Vi gemmer data om din brug af sitet i cookies. Ved fortsat brug accepterer du dette

Cookiepolitik

Autostol baby: 17 modeller i test

Af PriceRunner Opdateret 11.06.2018

Vi har testet babyautostole og udpeger Maxi Cosi Pebble til bedst i test. Pebble er en tryg og komfortabel babyautostol, som har en smart sele, der står op, så det er nemt at sætte barnet i og tage det ud. Maxi Cosi Pebble er meget god til prisen med tanke på funktionerne.

En anden babyautoatol der udmærker sig, er BeSafe iZi Go. Denne babyautostol er nem at docke i soklen, har smarte magnetbeslag til selen og lav vægt, så den er mindre tung at bære.

Sådan udførte vi testen

Babyautostolene og soklerne er testet på parametrene funktion, design, kvalitet og værdi for pengene. Med design mener vi, hvor godt produktet er udformet til at udnytte sine funktioner. Værdien for pengene er baseret på, hvor godt produktet lever op til forventningerne til funktionalitet, design og kvalitet i forhold til prisen. Et relativt dyrt produkt er der således også større forventninger til.

Vi har ladet børn i forskellige aldre køre i stolene. Vi har ikke testet stolenes sikkerhed – derimod er alle babyautostolene certificeret i henhold til E-godkendelsen. Den er styret via regulativ ECE R44 rev. 04, som er en europæisk godkendelse for kollisionssikkerhed.

I Sverige är det krocksäkerhetslaboratoriumet vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Linköping som utfärdar E-godkännandet. I og med at babyautostolenes kollisionssikkerhed allerede er godkendt, er vores test et supplement til de parametre, der ikke testes i henhold til ECE R44 rev. 04-regulativet.

I vores test har vi anvendt babyautostolenes respektive isofixsokler til at montere stolene i bilen. Samtlige babyautostole kan også spændes fast direkte i bilen med trepunktssele, og visse stole har også en sokkel, der kan spændes fast i bilen med sikkerhedsselen.

Bedst i test

Maxi Cosi Pebble

i-Sizegodkendt babyautostol med ekstra sidebeskyttelse i indsatsen, fænomenal sele

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Nej Vægt babyautostol: 4,6 kg Vægt sokkel: 6,8 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 66 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 43 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 55 cm Seleophængning: Automatisk Kaleche: Ja, 1 position Sele: Trepunkts, forhøjes med greb på bagsiden af autostolen

Maxi Cosis babyautostol Pebble er en noget mere eksklusiv og avanceret babyautostol end den populære model CabrioFix fra samme mærke. Pebble er især kendetegnet ved selen, der stadig er en trepunktsvariant, men som har andre beslag i ryglæn og sæde. Beslagene holder derefter selen åben, når den er spændt op, så selestropperne aldrig sidder i vejen, når barnet skal sættes i Pebble.

Pebble adskiller sig primært fra i-size-varianten Pebble Plus i kraft af spædbarnsindsatsen, som på Pebble er todelt i form af en numsepude og en nakkepude samt forstærkninger i stolens sider. Maxi Cosi Pebble er en rummelig og hyggelig babyautostol, der virker bekvem for barnet uden at se klodset ud i voksnes øjne. Selen i Pebble kan indstilles i flere forskellige stillinger ved hjælp af en greb på bagsiden af stolen, så autostolen kan vokse med barnet.

Solbeskyttelsen på Maxi Cosi Pebble er et stykke stof med to gummikroge, der fastgøres på autostolens håndtag og kan pakkes helt af vejen i den gummiliste, der sidder rundt om stolens kanter. Håndtaget har en bærevenlig form. Betrækket har klaret pletter godt, og det virker nemt at holde Pebble ren.

Soklen til Maxi Cosi Pebble har både lys- og lydindikatorer, så det er ikke muligt at montere babyautostolen forkert i bilen, og den bipper også, hvis støttebenet skulle havne i forkert stilling efter nogen tids brug. Maxi Cosi Pebble er meget god til prisen med tanke på funktionerne.

Babyautostolen er noget tungere end testens virkelige letvægtere, men det synes vi opvejes af den fantastiske sele og andre detaljer, der understreger, hvor gennemført Maxi Cosi Pebble er. Vurderet ud fra alle funktioner, pris og vægt bliver Maxi Cosi Pebble den babyautostol, vi udpeger til bedst i test.

Genialt brugervenlig selerummeligt sædeæstetisk tiltalende
Lidt kort solskærm

BeSafe iZi Go

Babyautostol, der er nem at sætte fast i soklen, magnetbeslag i selen, let at bære

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja Vægt babyautostol: 3,9 kg Vægt sokkel: 6,3 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 66 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 43 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 58 cm Seleophængning: Ja, magneter. Kaleche: Ja, 4 positioner Sele: Fempunkts, hæves automatisk med nakkestøtten

BeSafe iZi Go er en meget rummelig og brugervenlig babyautostol. Soklen er let at bære og nem at håndtere, så man undlader ikke at skifte mellem forskellige biler eller afmontere stol og sokkel helt. Det er heller ikke noget problem at finde ud af, hvordan soklen monteres i bilen.

Babyautostolen skal holdes i en ret vinkel for nemmes at klikke fast i soklen. Det kræver lidt øvelse, men når man først har fundet ud af det, går det hurtigt. Det er dog nemmest at løsne iZi Go fra soklen med et enkelt tryk på en let tilgængelig knap. BeSafe har antagelig testens bedste løsning til netop denne funktion.

Selve babyautostolen er hyggelig med en form, der bliver smallere oppe omkring barnets hoved. Barnets hoved holdes på plads, og konstruktionen virker sikker. BeSafe iZi Go føles slet ikke trang på trods af den smalle pasform, snarere tværtimod. Selv større børn på 7-8 måneder sidder komfortabelt.

Det virker i begyndelsen lidt uvant med 5-punktssele i en babyautostol, men selen er enkel, og det føles sikkert at den spænder barnet fast i fem punkter. BeSafes gennemgående smarte brug af magneter til at holde selen til side i sine autostole, når barnet sættes i og tages ud, fungerer meget godt, også på babyautostolen iZi Go.

Hovedpuden er fastgjort med tryklåse, og disse har vist sig at være nemme at få løs, når selen indstilles i højden, hvilket sker automatisk, når man ændrer nakkestøttens stilling. Kalechen har fire forskellige indstillinger og kan skygge for størstedelen af barnets hoved dog overkrop, når den er trukket helt ud. BeSafe iZi Go virker eksklusiv i så godt som enhver henseende, og dette kombineret med en meget rimelig pris gør bestemt autostolen en anbefaling værd.

Letpraktisk babyautostol fyldt med funktioner til en god pris
Kræver øvelseinden man finder den rigtige vinkel til fastgøring af autostolen i soklen

Cybex Aton M i-Size

Brugervenlig, flot designet babyautostol med højt niveau på sikkerhed og funktioner

Monteringsmetode: Isofix-sokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja, med bilens trepunktssele Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja Vægt babyautostol: 4,5 kg Vægt sokkel: 6,4 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 65 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 44 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 56 cm Seleophængning: Ingen Kaleche: Ja, 4 positioner Sele: Trepunkts, hæves automatisk med nakkestøtten

Cybex babyautostol Aton M i-Size fås også som en almindelig Aton M, hvilket er vigtigt at bemærke, da de på grund af de næsten identiske navne er lette at forveksle. Aton M i-Size er testet efter den seneste sikkerhedsforordning, hvilket blandt andet omfatter, at babyautostolen skal kunne holde til en sidekollision.

