Opdateret
Er familien blevet udvidet med flere børn, som skal kunne køres i barnevogn samtidig? Med en søskendevogn er det ikke noget problem at komme frem til institutionen eller tage på ture. Vi har testet søskendevogne fra flere mærker, herunder Bugaboo, Baby Jogger og Cybex. Læs med og se, hvem vi mener er bedst i test.
Vores tests er udført af uafhængige eksperter samt afspejler testredaktørens ærlige og objektive holdning.
Udvælgelsen af testede produkter og selve testresultatet udføres uden påvirkning af producenter, butikker eller andre interne/eksterne parter.
Vi udfører selv vores test og tester alle produkter på den måde, de er beregnet til at blive anvendt i virkeligheden. I vores test af søskendevogne har vi ladet både almindelige børnefamilier og eksperter på området køre og bruge vognene med deres egne børn.
I vores test af søskendevogne har vi ladet vognene køre med både babyer og større børn for at kunne lave en bedømmelse af, hvordan anvendelsestiden ser ud. De testede søskendevogne har været både på langs og på tværs. De er testet med liggedel og med sæder. Vognene har kørt i bymiljø og i lidt mere terræn.
Egenskaber: På hvilke måder kan sæder og liggedele konfigureres på vognen, kan man montere babyautostole, kan vognen laves om til en enkeltvogn?
Funktioner: Kan sæderne vendes, er de almindelige eller ergonomiske, er der liggestilling, og er håndtaget justerbart?
Brug: Hvordan kører vognen på forskellige underlag, er den smal nok til at kunne bruges i kollektiv trafik, kan den nemt klappes sammen og bliver lille nok til bagagerummet i en bil, er siddekomforten for børnene god?
Vi lægger ekstra vægt på, hvor store og tunge børn der er plads til i søskendevognen, så det er behovet og ikke vognens maksimumsangivelser der afgør, hvor længe vognen kan anvendes. Foruden disse egenskaber laver vi en bedømmelse af vognens generelle kvalitet, og hvordan funktioner og egenskaber står i forhold til vognens pris.
Vi har testet et udpluk af markedets populære modeller. Sammenlign priser og find tilbud på de testede søskendevogne på PriceRunner.
Fleksibel søskendevogn med perfekt kaleche. God til familien med pseudo tvillinger
Maxvægt ligge/siddedel: 9/22 kg Bredde: 74 cm Type siddedel: Ergonomisk Indgår regnslag/fodpose: ja/nej Adapter til autostol: Ja Hjul: Punkterfrie Håndtag: Teleskop Kan laves om til singlevogn: Ja Vendbare siddedele: Ja
Bugaboo Donkey 5 er en meget fleksibel søskendevogn til familien med 2 børn, som er født tæt på hinanden (pseudo tvillinger). Donkey 5 kan nemlig let tilpasses efter behov. Forskellen mellem Donkey 5 og de tidligere versioner er ikke kæmpestore, men de er dog med til at forbedre vognen en tand.
Forbedringerne på Donkey 5 indebærer blandt andet:
Donkey 5 kan anvendes med et barn (Mono) og vil i det tilfælde være 60 cm bred, eller med to børn (Duo/Twin) og er i så fald 74 cm på det bredeste punkt. Det gør vognen smal nok til både kollektiv trafik og elevatorer. Stellet er let at samle sammen og gemme væk, med lidt øvelse kan det gøres på tredive sekunder.
Vil du kunne køre med tre børn på samme tid, så er det vældigt nemt at bruge Donkey 5’s eget ståbræt.
Liggedelen er rummelig i forhold til en søskendevogn, og nu også ekstra luftig takket være breezy-åbningerne, som kan åbnes i hovedenden - perfekt til sommerbabyen. Siddedelene er ergonomiske og kan vinkles mellem sidde-, hvile-, og liggeindstilling, når de er bagudrettet. Når de er fremadrettede, er der ikke nogen liggeindstilling. Den polstrede sele er enkel at justere, og utrolig let at klikke sammen samt løsne igen. Siddedelen er relativt rummelig, og der er plads til de fleste børn på op til en meter. Max-vægten i siddedelen er 22 kg - dog kun 15 kg, hvis man kører Mono med siddedelen bagudrettet.
Donkey 5 har naturligvis en kaleche, som i princippet er perfekt. Det, at den kan forlænges kombineret med kigge- og udluftningshul, gør, at barnet altid kan sidde i skyggen og køles af.
Siddedelens bøjle kan tages helt af, men den kan også bare løsnes i den ene side og derefter svinges rundt. På den måde bliver det lettere både at sætte barnet i stolen og at tage det op igen.
