Vi anvender cookies for at tilbyde dig en bedre oplevelse, indsamle statistik og vise relevante annoncer. Ved at anvende vores tjeneste accepterer du dette. Læs mere i vores cookiepolitik.

Black Friday 2019

Den 29. november er det Black Friday, og som altid finder du butikkernes kampagner og de bedste tilbud hos os - Black Friday 2019 bliver noget udover det sædvanlige! Nye tilbud hver time.

Hvad kan PriceRunner hjælpe med?

Her på siden bestræber vi os på at give dig det fulde overblik over døgnets Black Friday tilbud! Det gør vi bl.a. ved at give dig en stor oversigt over de butikker, der har Black Friday tilbud i Danmark, så du nemt kan klikke ud til butikkerne og få fat i de produkter, du godt kunne tænke dig, før de er udsolgt.

Sidste år samlede vi links ud til 574 butikker, og du kan naturligvis regne med, at vi er klar til at give dig det samme store overblik i år. Det sparer dig tid midt i al det kaos, du nok vil opleve i forbindelse med fredagens mange tilbud.

Tips før Black Friday

Vi har samlet tips og artikler, så du kan finde de bedste tilbud. Læs hvordan butikkerne forbereder sig, hvilke populære produkter, du har størst chance for at finde en god pris på, og hvornår du skal slå til.

Hvornår er en iPhone billigst?

Få tips og en smagsprøve på Black Friday fra nogle af vores butikker:

5 Black Friday råd - fra os til dig

1. Læg et budget

Det er let at blive ivrig, når man ser alle de fantastiske tilbud. Særligt når der kun findes et begrænset antal produkter eller et tidsbegrænset tilbud. Derfor anbefaler vi også, at du først og fremmest tænker over, hvor mange penge du kan og vil bruge under Black Friday.

2. Lav en liste

En liste kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke produkter du rigtig gerne vil have. Det hjælper dig ikke kun med at holde styr på produkterne og krydse dem af din Black Friday ønskeliste - det mindsker også risikoen for eventuelle impulskøb, som kan have det med at sprænge budgettet! Og så er der selvfølgelig også den liste, du ser øverst på siden her, som sikrer, at du ikke glemmer nogle butikker under Black Friday-døgnet.

3. Læs om produkterne

Læs anmeldelser og produktspecifikatoner. Det er altid godt at gå nogle anmeldelser igennem og få en fornemmelse af, hvad andre har syntes om produktet. Har du fuldstændig tjek på produktets specifikationer, så ved du hvilken model, som passer dig bedst. Og er der Black Friday udsalg på flere forskellige modeller, så ved du, hvilken du skal lægge i kurven.

4. Lad dig ikke styre af procenterne

Når man ser flere gode Black Friday priser, er det let at stirre sig blind på butikkernes lokkende procentvise besparelser. Men om det er et godt tilbud eller ej afhænger først og fremmest af butikkens oprindelige pris. Det smarteste, du kan gøre, er derfor at sammenligne prisen - både i forhold til konkurrenternes priser og i forhold til produktets prisudvikling inden for de seneste uger. Det kan du nemt tjekke via prishistorikken på PriceRunner.

5. Log ind og vær klar

På nogle sider kræves det, at man har en bruger for at kunne gennemføre købet. Så gå din liste med butikker, som du gerne vil besøge under Black Friday, igennem og se, om nogle af dem kræver, at du har en bruger. Hvis du allerede har en konto på siden, så er du klar! Hvis ikke, så er det bare at få oprettet en bruger med det samme, så du er klar til Black Friday-udsalget.

Black Friday starter julehandlen

Black Friday er umiddelbart en kaotisk dag, men det er også en festlig dag for dig som forbruger, og vi glæder os til at dele Black Friday 2019 - årets klart største shoppingdag - med dig.

Knap 560.000 danskere var forbi PriceRunner i løbet af Black Friday-døgnet i 2017 for at finde produkter og tjekke priser. I perioder var trafikken på PriceRunner mere end 10 gange højere end normalt, og det er helt udsædvanligt.

Mange ser da også Black Friday-udsalget som en god mulighed for at tage hul på årets julegavekøb. Så scorer man ikke blot et favoritprodukt til sig selv, men også flere af julegaverne til nedsat pris.

Black Friday og de nye shoppingdage

Pink Friday. Green Friday. Summer Black Friday in July. Spring Black Friday. Og mange andre tilbudsfredage.

I USA er man nu begyndt at holde mange forskellige typer og udgaver af Black Friday, hvor de amerikanske butikker søsætter andre og helt nye tilbudsfredage med nogle af de produkter, som ellers kan være vanskeligt at få solgt i slutningen af november. Det, der sker lige nu, er, at Black Friday går fra at være en bestemt begivenhed på en bestemt ugedag til at være et begreb. Et begreb, der kan sidestilles med 'udsalg'.

Sidste år blev så året, hvor der blev presset endnu en udsalgsdag ind i november-udsalgskalenderen: Singles' Day. Verdens største shoppingdag, som onlinegiganten Alibaba Group - den kinesiske pendant til Amazon - sparkede i gang i 2009. Shoppingdagen falder hvert år 11. november og har indtil nu været et temmelig ukendt begreb i dansk sammenhæng, men i kraft af at flere danske butikker i 2017 tog Singles’ Day til sig, er dét på vej til at blive ændret.

Altså kan du godt begynde at se frem til Singles' Day 2019: Mandag 11. november - blot 18 dage før Black Friday ;)

Cyber Monday 2019

Cyber Monday falder mandagen efter Thanksgiving, og mens Black Friday traditionelt set er dagen, hvor man shopper i fysiske butikker, så er Cyber Monday oprindeligt en dag, hvor man finder tilbuddene online. I hvert fald i USA.

Tilbudsfesten fortsætter altså mandagen efter Black Friday. Og på PriceRunner kan du selvfølgelig få overblik over butikkernes Cyber Monday-tilbud.

Historien bag Black Friday

Stort set alle kender i dag til shoppingdagen og tilbudsfesten ”Black Friday”, men lad os da lige runde selve baggrunden for konceptet og den sorte fredag generelt, der skyder julehandlen i gang.

Black Friday er – knap så overraskende – en amerikansk tradition, der falder dagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving Day. Den vigtigste amerikanske højtid på året, hvor familie og venner samles om et fælles måltid med kalkun og tranebærsovs, og Thanksgiving ligger altid den fjerde torsdag i november. Og dagen efter, som vi i dag kender som ”sort fredag”, har i mange år været dagen, der har indledt årets store julehandel i USA.

Selve Black Friday er blevet forklaret på forskellige måder, hvorfor baggrunden for shoppingdagen er lidt uklar. Betegnelsen er imidlertid blevet sporet tilbage til 1960’ernes Philadelphia, hvor fredagen efter Thanksgiving er beskrevet som ekstra travl og med sort af mennesker ude i butikkerne. En anden forklaring er, at mange butikker bløder røde tal i regnskabet fra januar til november, men netop efter Thanksgiving begynder tallene at blive sorte igen.

Konceptet er oprindeligt startet hos de fysiske butikker i USA, og har siden bredt sig til Europa, heriblandt Danmark, hvor Black Friday mest af alt er en online begivenhed, hvor de bedste tilbud og største rabatter som udgangspunkt findes online.