Babyautostolen kan monteres med samme sokkel, der senere kan anvendes sammen med den bagudvendte autostol Sirona M2 i-Size fra Cybex. Soklen monteres med Isofix, og der er tydelige farveindikationer, som viser, om den sidder rigtigt. Det samme gælder babyautostolen, når den er klikket fast i soklen. Så er alle felter grønne, hvis stolen er sikker at anvende.

Aton M i-Size har et rummeligt sæde til den lidt større baby, men er også nem at tilpasse til en nyfødt. Når nakkestøtten er længst nede, bliver siddearealet fladere, så den nyfødte baby sidder bedre. Med til babyautostolen følger også et spædbarnsindlæg, som efterfølgende kan tages ud, når barnet er længere end 61 cm, hvilket plejer at ske omkring en alder på 3 måneder.

Cybex Aton M i-Size efterlader et meget godt helhedsindtryk. Babyautostolen både virker og føles luksuriøs i materialevalg, men de forstærkede sider og gennemtænkte detaljer vidner også om, at sikkerheden har høj prioritet. Håndtaget har en lækker form og kan bæres komfortabelt på armen.

Seleremmene er nemme at trække ud. De er lidt hårdere at stramme, men det er ikke svært at få til at lykkes. Skulderremmene er velpolstrede, så de ikke gnaver mod barnets hals. Babyautostolens indbyggede nakkestøtte kan nemt reguleres i højden, i takt med at barnet vokser, og selen hæves sammen med nakkestøtten, så den altid sidder rigtigt. Kalechen er lang, og helt klappet ud er babyen meget godt beskyttet mod solstrålerne.

Ser man på brugen af en babyautostol fra et forældreperspektiv, er det i sidste ende altid vigtigst, hvordan barnet sidder i stolen, og der er intet at bemærke, når det gælder Aton M i-Size. Babyautostolen får et ekstra plus, fordi den bedre holder babyen kølig sammenlignet med andre babyautostole, som hurtigt har gjort ryggen våd af sved.

Jo flere autostole Cybex lancerer, des tydeligere bliver deres konstante, høje niveau, og Aton M i-Size er et glimrende eksempel.

Rummeligt siddeflade til barnetlet at tilpasse efter barnets størrelsetydelige farveindikationer ved montering
Ret hårdt at vinkle håndtaget i forskellige stillingerdet kræver øvelse at finde den rigtige vinkel til at fastgøre stolen i soklen.

Maxi-Cosi CabrioFix

Lav vægt, let at bære autostolen, med praktisk bærehåndtag, smart solbeskyttelse

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Nej Vægt babyautostol: 3,45 kg Vægt sokkel: 8,75 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 66 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 44 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 56 cm Seleophængning: Nej Kaleche: Ja, 1 position Sele: Trepunkts

Maxi-Cosi CabrioFix er en af markedets letteste babyautostole. Den lave vægt gør, at stolen nemt kan anvendes til aktiviteter uden for bilen, som f.eks. spise- eller gyngestol. Den kan også monteres på et stort antal barnevognschassiser. Stolen har et stilrent, funktionelt design med blød og dejlig polstring.

En udtagelig pude tilpasser stolen til babyers C-formede rygge. Som medpassagerer er det faktisk okay at sidde ved siden at denne stol, da den er smal og ikke har nogen skarpe kanter, der stikker ud til siden.

CabrioFix har trepunktssele, men har nøjagtig samme sikkerhedsklassificering som stole med fempunktsseler. Skulderpolstringen på selen kan glide ned mod selespændet, det påvirker dog ikke barnets komfort.

Betrækket er af høj kvalitet og er let at tørre af, men desto besværligere at sætte på plads efter vask. Vi var nødt til at læse brugsanvisningen for at klare det. Kalechen er elegant og afskærmer omgivelserne godt. Tekstilet knitrer ikke og fastgøres med hægter i håndtaget.

Soklen har både ISOFIX og selespænder, så den passer til flere bilmodeller, hvilket forenkler udlån til bedsteforældrene. Stol og sokkel har lommer til medfølgende brugsanvisninger og tydelige farveindikatorer, her er Maxi-Cosi klassens bedste.

Knappen til at løsne skulderselen er en smule træg, og knappen til at løsne stolen fra soklen er dumt placeret, da store hænder nemt støder knoerne mod toppen af støttebenet. Samlet set er dette en meget god babyautostol. Den er også en af markedets mest populære modeller, og vi kan godt forstå hvorfor.

Meget letfunktionelt designpasser til mange barnevogne
Ret besværligt at sætte betrækket på igen

Britax Römer Baby-Safe i-Size

Rummelig, moderne babyautostol, let at bruge og med mange gode funktioner

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja Vægt babyautostol: 4,8 kg Vægt sokkel: 8,7 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 67 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 44 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 58 cm Seleophængning: Nej Kaleche: Ja, en position Sele: Fempunkts, forhøjes med greb på bagsiden af autostolen

Britax' babyautostol Baby-Safe har været på markedet i flere år. Modellen Baby-Safe i-Size er nyere og som navnet antyder godkendt ifølge den nye i-Size-standard. Babyautostolen kan anvendes fra nyfødt op til 15 måneder, med en maks. vægt på 13 kg. Autostolen har også sidekollisionsbeskyttelsen SICT, der kan skrues ud fra siderne.

Der fås to slags sokler til babyautostolen, en almindelig i-Size-sokkel og en, der kaldes Flex. Flex-soklen kan vinkles i 9 grader i fire forskellige stillinger, så babyautostolen har den rigtige hældning i en bil med dybe sæder. Soklen er nem at installere, og det har været lige så nemt at klikke Baby-Safe i-Size fast i soklen. Da soklens beslag til stolen er forhøjede, kræver det dog et ekstra løft opad.

Nøjagtig som andre i-Size-stole er denne babyautostol noget tungere, så det er en god ting med lidt armkræfter hos forældrene. Bærehåndtaget er dog meget bekvemt, og hvis man bruger Britax-barnevogne, er det muligt at klikke autostolen direkte på chassiset i et praktisk såkaldt travel-system.

For at fjerne babyautostolen fra soklen eller vognen skal man trykke på en knap på bagsiden af autostolens overkant. Det har af og til krævet nogle forsøg, inden man får knappen helt ind, så autostolen går lås, men knappen er med tiden blevet lettere og lettere at bruge.

Britax Römer Baby-Safe i-Size virker meget gennemført og godt konstrueret. Nakkestøtte og sele kan nemt forhøjes med et greb på bagsiden af autostolen. Den ekstra pude til mindre babyer er nem både at tage ud og sætte på plads.

Autostolens sele er nem at forlænge og stramme til, og bæltepuderne bliver siddende uden at glide ned langs selen. Det havde dog været rart, hvis selve selespændet havde siddet lidt højere oppe. Af og til føles det svært at komme til at spænde selen, og så kan det kræve et par forsøg. Betrækket i babyautostolen føles blødt, og stolen er godt polstret.

Da autostolen er lidt større og dermed også meget rummelig gør, at børn i forskellige størrelser og med forskellige kropsbygninger alligevel kan sidde bekvemt. Det eneste store spørgsmålstegn er den alt for korte kaleche, der ikke beskytter særlig godt mod hverken sol, vind eller regn.