Kørefornemmelsen i Donkey 5 er rigtig god. De punktérfrie dæk klarer grusveje, sne og andet terræn (se bare billedet herover). Stellet har ingen mærkbar affjedring, så vognen ruller allerbedst på flade underlag. Men der er den så til gengæld også så nem at styre, at vi ganske let kan svinge Donkey 5 med kun to fingre på styret.
Vognen passer godt til forældre med forskellig højde, da teleskophåndtaget kan justeres i højden og giver god plads til at tage lange skridt. Kører du med vognen i Mono-indstilling, så har du en praktisk sidevogn til oppakning, men vognens varekurv kan også rumme en hel del.
Bugaboo har valgt at placere sammenfoldningsknapperne på oversiden af håndtaget, hvilket gør vognen en anelse lettere at folde sammen. Du behøver ikke trykke på nogen spærringer eller låse for at folde vognen ud igen.
Donkey 5 er dog ret upraktisk, når den er foldet sammen, mest i forhold til størrelsen, men også i forhold til håndtering. For at gøre den så kompakt som muligt er du nødsaget til at skille den ad i forskellige dele. Det kan godt fungere i enkelte tilfælde, men kan blive et irritationsmoment, hvis det skal gøres dagligt.
Prisen for en Bugaboo Donkey 5 i søskendemodellen er høj, men rimelig. Det at kunne vælge mellem at køre et, to eller tre børn med vognen og enkelt at kunne skifte mellem indstillingerne skaber præcis den fleksibilitet, som småbørnsforældre behøver. Det er også et stort plus, at Bugaboo har et bredt udbud af både matchende tilbehør og praktiske reservedele.
Man bør også have med i bedømmelsen af prisen, at Bugaboo Donkey 5 kommer til at have samme høje videresalgspris som sine forgængere. Det betyder, at en vogn i fin stand kan sælges videre med kun et mindre tab selv efter et par års brug.
Skulle vi have ønsket nogle yderligere forbedringer, så havde en dybere siddedel stået øverst på listen. Nu nøjes vi med at konstatere, at hvis man ønsker at bruge mange penge på en søskendevogn, så tilbyder Bugaboo Donkey 5 al den funktionalitet, du kunne ønske dig.
Rummelig søskendevogn, god liggestilling, justerbar fodstøtte og nem at klappe sammen
Maks. vægt liggedel/sæde: 9/23 kg Bredde: 75,5 cm Type af sæde: Almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Punkteringsfrie Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare sæder: Nej
Baby Joggers søskendevogn City Mini GT Double har længe været populær og er kendt for en vellykket kombination af rummelige sæder og kompakt sammenklapning. Nu er den blevet opdateret, og Baby Jogger City Mini GT 2 Double er mærkbart bedre end sin forgænger.
City Mini GT 2 Double er en søskendevogn på tværs med to fast fremadvendte sæder. Vil man bruge vognen fra fødslen, kan der købes en liggedel til. Man kan også montere babyautostole på City Mini GT 2 Double, men kun én ad gangen. Således er den ikke det bedste valg som søskendevogn til tvillinger. Efter barnet er vokset fra den lille, men hyggelige liggedel, skal barnet vendes fremad.
Småbørnsforældre roser ofte Baby Joggers barnevogne for deres lange anvendelsestid, som er mulig takket være en høj maksimumsvægt og rummelige sæder. City Mini GT 2 Double er ingen undtagelse. En normalt stor 5-6-årig kan sidde bekvemt i vognen. Ryglænet er højt, men rummeligheden på langs bliver reduceret af, at kalechens bue stjæler en del plads ved barnets hoved. I bredden er der god plads i siddefladen.
Sæderne i GT 2 Double kan justeres trinløst ned til en god, flad liggestilling. Siddestillingen er imidlertid lidt tilbagelænet, selvom man prøver at trykke rygpladerne frem. Vognens nye betræk føles hyggeligere, men det der virkelig øger barnets komfort, er det faktum, at City Mini GT 2 Double har fået justerbare fodstøtter. Fordelen ved fodstøtterne er, at barnet kan sove mere lige og udstrakt. Ulempen er, at det kræver en del kræfter både at løsne fodstøtterne og at trykke dem på plads.
Selen i Baby Jogger City Mini GT 2 Doubles sæder er enkel at justere i højde og vidde. Den kan nemt skilles ad i separate remme, hvis man vil sætte en kørepose i. Til forskel fra den ældre version så har City Mini GT 2 Double fået separate bøjler, en til hver sæde. Kalecherne beskytter godt mod sol og vind, når de er klappet helt ud. Der er to kighuller i hver kaleche, så man kan holde god kontakt med sit barn undervejs på gåturen.
