FAQ til butikker

Opdateringer og produktfeed

Hvordan ændrer jeg mine butiksoplysninger?

Som butik og betalende kunde på PriceRunner har du selv mulighed for at opdatere dine butiksoplysninger. Det gør du via dit Merchant Zone-interface. Fang vores support-team på mail, hvis du savner loginoplysninger.

Hvordan kan jeg rette informationer eller et navn på et bestemt produkt?

Meget af den information, vi viser, henter vi direkte fra butikkerne. Så finder du en fejl, er det sandsynligt, at noget skyldes en fejl fra butikkens side. Vi sætter pris på, hvis du rapporterer fejlagtig information direkte til os.

Hvorfor kan jeg ikke se nogen friske priser for min butik på PriceRunner?

Når du som butik laver en ændring på din hjemmeside eller i dit produktfeed, kræver det, at vi indlæser dit produktfeed på ny, inden ændringerne vises på PriceRunner.

Vi opdaterer dit produktfeed dagligt og kan også planlægge flere indlæsninger på forskellige tidspunkter eller gøre det manuelt direkte, hvis du anmoder om det.

Hvis du har tilføjet/fjernet kolonner i dit produktfeed eller opdateret dit website, kan det betyde, at feed-opdateringen og indlæsning af dine priser ikke fungerer, som det skal. Derfor er det altid en god idé at informere os om sådanne ændringer i forvejen - så kan vi hjælpe bedst muligt.

Værd at huske om prisopdateringer på PriceRunner:

  • Priser og information om produkter, som allerede findes på PriceRunner, opdateres direkte efter indlæsning af produktfeed.
  • Hvis du tilføjer eller ændrer produkter, kategorier eller laver andre vigtige opdateringer, er det altid godt at sige det til os. Så kan vi fremskynde processen og sikre, at alt forløber så smidigt og korrekt som muligt.
  • Tjek altid med PriceRunner, inden der laves omstruktureringer eller omfattende ændringer på dit site eller i dit produktfeed.

Hvor ofte indlæser I mit produktfeed?

Produktfeeds indlæses som udgangspunkt 1-4 gange dagligt. Antallet af opdateringer kommer an på, hvor mange systemressourcer dataindsamlingen kræver. Er der nogen specifikke tidspunkter, du foretrækker, så tilpasser vi det gerne efter dine præferencer.

Priser eller information om produkter, som allerede ligger i en prissammenligning på PriceRunner, opdateres direkte, når vi har indlæst dit produktfeed.

Hvad kan der ske, hvis jeg ændrer mit produktfeed eller site uden at informere jer?

Du kan altid tilføje nye produkter, kategorier eller anden eksisterende information i dit produktfeed. Men hvis du laver større ændringer i strukturen for dit website/produktfeed, er der en risiko for, at produkter forsvinder fra PriceRunner eller at der bliver et problem med indlæsningen.

Hvis du ændrer noget i feltet for hvert produkts unikke artikelnr. (SKU), betyder det, at hvert produkt skal laves om i vores database, og så forsvinder den registrerede popularitet (antal klik) for produkterne. Giv os altid besked, hvis du planlægger større eller vigtige ændringer, så sikrer vi, at det sker så smidigt og korrekt som muligt.

Hvorfor tager det så lang tid at få vores produkter synlige på PriceRunner?

Tiden, som det tager fra et produkt tilføjes på din webshop og i dit produktfeed, og til det er synligt på PriceRunner varierer og kan komme an på forskellige forhold.

Vi kan på det kraftigste anbefale, at du inkluderer producentens stregkodenummer (EAN) eller artikelnr. (MSKU) i dit produktfeed eller på din webshop. Når vi matcher butikkers priser til en prissammenligning, sker det nemlig automatisk og hurtigst ud fra EAN-angivelsen.

Se her hvordan du optimerer dit produktfeed til PriceRunner >

Hvis du tilføjer eller ændrer produkter, kategorier eller laver vigtige opdateringer, er det altid godt at sige til os. Så kan vi fremskynde processen og sikre, at alt sker så smidigt og korrekt som muligt.

Hvorfor mangler der billeder på flere af produkterne fra min butik?

Det kan være, at de billedlinks, vi indlæser fra din butik, ikke længere fungerer. Det kan også være, at du har skiftet billeder for eksisterende billedlinks, som betyder, at uploads i vores system igen kan være nødvendigt.

En anden mulig forklaring er, at billedformatet ikke understøttes hos os. Sørg for at have tydelige og korrekte produktbilleder for at øge dine chancer for flere klik. Hiv fat i os, hvis du har problemer med dine billeder på PriceRunner.

Hvorfor er alle mine produkter forsvundet fra PriceRunner?