Baby-Safe i-Size virker som en sikkert og moderne babyautostol i så godt som alle henseender og kan med rette kaldes for den bedste babyautostol, som Britax Römer hidtil har konstrueret.

Smarte funktionerrummelig og bekvem for barnetlet at sætte fast i soklen
Noget tung at bærekort kalecheaf og til svært at komme til selespændet

Britax Römer Primo

Prisgunstig, rummelig babyautostol, nem at tage af soklen, bekvemt bærehåndtag

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Nej Vægt babyautostol: 4 kg Vægt sokkel: 4.9 Udvendige mål LBH (med håndtaget klappet op): 63 x 42 x 54 cm Seleophængning: Nej Kaleche: Ja, flere positioner Sele: Trepunkts

Den populære babyautostol BRIO Primo blev lagt i graven, da Britax opkøbte mærket. Nu genopstår Primo igen med Britax Römers navn. Mange ting ligner sig selv, men der er foretaget nogle moderniseringer, blandet andet af betrækket, og Primo vil nok fortsat være populær, da man får meget autostol for pengene.

Til Primo medfølger et spædbarnsindlæg, som består af en kile til en mindre dyb siddeflade og en nakkepude med støttekrave. Når barnet vokser, kan delene tages ud hver for sig. Autostolen er rummelig, også i bredden. Den strammer ikke over skuldrene på større babyer.

Hældningen på babyautostolen er også god, hovedet falder ikke for let fremad ved pludselige opbremsninger. De børn der har siddet i Britax Römer Primo, har været glade både i vågen og sovende tilstand.

Primo har en kaleche, der kan indstilles i mange forskellige trin, men den har desværre en klikkende lyd, når den justeres. Babyautostolen har en trepunktssele, der er nem at stramme til. Når barnet vokser, skal selen dog indstilles rettes manuelt, og nakkestøtten kan ikke forhøjes.

Britax Römer Primo kan spændes fast direkte i bilen med selen eller fastgøres med den tilhørende isofixsokkel. Soklen har faste isofixarme, der klappes frem og ikke kan forlænges. Det gør, at installationen kan blive lidt besværlig, da det kan være svært at komme til i nogle biler. Det kræver også, at man kan tage fat med en del kræfter for at trykke isofixarmene helt ind til beslagene.

I de fleste tilfælde skal soklen kun installeres én gang, men hvis det er meningen, at autostol og sokkel skal flyttes frem og tilbage mellem forskellige biler, skal man være klar over dette. Derimod er det meget nemt både at fastgøre og løsne babyautostolen fra selve soklen.

Britax Römer Primo har en behageligt bærehåndtag og virker ikke unødigt tung. Prisen på autostol og sokkel er meget konkurrencedygtig. Det gør Britax Römer Primo til et smart køb for folk med et mindre budget, som samtidig stille høje krav til sikkerhed og barnets komfort.

Rummelig for barnetlet at tage af soklennem at bæregod pris
Soklen ret svær at installereklikkende lyd fra kalechenmanuel sele

BeSafe iZi Go Modular i-Size

Praktisk og velkonstrueret babyautostol med lang kaleche og bekvemt bærehåndtag

Monteringsmetode: Isofixsokkel ISOfix-sokkel godkendt i henhold til i-Size Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja Vægt babyautostol: 3,95 kg Vægt sokkel: 6,2 kg Udvendige mål LBH (med håndtaget klappet op): 66 x 44 x 59 cm Seleophængning: Magnetbeslag Kaleche: Ja, flere positioner SPF 50 Sele: Fempunkts, forhøjes med greb på bagsiden af autostolen

BeSafes Modular-system består af en babyautostol, en bagudvendt autostol og en ISOfix-sokkel. Soklen kan anvendes helt op til 4-årsalderen, først til babystolen og derefter til den bagudvendte autostol. Nøjagtig som de øvrige babyautostole fra producenten har Modular-versionen navnet BeSafe iZi Go.

Babyautostolen er konstrueret og godkendt i henhold til i-Size, hvilket indebærer, at der er sat ekstra fokus på, at stolen også skal kunne klare sidekollisioner. Prisen er ret høj, men som altid med BeSafes produkter er kvaliteten gennemgående høj.

Det bemærker man allerede ved montering af soklen. Lyd- og farveindikatorerne er meget tydelige, og det kræver hverken bandeord eller forhøjet puls at få soklen til at sidde rigtigt – eller at sætte stolen fast i soklen. For et tage stolen af trykker man en knap på soklen ind med den ene hånd og løfter babyautostolen i bærehåndtaget med den anden. I testperioden har alt klikket ind og ud i første forsøg ved hver eneste brug, og det er imponerende.

Bærehåndtaget er bekvemt at holde i, og babyautostolen virker godt afbalanceret. Hvis man vil kombinere sin babyautostol med en banevogn, så fås der en adapter kompatibel med BeSafe iZi Go Modular i-Size til de fleste modeller.

Selve babyautostolen føles solidt bygget med god støtte til den lilel babys krop. Siddefladen kan også tilpasses efter barnets størrelse. Når barnet er blevet lidt større, kan den ekstra pude ved bagdelen tages ud og puderne i nakkestøttens sider fjernes. Modular-betrækket er pænt og samtidig bestandigt over for pletter. Det kan også tages helt af og vaskes.

BeSafe iZi Go Modular har en fempunktssele, der kan justeres i højden med et greb på bagsiden af babyautostolen, nakkestøtten forhøjes sammen med selen. Knappen til at forlænge seleremmene er nem at trykke ind.

For lettere at kunne sætte barnet i babyautostolen og tage det op igen, er der magnetbeslag i skulderremmenes puder. Ved hjem af disse og magneter på siderne af bbyautostolen kan man sætte selen til side, så den ikke hænger i vejen.

Nakkestøtten yder god beskyttelse og støtte til hovedet, men virker til at sidde noget tæt. Puderne i nakkestøtten kan dog tages ud, når barnet bliver større. Kalechen på iZi Go Modular er helt fænomenal og yder komplet solbeskyttelse både inde i bilen, og hvis babyautostolen anvendes på et barnevognschassis.

Vælger man at benytte hele Modular-konceptet og køber det inden det første barn eller helt generelt med planer om familieforøgelse inden for en kort tidsramme, så virker det slet ikke som en dum investering med tanke på de smarte funktioner og den høje kvalitet, man får for pengene.

Meget praktisk sammen med soklenfantastisk kalechebekvem at bæreet valg
en komplet løsning op til fire års alder

Doona+ babyautostol

Rummelig babyautostol, som er nem at montere i bilen og også fungerer som barnevogn

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Nej Vægt babyautostol: 7 kg Vægt sokkel: 7,2 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 63,5 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 45 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 57,5 cm Seleophængning: Nej Kaleche: Ja, flere positioner Sele: Fempunkts

Doona+ er en babyautostol og barnevogn i ét, en unikt produkt på markedet i øjeblikket. Når man skal anvende den som barnevogn, klapper man hjulene ud, og bærehåndtaget forlænges til et teleskophåndtag – en enkel og praktisk løsning.

Babyautostolen leveres med et spædbarnsindlæg og kan anvendes lige fra fødslen. Maks.-vægten er 13 kg, og pladsmæssigt er hovedstøtten til den smalle side, men selve sædet er rummeligt. Babyautostolen har en god hældning, som gør, at barnets hoved ikke så let falder fremad. Fempunktsselen er nem at spænde til, så barnet sidder sikkert.

