Vi anvender cookies for at tilbyde dig en bedre oplevelse, indsamle statistik og vise relevante annoncer. Ved at anvende vores tjeneste accepterer du dette. Læs mere i vores cookiepolitik.

FAQ til butikker

Opdateringer, prisfiler og information

Hvordan kan jeg få forkert information eller navn på et bestemt produkt rettet?

Meget af den information, vi viser, henter vi direkte fra butikkerne. Så finder du en fejl, er det derfor sandsynligt, at noget skyldes en fejl fra butikkens side. Vi sætter pris på, hvis du rapporterer fejlagtig information her.

Hvordan ændrer jeg forkerte firma- eller butiksoplysninger?

Vores kunder har selv mulighed for at ændre dette via vores adminsider for butikker. Giv os et praj, hvis I savner loginoplysninger.

Hvorfor er der ingen nyligt opdaterede priser på PriceRunner?

Når en butik laver en ændring på sit site eller i prisfilen, kræver det, at vi på ny laver en indlæsning, inden ændringerne vises på PriceRunner. Indlæsning sker automatisk hver dag, men vi kan også planlægge flere indlæsninger på forskellige tidspunkter hver dag eller gøre det manuelt direkte, hvis I anmoder om det. Hvis I har tilføjet/fjernet kolonner i jeres prisfil eller bygget jeres site om, kan det ske, at dette forårsager, at vores indlæsning ikke fungerer, som den skal. Derfor er det vigtigt at være proaktiv og informere os om sådanne ændringer i forvejen, så tilpasser vi os.

Værd at huske om prisopdateringer på PriceRunner:

  • Priser eller information om produkter, som allerede findes på PriceRunner, opdateres direkte efter indlæsning af prisfil eller site.
  • Nye produkter tager normalt omkring 24 timer efter indlæsning af prisfil eller site, før de kommer op.
  • Hvis I tilføjer eller ændrer produkter, kategorier eller laver andre vigtige opdateringer, er det altid godt at sige det til os. Så kan vi fremskynde processen og sikre, at alt forløber så smidigt og korrekt som muligt.
  • Rådfør jer altid med PriceRunner, inden I laver omstruktureringer eller omfattende ændringer på jeres site eller i jeres prisfil.

Hvad kan der ske, hvis vi ændrer prisfilen eller vores site uden at informere jer?

At tilføje nye produkter, kategorier eller anden eksisterende information i prisfilen eller på sitet går altid an.

Men hvis I derimod laver nogle væsentlige ændringer i strukturen for jeres site/prisfil, er der en risiko for, at produkter forsvinder fra PriceRunner eller at der bliver et problem med vores indlæsning. Laver I ændringer i feltet for hvert produkts unikke artikelnr. (SKU), betyder det, at hvert produkt skal laves om i vores database, og så forsvinder den registrerede popularitet (antal klik) for produkterne. Orienter os altid, hvis I planlægger større eller vigtige ændringer, så sikrer vi, at det sker så smidigt og korrekt som muligt.

Rådfør jer altid med PriceRunner, inden I laver omstruktureringer eller omfattende ændringer på jeres site eller i jeres prisfil.

Hvorfor lader det vente på sig med at få vores produkter synlige på PriceRunner?

Tiden, som det tager fra et produkt tilføjes i jeres butik eller prisfil, og til det er synligt på PriceRunner varierer og kan komme an på forskellige forhold.

Det kan tage op til et døgn, før nye produkter vises på PriceRunner. Hvis det drejer sig om helt nye kategorier hos jer, kan det dog tage længere tid. Hvis I tilføjer eller ændrer produkter, kategorier eller laver vigtige opdateringer, er det altid godt at sige til os. Så kan vi fremskynde processen og sikre, at alt sker så smidigt og korrekt som muligt.

Vi kan på det kraftigste anbefale, at I inkluderer producentens stregkodenummer (EAN) eller artikelnr. (MSKU) i jeres prisfil eller på jeres site. Så sker matching til korrekt produkt hos os automatisk og opdateringen går hurtigere.

Hvor ofte indlæser I vores site eller prisfil?

Jeres site eller prisfil indlæses 1-4 gange i døgnet. Antallet af indlæsninger kommer an på, hvor mange systemressourcer dataindsamlingen kræver. Har I ønsker om tidspunkt for indlæsning, tilpasser vi det gerne efter jeres præferencer.

Priser eller information om produkter, som allerede er live på PriceRunner, opdateres direkte efter indlæsning af prisfil eller site.

Hvorfor savnes billeder på flere af produkterne fra vores butik?

Det kan være, at jeres billedlinks, som vi indlæser, ikke længere fungerer, eller så har I skiftet billeder på eksisterende billedlinks, som betyder, at upload i vores system igen kan være nødvendigt. En anden mulig forklaring er, at jeres billedformat savner understøttelse hos os. Sørg for altid at have tydelige og korrekte produktbilleder for at øge jeres chancer for flere klik. Kontakt os, hvis I har problemer med jeres billeder på PriceRunner.