Køreoplevelsen er helt uden anmærkninger. GT 2 Double er en vogn, man kan laste tungt med bagage i den rummelige, men lidt svært tilgængelige bagagekurv, og med børn. Alligevel ruller søskendevognen meget let. De skumfyldte hjul kan klare såvel grusvej som sne og ujævne græsplæner, og da BJ City Mini GT 2 Double har fået god affjedring i stellet bliver køreturen endnu blødere.
Søskendevognen har beholdt sin utroligt enkle sammenklapning. Med en hånd omkring remmen i hver sæde er det bare at løfte lige op, så foldes GT 2 Double sammen på midten og låses automatisk i sammenklappet tilstand. Den gamle GT Double var populær i mange år, og alt taler for, at den nye Baby Jogger City Mini GT 2 Double bliver mindst lige så populær i mindst lige så lang tid.
Praktisk og meget fleksibel søskendevogn på langs med almindelige sæder
Maks. vægt liggedel/sæde: 9/22 kg Bredde: 65 cm Type af sæde: Almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Nej Hjul: Punkteringsfrie Håndtag: Teleskop Kan omdannes til enkeltvogn: Ja Vendbare sæder: Ja
Cybex Gazelle S er en søskendevogn på langs, der noget unikt er udstyret med almindelige sæder, som kan vinkles til en flad liggestilling. Vognen er 65 cm bred - kun en smule bredere end en normal duovogn. Gazelle S kan nemt vokse med familien.
Et barn, to børn, tvillinger – Gazelle S kan bruges til de fleste kombinationer.
På Gazelle S kan man fastgøre såvel lift som babyautostol og sæde. Der er også en ekstra indkøbskurv, hvis man virkelig vil kunne handle stort ind med barnevognen. Stellet er kraftigt og stabilt, også når vognen er tungt lastet. De punkteringsfrie hjul ruller let, og Gazelle S er for det meste nem at styre.
Bruger du vognen som søskendevogn, så er vægtfordelingen dog afgørende for køreoplevelsen. Med et tungt barn forrest har Gazelle S en tendens til at blive tung at styre og kan trække til siden, når underlaget skråner. Men det afhjælpes dog delvist ved at låse forhjulene. Med to større børn bliver vognen selvfølgelig også tungere at løfte op over fortovskanter.
Cybex Gazelle S er ikke en vogn til terrænkørsel. Der er ganske vist affjedring i stellet, og man kan komme frem på grusvej, men vognen opleves alligevel som at bumle en del på ujævne underlag. Hvis du primært går på asfalt og fortove, så er fremkommeligheden dog meget god.
Der er to fastgøringspunkter på stellet. Det øverste punkt kan justeres i tre forskellige højder, og det nederste kan drejes frem ved behov. Der skal anvendes forskellige indstillinger til forskellige kombinationer af babyautostol, indkøbskurv, lift og sæde. Desuden har sæderne forskellig maksimumsvægt (15 eller 22 kg) afhængig af, hvor de er placeret, og hvilken vej de vender.
Det betyder, at der er ret meget at holde styr på for at kunne bruge Gazelle S rigtigt. Cybex har forudset risikoen for forvirring og placeret en guide, der er syet fast i bagagekurven. Den er utrolig praktisk og en ting, du ofte har nytte af, når vognen skal bygges om efter behov.
Med Gazelle S kan man vælge mellem rigtig mange forskellige måder at fastgøre sæderne. Begge børn bagudvendt, begge fremadvendt eller et hver vej – det hele kan lade sig gøre (selvom maksimumsvægten som nævnt varierer). Du skal dog være bevidst om, at selvom det kan fungere i teorien, så er det ikke altid nær så godt i praksis. Vil du for eksempel have begge sæder i fuld liggestilling, så er det kun nogle få kombinationer, der virker.
Sæderne har ryglæn, der kan vinkles fra opret siddestilling til flad liggestilling, og de kan anvendes med en blød lift i. Sædet er i normal størrelse for en søskendevogn. Selvom sæderne (i den rette stilling) kan holde til 22 kg hver, så er størrelsen nok blevet for lille i længden inden da. Især fodstøtten er ret kort.
Til børn op til 3-4 år fungerer Gazelle S fint. Større børn kan køre i den, men de kommer til at sidde med meget bøjede ben. Kalechen har en ventilationsåbning, kalechen kan hæves på sædestellet og den kan også forlænges, men den virker lidt kort i liggestillingen. Liften er hyggelig og har smarte memory-knapper, som gør den nem at tage af.