Babyautostolen virker meget moderne, undtagen ved at selen skal sættes i igen manuelt, når barnet vokser. Skulderbeslag og nakkestøtte kan altså ikke hæves med et enkelt greb. Seleremmene mangler også ophængning, hvilket ellers kan gøre det lettere at sætte barnet i.

Doona+ har en rigtig god kaleche, der kan indstilles i flere trin, og takket være andenæbsformen skygger det virkelig godt. Det er også muligt at købe en ekstra solskærm som tilbehør. Babyautostolens bærehåndtag har en behagelig, afrundet form.

Doona+ kan installeres i bilen enten med selen eller med den tilhørende isofixsokkel. Soklen er meget enkel at stille på plads, også uden tidligere erfaring. Når autostolen skal tages løs fra soklen, bruger man en totrinsknap. Under kørslen skal Doonas håndtag være klappet ned mod ryglænet foran barnet som styrtbøjle.

Doona+ er tungere og noget større end andre babyautostole, hvilket gør den besværlig at bære. Men på den anden side er det kun på trapper, det er nødvendigt at bære den – ellers kan den anvendes som barnevogn. Som barnevogn er Doona+ meget lille, men er forbløffende god at køre med, og hjulene kan klare fortovskanter og lidt bump uden problemer. Beskyttelse til bilsædet medfølger altid, da hjulene bliver snavsede.

Hvis du ikke har planer om at bruge barnevognsfunktionen, er Doona+ ikke pengene værd. Men hvis man kan se pointen i at slippe for at vække et barn, der er faldet i søvn i bilen, og man bare skal hurtigt ind og købe ind, så er Doona+ en utroligt praktisk og velkonstrueret løsning, der bestemt kan anbefales.

Rummeligfungerer også som barnevognenkel at montere
Selen skal ændres manuelttungere end andre babyautostole

Concord Air Safe

Ultralet babyautostol, som alle kan bære, unikke funktionsløsninger

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja. Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja. Vægt babyautostol: 3,1 kg Vægt sokkel: 6,5 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 63 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 44 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 57 cm Seleophængning: Nej. Kaleche: Solskærm, 1 stilling. Sele: Trepunkts, hæves automatisk med nakkestøtten.

Concords babyautostol Air Safe er, om navnet antyder, en rigtig letvægter. Når man kort tid efter fødslen skal bære en baby i en autostol, der på grund af størrelsen skal holdes et stykke ud fra kroppen, så har hvert eneste gram betydning.

Concord Air Safe har virkelig haft succes med at skabe en rummelig og bekvem babyautostol, som alligevel er blevet reduceret kraftigt i vægt. Selv et barn på 7-8 måneder kan sidde komfortabelt, og nakkestøtten, som kan forhøjes, støtter hovedet rigtig godt.

Concord Air Safe er udstyret med en solskærm, der kan tages helt af og opbevares i en lomme bag på autostolen. Den knappes fast på stolen med tryklåse og hægtes derefter fast i håndtaget med små gummistifter. Funktionelt, men det er nemmest at komme til tryklåsene, når stolen ikke er monteret i bilen.

Hvis man tidligere har benyttet autostole fra andre mærker, vil visse af løsningerne hos Air Safe virke usædvanlige. Et eksempel herpå er fastgørelsen af kalechen. Et andet er, at man skal trykke på en knap for at indstille højden på nakkestøtten og selen. Den sidder ofte bag på stolen eller nakkestøtten. På Air Safe har Concord i stedet placeret den under betrækket på forsiden af nakkestøtten. Funktionen virker, som den skal, og er problemfri, men placeringen er lidt uventet.

Betrækket er i et stykke, hvilket får autostolen til at virke åben og giver plads til bevægelser. Skålformen giver barnet en god siddestilling, og trepunktsselen er let at bruge. Overordnet er Concord Air Safe en god babyautostol med den lave vægt som bedste egenskab.

Vejer kun 2,9 kilorummeligt sæde og godt gennemtænkt betræk
Lidt for mange trin med kalechen
Bedste lavprisvalg

Axkid Babyfix

Prisbillig babyautostol med smudsbestandigt betræk, lav vægt og stabil sokkel

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Nej Vægt babyautostol: 3,53 kg Vægt sokkel: 4,76 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 63 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 43 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 55 cm Kaleche: Ja, 2 positioner Sele: 5-punkt

Axkid er en ny svensk producent af børneautostole, hvor grundlæggerne har mere end 30 års erfaring inden for børnesikkerhed fra blandt andet Brio og Britax. Relationen til Brio Primo er tydelig, babyautostolen er faktisk næsten identiske. Stolene samles oven i købet på den samme fabrik. Babyfix har en lav vægt, men man har desværre sparet ved ikke at have et helstøbt håndtag. Det gør det lidt ubekvemt at bære babyautostolen i armen.

Stolen yder god støtte til hovedet, men den helt løse siddepude skal justeres med jævne mellemrum. Selv skulderpolstringerne glider en del omkring. Solskærmen er lidt træk, og klikker hørbart, men det har en virkelig smart og lydløs "kasket" til yderligere afskærmning.

Proceduren til at skifte højde på fempunktsselen er ret omstændelig, da fastgøringspladen på bagsiden har små, tålmodighedskrævende monteringskanaler. Heldigvis skal man ikke gøre det så tit.

Beklædningen er funktionel, let at tørre af og kan relativt hurtigt tages af og sætte på igen for at vaske den. Det kræver dog stærke hænder at løsne betrækket fra stolen, da remmen til selespændet skal tvinges igennem en smal sprække.

Soklen har både selespænding og ISOFIX samt en sikkerhedsbøjle, der lænes mod sædet, så den bliver meget stabil. ISOFIX-beslagene har ingen gummiering og kan ridse bilens indtræk, hvis man ikke er forsigtig. Knappen til at løsne stolen fra soklen er tydelig og god. Der er ingen farveindikator for dockingen, derimod høres et tydeligt klik, når stolen sidder korrekt.

Sammenlignet med Brio Primo er der kun små forskelle på stol og sokkel, men Axkid Babyfix er lettere og har fempunktssele, hvilket efterspørges af mange forældre. Vi udpeger Axkid Babyfix til det bedste lavprisvalg.

Billig og letsmudsbestandigt stofmeget stabil sokkel
Omstændeligt at skifte højde på skulderremmene

Maxi Cosi Pebble Plus

i-Sizegodkendt babyautostol med ekstra sidebeskyttelse i indsatsen, fænomenal sele

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Nej Vægt babyautostol: 4,6 kg Vægt sokkel: 6,8 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 66 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 43 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 55 cm Seleophængning: Automatisk Kaleche: Ja, 1 position Sele: Trepunkts, forhøjes med greb på bagsiden af autostolen

Pebble Plus er en i-Size-godkendt babyautostol fra Maxi-Cosi. Pebble Plus adskiller sig blandt andet fra den almindelige Pebble med sin spædbarnsindsats med ekstra forstærkede kanter, som gør, at Pebble Plus er bedre til at klare sidekollisioner. Derudover er de to stole stort set identiske.