PriceRunner Købsgaranti

Hvad er PriceRunner Købsgaranti?

PriceRunner Købsgaranti er en service, som både er en fordel for de butikker, der er kunder hos os, og forbrugerne. Statistikken viser tydeligt, at vores brugere føler sig trygge og er mere tilbøjelige til at købe, hvis de ser, at en butik er omfattet af PriceRunner Købsgaranti. Den indebærer, at køberen får økonomisk sikring på op til 50.000 kroner via PriceRunner. Købsgarantien er gratis for både butikker og køberen. Købsgarantien gælder for samtlige butikker, som på tidspunktet for købet har Købsgaranti-symbolet på PriceRunner.

Hvordan fungerer PriceRunner Købsgaranti?

PriceRunner Købsgaranti dækker forbrugeren ved handel på internettet. Hvis noget mod forventning skulle gå galt uden at butikken påtager sig sit ansvar, så sørger PriceRunner for, at forbrugeren får pengene tilbage på op til 50.000 kroner pr. køb. Læs vores mere detaljerede vilkår her.

Findes der ingen begrænsninger eller dækker PriceRunner Købsgaranti alt, der kan ske?

Jo, der er begrænsninger. Købsgarantien gælder alle butikker på PriceRunner, som har symbolet Købsgaranti og omfatter selve købet og leveringen, men ikke det købte. Det er altså ingen produktgaranti. Købsgarantien bliver aktiv i så fald en butik ikke følger love og praksis. Der er en øvre grænse på 50.000 kroner pr. køb. Der er selvfølgelig også en del med småt, som du skal kende til, og som du kan læse om her.

Hvorfor er der en grænse på 50.000 kroner?

Vi ved, at det er meget få køb på internettet, som overstiger 50.000 kroner. Så for langt størstedelen vil grænsen aldrig blive aktuel.

Hvorfor tilbyder I købsgaranti?

PriceRunner er på forbrugernes side. Vi vil gerne have, at alle skal kunne føle sig trygge og sikre, når de handler via PriceRunner.

Kan vores butik blive omfattet af PriceRunner Købsgaranti?

Med PriceRunner Købsgaranti vil vi gerne bidrage til en mere tryg e-handel og styrke tilliden mellem forbrugere og butikker. For som butik at kunne blive omfattet af PriceRunner Købsgaranti, har vi følgende betingelser:

  • Du skal have været betalende kunde gennem de seneste 6 måneder.
  • Du skal ikke have noget udestående med PriceRunner, f.eks. ubetalte regninger.
  • Du skal inkludere information om PriceRunner Købsgaranti på dit website.
  • Derudover ser vi gerne, at du gør brug af Verificerede anmeldelser på dit site.

Kategorityper, lister og sortering

Mit produkt har laveste pris, men vises ikke øverst?

Der kan være flere årsager til dette. En grund er, at PriceRunner savner information om fragtomkostninger. Hvis vi savner information om fragt, placerer vi prisen fra en butik i bunden ved sammenligning af pris inklusiv fragt.

Der er også produkter, som vi endnu ikke har oprettet en sorteret prissammenligning for. Disse produkter sorteres ikke efter stigende priser, men er i stedet baseret på blandt andet relevans.

Hvorfor ses mine priser på mine produkter så langt nede i listen?

Den mest sandsynlige forklaring er, at I enten har en højere pris på produktet end mange af jeres konkurrenter, eller at vi savner fragtpris for produktet. De produkter, som savner fragtpris, placeres altid i bunden.

Der er også produkter, som vi endnu ikke har oprettet en sorteret prissammenligning for. Disse produkter sorteres ikke efter stigende priser, men er i stedet baseret på blandt andet relevans.

Listen ser anderledes ud i forskellige kategorier?

PriceRunner stræber efter at vise produkter på den måde, som brugerne sætter størst pris på. Det betyder, at nogle kategorier som standardvalg vises i en liste, som hovedsageligt består af tekst (list view), mens standardvalget i andre kategorier er, at produktbilledet får en mere fremtrædende placering i produktlisten (grid view).

For samtlige produkter, som vi har prissammenligning for, er standardindstillingen at vise laveste pris inklusiv fragt øverst. Derefter følger priserne i stigende rækkefølge. Som bruger kan man vælge at ændre sorteringen. Eksempelvis kan man sortere efter laveste pris eksklusiv fragt eller efter hurtigst leveringstid.

Søgninger og produktkategorisering

Hvorfor finder jeg ikke det produkt, som jeg søger efter?