Hvis dine produkter er helt væk fra PriceRunner, skyldes det oftest en af nedenstående årsager. Vi har naturligvis rutiner til at undgå dette, men vi kan desværre ikke garantere, at det aldrig sker.

Forklaringen kan være, at noget af følgende er sket:

  • Dit produktfeed kan ikke længere findes på det oplyste link.
  • Dit produktfeed er blevet ændret på en måde, som gør, at vores indlæsning ikke længere fungerer.
  • Dit website er blevet ændret på en måde, som gør, at vores indlæsning ikke længere fungerer.
  • Dine kategorier er ændret, så det er nødvendigt med en ny manuel matching af dine produkter hos os.
  • Du har nået dit månedlige budget.

PriceRunner Købsgaranti

Hvad er PriceRunner Købsgaranti?

PriceRunner Købsgaranti er en service, som både er en fordel for de butikker, der er kunder hos os, og for forbrugerne.

Statistikken viser tydeligt, at vores brugere føler sig trygge og er mere tilbøjelige til at købe, når de ser, at en butik er omfattet af PriceRunner Købsgaranti. Den indebærer, at køberen får en økonomisk sikring på op til 50.000 kroner via PriceRunner. Købsgarantien er gratis for både butikker og køberen. Købsgarantien gælder for samtlige butikker, som på tidspunktet for købet har Købsgaranti-symbolet på PriceRunner.

Hvordan fungerer PriceRunner Købsgaranti?

PriceRunner Købsgaranti dækker forbrugeren ved køb på nettet. Hvis noget mod forventning skulle gå galt uden at butikken påtager sig sit ansvar, så sørger PriceRunner for, at forbrugeren får pengene tilbage på op til 50.000 kroner pr. køb. Læs vores mere detaljerede vilkår her.

Findes der ingen begrænsninger eller dækker PriceRunner Købsgaranti alt, der kan ske?

Jo, der er begrænsninger.

Købsgarantien omfatter butikker på PriceRunner, som vises med Købsgaranti-symbolet, og det omfatter selve købet og leveringen, men ikke det købte. Det er altså ingen produktgaranti. Købsgarantien bliver aktiv i så fald en butik ikke følger love og praksis. Der er en øvre grænse på 50.000 kroner pr. køb.

Der er selvfølgelig også noget med småt, du skal kende til. Det kan du læse mere om her.

Hvorfor er der en grænse på 50.000 kroner?

Vi ved, at det er meget få køb på internettet, som overstiger 50.000 kroner. Så for langt størstedelen vil grænsen aldrig blive aktuel.

Hvorfor tilbyder I købsgaranti?

PriceRunner er på forbrugernes side. Vi vil gerne have, at alle skal kunne føle sig trygge og sikre, når de køber noget på nettet via PriceRunner.

Kan min butik blive omfattet af PriceRunner Købsgaranti?

Med PriceRunner Købsgaranti vil vi gerne bidrage til en mere tryg e-handel og styrke tilliden mellem forbrugere og butikker. For som butik at kunne blive omfattet af PriceRunner Købsgaranti, har vi følgende betingelser:

  • Du skal have været betalende kunde gennem de seneste 6 måneder.
  • Du skal ikke have noget udestående med PriceRunner, f.eks. ubetalte regninger.
  • Du skal inkludere information om PriceRunner Købsgaranti på dit website.
  • Derudover ser vi gerne, at du gør brug af Verificerede anmeldelser på dit site.

Sortering og produktkategorier

Hvordan vises priserne i en prissammenligning?

For samtlige produkter, som vi har prissammenligning for, er standardindstillingen at vise laveste pris eksklusive fragt øverst. Derefter vises priserne i stigende rækkefølge. Som bruger kan man vælge at ændre sorteringen. Eksempelvis kan man sortere efter laveste pris inklusive fragt eller efter hurtigste leveringstid.

Der er også produkter, som vi endnu ikke har oprettet en sorteret prissammenligning for på PriceRunner. De produkter vises stadig i søgeresultaterne på PriceRunner og sorteres efter relevans ift. søgningen.

For butikker, som har ens priser på en produktside, viser vi butikkerne og priserne eksklusive fragt ud fra følgende sorteringskriterier:

  1. Pris eksklusive fragt;
  2. Butikker med aktivt link før butikker uden link, når prisen er den samme;
  3. Priser der inkluderer informationer om fragt;
  4. Samlet pris (varens pris + fragt);
  5. Lagerstatus - ‘På lager’ vises først, derefter ‘Ikke på lager’ eller ‘Ukendt’;
  6. Leveringstid;
  7. Brugernes samlede vurdering af butikken gennem Verificerede anmeldelser;
  8. Butikkens forhandlerniveau på PriceRunner;
  9. Butikkens ID på PriceRunner (fra lavest til størst).

Hvorfor er priserne på mine produkter så langt nede i listen?