Pebble Plus er en rummelig og hyggelig babyautostol med en rigtig smart sele, der automatisk holder sig åben takket være forstærkninger i selebeslagene. Når man skal sætte barnet i autostolen, behøver man altså ikke at hænge selen til side først. Selen kan hæves i flere forskellige stillinger ved hjælp af et greb på stolens bagside.

Solbeskyttelsen på Maxi Cosi Pebble Plus fastgøres på autostolens håndtag, når den er klappet ud, og kan pakkes helt af vejen i den gummiliste, der sidder rundt om stolens kanter. Håndtaget har en bærevenlig form, og betrækket har klaret pletter godt.

Family Fix XP-soklen har både lys- og lydindikatorer, så det er ikke muligt at montere babyautostolen forkert i bilen, og den bipper også, hvis støttebenet skulle havne i forkert stilling efter nogen tids brug. Samme sokkel kan senere anvendes til den bagudvendte stol Pearl XP, hvilket gør prisen på babyautostol og sokkel mere rimelig.

Maxi Cosi Pebble Plus er en babyautostol, der er meget nem at anvende og i mange henseender har funktioner, der gør bilturen lettere.

Selen eliminerer besværnår barnet sættes i og tages udgod spædbarnsindsats
Lidt kort solskærmhøj købspris

Akta Graco Logico S HP

Lækkert, ergonomisk bærehåndtag og betræk, der nemt kan tages af og vaskes

Vægt sokkel: Stol: 4,4 kg Sokkel: 4,13 kg Sele: 5-punkt Længde/bredde/højde: Stol: 67/47/58 Antal rygstillinger: 3 + babyindlæg

Logico S HP er en populær babyautostol fra de meget erfarne Akta Graco. Sædet er dybt og har et blødt og lækkert babyindlæg. Indlægget giver nyfødte god støtte til ryg, hoved og ben. Det bliver taget væk, når barnet er blevet større. Fempunktsselen bliver holdt til side med smarte elastikbånd på stolens sider, når barnet sættes i eller tages ud af stolen.

Selespændet er dog relativt hårdt at åbne. Kalechen beskytter godt, men knitrer og klikker ret højt, når den foldes ud. Stolen er forholdsvis bred og kan stjæle værdifulde centimeter, hvis der skal være plads til mange i bilen.

Håndtaget føles eksklusivt med lækker gummiering, der giver godt greb til både store og små hænder. Babyautostolen kan også nemt bæres i armen. Stoffet er funktionelt og let at tørre af. Betrækket er meget nemt at tage af og sætte på igen efter vask, faktisk det nemmeste og hurtigste i vores test.

Soklens hældning kan justeres med en drejeknap. Denne funktion findes kun hos Akta Graco og gør, at soklen i princippet passer til alle sæder, også hvis de er dybe. En indikator signalerer, om stolen har en godkendt hældning. Soklen fastgøres med bilens trepunktssele, ISOFIX-beslag fås ikke endnu, men kommer ifølge Akta Graco.

En kliklyd signalerer, at babyautostolen sidder korrekt. Knappen til at frigøre stolen sidder på bagsiden af stolens ryg. Et enkelt greb, som dog kræver, at der er plads mellem stolen og instrumentbrættet/sædet foran. Samlet set er Akta Gracos Logico S HP en god babyautostol til prisen og giver fuld valuta for pengene.

Godt babyindlægergonomisk håndtagnemt at tage betrækket afpasser til mange barne- og klapvogne
Lidt bred og tung

Cybex Aton 5

Babyautostol med god kaleche, høj kvalitet på betrækket og føles solid

Monteringsmetode: Isofix-sokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja, med bilens trepunktssele Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja Vægt babyautostol: 5 kg Vægt sokkel: 5,4 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 64 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 44 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 56 cm Seleophængning: Nej Kaleche: Ja, 4 positioner Sele: Trepunkts, hæves automatisk med nakkestøtten

Cybex inddeler sine autostole i forskellige kategorier: sølv, guld og platin. Aton 5 er en af Cybex' babyautostole i guldkategorien og er baseret på samme form som forgængeren Aton 4, men har fået en del opdateringer af opbygningen af stolens skal.

Aton 5 er udstyret med en kaleche med fire forskellige stillinger og en klart bestået dækning over barnet. Den er desuden lydlås, når den klappes ud og sammen. Ved at trække i en strop bag ved nakkestøtten kan man indstille højden på den interne sele.

Isofixsoklen har en smal, skållignende form, som gør det nemt at få plads til flere stole eller andre passagerer ved siden af. Seleholderen på autostolen kan dog gnave lidt i siden, når man sidder ved siden af den.

Cybex Aton 5 er ret smal foroven, hvorfor større børn måske hurtigere vokser ud af den. Den smalle pasform skyldes, at jo mindre luft mellem barn og babyautostol, des sikrere er autostolen. Aton 5 har en relativt oprejst siddestilling, hvilket mere aktive babyer kan sætte pris på. Det medfører dog en lidt større risiko for, at hovedet vipper ned, når barnet falder i søvn, men vinklen afhænger også af bilsædet.

Det er nemt at fastgøre både soklen i bilen og babyautostolen i soklen. Instruktionerne er tydelige og lette at forstå. Bærehåndtaget på Aton 5 har en behagelig form, og vægtmæssigt er Aton 5 bestået, men er i den tungere ende af skalaen.

Betrækket virker både holdbart og smudsbestandigt, og Cybex' babyautostol kan anvendes på barnevogne med samme adapter som til Maxi-Cosi og BeSafe. Cybex Aton 5 er en alsidig og brugervenlig babyautostol, der har alle de vigtigste funktioner.

God kalechenemt at indstille selens højdegod form på soklen
Lidt smal over skuldrene

Cybex Cloud Q

Unik funktion i den udklapbare, flade liggestilling og meget god kaleche

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja Vægt babyautostol: 5,8 kg Vægt sokkel: 5,4 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 68 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 43 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 57 cm Seleophængning: Nej. Kaleche: Ja, 4 trin Sele: Trepunkts, hæves automatisk med nakkestøtten.

Med Cloud Q har Cybex konstrueret en babyautostol, der virker helt unik. Ved første øjekast minder formen måske om Aton 4, og i bilen er den også grundlæggende magen til. Det magiske ved Cloud Q sker, når man tager babyautostolen ud for at bære den eller montere den på barnevognen. Med et enkelt greb med den ene hånd kan autostolen nu klappes ud fra skålformen til en stort set flad liggestilling.

Funktionen er ikke godkendt til brug under kørsel, men hvis man ofte kører i bil, bliver det lettere at give barnet en god sovekomfort, når man har babyautostolen med. Cloud Q kan klappes ud, mens barnet sidder i autostolen. Liggefladen er meget rummelig, og selv børn på over et halvt år har god plads. I skålformen er babyautostolen imidlertid til den smalle side, af samme sikkerhedsmæssige årsager som Aton 4 - jo mindre luft omkring barnet, des bedre.

Kalechen til Cloud Q kan klappes ud i fire trin og dækker meget godt. Det kræver dog, at man har håndtaget i en bestemt stilling, så kalechen ikke støder imod, når den klappes ud. Trepunktsselen i Cloud Q følger automatisk med, når man indstiller højden på nakkestøtten, og skulderremmenes polstring er meget blød, så barnet slipper for at remmene gnaver mod kroppen.

Grenselen har desværre en tendens til at glide bagud og ned i autostolen, når man sætter barnet i, så man altid skal trække den frem under barnets bagdel igen, før man kan spænde selen.