Gazelle S har justerbart teleskophåndtag og masser af benplads for den, der skubber bagpå. Bagagekurven er meget rummelig, men hvis man kører med to børn, så forsvinder en del til benplads.
Et stort plus ved Cybex Gazelle S er, at den faktisk kan klappes sammen med sæderne på stellet. Det gør, at den er usædvanlig kompakt, når den er klappet sammen - af en søskendevogn at være.
Cybex Gazelle S egner sig bedst til familien, der nemt vil kunne tilpasse vognen efter dagens behov. Den er ekstra god, hvis I ofte skal pakke vognen bag i bilen eller bor småt og ikke vil have en bred vogn at bøvle med i entreen. Den bedste køreoplevelse får man i bymiljø eller på asfalt.
Vil man have en søskendevogn på langs, men alligevel vil kunne tilbyde sine børn god sovekomfort på en plan liggeflade, så er Cybex Gazelle S utvivlsomt det bedste alternativ på markedet.
Funktionel søskendevogn med rummelige sæder og udmærkede køreegenskaber
Maks. vægt liggedel/sæde: 9/22 kg Bredde: 79,5 cm Type af sæde: Almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Ja Hjul: Luftfyldte Håndtag: Knækled Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare sæder: Nej
Thule Urban Glide 2 Double er en søskendevogn på tværs med to rummelige sæder. Vognen kan også anvendes med liggedel, og man kan købe adaptere til at fastgøre en babylift på chassiset. Sæderne er kun fremadvendte, og ryglænet er let bagudlænet i siddestilling. De kan derefter klappes ned til en flad liggestilling. Når barnet sover i vognen, kan man åbne en ventilationsåbning ved barnets hoved, så det bliver køligere i sædet. Også kalechen der beskytter godt mod solen, har et kombineret ventilations- og kighul.
Sædet har Thules praktiske og velpolstrede sele, som er nem at tilpasse efter barnets størrelse. Der er ingen justerbar fodstøtte, men chassiset er udformet, så barnet kan få bekvem støtte til fødderne. Der er tilstrækkelig plads i ryglænet og under kalechen, til at en normal fireårig kan sidde bekvemt.
Vognen måler lige under 80 cm i bredden. Den kan således komme igennem almindelige standarddøre, men kan virke klodset på grund af bredden i supermarkeder og lignende omgivelser. Urban Glide 2 Double virker dog nærmere til at være bygget til lange gåture på brede veje eller løbeture på gode stier. Man kan løbe med vognen, hvis man låser det svingbare forhjul fast.
At vognen kun har tre hjul, kan se ustabilt ud, men Thule Urban Glide 2 Double er velbalanceret, og de store lufthjul sammen med vognens affjedring giver et rigtig godt rul. Grusveje, hullet underlag, græsplæne - det bliver aldrig noget problem at komme frem.
Vognen er også let at styre og bekvem at køre takket være håndtaget med knækled, der er ergonomisk udformet. Midt på håndtaget sidder en praktisk håndbremse, bagerst på chassiset er der også en almindelig fodbremse, der er nem at komme til.
Trods sin størrelse er Thule Urban Glide 2 Double nem at klappe sammen. Ved at løfte den øverste del af vognens betræk, som dækker fodenden, afsløres ne blå pal, der skal trækkes til siden og drejes. Sammenklapningen foretages enkelt med én hånd, og vognen bliver flad. Den bliver endnu mindre, hvis man hurtigt klikker alle hjulene af.
Bagagekurven har et smart låg, så man kan beskytte eller skjule sin oppakning, men låget kan også tulles til side, så vognen kan fyldes maksimalt med pusletaske og andre ting. Hvis man forventer at gå mange, lange og letrullede ture og måske ind imellem løbe med vognen, så er der få modeller, der kan måles sig med funktionerne og køreoplevelsen hos Thule Urban Glide 2 Double.
Ukompliceret søskendevogn med rummeligt sæde, høj maksimumsvægt og god køreoplevelse
Maks. vægt pr. sæde: 20 kg Bredde: 72 cm Type af sæde: Almindeligt Medfølger regnslag/benpose: Nej/nej Adapter til babyautostol: Nej Hjul: Punkteringsfrie EVA-dæk Håndtag: Ikke justerbart Kan omdannes til enkeltvogn: Nej Vendbare sæder: Nej
Nordic Crown Twinsitty er baseret på en ældre model af søskendevogn fra BRIO, hvis nogen skulle synes, at designet virker bekendt. Nordic Crown har videreudviklet modellen, men beholdt det enkle grundlag. Twinsitty er en fast fremadvendt siddevogn. Vognen kan holde til 2 x 20 kg i sædet. Siddepladsen er meget generøs, der er plads til to børn på 4-5 år ved siden af hinanden. Mindre børn kan sidde med flyverdragt på, uden at det bliver trangt.