Den mest sandsynlige forklaring er, at du enten har en højere pris på produktet end mange af dine konkurrenter. Det kan også være, at nogle produkter mangler at få angivet en fragtpris - i så fald placeres prisen i bunden af oversigten, når brugeren sammenligner priser inklusive fragt.

Der er også produkter, som vi endnu ikke har oprettet en sorteret prissammenligning for. De produkter sorteres ikke efter stigende priser, men er i stedet baseret på blandt andet relevans.

Listen ser anderledes ud i forskellige kategorier?

PriceRunner stræber efter at vise produkter på den måde, som brugerne sætter størst pris på. Det betyder, at nogle kategorier som standardvalg vises i en liste, som hovedsageligt består af tekst (list view), mens standardvalget i andre kategorier er, at produktbilledet får en mere fremtrædende placering i produktlisten (grid view).

For samtlige produkter, som vi har prissammenligning for, er standardindstillingen at vise laveste pris eksklusive fragt øverst. Derefter vises priserne i stigende rækkefølge. Som bruger kan man vælge at ændre sorteringen. Eksempelvis kan man sortere efter laveste pris inklusive fragt eller efter hurtigst leveringstid.

Hvorfor kan jeg ikke finde det produkt, jeg leder efter?

Den letteste måde at finde det, du leder efter, er at bruge søgefeltet øverst på sitet. Det er nok bare at skrive det mærke, den model eller den type produkt, du vil finde. Har du produktets EAN-nummer, kan du også søge på det.

Det kan også være, at det ønskede produkt kan findes i flere kategorier. Det produkt, du leder efter, kan eventuelt findes i en anden kategori end den, som søgningen fører til.

Hvorfor havner mine produkter i en forkert PriceRunner-kategori?

PriceRunner matcher hver produktkategori for en butik til den kategori, der passer bedst på PriceRunner. I nogle tilfælde stemmer indholdet i butikkens kategorisering ikke helt overens med titlen på kategorien.

Sørg for ikke at blande forskellige typer af produkter inden for dine kategorier. For eksempel, bør du placere tilbehør til en kaffemaskine i sin egen kategori og altså ikke i samme kategori som selve kaffemaskinerne.

Vi gør naturligvis vores bedste for at sikre, at alle produkter havner de rigtige steder, men vi kan ikke garantere 100% nøjagtighed. Hvis du mener, at et produkt er forkert kategoriseret, er det bare at give os besked, så kigger vi på det.

Sådan optimerer du dit produktfeed til PriceRunner >

Klik og konverteringer

Hvordan kan det være, at min butik ifølge PriceRunner har fået et bestemt antal klik, men Google Analytics har nogle andre tal?

Det er normalt, at statistikken er anderledes i Google Analytics sammenlignet med PriceRunners tal. Det skyldes, at Google Analytics viser sessioner og ikke klik (og det er det, vi beregner og fakturerer for).

Det betyder, at en PriceRunner-bruger inden for kort tid kan klikke på flere af dine produktlinks og alligevel registreres som en enkelt session i Google Analytics. Det er meget normalt, at vores brugere klikker på mere end et link fra samme butik, og derfor er det normalt med flere klik end sessioner.

PriceRunner har beskyttelse mod “robotklik”. Det betyder, at alle klik på et produkt hos en butik, der sker inden for et kort interval, altid registreres som ét klik i vores system.

Kan jeg se, hvor meget salg PriceRunner har givet min butik?

Ja, det kan du nemt følge, hvis du bruger et analyseværktøj og har korrekt sporingsparameter på dine produktlinks. Så kan du både holde styr på salget og trafikken fra PriceRunner og dermed blandt andet se dine produkter, der sælger godt og slet ikke.

Det mest almindelige værktøj er Google Analytics, og vi tilføjer deres sporingsparameter for de butikker, vi lister, forudsat at butikken ikke allerede bruger andre parametre. Om nødvendigt kan udvidet sporing tilføjes, f.eks. produkt og kategori: https://www.dinbutik.dk/kategori1/produkt1.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner.

Med en sporing, som ser ud på denne måde, anbefaler vi, at du kigger under “campaign” i Google Analytics for mest korrekt statistik.

Hvorfor er antallet af klik til min butik faldet?

Et tab i trafik fra PriceRunner kan have mange forskellige årsager. Nogle almindelige er:

  • Antallet af produkter på dit website eller i dit produktfeed er blevet mindre eller kategorierne er vanskelige at matche.
  • Dine produkter har utilstrækkelig information for at kunne blive matcht, fx kan de savne EAN-angivelse.
  • Der er opstået komplikationer ved indlæsning af dit produktfeed.
  • Der er kommet flere konkurrenter i din butiks segment, som har mindsket din andel af klik.
  • Dine priser er ikke længere de laveste i sammenligningen.