Den store ulempe ved Cybex Cloud Q er, udover den høje pris, at den smarte liggefunktion øger vægten på autostolen markant. Hvor stor betydningen er, kommer dog an på, hvordan man regner med at skulle bruge babyautostolen. Hvis den aldrig skal tages ud af bilen, bliver Cloud Q en unødvendigt stor udgift. Men for en familie, der ofte er ude at køre og skifter mellem barnevogn og bil, kan det blive en meget populær investering.

Kan klappes ud til liggestillingnår den anvendes uden for bilen
Tung og dyrmangler godt ophæng til selen

Britax Baby Safe SHR Plus II

Stabil babyautostol med robust sokkel og skulderremme, der er nemme at indstille

Vægt sokkel: Stol 4,82 kg Sele: 5-punkt Længde/bredde/højde: Stol: 67/44/58,5 cm Antal rygstillinger: 8 Selefastgjort sokkel: 6,57 kg

Britax Baby Safe Plus II er en god og stabil babyautostol, der udmærker sig på flere måder. For det første anvender Britax ikke en løs siddepude til de små børn. I stedet ændres rygformen automatisk, når man med et enkelt greb justerer højden på skulderremmene og hovedstøtten.

Konstruktionen føles meget eksklusiv og forenkler processen, men sidder fast på halvvejen i lommen til brugsanvisningen på bagsiden. Når lommen er taget af, fungerer det hele fint. Hovedstøtten har hele 8 forskellige indstillinger, men bredden gør, at meget små børn kan hænge lidt med hovedet, når de sover.

Kalechen er god og stille, men går løs, hvis den trækkes for langt bagud. Britax er også de eneste, der har to integrerede funktioner i håndtaget. En knap til at løsne stolen fra barnevognschassiset, mens den anden folder håndtaget ned. Betrækket er lidt besværligt at tage af og sætte på, da der er mange stropper og spænder, der skal fastgøres.

Britax' patenterede sidekollisionsbeskyttelse, D-SIP, består af en plade, der foldes op mod bildøren under kørslen. Pladen skal reducere sidekræfterne ved kollision, men er samtidig yderligere et trin, man skal huske.

Soklen har en bøjle, der lænes mod sædet og giver en meget god stabilitet. Den har også testens bedste støtteben. Desværre er der separate sokler til fastgøring med henholdsvis ISOFIX og sikkerhedssele. Soklen til sikkerhedssele er meget god til prisen, den er robust og emmer af tysk industrikvalitet.

For at få hjælp til montering kan du scanne en QR-kode på stolen og få adgang til instruktionsvideoer direkte på mobilen – smart! Britax har mange nyskabende innovationer, men vi ville gerne have set en lavere vægt på stolen.

Meget stabilnemt at justere skulderremmenestabil sokkel
Besværligt at tage betrækket af

Silver Cross Simplicity

Nem at montere sokkel og babyautostol i bilen, smart benpose medfølger

Monteringsmetode: Isofixsokkel Kan autostolen spændes fast med selen?: Ja Forlængbart ryglæn/nakkestøtte: Ja. Vægt babyautostol: 4,3 kg Vægt sokkel: 7,3 kg Udvendige mål Længde (med håndtaget klappet op): 68 cm Udvendige mål Bredde (med håndtaget klappet op): 41 cm Udvendige mål Højde (med håndtaget klappet op): 55 cm Seleophængning: Nej. Kaleche: Ja, 2 trin Sele: Fempunkts, hæves automatisk med nakkestøtten.

Silver Cross Simplicity-soklen er nem at anvende og har tydelige farveindikationer for at angive, om den er korrekt monteret i bilen. Det har også været problemfrit at klikke autostolen på plads. Simplicity-autostolen virker dog lidt plasticagtig, og betrækket er lidt for porøst til vores smag.

Stoffet har det med at suge snavs og gylp til sig. Polstringen i ryggen glider nogle gange til siden, og stolen er smal over skuldrene. En baby på 5-6 måneder i normal størrelse får svært ved at få hovedet langt nok tilbage til at sidde helt komfortabelt. Dette indebærer en større risiko for, at barnets hoved vipper fremad, når bilen bremser, mens barnet sover.

Selen i Silver Cross Simplicity kan justeres trinvis i højden. Låseanordningen til at regulere den kan man komme til ved at åbne en luge på bagsiden af autostolen. Man skal virkelig trykke til for at sikre, at selen bliver siddende i sin nye stilling. Som tilbehør til Silver Cross Simplicity medfølger en kaleche og en benpose, der er et overtræk, som fungerer lidt som en tynd kørepose.

Kalechen er meget kort og udfylder ikke nogen egentlig funktion. Benposen fungerer bedst for de mindste spædbørn, inden barnets ben er blevet så lange, at fødderne stikker ud, og fastgøres med gummistropper omkring krogene, der skal holde selen på plads, hvis autostolen spændes fast i bilen med selen.

Den er ikke polstret, men beskytter lidt mod vind og vejr, hvilket er meget praktisk, hvis man skal bære autostolen udendørs over kortere strækninger om vinteren. Med tanke på prisklassen for autostol og sokkel, havde vi dog gerne set en bedre kaleche og en lidt anden materialefornemmelse.

Nem at monterebenpose som smart tilbehør
Alt for kort kalechesmal over skuldrene

Cybex Aton

Babyautostol i god prisklasse med rummeligt sæde, god bredde til babyens skuldre

Cybex Aton er Cybex simpleste babyautostol, og det kan mærkes i visse henseender. Betrækket føles ikke lige så eksklusivt og luksuriøst som på Cybex' øvrige autostole, men stilmæssigt ligner looket alligevel meget, og babyautostolens profil er stadigvæk æstetisk attraktiv. Kalechen er væsentligt kortere, med kun to stillinger i stedet for fire, som på de lidt dyrere autostole. Med en så kort solskærm mister kalechen næsten fuldstændig sin funktion. Cybex' sokkel til Aton og dog både nem at anvende og montere. Det har heller ikke været svært at finde ud af, hvordan babyautostolen skal sættes i eller tages ud af soklen, og bærehåndtaget har en form, der er behagelig at holde i.

Samtidig med, at visse aspekter ved Aton virker mindre eksklusive, så forbløffes man en smule over, at Aton faktisk virker rummeligere end både Aton 4 og Cloud Q. Dette gælder hovedsagelig plads til skuldrene. I Aton kan også en baby, der er blevet omkring et halvt år, komme ordentligt tilbage med skuldre og hoved. Hvor de to andre babyautostole fra Cybex var mere smalle i formen, er Aton betydeligt mere åben og mindre dyb, så den ikke virker trang for større børn, og måske er det en egenskab, der kan forlænge anvendelsestiden noget. Derimod er vinklen på babyautostolen lidt mere oprejst, hvorfor der ved bykørsel med flere og pludseligere opbremsninger er øget risiko for, at babyens hoved falder fremover, når barnet sover, og at kroppen af og til er lidt foroverbøjet.

Rummelig babyautostol med god plads i bredden
Nedskalerede funktioner, blandt andet i form af kort kaleche og sele, der skal ommonteres manuelt

Alt om autostol baby

I barnets første måneder skal det sidde i en babyautostol under bilrejser. Der findes flere forskellige varianter af babyautostole med mere eller mindre avancerede funktioner og i forskellige prisklasser. En del autostole spændes fast direkte i bilen med sikkerhedsselen, men det er ofte mest praktisk at benytte en sokkel.

