedringen.

Håndbremsen som P&T Dash er udstyret med, er både nem at finde og bruge, og håndtaget med knækled er behageligt at holde i. Det tager nogle forsøg, inden man lærer at klappe Dash sammen, men vognen kan klappes sammen i et stykke, også med søskendesædet på, og bliver da kun marginalt større end en almindelig enkeltvogn.

Bagagekurven er gigantisk, men med to lidt større børn i vognen forsvinder en del af opbevaringspladsen som fodstøtte til det bagerste sæde.

De største ulemper ved Dash som søskendevogn er, at begge sæder er fremadvendte. Med en baby i blød lift og større søskende ovenpå fungerer den godt, og det samme er tilfældet med to lidt større børn. Det er overgangsperioden, hvor babyen ikke vil ligge ned, men måske stadig vil være bagudvendt, der kan virke svær at løse med Dash.

Når søskendesædet anvendes forneden, synes vi også, at siddestillingen er for tilbagelænet, og vi havde gerne et, at der fulgte en kaleche med til sædet. En almindelig kritik af søskendevogne på langs er, at det nederste sæde er for lavt placeret, men det har ikke generet hverken børnene, der har kørt i vognen, eller forældrene, der har kørt den. Der er også godt udsyn til siderne for det barn, der sidder forneden.

P&T Dash er let at køre og en smal, praktisk og alsidig søskendevogn, der fungerer glimrende, hvis man først og fremmest prioriterer fremkommelighed i alle miljøer.

Ruller letmeget kompakt sammenklappethøj maksimumsvægt og rummeligt sæde
Kun fremadvendte sæder som søskendevogndårlig bagageplads som søskendevogn

Carena Gotland Twin

Søskendevogn med fuld liggestilling i sæderne og kalecher med forlængelse

Maks. vægt ligge-/siddedel: 9/15 kg Bredde: 79 cm Type af sæde: Almindelig Medfølger regnslag/benpose: Nej/ja Adapter til babyautostol: Nej Hjul: Punkteringsfri hjul Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej. Vendbare siddedele: Nej

Carena Gotland er en søskendevogn med sæderne placeret ved siden af hinanden. Sæderne er fast fremadvendte og virker rummelige, en femårig kan også klemmes ned, hvis det kniber. Det er nærmere vognens maksimumsvægt på 15 kg per sæde, som begrænser anvendelsestiden.

Gotland kan komme ind gennem en standarddør, men 79 cm er alligevel bredt, og denne vogn er ikke praktisk i små butikker og bymiljø. Hvis man ikke behøver at tænke over vognens mål, så har Carena Gotland dog flere gode funktioner. Sædernes ryglæn kan lægges ned trinløst til en flad liggestilling, og kalechen kan åbnes med lynlås og forlænges, hvilket giver en rigtig god beskyttelse mod sol og vejr.

Fodstøtterne kan ikke justeres, men sovekomforten for barnet oplever vi som god. Sædernes bøjler giver god plads til barnets ben og kan også nemt klikkes af. Carena Gotland har to separate bagagekurve. Godt, hvis man vil organisere indholdet i bagagekurvene for hvert barn, men mindre godt, da muligheden for at transportere noget stort forsvinder.

Køreoplevelsen med Carena Gotland er overraskende god. Det er ikke helt usædvanligt, at man sparer på affjedringen på søskendevogne i de lavere prisklasser, men Gotland har en godkendt, lille gyngen, og hjulene får også en god karakter. Alle fire hjul er punkteringsfri, og forhjulene kan indstilles som svinghjul eller låses i fast stilling.

Vognen virker let at køre selv med to børn tæt på maksimumsvægten i sæderne. Håndtaget har en knækled, så det kan justeres i flere forskellige vinkler, og der er tilstrækkelig plads til forælderens ben til, at man kan gå normalt bag ved vognen.

Selvfølgelig kan Carena Gotland klappes sammen, men den bliver stor. Bredden forbliver 79 cm, og selv når vognen er klappet sammen, er den svær at få ordentligt fat i og tung at løfte. Hvis man har svage eller korte arme, så er det ikke nogen nem opgave at få Carena Gotland ind i bagagerummet på en bil.

Skal vognen primært være klappet op og klar til en gåtur, og man har det fint med, at børnene vender fremad, så virker Carena Gotland som en god søskendevogn til prisen.

God til prisenrummelige sæder med god liggestillingruller godt
Kun fremadvendte sæderto separate bagagekurvestor sammenklappet

Alt om søskendevogn

En søskendevogn er en barnevogn, der har plads til mindst to børn samtidig. Alle barnevogne i denne test er fremstillet til at blive brugt at både en baby og et større barn eller af to lidt større børn samtidig. En søskendevogn kan enten være på tværs – med sæderne ved siden af hinanden – eller på langs – hvor det ene sæde er placeret foran og/eller over det andet.

Visse søskendevogne kræver en separat liggedel for at kunne bruge vognen med et spædbarn, i andre kan man kombinere siddedelen med en blød lift. Inden man køber en søskendevogn, bør man tage stilling til, om man vil kunne have børnene bagudvendt, når de sidder op, da mange søskendevogne har siddedele, om kun er fremadvendte.

Man bør også være opmærksom på søskendevognens bredde, så man er sikker på at kunne komme omkring som normalt i hverdagen, uden at sidde fast i elevatorer og døråbninger, eller at vognen er for stor til bilens bagagerum.

Der er flere aspekter, der skal tages med i overvejelserne, når man vælger søskendevogn. Med to børn i vognen bliver det naturligvis hårdere at køre, så gåture i terræn eller sne, hvor det er nødvendigt at skubbe mere til, bliver lettere, hvis selve vognen ikke vejer alt for meget.

Hvis man tit skal have vognen med i bilen, foretrækker man måske en søskendevogn, der kan klappes sammen i et stykke med alle delene på, end en, der skal skilles ad. Sørg også for, at håndtaget kan indstilles i højden, så det kan bruges af alle dem, der skal køre med vognen regelmæssigt, og at siddedelene er store nok til også at have plads til det ældste barn i et stykke tid fremover.

Planlægger man at gå mange ture i skoven, er det smart med lidt større hjul, der er fyldt med luft eller skum, og shopper man ofte i city, er en det måske et bedre valg med en smallere vogn, der er let at styre.

?
Log ind

Bliv PriceRunner Plus-medlem

Ikke medlem? Bliv medlem