Den letteste måde at finde det, du leder efter, er i søgefeltet øverst at skrive, hvad du leder efter. Det er nok at skrive det mærke, den model eller det type af produkt, du vil finde.

Det kan også være, at det ønskede produkt er at finde i flere kategorier. Det produkt, du leder efter, kan også findes i en anden kategori end den, som søgningen fører til. Se derfor altid i søgeresultaterne, hvor også andre kategorier vises.

Hvorfor havner vores produkter sommetider i forkert PriceRunner-kategori?

PriceRunner matcher hver produktkategori hos butikken til den butik hos PriceRunner, som passer bedst. I nogle tilfælde stemmer indholdet i butikkens kategori ikke helt overens med titlen på den. Eksempelvis kan en kategori, som hedder “Mobiltelefoner” også indeholde tilbehør til mobiltelefoner. Der er en risiko for, at det ender i fejl på PriceRunner. Naturligvis anstrenger vi os for, at alt skal havne de rigtige steder, men vi kan ikke garantere 100% nøjagtighed. Hvis I mener, at et produkt er forkert kategoriseret, er det blot at orientere os, så forsøger vi at finde en løsning.

Vær tydelig i jeres produktkategorisering og sørg for ikke at blande produkttyper for at undgå, at produkter ender forkert eller ikke kan listes på PriceRunner.

Klik, sporing og konvertering

Hvorfor er alle mine produkter forsvundet fra PriceRunner?

Hvis en butik forsvinder fra PriceRunner, så skyldes det oftest en af nedenstående årsager. Naturligvis har vi rutiner for at undgå dette, men vi kan desværre ikke garantere, at det aldrig sker. Forklaringen kan være, at noget af følgende er sket:

  • Jeres prisfil kan ikke længere findes på det oplyste link.
  • Jeres prisfil er blevet ændret på en måde, som gør, at vores indlæsning ikke længere fungerer.
  • Jeres site er blevet ændret på en måde, som gør, at vores indlæsning ikke længere fungerer.
  • Jeres kategorier er ændret, så en ny manuel matching fra os er påkrævet.
  • I har nået jeres månedlige forbrug.

Rådfør jer altid med PriceRunner, før I laver omstruktureringer eller omfattende ændringer på jeres site eller i jeres prisfil.

Hvordan kan det være, at vores butik ifølge PriceRunner har fået et bestemt antal klik, mens der ifølge Google Analytics står nogle andre tal?

Det er normalt, at statistikken er anderledes i Google Analytics sammenlignet med PriceRunners tal. Det skyldes, at Google Analytics viser sessioner og ikke klik (hvilket er, hvad vi beregner og fakturerer for).

Det betyder, at en PriceRunner-bruger inden for kort tid kan klikke på flere af jeres produktlinks og alligevel registreres som en enkelt session i Google Analytics. Det er meget normalt, at vores brugere klikker på mere end et link fra samme butik, og derfor er det normalt med flere antal klik end sessioner.

PriceRunner har beskyttelse mod “robotklik”, som betyder, at alle klik på et produkt hos en butik, der sker i løbet af 10 sekunder, altid registreres som et klik i vores system.

Kan jeg se, hvor meget salg PriceRunner har givet min butik?

Ja, det kan I spore, hvis I bruger et analyseværktøj og har korrekt sporingsparameter på jeres produktlinks. Så kan I både holde styr på salget og trafikken fra PriceRunner og dermed blandt andet finde ud af hvilke produkter, der sælger godt og slet ikke. Det mest almindelige værktøj er Google Analytics, og vi tilføjer deres sporingsparameter for alle butikker, vi lister, forudsat at andre parametre ikke allerede anvendes. Om nødvendigt kan udvidet sporing tilføjes, f.eks. produkt og kategori: https://www.dinbutik.dk/kategori1/produkt1.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner.

Med en sporing, som ser ud på denne måde, anbefaler vi, at I kigger under “campaign” i Google Analytics for mest korrekt statistik.

Hvorfor er antallet af klik til min butik faldet?

Et tab i trafik fra PriceRunner kan have mange forskellige grunde. Nogle almindelige er:

  • Antallet af produkter på jeres site eller i jeres prisfil er blevet mindre eller så er kategorierne vanskelige at matche.
  • Jeres produkter har utilstrækkelig information for at kunne matches.
  • Der er opstået komplikationer ved indlæsning af jeres site eller prisfil.
  • Der er kommet flere konkurrenter i jeres butiks segment , hvilket har mindsket jeres andel af samtlige klik.
  • Jeres priser er ikke længere de billigste.

Hold styr på jeres aktivitet regelmæssigt via vores adminsider for butikker.

Hvorfor har vi lav konvertering generelt eller på bestemte produkter?