Hold styr på din aktivitet regelmæssigt via dit Merchant Zone-interface på PriceRunner. Savner du adgang? Så kontakt os i dag.

Hvorfor oplever jeg lav konvertering generelt eller på bestemte produkter?

Der er flere forskellige forhold, der kan forklare en lav konvertering. Det er ofte forskelligt fra butik til butik, så kontakt os, hvis du har spørgsmål til konvertering - så laver vi en analyse af netop din butik.

Nogle sandsynlige grunde er:

  • Priserne er ikke korrekte: Hvis der er en højere pris på butikssiden end på PriceRunner, er der en risiko for, at forbrugeren klikker væk fra sitet igen.
  • Dit site er ikke mobiltilpasset: Halvdelen af PriceRunners besøgende bruger mobilen. Hvis dit site ikke er tilpasset en mobil brugeroplevelse, er der risiko for, at besøgende undlader at købe hos jer.
  • Det er besværligt at betale: Hvis købsprocessen er besværlig eller utydelig eller hvis du mangler populære betalingsløsninger, så vil en del besøgende forlade dit site igen.
  • Ekstra gebyrer: Hvis der er fragtomkostninger, håndteringsgebyrer eller lignende, som ikke ses på PriceRunner, er der risiko for, at forbrugeren undlader at købe noget.
  • Uklar information: Produktinformation eller billede er utydeligt eller forkert.
  • Lagerstatus er ikke korrekt: Hvis et produkt er på lager ifølge PriceRunner, men ikke på lager på butikkens side, vælger forbrugeren sandsynligvis en anden butik.
  • Ikke på lager: Populære produkter, som ikke er på lager, kan få mange klik, selvom det står som “Ikke på lager” på PriceRunner, da forbrugeren vil dobbelttjekke, at lagerstatus passer.
  • Førstehåndsindtryk: Forbrugeren føler sig usikker på grund af et uprofessionelt førstehåndsindtryk på butikkens side. Butiksinformationen på butikkens site er ufuldstændig eller skjusket skrevet.
  • Anmeldelser: Butikken mangler Verificerede anmeldelser på PriceRunner eller er ikke omfattet af PriceRunner Købsgaranti.
  • Leveringsmåder: Populære leveringsmåder mangler.

Gennemgå din virksomhed og kontakt os gerne, hvis du vil forbedre din synlighed på PriceRunner.

Anmeldelser

Er det vigtigt at have synlige og aktuelle anmeldelser på PriceRunner?

Ja, både vores egne og eksterne undersøgelser har vist, at butikker med mange anmeldelser synligt online, og frem for alt på sammenligningstjenester, sælger mere end dem uden anmeldelser. Det skyldes, at tryghed og sikkerhed er blandt de vigtigste faktorer, når forbrugerne handler online. PriceRunner tilbyder betalende butikker at bruge Verificerede anmeldelser, så deres kunder kan give anmeldelser.

Synliggør din butiks troværdighed og kundetilfredshed med anmeldelser på PriceRunner.

Læs mere om indsamling af anmeldelser med PriceRunner >

Hvordan får jeg flere anmeldelser på PriceRunner?

Vær aktiv og indbydende, når du inviterer dine kunder til at bedømme din butik. Brug gerne en grafik eller et billede sammen med noget tekst, som forklarer, at det er værdifuldt både for dig og andre forbrugere derude. Alt sammen bør placeres tydeligt og synligt, så ingen kan overse det.

Har du tilføjet dit anmeldelseslink i mailen med ordrebekræftelsen til dine kunder? Eller på den sidste side efter checkout? Hvis du laver ændringer på dit website, kan det ske, at linket går tabt - og derfor forsvinder dine kunders mulighed for at bedømme dig på PriceRunner også.

Kan jeg fjerne en negativ anmeldelse?

Vi kan ikke fjerne en anmeldelse på opfordring fra en butik. PriceRunner er en uafhængig sammenligningstjeneste, og vi arbejder hver dag for at hjælpe forbrugerne.

I tilfælde af en negativ anmeldelse kan man som butik svare på anmeldelsen via sit admin-interface som butik. Vi kan også kontakte kunden for at finde ud af, hvad der er op og ned og give dig mulighed for at rette fejlen. Er der klare tegn på, at en anmeldelse er falsk, kan vi selvfølgelig slette den.

Løs eventuelle uklarheder i samråd med forbrugeren og få en opdateret anmeldelse af kundens købsforløb.

Kan jeg besvare anmeldelser?

Ja, det kan du nemt gøre via dit Merchant Zone-interface som butik. Vær imødekommende og venlig i dine svar for at vise, at forbrugernes feedback er vigtige for dig og din butik.

Har du spørgsmål til din synlighed på PriceRunner? Så er det bare at fange os på mail i dag.