Der findes både sokler, der spændes fast, og andre, der fastgøres i bilen med isofix, et monteringssystem, der består af to metalbeslag, der er forankret i bilens chassis. Fordelen ved en sokkel er, at den gør det betydeligt nemmere at sætte babyautostolen ind og tage den ud igen, for eksempel hvis man vil bære barnet i den eller montere stolen på sin barnevogn.

Det er også sværere at montere en sokkel forkert, hvilket gør kombinationen af babyautostol + sokkel til det sikreste alternativ.

En babyautostol kan fås med en række forskellige funktioner. Fælles for de fleste er, at de har et bærehåndtag, men de kan også have kaleche, udtagelig pude, justerbar sele, ryglæn med forlængelse med mere. Babyautostole fås med både 3- og 5-punktssele. En babyautostole gør, at barnet sidder i en mere liggende position end i de efterfølgende stole, så barnets ryg ikke belastes for meget. Derfor skal man bruge sokkel til babyautostolen.

Den største fare ved en ulykke er, at børneautostolen ikke er korrekt monteret. Ifølge NTF sidder hele 67 % af børnene i forkert monterede selepuder. Selvom procenttallet er bedre for babyautostole, er det problematisk, at mange forældre ikke tager sikkerheden ved sammenstød mere alvorligt.

En babyautostol uden soklen monteres med bilens trepunktssele. Mange synes, at det er en ret kompliceret proces, som desuden skal gentages, hver gang man sætter babyautostolen ind i bilen. I stressede situationer er der fare for, at man begår fejl. Alle monteringsfejl med en børneautostol kan medføre livsfare. Man skal bruge meget af sikkerhedsselen for at fastspænde en babyautostol uden sokkel.

Ved længere tids brug kan den fuldt udtrukne sele give træthedsskader i selefjederen. I værste fald går den i stykker, og hele selemekanismen skal udskiftes. Visse biler har for korte trepunktsseler til at kunne spænde babyautostolen fast uden sokkel. Det drejer sig for eksempel om SAAB 9-5, Opel Astra og Volvo fra 90'erne.

En sokkel er nem at montere, enten med isofix, som giver en mekanisk montering, eller med bilens trepunktssele. Soklen bliver en mere permanent installation i bilen. Når man skal ud at køre, docker man ganske enkelt babyautostolen fast i soklen. Den enkle montering gør også, at man kan løfte et sovende barn ud af bilen uden at vække det.

Ofte stillede spørgsmål om babyautostole

Her har vi samlet de mest almindelige spørgsmål om babyautostole - hvordan de fungerer, og hvordan man vælger den rette model. Det er vigtigt ikke kun at tage udgangspunkt i, hvilken babyautostol der får bedst karakter eller udpeges til bedst i test, selvom det borger for et vist niveau på kvalitet og funktioner. Det er vigtigt at vælge babyautostol ud fra brugsmønsteret, og at ens barn kan sidde bekvemt og sikkert i den.

Hvordan fastgør man en babyautostol i bilen?

De fleste babyautostole kan enten spændes fast i bilen med sikkerhedsselen eller sættes fast i en monteret sokkel. Ulempen ved at bruge sikkerhedsselen, er at babyautostolen ofte monteres forkert, og det er også mere omstændeligt at sætte den ind i og tage den ud af bilen.

Hvordan fungerer det at bruge en sokkel til babyautostolen?

Hvis man ikke vil spænde autostolen fast med sikkerhedsselen, skal man købe en sokkel til den. En sokkel kan enten fastgøres med isofix eller med sele. Nogle sokler kan fastgøres på begge måder, men for det meste er det enten eller. Det er mere almindeligt at en sokkel fastgøres med isofix end med sikkerhedsselen.

Hvad er fordelen ved at benytte babyautostol sammen med en sokkel?

Risikoen for fejlmontering mindskes betydeligt, hvis man bruger en sokkel, og endnu mere, hvis soklen er fastgjort i bilen med isofix. Uanset hvordan skolen er monteret, klikker man derefter bare babyautostolen på plads i soklen. Det gør det eksempelvis lettere at løfte babyautostolen ud, uden at babyen vågner.

Kan jeg fastgøre babyautostolen med sikkerhedsselen i en taxi eller andre bil, hvis jeg bruger den med sokkel i min egen bil?

De fleste, men ikke alle babyautostole kan spændes fast direkte i bilen med sikkerhedsselen. Til enkelte bilrejser kan det være at foretrække frem for at tage soklen ud af sin egen bil og sætte den i en anden. Soklen er desuden ofte ting og mere klodset at have med på rejser.

Hvordan ved man, at babyautostolen er sat ordentlig fast, hvis man bruger sikkerhedsselen?

Det er vigtigt at sørge for, at selen er helt stram, og at den ikke er løs nogen steder. Babyautostolen skal sidde stabilt, hvis du rykker i den med hænderne, men lidt bevægelse er i orden.

Skal jeg købe en ny babyautostol eller sokkel, hvis jeg skifter bil?

Generelt ikke. Hvis man har en bil med isofixbeslag nu, og køber en ny bil, der også er udstyret med isofix, kan man anvende den samme isofixsokkel.

Hvis man har isofix i sin bil - skal man så købe en sokkel?

Nej, det behøver man ikke. Men for det første er det nemmere og hurtigere at sætte babyautostolen fast med sokkel, og for det andet er det sikrere, fordi risikoen for fejlmontering på grund af en menneskelig fejl er minimal, hvis man bruger sokkel. Det anbefales at bruge sokkel, hvis man kører bil regelmæssigt med babyen.

Hvordan ved man, om ens babyautostol kan fastgøres på den barnevogn, man har valgt?

Man må begynde med en af delene. Enten køber man en vogn først, tjekker hvilke adaptere der passer til chassiset, og vælger derefter en babyautostol, der er kompatibel med en passende adapter. Ellers gør man det omvendt og starter med babyautostolen, og sørger så for at vælge en vogn, der er kompatibel med den pågældende model.

Er der en særlig model af babyautostol, men skal købe, hvis man vil anvende den på barnevognen?

Køber man en af de almindeligste modeller af babyautostol fra et af de største mærker: Maxi Cosi, BeSafe eller Cybex, så har næsten alle barnevognsmodeller fra de største mærker en adapter, der passer til.

Kan man bruge babyautostolens sokkel til en kommende børneautostol, eller skal man købe nyt af det hele, når babyautostolen bliver for lille?

De fleste børneautostole fastgøres direkte i bilen med sikkerhedsselen eller med isofix. Det bliver dog mere og mere almindeligt med løsninger, hvor en autostolsproducent sælger en kombinationspakke, hvor en sokkel først anvendes til en babyautostol og derefter til en bagudvendt børneautostol. Den slags løsninger fås fra alle de største producenter af autostole.

Hvad er fordelen ved at købe ne pakke, hvor babyautostol og børneautostol kan anvendes til samme sokkel?

Det er praktisk. Ofte er det dog alligevel nødvendigt at supplere med en børneautostol, der fastgøres med sikkerhedsselen, når den bagudvendte stol til soklen er blevet for lille. Det skyldes, at autostole der fastgøres med isofix, har en lavere maksimumsvægt og dermed kortere anvendelsestid, end børneautostole der fastgøres med sikkerhedsselen.

Hvilken model af babyautostol eller børneautostol er den sikreste?