Der er mange forskellige forhold, som en lav konvertering kan skyldes. Her er tingene ofte forskellige fra butik til butik, så kontakt os venligst, hvis I har nogle tanker omkring konverteringen, så laver vi en analyse af netop jeres butik. Nogle sandsynlige grunde er:

  • Priser er ikke korrekt. Hvis der er en højere pris på butikssiden end på PriceRunner, er der risiko for, at forbrugeren afstår fra at købe.
  • Jeres site er ikke mobiltilpasset. En stor del af PriceRunners besøgende bruger mobilen. Hvis jeres site ikke er tilpasset til en mobil brugeroplevelse, er der risiko for, at besøgende afstår fra at købe.
  • Det er besværligt at betale. Hvis købsprocessen er besværlig eller utydelig eller hvis I mangler populære betalingsløsninger, så vil en del besøgende afstå fra at købe.
  • Ekstra gebyrer føjes til. Hvis der findes fragtomkostninger, håndteringsgebyrer eller lignende, som ikke ses på PriceRunner, er der risiko for, at forbrugeren afstår fra at købe.
  • Produktinformation eller billede er utydeligt eller forkert.
  • Lagerstatus er ikke korrekt. Hvis et produkt er på lager ifølge PriceRunner, men ikke på lager på butikkens side, vælger forbrugeren formodentlig en anden butik.
  • Populært produkt, som ikke er på lager, kan få mange klik, selvom det står som “Ikke på lager” på PriceRunner, da forbrugeren vil dobbelttjekke, at lagerstatus passer.
  • Forbrugeren føler sig usikker på grund af uprofessionelt førstehåndsindtryk på butikkens side.
  • Butiksinformationen på butikkens site er ufuldstændig eller skjusket skrevet.
  • Butikken mangler Verificerede anmeldelser på PriceRunner eller er ikke omfattet af PriceRunner Købsgaranti.
  • Efterspurgte leveringsmåder mangler.

Gennemgå jeres virksomhed og konsulter med PriceRunner, hvis I vil forbedre jeres konvertering.

Anmeldelser

Er det vigtigt at have synlige og aktuelle anmeldelser på PriceRunner?

Ja, både vores egne og eksterne undersøgelser har vist, at butikker med mange positive anmeldelser synligt online, og frem for alt på sammenligningstjenester, sælger mere end dem uden anmeldelser. Det skyldes, at tryghed og sikkerhed er blandt de vigtigste faktorer, når forbrugerne handler online. PriceRunner tilbyder betalende butikker at bruge Verificerede anmeldelser, som betyder, at deres betalende forbrugere kan give anmeldelser.

Synliggør jeres gennemsnitlige bedømmelse fra PriceRunner i realtid på jeres site med hjælp af vores widget.

Hvordan får vi flere anmeldelser på PriceRunner?

Sørg for at sikre, at scriptet for Verificerede anmeldelser er på plads på jeres side med ordrebekræftelsen for samtlige gennemførte køb. I kan også sende et link til undersøgelsen i en mail med ordrebekræftelsen. Det kan ske, at scriptet forsvinder ved omstrukturering eller hvis I ændrer noget på jeres site, og i så fald forsvinder jeres kunders mulighed for at bedømme jer på PriceRunner også.

Vær aktive og indbydende, når I giver mulighed for at evaluere jer. Brug gerne et billede sammen med noget tekst, som forklarer, at det er værdifuldt både for jer og andre forbrugere. Alt sammen bør placeres tydeligt og synligt, så ingen kan overse det.

Det sker, at butikker tilbyder sine anmeldere en belønning eller deltagelse i en konkurrence om et produkt eller et gavekort. Dette ved vi har en positiv effekt på antallet af anmeldelser, der kommer ind.

Kan vi fjerne en negativ anmeldelse, som vi har fået?

PriceRunner er en uafhængig sammenligningstjeneste med hovedformål at hjælpe forbrugere. Derfor kan vi ikke fjerne en anmeldelse på opfordring fra en butik. I tilfælde af en negativ anmeldelse kan butikken svare på anmeldelsen via vores adminsider for butikker. Vi kan også kontakte anmelderen for at finde ud af, hvad der er sket, og give dig mulighed for at rette fejlen. I de tilfælde, hvor butik og forbruger bliver enige om en løsning, får anmelderen chancen for at ændre sin anmeldelse. Er der klare tegn på, at en anmeldelse er falsk, kan vi selvfølgelig slette den.

Løs eventuelle uklarheder i samråd med forbrugeren og giv ham/hende en chance for at ændre sin anmeldelse på PriceRunner.

Kan vi besvare anmeldelser?

Ja, dette gør I via vores adminsider for butikker. Vi kan også tage kontakt til anmelderen og bede vedkommende om at kontakte jer, hvis noget skal løses.

Vær aktive og venlige i jeres svar for at vise, at I har en god kundekontakt og værdsætter forbrugernes feedback.

Ikke medlem? Start her