Der følger ingen kaleche med til Nordic Crown Twinsitty, men den kan købes separat. Kalechen har en solskærm, der kan klappes ud, og beskytter godt mod solen. Ryglænet på Twinsitty kan indstilles i to forskellige stillinger. Siddestillingen er meget opret og god. Hvis man løsner krogen, som holder ryglænet på plads, kan det klappes bagud til hvilestilling. Et barn kan sove i hvilestillingen, uden at hovedet falder forover. Men da der mangler liggestilling, er Nordic Crown Twinsitty ikke det bedste valg som sovevogn til små børn og heller ikke egnet til babyer.
Bagagekurven på Nordic Crown Twinsitty er godkendt til 5 kg. Den består af en solid metalkurv, der virker rummelig og kan holde til en hel del. Ulempen ved en gitterbagagekurv er, at småting falder ud med det samme. Derfor er det nødvendigt at pakke sine ting i poser, inden man læsser dem ind under søskendevognen.
Twinsitty har en justerbar fodstøtte, som justeres manuelt mellem forskellige vinkler ved at klappe et stativ op forneden. Helt løftet til vandret stilling og med ryglænet i hvilestilling bliver Nordic Crown Twinsitty til noget i stil med en bekvem loungesofa, som man gerne selv ville blive trillet hjem i efter en dag ved stranden. Vognen har to grenseler. Ved køb medfølger løse seler til at fastgøre i vognen, hvis man vil spænde børnene fast under gåturen.
Nordic Crown Twinsitty har fire hjul, som alle kan tages af vognen. Forhjulene er faste. For at dreje vognen skal man enten løfte håndtaget eller trykke det ned, mens man drejer vognen. Det gør den lidt klodset at manøvrere på trange steder, selvom bredden på 72 cm er smal og fleksibel. Men på åbne arealer og lange gåture virker det slet ikke besværligt. Twinsitty er let at klappe sammen og bliver flad og kan nemt løftes ind i bilen.
Dette er ikke en søskendevogn, der kan anvendes fra fødslen, eller hvis man vil have børnene bagudvendt eller i fuld liggestilling. Men hvis man har lidt større børn og vil have en stabil og enkel måde at transportere dem, for eksempel til og fra børnehave, fungerer Nordic Crown Twinsitty virkelig godt. Køreoplevelsen er god, vognen kan også komme frem i lidt terræn, og børnene trives fint i Twinsitty.
En søskendevogn er en barnevogn, der har plads til mindst to børn samtidig. Alle barnevogne i denne test er fremstillet til at blive brugt at både en baby og et større barn eller af to lidt større børn samtidig. En søskendevogn kan enten være på tværs – med sæderne ved siden af hinanden – eller på langs – hvor det ene sæde er placeret foran og/eller over det andet.
Visse søskendevogne kræver en separat liggedel for at kunne bruge vognen med et spædbarn, i andre kan man kombinere siddedelen med en blød lift. Inden man køber en søskendevogn, bør man tage stilling til, om man vil kunne have børnene bagudvendt, når de sidder op, da mange søskendevogne har siddedele, om kun er fremadvendte.
Man bør også være opmærksom på søskendevognens bredde, så man er sikker på at kunne komme omkring som normalt i hverdagen, uden at sidde fast i elevatorer og døråbninger, eller at vognen er for stor til bilens bagagerum.
Der er flere aspekter, der skal tages med i overvejelserne, når man vælger søskendevogn. Med to børn i vognen bliver det naturligvis hårdere at køre, så gåture i terræn eller sne, hvor det er nødvendigt at skubbe mere til, bliver lettere, hvis selve vognen ikke vejer alt for meget.
Hvis man tit skal have vognen med i bilen, foretrækker man måske en søskendevogn, der kan klappes sammen i et stykke med alle delene på, end en, der skal skilles ad. Sørg også for, at håndtaget kan indstilles i højden, så det kan bruges af alle dem, der skal køre med vognen regelmæssigt, og at siddedelene er store nok til også at have plads til det ældste barn i et stykke tid fremover.
Planlægger man at gå mange ture i skoven, er det smart med lidt større hjul, der er fyldt med luft eller skum, og shopper man ofte i city, er en det måske et bedre valg med en smallere vogn, der er let at styre.
Vi bruger cookies for at tilpasse indhold og annoncer til dig og for at analysere vores trafik. Vi deler oplysninger om din brug af tjenesten med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med oplysninger, som du har delt med dem.