Hvilken autostol der er sikrest, kommer an på, hvordan man har tænkt sig at støde ind i noget. Det samme svar gælder for, hvor i bilen det er sikrest at montere babyautostolen. Fordi ingen ved på forhånd, hvordan en kollision vil ske, er der ikke noget rigtigt eller sikkert svar på disse spørgsmål.

Er alle babyautostole lige sikre?

Der er naturligvis kvalitetsforskelle mellem forskellige babyautostole. De allerbilligste modeller bør man undgå. Men køber man en babyautostol fra et af de store, veletablerede mærker, er det en rigtig god begyndelse.

Hvordan ved man, hvornår babyautostolen er blevet for lille?

Man skal stoppe med at bruge babyautostolen, hvis barnets hoved rager op over kanten, eller hvis barnets vægt overskrider maksimumsvægten. i-Size-babyautostole har også en angivet maksimumslængde. Man skal heller ikke bruge en babyautostol, hvor barnet er for stort til, at den indvendige sele kan sidde korrekt.

Hvornår skal man skifte fra babyautostol til en bagudvendt børneautostol?

Man skal skifte til børneautostolen, når barnet kan sidde selv, eller når barnet er stort nok til at sidde korrekt i børneautostolen. Det er vigtigt, at selens skulderremme kan placeres i højde med barnets skuldre, de må ikke sidde for højt. Der er ikke nogen nøjagtig aldersgrænse, man skal skifte ved.

Er babyautostolen mindre sikker end børneautostolen?

Babyautostole er lige så sikre som børneautostole, men det er vigtigt at skifte stol i tide. Ifølge Tommy Pettersson, laboratoriechef for kollisionssikkerhed hos VTI, skal man skifte, når barnet selv kan stabilisere sit hoved eller selv sidde på numsen. Overkanten af barnets isse må ikke nå op over kanten på babyautostolen.

Er fempunktssele i babyautostolen bedre end trepunktssele?

Fempunktsselen i autostolen mindsker risikoen for, at større børn kan vride sig ud af selen, og kan derfor generelt anses for at være en smule sikrere. Men en trepunktssele i babyautostolen er lige så sikkert som en fempunktssele. En fordel ved trepunktsselen er, at man med små babyer slipper for at skulle stikke deres arme igennem selen.

Hvordan skal babyautostolens håndtag være placeret under bilturen?

Læs instruktionsbogen omhyggeligt for at se, hvad der anbefales for netop din babyautostol. Det mest almindelig er, at håndtaget skal stå lige op under bilkørsel. På den måde kan den fungere som ekstra styrtbøjle, hvis man skulle komme ud for et sammenstød.

Hvordan ved man, at babyautostolen ikke er for gammel?

Babyautostole har en levetid på 5-7 år. Derefter vurderer producenten, at plasticen er ældet af tid og brug og derfor ikke længere yder samme beskyttelse. På undersiden af babyautostolen sidder der af og til klistermærker eller prægede ure, som viser stolens fremstillingsdato.

Hvordan aldersbestemmer man en babyautostol uden mærkning?

En del babyautostole er ikke mærkede. Hvis man har kvitteringen for køb af autostolen, går man ud fra denne dato, når man udregner stolens alder, så man kan regne den resterende anvendelsestid ud.

Hvordan skal barnet være klædt på i babyautostolen?

Ved bagudvendt kørsel er det vigtigt, at selen ligger tæt på halsen og ikke ude på skulderen, og at man strammer selen så hårdt som muligt. Det har dog mindre betydning, om barnet har tykt tøj på, selvom det modsatte ofte påstås på nettet.

Hvordan kan man holde sit barn varmt i bilen om vinteren?

Giv barnet en tynd fleecedragt eller flyverdragt på, læg et tæppe over babyautostolen, eller brug en kørepose specielt beregnet til babyautotole, hvor selen spændes indvendigt i køreposen, så den stadig sidder stramt omkring barnet.

Hvad er forskellene på babyautostole i forskellige prisklasser?

Dyre babyautostole har generelt bedre polstring. Sædepolstringen er tynd, men alligevel blød at sidde på uden at være behagelig under længere bilture. Betrækket er også bedre med generelt højere kvalitet på stof og sømme samt en bedre pasform i forhold til stolen. Huller i betrækket til seler og spæde er bedre beskyttede for at forhindre, at gylp og mad løber ned i stolen. Solskærmen er også af bedre kvalitet, de støjer mindre og er mere stabile. Det er for det meste også nemmere at ændre højden på skulderremmene i takt med, at barnet vokser. I stedet for at trække skulderremme og sele ud, er det på dyrere stole ofte et håndtag, hvor man kan justere højden med et enkelt greb. Dyre babyautostole har generelt bedre og flere opbevaringslommer til instruktionsbøger. Det er vigtigt, at de ikke bliver væk, hvis stolen skal lånes ud til bedsteforældrene. Netop fejlmontering er den største risiko ved en kollision. Selvom det er fuldstændig irrelevant set fra et sikkerhedssynspunkt, synes de fleste også, at dyre babyautostole er flottere end de billige. De allerbilligste babyautostole bør man undgå, fordi komponenterne i disse modeller kun netop kan klare godkendelsestesten, men så heller ikke mere.

Kan man leje babyautostole?

En del barselsafsnit og afdelinger for mor og barn udlejer babyautostole, og en del forsikringsselskaber tilbyder også mulighed for at lease autostole. Producenterne anbefaler dog sjældent at leje babyautostole, da der ikke er nogen garanti for stolenes funktion. Ofte mangler den relevante kompetence, og kontrollen af babyautostolene kan således være mangelfuld. Ved vores besøg på VTI i Linköping i Sverige så vi med vores egne øjne, at forskellene mellem en ny og en kollideret stol næsten ikke er til at se. Stolens evne til at absorbere kollisionskræfter kan alligevel være betydeligt forringet.

Kan man købe babyautostole brugt?

Sikkerhedsaspektet er den primære grund til, at man ikke skal købe brugte babyautostole. Selvom stolen ser hel ud, kan den indvendige konstruktion være ødelagt. Køb kun babyautostole af personer, som du kender godt, og som kan garantere, at stolen ikke har været udsat for en ulykke. Mange synes, at nye babyautostole koster mange penge, men hvis omkostningen sættes i forhold til, hvor meget bilen koster, bliver den betydningsløs. Dit barn er den maksimale sikkerhed værd.

Kollisionssikkerhed

Vi har ikke testet stolenes sikkerhed - derimod er alle babyautostolene certificeret i henhold til E-godkendelsen eller ifølge den nye i-Sizeforordning. Forskellen fra en E-godkendelse er, at i-Sizetestene udføres med mere avancerede testdukker og også tester autostolen ved sidekollisioner, og at der stilles visse krav til stolens størrelse, og hvordan den monoteres i bilen. En babyautostol kan være godkendt enten i henhold til ECE R44/04 eller UN R129 (i-Size), og den skal have en af disse godkendelser for at måtte anvendes i de lande, som har indført disse regelsæt. Indførelsen af i-Size betyder ikke, at ECE R44/04 ikke længere gælder. I og med at babyautostolenes kollisionssikkerhed allerede er godkendt, er vores test et supplement til de parametre, der ikke testes for hos de nationale testmyndigheder.

?
Log ind

Bliv PriceRunner Plus-medlem

Ikke medlem? Bliv medlem